November 27, 2002
Sisst jag blev klippt av min frisör så snackade vi om skola o sånt, o då sa hon att hon inte gått nån utbildning för att bli frisör. Hon hade gått som lärling på en annan frisörsalong istället. Så då tänkte jag... Varför e det inga som går som lärlingar nuförtiden då?
O då förklarade en kompis att det var för att skapa fler syssälsättningar så beslutade staten att man alla lärlingar skulle ha praktiskt taget full lön så att inga arbetsgivare skulle vilja anställa lärlingar, och så tog man arbetslösa och lät de träna ut olika yrken såsom elektriker, frisörer m.m. På så sätt skapade man väl 1000 nya jobb i Sverige.
Nuförtiden vill ju många i vänstern m.m. ta bort betyg för att alla skall kunna utbilda sig till olika yrken. Vore det inte i stället bättre om man åter gjorde det ekonomiskare för frisörsalongerna och elektrikerna att anställa lärlingar, så att osså de med sämre betyg kan utbilda sig till det de vill? Detta skulle ju förståss leda till att många jobb blev överflödiga.
April 16, 2002
När jag har avslutat min gymnasiala Elektriker utbildning nästa år måste jag under 2 års tid gå som lärlig, med ca 25-75% lön. Detta är bra, för man är verkligen inte utbildad för arbetslivet direkt efter skolan.
Om lönen är för hög/låg? Det beror på hur man ser på det hela.
Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här. 🙂
November 27, 2002
DaLook wrote: När jag har avslutat min gymnasiala Elektriker utbildning nästa år måste jag under 2 års tid gå som lärlig, med ca 25-75% lön. Detta är bra, för man är verkligen inte utbildad för arbetslivet direkt efter skolan.
Om lönen är för hög/låg? Det beror på hur man ser på det hela.Jag vet inte riktigt vad jag ville ha sagt med det här. 🙂
min frisör snackade om 75 % lön eller mer, och då tycker dom inte att det är lönt att anställa nån eftersom en lärling ändån inte kan göra lika mycket som en fullärd frisör.
November 5, 2001
På Volvo får man lärlingslön de första tre månaderna. Första månaden får man 15400:- (kallas U1). För de sista två månaderna får man 16000:- (kallas U2) sen hamnar man i löneklass D. Får då runt 17500:- plus individvärderingsprocent. Den bestäms av chefen som tar hänsyn till hur bra man arbetar i grupp, om man hjälper andra o.s.v. Efter ett år som anställd kan man även ta del av bonusen som kan betalas ut om avdelningen har uppnått vissa mål.
För att ta sig vidare till högre löneklasser måste man sammla poäng som man får genom att gå olika utbildningar som bekostas av företaget. Som högsta kan man få drygt 22000:- i grundlön om man inte är TA förstås.
September 13, 2002
Arny wrote: På Volvo får man lärlingslön de första tre månaderna. Första månaden får man 15400:- (kallas U1). För de sista två månaderna får man 16000:- (kallas U2) sen hamnar man i löneklass D. Får då runt 17500:- plus individvärderingsprocent. Den bestäms av chefen som tar hänsyn till hur bra man arbetar i grupp, om man hjälper andra o.s.v. Efter ett år som anställd kan man även ta del av bonusen som kan betalas ut om avdelningen har uppnått vissa mål.
För att ta sig vidare till högre löneklasser måste man sammla poäng som man får genom att gå olika utbildningar som bekostas av företaget. Som högsta kan man få drygt 22000:- i grundlön om man inte är TA förstås.
hmm.. individvärderingen beror enbart på hur mycket du fjäskar.. därav namnet "slicke-peng"
November 5, 2001
heimdal wrote:
hmm.. individvärderingen beror enbart på hur mycket du fjäskar.. därav namnet "slicke-peng"
Så är det kanske... Har inte börjat jobba än men praktiserar på elinstallation på Östra fram till juni då skolan slutar. Ska börja jobba på Volvo efter det. Då får man väl se hur det egentligen fungerar.
September 13, 2002
Arny wrote: [quote=heimdal] hmm.. individvärderingen beror enbart på hur mycket du fjäskar.. därav namnet "slicke-peng"
Så är det kanske... Har inte börjat jobba än men praktiserar på elinstallation på Östra fram till juni då skolan slutar. Ska börja jobba på Volvo efter det. Då får man väl se hur det egentligen fungerar.
hmm.. elinstallation.. vet du vem johan vahlqvist ä..? han håller på å fular runt å grejjar med el på östra.. ja jobbar i "modul 1", ska du montera motorer eller gå å greja med el?
June 20, 2002
hmmm... vad vi talar om nu är att direkt gå som lärling efter grundskolan va???
för annars finns det ju många yrkesförberedande linjer där man måste gå som lärling ett par år efteråt, eftersom det helt enkelt inte går att lära sig yrket genom att plugga i tre år...
pluggade till VVS-montör första året i gymnasiet...
där gick man tre år, och efter det var det två år som lärling som gällde, med en lön som startade på ca 70:-/h för att sedan arbeta sig upp till full lön i 6-månaders perioder...
jag tycker helt klart att man skulle öppna upp för lärlingar lite mer...
många människor, särskilt sådan med anlag för hantverk, har ofta svårt för skola...
men jag är helt övertygad om att de inte bara skulle klara, utan också skulle kunna bli framstående inom vissa yrken om de fick chansen att gå som lärlingar...
skola passare helt enkelt inte för alla...
November 4, 2001
Öwall wrote: Det finns ju vissa yrken där det passar att ha lärlingar, och vissa yrken där det inte gör det..
Att vara lärling på en frisörsalong är ju inte så effektivt, man får ju inte direkt göra något..
hehehe... När det kommer in nån blind pensionär, får dom lära sig 😛
November 4, 2001
boogey wrote: hmmm... vad vi talar om nu är att direkt gå som lärling efter grundskolan va???
för annars finns det ju många yrkesförberedande linjer där man måste gå som lärling ett par år efteråt, eftersom det helt enkelt inte går att lära sig yrket genom att plugga i tre år...
där gick man tre år, och efter det var det två år som lärling som gällde, med en lön som startade på ca 70:-/h för att sedan arbeta sig upp till full lön i 6-månaders perioder...jag tycker helt klart att man skulle öppna upp för lärlingar lite mer...
många människor, särskilt sådan med anlag för hantverk, har ofta svårt för skola...
men jag är helt övertygad om att de inte bara skulle klara, utan också skulle kunna bli framstående inom vissa yrken om de fick chansen att gå som lärlingar...
Håller med
November 26, 2002
chrippaz wrote: [quote=Öwall]Det finns ju vissa yrken där det passar att ha lärlingar, och vissa yrken där det inte gör det..
Att vara lärling på en frisörsalong är ju inte så effektivt, man får ju inte direkt göra något..
hehehe... När det kommer in nån blind pensionär, får dom lära sig 😛
haha, jag tog bort inlägget.
det beror ju på om man är lärling efter grundskolan eller gymnasiet..
November 27, 2002
boogey wrote: hmmm... vad vi talar om nu är att direkt gå som lärling efter grundskolan va???
där gick man tre år, och efter det var det två år som lärling som gällde, med en lön som startade på ca 70:-/h för att sedan arbeta sig upp till full lön i 6-månaders perioder...jag tycker helt klart att man skulle öppna upp för lärlingar lite mer...
ja det var precis det jag menade.
1 Guest(s)