Lånade ut legget och personen åkte fast.|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lånade ut legget och personen åkte fast.
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
787004
December 1, 2004 - 10:39 pm
sp_Permalink sp_Print

keffing wrote: [quote=Callister]Haha du åkte ju in där för ett par sketna byxor - pundskalle.. 😀 😀 😀

vad var det du kallade din mamma?

Wow, senast jag kallade min mamma för något var det nog hennes namn. Igår kanske..

festisMER
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1991
787008
December 1, 2004 - 10:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg att ni råka växla korten bara.

Deuterium
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1644
787010
December 1, 2004 - 10:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg att han fick med sig det av misstag, å att det bara aldrig kom till att du hämta tillbaks det och tillslut glömde det.

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
787028
December 1, 2004 - 11:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=MoparPower]mmmmm (njuter) SKADEGLÄDJEN :D/

:wow:

Inget o skratta åt 😕

skadeglädjen är den enda glädjen, att låna ut legget till någon som far till ryssland...... 🙄

snyde
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1928
787033
December 1, 2004 - 11:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Haha du åkte ju in där för ett par sketna byxor - pundskalle.. 😀 😀 😀

Varför går du och snor mina kommentarer för? 😉

Keffing: [-X
Barateus polare: [-X

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
787055
December 1, 2004 - 11:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Kontentan av det hela, låna aldrig ut legget..
Inte för jag fattar hur nån vill göra det..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
787090
December 2, 2004 - 6:30 am
sp_Permalink sp_Print

Akatosh wrote: Jag kan inte fatta VARFÖR man lånar ut ett leg? Det är ju något av det dummaste man kan göra, tycker du borde åka fast. Kanske det lär dig...

verkligen, du har gjort dig skyldig till ett ej obetydligt bortt, du borde åka dit.

Kamelryttarn
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 750
787096
December 2, 2004 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Hur dum får man bli egentligen???

Men jag håller på att skratta ihjäl mig av skadeglädje. :)R

Mr Baggins
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 61
787097
December 2, 2004 - 7:13 am
sp_Permalink sp_Print

Aj aj, jobbig sits, lite tips på hur man bör hantera såna här saker från en annan sida på intärwäbben följer.
Läs särskilt nr. 5 och läs den sedan igen.

1. HÅLL TYST
Allt du säger kan användas mot dig. Det är åklagaren som ska bevisa att du gjort något brottsligt. Och du har ingen skyldighet att underlätta hans arbete. Ibland påstår polisen att man hör dig upplysningsvis. Men det du säger noteras och kan användas mot dig. Säg definitivt ingenting när du just gripits av polis. Glöm inte heller att allt du har sagt hos polisen kan läsas av alla när åklagaren sänt handlingarna till domstolen.

2. LJUG
Du får inte skylla brott på oskyldiga, men annars får du ljuga så mycket du behöver men tänk på trovärdigheten inför domstol om du där måste ändra din story.

3. HÅLL DIG UNDAN
Du riskerar inte att straffas om du struntar i att komma när polisen kallar dig till förhör däremot kan de komma och hämta dig om synnerliga skäl finns.

4. FÖLJ MED FRIVILLIGT
Om du bråkar när polisen hämtar dig riskerar du både att få stryk och att åtalas för våld mot tjänsteman. Följ snällt med - sedan kan du låta JO granska saken.

5. TA MED ADVOKAT
Att vara sin egen försvarare är lika fel som att vara sin egen kirurg när man är nedsövd.

6. TA MED EN KOMPIS
Du har rätt att ta med dig en god vän som moraliskt stöd vid förhöret. Även om någon är med, vän eller advokat, skall du endast uppge namn och personnummer.

7. SKRIV ISTÄLLET
Skriv ner vad du har att berätta, hemma i lugn och ro. Lämna lappen till polisen. Därefter kan du vara tyst.

8. SE UPP MED SAMVETET
Som misstänkt kan du få höra att du måste ta ditt ansvar och erkänna. Gå aldrig i den fällan.

9. VARNING FÖR LÄTTLURADE POLISER
Förhörsledaren protesterar kanske inte när du berättar en helkorkad lögnhistoria. Avsikten är att du ska framstå som icke trovärdig när saken hamnar inför domstol.

10. STRUNTA I HOT OCH LÖFTEN
Det är domstolen som bestämmer vilket straff du ska få. Och inte den polisman som förhör dig. Och du får knappast lägre straff för att du anger dina kompisar. Begär namnet på polisen som framför hotet och anmäl denne.

11. GÅ INTE PÅ POLISENS BLUFFAR
Tro inte på att din medbrottsling har erkänt. Förhörsledare kan säga så för att du ska tappa modet och börja tala.

12. KRÄV KOPIA
Be alltid om en kopia av förhörsprotokollet. Det som inte står där har du inte sagt. Och det du inte har sagt behöver du inte ångra.

13. SKRIV ALDRIG PÅ
Skriv inte på strafförelägganden eller ordningsböter som du får av polisen. Begär alltid att få din sak prövad i domstol.

Det här är rättigheter som alla mäniskor har i konungariket Sverige, använd dom.

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
787122
December 2, 2004 - 8:03 am
sp_Permalink sp_Print

desdecado wrote: [quote=BarateaU]Beror lite på hur illa jag råkar ut, får jag böter o skit så säger jag att han har stulit de av mig.

Klarar jag mig utan problem så låter jag de vara.

Varför har du inte anmält legget stulet om det var ett halvår sedan (om du vill att någon ö.h.t ska tro att det är stulet)?

Polisen vet väl inte när han "blev av med det"?

Krqagyzzz
Member
Medlem
Forum Posts: 7176
787127
December 2, 2004 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: [quote=desdecado][quote=BarateaU]Beror lite på hur illa jag råkar ut, får jag böter o skit så säger jag att han har stulit de av mig.

Klarar jag mig utan problem så låter jag de vara.

Varför har du inte anmält legget stulet om det var ett halvår sedan (om du vill att någon ö.h.t ska tro att det är stulet)?

Polisen vet väl inte när han "blev av med det"?

är du inte skylldig att förlustanmäla pass och ID-handlingar när du försnillar dem? Det är andå ganska viktiga grejer det handlar om, folk kan ju utge sig för att vara du...

GroundX
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1619
787189
December 2, 2004 - 9:52 am
sp_Permalink sp_Print

säg att du var hemma hos honom, glömde plånboken och han tog legget och nekade till att han gjort det... osv

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
787242
December 2, 2004 - 11:20 am
sp_Permalink sp_Print

Mr Baggins wrote: Aj aj, jobbig sits, lite tips på hur man bör hantera såna här saker från en annan sida på intärwäbben följer.

mmm, skitsmart eller så ger man fan i att begå brott från början. Tycker det verkar vara ett bättre råd än alla dessa. Samvete är ju så bara förlegat liksom. Man ska försöka lura och bedra sina medmänniskor så mycket som möjligt. Den som luras mest vinner. Hurra, vilket bra samhälle vi skapar...

Barate4U ditt jävla spånhuvud. Du har kanske medverkat till att nån/några från Ryssland har kunnat ta sig in i landet och sprida gud-vet-vad. Trafficking? Knark? Anabola steroider?

Antingen är du bara allmänt dum-i-huvet eller så är du kriminell.

Väx upp istället och tänk på vad du gör istället för att sitta där och försöka komma på hur du ska klara dig undan genom att ljuga och fortsätta vara en allmän skitstövel.

Deadleg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 475
787245
December 2, 2004 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Adam wrote: Kompisen har varit hemma hos honom. Legget har legat i en låda och inte saknats pga innehav av körkort... Nått sånt.. Situationen är inte lätt!
Ingen story är helt vattentät tyvärr...

instämmer... säg att han måste ha tagit det från någon låda hemma hos dig... och att du har ett körkort så du har inte saknat det förrän polisen hörde av sig...

Mr Baggins
Siktar mot toppen
Medlem
787265
December 2, 2004 - 11:44 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Mr Baggins]Aj aj, jobbig sits, lite tips på hur man bör hantera såna här saker från en annan sida på intärwäbben följer.

mmm, skitsmart eller så ger man fan i att begå brott från början. Tycker det verkar vara ett bättre råd än alla dessa. Samvete är ju så bara förlegat liksom. Man ska försöka lura och bedra sina medmänniskor så mycket som möjligt. Den som luras mest vinner. Hurra, vilket bra samhälle vi skapar...

Barate4U ditt j**la spånhuvud. Du har kanske medverkat till att nån/några från Ryssland har kunnat ta sig in i landet och sprida gud-vet-vad. Trafficking? Knark? Anabola steroider?

Antingen är du bara allmänt dum-i-huvet eller så är du kriminell.

Väx upp istället och tänk på vad du gör istället för att sitta där och försöka komma på hur du ska klara dig undan genom att ljuga och fortsätta vara en allmän skitstövel.

Bäste Herr moralguru, försök läsa vad jag verkligen skrev och inte vad din konfliktsökande världsförbättarhjärna önskar att jag skrivit.
Har jag försvarat gärningen?
Var det något i mitt inlägg som pekade på jag tyckte att han skulle göra något olagligt?
Är det fel att känna till och använda sej av sina rättigheter?

Vad tycker du att han ska göra nu när händelsen är ett faktum, springa in på närmaste polisstation och gråtande berätta allt i hopp om ett riktigt saftigt straff eftersom det då på något sätt skulle göra händelsen ogjord?

Ta av dej glorian och kliv ut i verkligheten, du vet det där stället där vanliga mäniskor med fel och brister finns.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
787400
December 2, 2004 - 2:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mr Baggins wrote:
Bäste Herr moralguru, försök läsa vad jag verkligen skrev och inte vad din konfliktsökande världsförbättarhjärna önskar att jag skrivit.
Var det något i mitt inlägg som pekade på jag tyckte att han skulle göra något olagligt?

Vad tycker du att han ska göra nu när händelsen är ett faktum, springa in på närmaste polisstation och gråtande berätta allt i hopp om ett riktigt saftigt straff eftersom det då på något sätt skulle göra händelsen ogjord?

Ta av dej glorian och kliv ut i verkligheten, du vet det där stället där vanliga mäniskor med fel och brister finns.

Nej, du har inte försvarat gärningen men om jag tolkar ditt inlägg rätt så tycker du att istället för att ta sitt ansvar (eller som du formulerar dig; "springa gråtandes in på närmsta polisstation") så tycker du (och andra) att han ska fortsätta och ljuga och "slingra" sig undan så gott han kan hänvisades till "sina rättigheter" (roligt att alla alltid har rättigheter, men inga skyldigheter?). Ja, jag tycker han ska berätta vad som hänt. Det blir nog knappast speciellt kännbart straff om han inte är förtjänt av ett kännbart straff som exempelvis om hans identitet utnyttjats till att föra in narkotika eller annat med hans vetskap i landet. Polisen har (tyärrr) inte tid med massa "småsaker".

Alla begår fel och misstag och det bästa man kan göra då är att rätta till misstagen, eller be dem tänka efter nästa gång, inte hjälpa dem och andra hitta på ännu mera idiotier hänvisandes till nån gammal rutten text du hittat på nån huligansida eller liknande på "nätet". (Dessutom med roliga egenpåhittade "moralregler" som "skyll inte på någon annan") Tycker det finns i princip EN bra regel: Gör mot andra som du själv vill bli behandlad och så kan man om man är tillräckligt intelligent deducera övriga regler man bör leva efter därifrån.

Mr Baggins
Siktar mot toppen
Medlem
787462
December 2, 2004 - 3:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Om nu hans id har använts för knarkinförsel eller annan grövre kriminalitet så tror jag knappast det var meningen med utlånandet av id-handlingen.
Jag tror faktiskt inte att någon som med uppsåt främjar sådan kriminalitet skriver om det på det här forumet.
Det bästa att göra i ett sådant här läge är att tänka till nästa gång så att det inte händer igen och se till att man inte råkar mer än nödvändigt illa ut nu när det de facto har hänt.

Texten kan väl iofs diskuteras i vissa stycken (att inte skylla på andra tycker jag inte är ett av dom) men i grunden så beskriver den rättigheter som alla har och som man naturligtvis skall använda sej av.
När det kommer till ens skyldigheter så innefattar dom knappast att hjälpa Polis/Åklagare att få underlag till en fällande dom gällande en själv.

Polis/Åklagare har massor med rättigheter och möjligheter att sätta ihop ett åtal med hjälp av statens alla resurser, så jag kan inte se varför jag som privatperson inte skulle använda mej av dom rättigheter jag har.

En annan bra livsregel är:
Döm icke på det att ni icke må bliva dömda.

KheLdaR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 254
787488
December 2, 2004 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Laglorden wrote: [quote=Mr Baggins] Bäste Herr moralguru, försök läsa vad jag verkligen skrev och inte vad din konfliktsökande världsförbättarhjärna önskar att jag skrivit.

Nej, du har inte försvarat gärningen men om jag tolkar ditt inlägg rätt så tycker du att istället för att ta sitt ansvar (eller som du formulerar dig; "springa gråtandes in på närmsta polisstation") så tycker du (och andra) att han ska fortsätta och ljuga och "slingra" sig undan så gott han kan hänvisades till "sina rättigheter" (roligt att alla alltid har rättigheter, men inga skyldigheter?). Ja, jag tycker han ska berätta vad som hänt. Det blir nog knappast speciellt kännbart straff om han inte är förtjänt av ett kännbart straff som exempelvis om hans identitet utnyttjats till att föra in narkotika eller annat med hans vetskap i landet. Polisen har (tyärrr) inte tid med massa "småsaker".

Alla begår fel och misstag och det bästa man kan göra då är att rätta till misstagen, eller be dem tänka efter nästa gång, inte hjälpa dem och andra hitta på ännu mera idiotier hänvisandes till nån gammal rutten text du hittat på nån huligansida eller liknande på "nätet". (Dessutom med roliga egenpåhittade "moralregler" som "skyll inte på någon annan") Tycker det finns i princip EN bra regel: Gör mot andra som du själv vill bli behandlad och så kan man om man är tillräckligt intelligent deducera övriga regler man bör leva efter därifrån.

Hahaha! Kul att ha dig som kompis för du skulle väl gå och polisamäla en för snatteri. Inte för att jag tycker det är rätt att snatta men någon måtta måste det vara med paragrafrytteriet. Lagen är inte perfekt du vet.

BarateaU
Member
Medlem
Forum Posts: 4597
787975
December 2, 2004 - 10:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Ojoj oj må jag säga.

Tycks finnas en hel del moralkakor på detta ställe 😀

Håller med om att de var dumt att låna ut, samt att han var korkad nog att försöka övertala vakterna om att de var han på legget istället för att säga fine och gå där ifrån så de skulle slippa tillkalla polis osv.

Kännde själv en som jobbade på de stället och hon berättade att de plockade rätt mycket underåriga där med lånade legg, samt att när de plockade folk med de så beslag tog de bara leggen och gjorde inte så stor grej av de.

Men i detta läge så var de tvungna att tillkalla polis och då funkar det inte med att jag säger att det var jag som var där och de trodde inte att de var mitt legg.

Kan tänka mig om han bara hade dragit där ifrån och inte sagt nå mer så skulle lika gärna jag kunnat säga att det var jag som försökte komma in men vakterna nekade mig.

Stupid Ass
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 994
787981
December 2, 2004 - 11:04 pm
sp_Permalink sp_Print

ja skulle förmodligen inte märka att nån snott mitt vanliga ID eftersom ja alltid använde körkortet...
men den som e dum nog o låna ut d... han förtjänar d straff han kan få, speciellt om d e till nån som du uppenbarligen inte kunde lita på 😕

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 269
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL