Lånade pengar av soc?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lånade pengar av soc?
[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 513
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 25, 2005 - 4:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Inte viste jag att man lånade "bidrag" ifrån soc.

Har gått på bidrag från soc i över ett år (pga. sjukdom)
Under hela den tiden har jag bråkat med försäkringskassan för att få sjukpenning. Men eftersom att jag bara är 20 år så "kan inte jag vara sjuk"
Men nu förra veckan gick det igenom i alla fall. Eller jag fick "aktivitets stöd"
Eftersom att jag vart sjukskriven så länge fick jag retroaktivt pengar från mars fram till Juni. Ala 25.000kr
Gottans tänker jag och blir överlycklig, för nu kan jag äntligen ta körkort.

Men, det va det roliga det. Idag för någon timme sedan ringer dom från Soc och avråder mig från att röra dom pengarna. För dom ska dom ha.
Eftersom att jag fått bidrag av dem en längre tid ska dom ha tillbaka pengarna som jag fått från och med mars - augusti. = 18.000kr

Det kanske är rätt, men det känns ändå som att jag inte fått någon hjälp av soc då. Då kunde jag ju lika järna lånat pengarna av någon bekant eller liknande.

Vet inte vad jag vill ha sagt med denna tråd, vill väll bara gnälla lite. 🙁

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
926754
July 25, 2005 - 5:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter lustigt, visste inte att man lånade heller.

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
926759
July 25, 2005 - 6:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, de pengar du får från sjukkassan ersätter socialbidraget. Du kan inte få socialbidrag för en period då du har inkomst. För dig har det med andra ord ingen större betydelse om du får den där retroaktiva penningen eller ej.

Ajin
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 557
926762
July 25, 2005 - 6:14 pm
sp_Permalink sp_Print

har för mig att det står någonstans att de inte kan ta tillbaka några pengar överhuvudtaget så länge du inte har ljugit eller givit falsk information för att få dem från första början.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
926765
July 25, 2005 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Alltså, de pengar du får från sjukkassan ersätter socialbidraget. Du kan inte få socialbidrag för en period då du har inkomst. För dig har det med andra ord ingen större betydelse om du får den där retroaktiva penningen eller ej.

Vet att man inte kan få bidrag när man har inkomst.
Men varför inte då skicka pengarna till soc direkt istället för att skicka dem till mig.
Tänk om jag hade satt sprätt på pengarna innan dom han höra av sig. Då hade jag haft ett jädra problem.
Hade dom inte ringt idag hade jag vart nere på stan och skrivit upp mig på en intensivkurs till körkortet...

Tycker fortfarande att det är helt fel, får inte ihop det.

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
926769
July 25, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ][quote=Jerry]Alltså, de pengar du får från sjukkassan ersätter socialbidraget. Du kan inte få socialbidrag för en period då du har inkomst. För dig har det med andra ord ingen större betydelse om du får den där retroaktiva penningen eller ej.

Vet att man inte kan få bidrag när man har inkomst.
Men varför inte då skicka pengarna till soc direkt istället för att skicka dem till mig.
Tänk om jag hade satt sprätt på pengarna innan dom han höra av sig. Då hade jag haft ett jädra problem.
Hade dom inte ringt idag hade jag vart nere på stan och skrivit upp mig på en intensivkurs till körkortet...

Tycker fortfarande att det är helt fel, får inte ihop det.

För att försäkringskassan och soc är tillräckligt fristående från varandra för att inte kunna skicka de direkt på det viset. Det är som om din chef på eget bevåg skulle betala av dina räkningar innan han betalar ut resterande lön.

Men nu har du som sagt var fått en inkomst (retroaktivt) för en period som du har fått socialbidrag för. Då har du ju inte längre rätt till bidrag från soc och får betala tillbaka.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
926776
July 25, 2005 - 6:57 pm
sp_Permalink sp_Print

Först vill jag säga att jag förstår det trista för dig, men samtidigt är det skönt att veta att systemet funkar, vilket är rätt ovanligt idag.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
926888
July 25, 2005 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

sämst :/

Säg att dom inte får en spänn och att dom kan ta sig i RÖVEN!

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
926915
July 26, 2005 - 12:40 am
sp_Permalink sp_Print

Mjo, det skulle ju kännas bra för stunden.
Tills kronis kommer och knackar på dörren och tar min dator + allt annat som sitter löst...

Så jävla surt att man ska bli så glad, sen bli sparkad på pungen. Dom sitter säkert där i fikarummet och röker och skrattar med sina hesa röster... " Ha ha... grabben trodde han skulle få må bra för ett tag"

Oven
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 91
926925
July 26, 2005 - 5:13 am
sp_Permalink sp_Print

Du får ju ändå 7000kr i en klumpsumma, gratis, utan att ha gjort ett skit för pengarna, det är alltså någon annans 7000kr du får här.

slaim
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 236
926939
July 26, 2005 - 6:52 am
sp_Permalink sp_Print

Förstår att det känns surt, men det är otroligt Glädjande att se att du får betala tillbaka pengarna som inte tillhör dig. Se att Staten har någon som helst koll på vart och hur de betalar ut bidrag till folk.

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
927020
July 26, 2005 - 10:29 am
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: Du får ju ändå 7000kr i en klumpsumma, gratis, utan att ha gjort ett skit för pengarna, det är alltså någon annans 7000kr du får här.

10 omgångar cellgift
45 omgångar strålning
1 Högdosbehandling (10x starkare cellgifter 24h om dyngnet i 5 dagar)
1 Transplantantion

Nä, jag har inte gjort någe för pengarna. Bara försökt att överleva.
Hade jag vart frisk hade jag jobbat och känat bra mycket mer.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
927030
July 26, 2005 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

Oven wrote: Du får ju ändå 7000kr i en klumpsumma, gratis, utan att ha gjort ett skit för pengarna, det är alltså någon annans 7000kr du får här.

Hur får du till det?

Vet en som fick nära 70 000 retroaktivt från F-kassan.

Synt4x_3rr0r
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 73
927083
July 26, 2005 - 12:08 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ][quote=Oven]Du får ju ändå 7000kr i en klumpsumma, gratis, utan att ha gjort ett skit för pengarna, det är alltså någon annans 7000kr du får här.

10 omgångar cellgift
45 omgångar strålning
1 Transplantantion

Aj aj, det där låter inte bra 🙁

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
927137
July 26, 2005 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Och så låter vi bli att hacka ner på folk som har oturen att bli sjuka. En varning får du för detta.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
927152
July 26, 2005 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

[-Pale- wrote: ][quote=Oven]Du får ju ändå 7000kr i en klumpsumma, gratis, utan att ha gjort ett skit för pengarna, det är alltså någon annans 7000kr du får här.

10 omgångar cellgift
45 omgångar strålning
1 Transplantantion

Nä, jag har inte gjort någe för pengarna. Bara försökt att överleva.
Hade jag vart frisk hade jag jobbat och känat bra mycket mer.

Usch det där låter inget vidare, får man fråga vad du har råkat ut för?

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
927175
July 26, 2005 - 4:44 pm
sp_Permalink sp_Print

ViU wrote: Och så låter vi bli att hacka ner på folk som har oturen att bli sjuka. En varning får du för detta.

Hacka ner på folk som är sjuka? Herregud 🙄

OnTopic: Helt rätt att du blir återbetalningsskyldig. Att du går och blir sjuk är inte mitt problem, och jag har ingen större lust att betala för ditt uppehälle, det kan din familj gärna få göra om de känner för det. Detta är inte att hacka ner på dig och din sjukdom, utan det enkla faktum att jag hellre behåller mina pengar för mig själv än att sprida ut dem till personer som inte gjort sig förtjänta av dem.

ViU
Member
Medlem
Forum Posts: 4459
927194
July 26, 2005 - 5:21 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: OnTopic: Helt rätt att du blir återbetalningsskyldig. Att du går och blir sjuk är inte mitt problem, och jag har ingen större lust att betala för ditt uppehälle, det kan din familj gärna få göra om de känner för det. Detta är inte att hacka ner på dig och din sjukdom, utan det enkla faktum att jag hellre behåller mina pengar för mig själv än att sprida ut dem till personer som inte gjort sig förtjänta av dem.

Så här skriver man om man inte vill vara medlem hos oss längre. I det här forumet är vi snälla med varandra eller så låter vi bli att skriva något alls.

nomic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1347
927300
July 26, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

snyde wrote: [quote=ViU]Och så låter vi bli att hacka ner på folk som har oturen att bli sjuka. En varning får du för detta.

Hacka ner på folk som är sjuka? Herregud 🙄

OnTopic: Helt rätt att du blir återbetalningsskyldig. Att du går och blir sjuk är inte mitt problem, och jag har ingen större lust att betala för ditt uppehälle, det kan din familj gärna få göra om de känner för det. Detta är inte att hacka ner på dig och din sjukdom, utan det enkla faktum att jag hellre behåller mina pengar för mig själv än att sprida ut dem till personer som inte gjort sig förtjänta av dem.

okej, jag kan hålla med om att bidragen är generösa,och allt för lätt att få och fejka sig till, MEN sjuka människor SKA få pengar för att kunna få nån livskvalité iallafall.... hälsan är nog de viktigaste man kan ha.. enligt mig iaf, hellre fin hälsa än 7 papp på banken... om vi säger så då då...

aldrig hört : Sparka inte på den som ligger ?

[-Pale-]
Kommer du hit ofta?
Medlem
927396
July 27, 2005 - 12:09 am
sp_Permalink sp_Print

Helt sjukt hur folk kan vara funtade.
Men vissa kommer aldrig vara smarta nog att förstå föränn dom råkar ut för samma sak.

@ Dehman: Non-hodkins lymfom. Aka lymf-cancer.
Elakartad och snabb spridande.

Fick det 2003, blev frisk i mitten av 2004, fick det igen i slutet av 2004. Blev klar med diverse behandlingar i slutet av Juli nu 2005.
Ska på återkoll nu den 17 augusti för att kolla om det behövs yttligare behandling.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 142
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL