May 12, 2002
Nä lajv är när man spelar rollspel, fast man är sin egen roll hela tiden,man sitter inte runt ett bord i soffan. Sen vad man spelar spelar ingen roll (fyndigt va 🙂 ) Det finns folk som lajvat allt från medeltiden fram till 70-tals fester och framtida vampyr äventyr. Är man ute i stockholm på natten kan man ha otur att träffa på vampyrer ibland. hehe, ganska jobbigt om man inte vet vad det är 🙂
May 12, 2002
Jag måste bara berätta om ett roligt litet lajvinslag jag varit med om.
Vi var en rätt stor grupp med orcher på ett rätt dåligt lajv. Vi var kanske 16-17 st. Många av oss var faktiskt väldigt stora också. Iaf så sög lajvet så enormt och vi fick tråkigt, då fick vi den superbra idén att storma människobyn och döda alla vi såg! Superkul tänkte vi! Men när vi kom fram så hade det anlänt en stor grupp knektar som var rustade upp till tänderna i helrustningar och med sköldar som täckte så gott som hela dom. ajaj, äsch SAADAAAUK! Skrek våran ledare, det betyder anfall på svartiska och vi stormade dom. Men det gick inte så värsta bra, alla vi dog. Ingen av dom tror jag dog. Men en av oss lyckades dö i deras stora soppakittel med soppa. Dom blev väldigt äcklade och det var väl det enda vi lyckats med 🙂
May 12, 2002
Det beror på vad det är för regler. Det finns ofta en regel att man har viss KP poäng, men oftast så kör man bara på känn. Är men mesig bybo så tål man inte mycket. Är man stor orch så tål man rätt mycket. Man spelar skadorna själv som man tror man skulle reagera om man blev huggen där.
Men att lajva handlar ju inte om att slåss. Eller, klart det finns ju sådana "bofferlajv" också. Då slåss man mest. men det är inte så kul i längden.
April 13, 2004
Men om jag är en orch och trollgubbe på samma gång. Så att jag kan heala mig själv om och om igen. Då borde ju jag vinna, right?
*EDIT: Kom på en till. Skurken i den näst senaste bond filmen. Hade ju nått i huvudet som gjorde att han inte kände smärta. Om jag var som han, så kan jag ju inte köra på känn, vilket leder till att jag vinner, eller? 🙄
May 2, 2003
pompougnac wrote: Men alltså, vad gör man när man inte låtsasslåss då? Sitter alla orcher i ring och berättar anekdoter eller? 🙂
Då jagar man slavarna i skogen, och om de springer ifrån en dödar man dem när de kommer tillbaka.
När man inte slåss som orch så brukar konversationerna vara ganska begränsade, så då händer det att någon vaktar efter folk, och resten sitter och snackar precis som vanligt, vanligtvis om lajvminnen.
May 12, 2002
TJa det skulle kunna vara människor som orcherna *stulit* men oftast är ju dom minsta orcherna i klanen slavar. Dom kallas snagas. uttalas schnagas.
Det finns många lekar stororcherna brukar leka med snagas. t ex tävla om vem som dödar den först eller dylikt. Jag var snaga på det lajvet 🙂
January 28, 2003
Oski wrote: Jag måste bara berätta om ett roligt litet lajvinslag jag varit med om.
Vi var en rätt stor grupp med orcher på ett rätt dåligt lajv. Vi var kanske 16-17 st. Många av oss var faktiskt väldigt stora också. Iaf så sög lajvet så enormt och vi fick tråkigt, då fick vi den superbra idén att storma människobyn och döda alla vi såg! Superkul tänkte vi! Men när vi kom fram så hade det anlänt en stor grupp knektar som var rustade upp till tänderna i helrustningar och med sköldar som täckte så gott som hela dom. ajaj, äsch SAADAAAUK! Skrek våran ledare, det betyder anfall på svartiska och vi stormade dom. Men det gick inte så värsta bra, alla vi dog. Ingen av dom tror jag dog. Men en av oss lyckades dö i deras stora soppakittel med soppa. Dom blev väldigt äcklade och det var väl det enda vi lyckats med 🙂
Låter onekligen jättekul...
Jag vet vad Dan Bäckman hade sagt om detta iaf :bgrin:
May 2, 2003
richardb wrote: alltså Oski, inte för att vara elak, men det där är sjukt. vuxna människor som springer runt och leker lekar? det är fanimej inte normalt beteende, ni måste ha haft en tragisk uppväxt, mycket tragisk.
Lekar? Det här är rollspel, en variant utav teater. Vi gör inte det här för att springa omkring och leka, vi gör det för utmaningen i att spela en roll, och för att känna stämningen då alla bidrar till att måla upp en annan värld.
Nej, det är inget tragiskt med min uppväxt, men tack för att du gör det antagandet.
3 Guest(s)