January 4, 2001
Callister wrote: Ska iväg en helg och lära mig om ett tag. Tjejen vill att jag ska åka snowboard som henne.
Är snowboard lättare än skidor/blades? Jag har inget att jämföra med för jag kan inte åka något, inte ens skridskor eller inlines. 😀
Kan man lära sig åka på en dag?
Vad som är lättast att lära sig vågar jag inte svara på då jag inte har åkt skidor på 8-9år.
Men om du kan lära dig åka snowboard på en dag? Nej, det kan du inte. Du kanske lär dig att ta dig ner för backen hyffsat okej, men jag skulle inte klassa det som om att du kan åka snowboard.
October 25, 2003
May 6, 2002
Vill nog påstå att skidor är lättare pga att det är lättare att stå upp och bromsa med dem. Med snowboard tar det en dag eller 2 för att hitta balansen och tekniken.
Första dagen brukar det inte bli mycket åka på en snowboard, tog mig 2-3 dagar innan jag kände mig hyfsat säker men det är ju som sagt indivuellt. Jäkligt roligt är det iaf! Blir mycket slitage på rumpa och knän i början 🙂
July 18, 2003
Jag har aldrig åkt skidor, utan bara snowboard. Visst det tog 1-2 dagar innan man tog sig ner för backen hyfssat, men när man ser de som åker skidor så tar det minst lika lång tid innan de tar sig ner när det är första gången/erna de åker.
OT:
Ett tips till dig om du skall åka snowboard, ha knäskydd den första dagen iallafall, knäna tar mycket stryk.
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 4, 2001
*blitz* wrote: Ett tips till dig om du skall åka snowboard, ha knäskydd den första dagen iallafall, knäna tar mycket stryk.
Det är ett bra tips, men ett bättre tips är att ha hjälm.
Jag köpte mig en hjälm nu i vinter men har aldrig haft det tidigare, blev förvånad över hur skönt det är att åka med hjälm. Dom väger ju ingenting längre så det är inte jobbigt att ha på sig, samtidigt så värmer dom som fasen så man fryser aldrig om öronen eller huvudet.
January 8, 2003
Jag tycker det är rätt mycket lättare att köra skidor pga att man iaf kan kasta sig om det går för fort utan att slå sig fördärvad.. Carving skidor är relativt lätta att köra mot de gamla raka skidorna. Med snowboard så måste man hitta en lite minder bake att börja på till man känner sig säker på den innan man ger sig ut på stora backen.
May 17, 2002
Jag tycker Snowboard är lättare att lära sig! Man kan åka i hur branta backar som helst redan första gången!! Grejjen är den att man kan ställa sig på "bredsida" och glida ner om man känner att det är för svårt/brant. Att göra detsamma med skidor är mycket svårare i början och man lär trilla oftare. Dessutom så står man med sidan åt det branta med skidorna, medan man på snowboard står med ryggen mot backen och fötterna neråt, mycket mer kontroll alltså.
Sedan, att åka snowboard bra, tycker jag tar längre tid än att åka skidor bra. Och det är svårare att åka lift med snowboard och att ta sig runt på icke branta ställen, svårt att ta fart som är enkelt med skidor...
Om du inte kan något av det så rekommenderar jag snowboard, men det går säkert bra med skidor också 🙂
July 18, 2003
Sen så ser snowboard coolare ut med!
LianLi PC60 + TruePower 430W, Asus A8N-SLI, AMD Opteron 146 (2000@3000), 2x Corsair XMS PC3200C2 512Mb, Asus N6600GT 128 Mb PCI-E, 1 TB, 2x19" TFT
IBM Thinkpad T60
"Man slutar inte att leka för att man blir gammal, man blir gammal när man slutar att leka"
January 13, 2004
Snowboard kan vara jobbigt första dagen medan det känns onaturligt att åka i sidled och innan man vant sig vid tanken att helt vända ryggen utmot backen i farten. När man väl kommit över de mentala spärrarna är det dock mycket lättare att lära sig än skidor imo 🙂 Rent tekniskt känns bräda mycket enklare.
1 Guest(s)