laserpistolen|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
laserpistolen
gr44
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 116
sp_UserOfflineSmall Offline
1
June 25, 2009 - 12:56 pm
sp_Permalink sp_Print

har en lite fundering här när polisen står med laserpistolen och kollar hastigheten måste dom stå SYNLIG vid vägen då? lr kan dom stå gömmd? någon som vet vad som gäller?

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
1228941
June 25, 2009 - 1:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Någon gång någonstans har jag hört att Polisen måste stå en bit in på en raksträcka, och xxx meter från senaste fart skylten.

Men jag kommer ej ihåg var, eller ens om det stämmer. så citera mig inte på det.

Det säkraste är ju att hålla hastigheten

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1228945
June 25, 2009 - 1:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att pitten som tog mig stod i buskarna, i slutet på raksträckan, direkt efter en bro för att hoppa ut mitt på vägen och vifta med båda armarna frenetiskt för att vinka in mig.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1228946
June 25, 2009 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

De senaste gångerna jag sett dem har de stått o tryckt bakom en lyktstolpe och bakom ett elskåp.
Så de får nog gömma sig.
Men jag tror man kan kolla upp var de kommer stå via någon hemsida?

Kameror däremot måste vara skyltat.

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
1228947
June 25, 2009 - 1:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag vet att där jag bor brukar polisen stå väldigt ofta, dom har alltid en person som står ca 200 meter borta uppe i skogen och gömmer sig och mäter, sen rapporterar dom till några bilar längre fram som står precis bakom en kulle så bilarna inte kan se dom föräns dom kommer upp på kullen och då är dom körda. Så utanför mitt fönster ser jag polisen gömma sig i skogen bakom diverse stenar osv (ser lite roligt ut faktiskt)

csm101
Member
Medlem
1228949
June 25, 2009 - 2:08 pm
sp_Permalink sp_Print

WiCHeR wrote: Jag vet att där jag bor brukar polisen stå väldigt ofta, dom har alltid en person som står ca 200 meter borta uppe i skogen och gömmer sig och mäter, sen rapporterar dom till några bilar längre fram som står precis bakom en kulle så bilarna inte kan se dom föräns dom kommer upp på kullen och då är dom körda. Så utanför mitt fönster ser jag polisen gömma sig i skogen bakom diverse stenar osv (ser lite roligt ut faktiskt)

Det MÅSTE du ta kort på och slänga upp här ju 😉

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1228951
June 25, 2009 - 3:09 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det MÅSTE du ta kort på och slänga upp här ju 😉

Håller med, BILDER! 🙂

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1228969
June 25, 2009 - 5:05 pm
sp_Permalink sp_Print

WiCHeR wrote: Jag vet att där jag bor brukar polisen stå väldigt ofta, dom har alltid en person som står ca 200 meter borta uppe i skogen och gömmer sig och mäter, sen rapporterar dom till några bilar längre fram som står precis bakom en kulle så bilarna inte kan se dom föräns dom kommer upp på kullen och då är dom körda. Så utanför mitt fönster ser jag polisen gömma sig i skogen bakom diverse stenar osv (ser lite roligt ut faktiskt)

Måste vara jobbigt för lasermannen att springa till de stoppade bilarna och visa upp att laserpistolen är ok när han gömt sig så. Sen har jag läst deras paragrafer med, polisen måste stå så nära vägen som möjligt utan att sätta sig själv i fara.

En snabbkoll gav: http://www.garaget.org/forum/v.....8&p=1
En sak jag alltid gör: Neka! Ett erkännande och underskriven bot är det samma som att bli fälld hos tingsrätten, och jag tänker aldrig ge polisen rätt att agera domstol.

csm101
Member
Medlem
1228973
June 25, 2009 - 5:44 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Måste vara jobbigt för lasermannen att springa till de stoppade bilarna och visa upp att laserpistolen är ok när han gömt sig så. Sen har jag läst deras paragrafer med, polisen måste stå så nära vägen som möjligt utan att sätta sig själv i fara.

En snabbkoll gav: http://www.garaget.org/forum/v.....8&p=1
En sak jag alltid gör: Neka! Ett erkännande och underskriven bot är det samma som att bli fälld hos tingsrätten, och jag tänker aldrig ge polisen rätt att agera domstol.

Måste ju ändå vara realistiskt.

Blir du tagen under omkörning när du håller 150 på 90-väg har du inte mycket att neka.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228975
June 25, 2009 - 5:55 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Måste ju ändå vara realistiskt.

Blir du tagen under omkörning när du håller 150 på 90-väg har du inte mycket att neka.

Jo, under en mätning får där inte finnas några tvivel på att mätningen kan vara felaktig, och en omkörning med två bilar bredvid varandra är just ett sådant tillfälle.
Svensk polis och rättsväsende går inte att lita på.
Om man har lite tid över så finns några historier att läsa på http://www.trafikjuristen.se/m....._start.htm

csm101
Member
Medlem
1228976
June 25, 2009 - 6:25 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Jo, under en mätning får där inte finnas några tvivel på att mätningen kan vara felaktig, och en omkörning med två bilar bredvid varandra är just ett sådant tillfälle.
Svensk polis och rättsväsende går inte att lita på.
Om man har lite tid över så finns några historier att läsa på http://www.trafikjuristen.se/m....._start.htm

Så i mitt fall menar du att jag sk kunna hålla masken när jag säger till polisen att det lika gärna hade kunnat vara SAABen med husvagnen som höll 150 och inte jag som körde om?

Det är fullständigt skitsamma om polisen är korrupt tillsammans med rättsväsendet. Kör du för fort så gör du fel och därför åkte du dit för det. Annat vore det om du åkte dit utan att ha kört för fort.

Give me a break. Gör man fel kan man åtminstone ha stake att stå upp för det.

WiCHeR
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 606
1228979
June 25, 2009 - 6:43 pm
sp_Permalink sp_Print

Ska försöka fixa bilder nästa gång dom är ute och smyger i skogen. Spelade in det med video kamera förut, såg så kul ut.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228980
June 25, 2009 - 6:51 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Så i mitt fall menar du att jag sk kunna hålla masken när jag säger till polisen att det lika gärna hade kunnat vara SAABen med husvagnen som höll 150 och inte jag som körde om?

Det är fullständigt skitsamma om polisen är korrupt tillsammans med rättsväsendet. Kör du för fort så gör du fel och därför åkte du dit för det. Annat vore det om du åkte dit utan att ha kört för fort.

Give me a break. Gör man fel kan man åtminstone ha stake att stå upp för det.

Nu är ju inte jag så jäkla korkad att jag kör om i 150km/h utan att ha sikt LÅNGT fram så jag vet om där är någon. Men hade jag blivit stoppad och polisen påstår att jag kört si och så för fort så hade jag självklart börjat fråga efter platsprotokoll, kalibreringsprotokoll på laserpickan och utbildningspapperna på personen som kollat hastigheten, vart dom stog osv. För är där ett enda fel är mätningen ogiltig. Så återigen, varför låta en polisman agera domstol när du har rätt till en riktig prövning?
Du behöver inte ens neka på plats utan du har rätt att begära rådrum och kolla upp att allt har gått rätt till och sedan inom 24h erkänna eller neka.

csm101
Member
Medlem
1228984
June 25, 2009 - 7:12 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Nu är ju inte jag så jäkla korkad att jag kör om i 150km/h utan att ha sikt LÅNGT fram så jag vet om där är någon. Men hade jag blivit stoppad och polisen påstår att jag kört si och så för fort så hade jag självklart börjat fråga efter platsprotokoll, kalibreringsprotokoll på laserpickan och utbildningspapperna på personen som kollat hastigheten, vart dom stog osv. För är där ett enda fel är mätningen ogiltig. Så återigen, varför låta en polisman agera domstol när du har rätt till en riktig prövning?
Du behöver inte ens neka på plats utan du har rätt att begära rådrum och kolla upp att allt har gått rätt till och sedan inom 24h erkänna eller neka.

Jag ser vad du skriver, och jag förstår dess innebörd.

Men försök du förstå mig.

Kör du fort begår du ett brott. Blir du tagen så är det ditt brott du ska erkänna, inget annat. Visst, kan mycket väl finnas något fel någonstans hos dem som ogiltiggör deras mätvärde, men det förändrar inte det faktum att du begått ett brott.
Så det du letar efter har inget att göra med polsen och hur de leker domstol etc, utan du vill bara slippa ta det straff du egentligen ska ha för felet du begått.

Visst, det känns varken kul elle uppiggande att åka dit, men är man tillräckligt vuxen förstår man att man gjort fel och tar sitt straff. För dig kanske det är kul att sitta i rätten och komma fram till samma straff, fast på ett "jävligare" sätt för rättsväsendet, men jag ser längre än så. Nämligen att de pengar som läggs ut, helt i onödan, på ett sådant rättegång hade kunnat användas till bättre saker och polisen som måste sitta i rätten hade faktiskt kunnat vara ute och göra sit jobb. För att inte nämna dig själv som måste ödsla tid på att sitta där och käfta för att slutligen få samma bot, bara två dygn senare.

Men helt klart, om man anser sig ha kört i laglig hastighet så är det där rätfärdigat enligt mig och man ska bestrida. Men inte när du kollar på hastighetsmätaren och vet på kilometern hur fort du kör.

Sen har det inget med att vara korkad heller, jag hade fri sikt långt framåt men vad hjälper det när polisen satt i buskaget direkt efter bron? Kan ta kort på hur det ser ut på ställe om du önskar det.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1228985
June 25, 2009 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag ser vad du skriver, och jag förstår dess innebörd.

Kör du fort begår du ett brott. Blir du tagen så är det ditt brott du ska erkänna, inget annat. Visst, kan mycket väl finnas något fel någonstans hos dem som ogiltiggör deras mätvärde, men det förändrar inte det faktum att du begått ett brott.
Så det du letar efter har inget att göra med polsen och hur de leker domstol etc, utan du vill bara slippa ta det straff du egentligen ska ha för felet du begått.

Visst, det känns varken kul elle uppiggande att åka dit, men är man tillräckligt vuxen förstår man att man gjort fel och tar sitt straff. För dig kanske det är kul att sitta i rätten och komma fram till samma straff, fast på ett "jävligare" sätt för rättsväsendet, men jag ser längre än så. Nämligen att de pengar som läggs ut, helt i onödan, på ett sådant rättegång hade kunnat användas till bättre saker och polisen som måste sitta i rätten hade faktiskt kunnat vara ute och göra sit jobb. För att inte nämna dig själv som måste ödsla tid på att sitta där och käfta för att slutligen få samma bot, bara två dygn senare.

Men helt klart, om man anser sig ha kört i laglig hastighet så är det där rätfärdigat enligt mig och man ska bestrida. Men inte när du kollar på hastighetsmätaren och vet på kilometern hur fort du kör.

Sen har det inget med att vara korkad heller, jag hade fri sikt långt framåt men vad hjälper det när polisen satt i buskaget direkt efter bron? Kan ta kort på hur det ser ut på ställe om du önskar det.

Tar inte ställning till det andra du skrivit men de flesta mätare visar 5-10 km/h för fort. Har själv jämfört GPS hastighet med bilens mätare där det skiljt 9km/h vid 90km/h (+9)

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1228987
June 25, 2009 - 7:31 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag ser vad du skriver, och jag förstår dess innebörd.

Varför ska man ta sitt straff när man tycker att lagen man bröt mot är felaktig? Jag tycker att 110/120km/h är förpassat till 1960 när man körde amazoner som var gjorda för den begränsningen. Men visst, känner du dig bättre av att spendera semestern på cykel med 4papp mindre i fickan för att du tycker det är bättre att "ta sitt straff" än att käfta emot när lagens väktare bryter mot sina egna paragrafer så är det upp till dig.

Edit: "Mätning
5 § Mätkontrollanten skall placera sig så nära vägen, körbanan, skoterleden
eller terrängfordonets tänkta färdriktning som möjligt utan att utsätta
sig för risker. Instrumentets sikte skall riktas så att rikthjälpmedlet är fokuserat
på fordonets registreringsskylt eller annan lämplig målyta."
http://www.polisen.se/Global/w.....2003_6.pdf
I ditt fall skulle du begärt rådrum, åkt hem och sett dessa paragrafer och då insett att mätningen är felaktigt utförd och därför neka och bli friad i tingsrätt.
"Man är oskyldig till motsatsen bevisats" och en felaktig mätning är inget bevis.

edit2: Även denna "2 § Om det finns risk för att det kontrollerade fordonet har förväxlats med
ett annat fordon eller om det uppstår någon annan tveksamhet om mätningens
tillförlitlighet, får mätningen inte läggas till grund för ett föreläggande
av ordningsbot eller annan rapport."

csm101
Member
Medlem
1228988
June 25, 2009 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Shikar wrote: Tar inte ställning till det andra du skrivit men de flesta mätare visar 5-10 km/h för fort. Har själv jämfört GPS hastighet med bilens mätare där det skiljt 9km/h vid 90km/h (+9)

Jo, jag vet, men detta tas i beaktande när polisen plockar en.

Stefan Samuelsson
Member
Medlem
Forum Posts: 3346
1228996
June 25, 2009 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har funderat på lite saker med polisen och dess lasermätningar.
Rätta mig om jag har fel men visst måste det bevisas att man kört för fort om man begär att få se beviset?
Och hur gör då polisen när de står och mäter med laser och sedan plockar in bilarna en km längre fram för att skriva boten där? Kör de på vinst och förlust att föraren erkänner och gör man inte det så får man rulla vidare?
Dessa typer av mätningar sker ganska ofta på motorväg osv.

En annan sak som slog mig när jag själv blev av med körkortet. Då hade jag en "prick" för att jag hade kört för fort några månader tidigare. Sedan åkte jag dit igen och den gången rök körkortet pga. för hög hastighet med 2 månader utan körkort som påföljd.
Det intressanta då är att trots att jag avtjänade ett straff genom att vara utan körkort i två månader samt böter så fick jag ändå ytterligare en prick i registret med påföljden av att jag under de närmsta 2-3 åren (enligt länsstyrelsen) skulle bli av med körkortet igen för minsta lilla förseelse även om det så är ynka 4-5km/h för fort på en 110-väg.
Bara min åsikt men tycker att systemet med prickar för fortkörningar ska hålla sig till de gånger då man inte får straff i form av körkortsindragning.

Och apropå korrupta poliser så var polisen som tog mig första gången rena jävla stålmannen som såg och mätte mig genom en lastbil. Han reagerar när min bil sticker fram nosen framför lastbilen och polisen står i ungefär 70 graders riktning till höger med lasern riktad mot slutet på lastbilen.
Han reagerar helt enkelt på att jag susar fram ganska bra mycket snabbare än lastbilen på en 90-sträcka när han väl ser mig, viftar ut motorcykeln efter mig som knappast kan ha mätt mig för jag slog av på takten direkt när jag såg dem. Följer med honom tillbaka. Lite dumnervös som man var så erkände man och insåg först efter man skrivit på att polisen inte visste hur fort jag körde utan hade hittat på en uppskattad hastighet bara. Ännu mer säker blev jag då jag körde ut från mätplatsen och stod med bilen så jag kunde titta på vägen i den vinkeln som polisen med laserpistolen påstod sig hade mätt mig.

Andra gången jag åkte dit då även körkortet rök så ifrågasätter jag ingenting. Polisen visade upp mätresultatet i laserpistolen för mig och att jag oaktsamt släppt gasen sent på en 70 till 50 till 30 sträcka straffade sig då bilen höll någon km/h för hög hastighet in på 30-sträckan. Man lär sig av sina misstag så länge man lever...
Alltså för att förtydliga, jag höll vid mätningen 52km/h på en 30-sträcka EFTER att polisen hade dragit av sin bonus till dig som de alltid gör så i realiteten höll jag väl ca 55-56km/h och sjunkande hastighet på rull.

csm101
Member
Medlem
1229000
June 25, 2009 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Varför ska man ta sitt straff när man tycker att lagen man bröt mot är felaktig?

Det där påståendet var bara absurt och omoget, tänker du efter i mer än tre sekunder inser du själv varför.

Jag tycker att 110/120km/h är förpassat till 1960 när man körde amazoner som var gjorda för den begränsningen. Men visst, känner du dig bättre av att spendera semestern på cykel med 4papp mindre i fickan för att du tycker det är bättre att "ta sitt straff" än att käfta emot när lagens väktare bryter mot sina egna paragrafer så är det upp till dig.

Du är väldigt omogen av dig och stycket verifierar det alldeles utmärkt.
Att de kanske bryter mot någon paragraf som säger vilket väder de ska använda lasern på får helt enkelt inte brottet du begått att gå upp i rök. Vart tog tankeverksamheten vägen egentligen?

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229003
June 25, 2009 - 10:20 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du är väldigt omogen av dig och stycket verifierar det alldeles utmärkt.
Att de kanske bryter mot någon paragraf som säger vilket väder de ska använda lasern på får helt enkelt inte brottet du begått att gå upp i rök. Vart tog tankeverksamheten vägen egentligen?

Så du tycker att alla lagar är helt korrekt? Där är inte något alls du tycker är fel som du bryter mot? Då är du den första, någonsin.

Jag ser ingen anledning att erkänna och ta sitt straff när polisen inte har gjort mätningen korrekt, personen som gjort den har saknat utbildning osv. då de har gjort än mer fel än jag som låg 10km/h för fort.
Där står ju också klart och tydligt att om där är risk för att något påverkat mätningen (t.ex. två bilar bredvid varandra) så får mätningen INTE användas, varför ska man då vara så dum och låta inkompetenta poliser DÖMA en med bevis de inte får att använda?

Vart läste du in hur väder skulle påverka hur de får använda lasern? Skrev jag inte någonstans.

Så vart tog tankeverksamheten vägen, när du erkände ett brott som kostade dig ditt körkort och 4papp i böter när dom inte hade några bevis att fälla dig för?

Steel: Står en del om det med motorvägsmätning här http://trafikjuristen.se/kortf....._start.htm fast i det stycket handlar det mer om förväxlingsrisken än papperna.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 366
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL