laserpistolen|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
laserpistolen
Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
sp_UserOfflineSmall Offline
1229014
June 26, 2009 - 6:56 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Jag ser vad du skriver, och jag förstår dess innebörd.

Men försök du förstå mig.

Kör du fort begår du ett brott. Blir du tagen så är det ditt brott du ska erkänna, inget annat. Visst, kan mycket väl finnas något fel någonstans hos dem som ogiltiggör deras mätvärde, men det förändrar inte det faktum att du begått ett brott.
Så det du letar efter har inget att göra med polsen och hur de leker domstol etc, utan du vill bara slippa ta det straff du egentligen ska ha för felet du begått.

Visst, det känns varken kul elle uppiggande att åka dit, men är man tillräckligt vuxen förstår man att man gjort fel och tar sitt straff. För dig kanske det är kul att sitta i rätten och komma fram till samma straff, fast på ett "jävligare" sätt för rättsväsendet, men jag ser längre än så. Nämligen att de pengar som läggs ut, helt i onödan, på ett sådant rättegång hade kunnat användas till bättre saker och polisen som måste sitta i rätten hade faktiskt kunnat vara ute och göra sit jobb. För att inte nämna dig själv som måste ödsla tid på att sitta där och käfta för att slutligen få samma bot, bara två dygn senare.

Men helt klart, om man anser sig ha kört i laglig hastighet så är det där rätfärdigat enligt mig och man ska bestrida. Men inte när du kollar på hastighetsmätaren och vet på kilometern hur fort du kör.

Sen har det inget med att vara korkad heller, jag hade fri sikt långt framåt men vad hjälper det när polisen satt i buskaget direkt efter bron? Kan ta kort på hur det ser ut på ställe om du önskar det.

Haha sluta vara så PK. Båda bryter mot lagen om de inte utför mätningen på ett korrekt sätt.

Jag kör för fort för att jag vill komma fram snabbare.
De gömmer sig för att de vill plocka fler bilar.

csm101
Member
Medlem
Forum Posts: 2672
1229016
June 26, 2009 - 8:09 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Så du tycker att alla lagar är helt korrekt? Där är inte något alls du tycker är fel som du bryter mot? Då är du den första, någonsin.

Men kära vän, var har jag skrivit det? Däremot skrev jag att om du lägger ner lite tid så förstår du varför det du skrev var urbota dum.

Om folk ska sluta följa lagar som de tycker är dumma kommer ju hela samhället som vi lever i falla.
Men jag vet ditt svar "nu var det bara fortkörning och inget annat och det är inte så farligt". Nej men precis så tänker alla andra också.

Jag ser ingen anledning att erkänna och ta sitt straff när polisen inte har gjort mätningen korrekt, personen som gjort den har saknat utbildning osv. då de har gjort än mer fel än jag som låg 10km/h för fort.
Där står ju också klart och tydligt att om där är risk för att något påverkat mätningen (t.ex. två bilar bredvid varandra) så får mätningen INTE användas, varför ska man då vara så dum och låta inkompetenta poliser DÖMA en med bevis de inte får att använda?

Jo, du har flertalet ggr sagt detta och jag har som sagt förstått vad du menar. Däremot håller jag inte med dig och förklarar hur jag ser på det men helt förgäves.

Vart läste du in hur väder skulle påverka hur de får använda lasern? Skrev jag inte någonstans.

Det var ett förlöjligande exempel. Kunde lika gärna ha skrivit att det måste finnas en gay cirkusbjörn för att mätningen skall vara helt legitimt.

Så vart tog tankeverksamheten vägen, när du erkände ett brott som kostade dig ditt körkort och 4papp i böter när dom inte hade några bevis att fälla dig för?

Tankeverksamheten fungerade alldeles ypperligt.
Skillnaden var bara att jag var mogen nog att kunna stå upp för mitt straff. beviset han hade var att det var jag och en husvagn och den ena av oss höll runt 150 enligt min mätare. Sen när han visade lasern som visade 146 var det ganska bra bevis.
Men du kanske fortfarande menade att jag skulle påstå att det var husvagnen som körde fort, att jag skulle kolla på alla deras papper och ta dem till rätten för att i slutändan få böter på 2k och av med pappret i 4 månader då med, fast med tillägget att ha slösat bort en eller två dagar på det hela?

Dehman wrote: Haha sluta vara så PK. Båda bryter mot lagen om de inte utför mätningen på ett korrekt sätt.

Jag kör för fort för att jag vill komma fram snabbare.
De gömmer sig för att de vill plocka fler bilar.

Säg mig, kom du på den där urlöjligt uppenbara slutsatsen själv eller hade du hjälp?

Det är nämligen det jag påstått hela tiden, så det gör dig väl lika PK? 😉

Dehman
Member
Medlem
1229018
June 26, 2009 - 8:17 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Säg mig, kom du på den där urlöjligt uppenbara slutsatsen själv eller hade du hjälp?

Det är nämligen det jag påstått hela tiden, så det gör dig väl lika PK? 😉

Dåså, då antar jat att du kommer ifrågasätta polisen nästa gång du blir stoppad? Om du inte förstod det så är det min poäng.

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1229022
June 26, 2009 - 10:53 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Tankeverksamheten fungerade alldeles ypperligt.
Skillnaden var bara att jag var mogen nog att kunna stå upp för mitt straff. beviset han hade var att det var jag och en husvagn och den ena av oss höll runt 150 enligt min mätare. Sen när han visade lasern som visade 146 var det ganska bra bevis.
Men du kanske fortfarande menade att jag skulle påstå att det var husvagnen som körde fort, att jag skulle kolla på alla deras papper och ta dem till rätten för att i slutändan få böter på 2k och av med pappret i 4 månader då med, fast med tillägget att ha slösat bort en eller två dagar på det hela?

Tydligen fungerar den inget vidare, jag klistrade in texten här och du missade, du hade inte dömts i tingsrätten. Anledningen är som jag citerade att finns där minsta tvivel att något påverkat mätningen är den ogiltig och två bilar bredvid varandra är ett sådant tillfälle eftersom det inte med 100% säkerhet går att säga att lasern träffade enbart din bil, vilket kan påverka. Läs texten jag citerade, det räcker med att resultatet kan ha påverkats för att det ska vara ogiltigt så han hade kunnat visa dig vad som helst mellan 95-300km/h och det spelar ingen roll.
Men eftersom din största hobby är att sätta dit dig själv så kan du ju alltid ta och skicka din adress till:
S:t Eriksgatan 117A
Box 23021
104 35 Stockholm

csm101
Member
Medlem
1229023
June 26, 2009 - 10:54 am
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Dåså, då antar jat att du kommer ifrågasätta polisen nästa gång du blir stoppad? Om du inte förstod det så är det min poäng.

Du ser inte skillnad på att ifrågasätta polisen och att dra det till rätten?
Jag ifrågasätter alltid polisen, men när jag fått svar som jag anser vara rimliga så erkänner jag, inte notoriskt neka allting oavsett vad vilket i princip är det beta menar att man ska göra.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1229024
June 26, 2009 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du ser inte skillnad på att ifrågasätta polisen och att dra det till rätten?
Jag ifrågasätter alltid polisen, men när jag fått svar som jag anser vara rimliga så erkänner jag, inte notoriskt neka allting oavsett vad vilket i princip är det beta menar att man ska göra.

Nekar du och drar det till domstol får du längre tid på dig att betala böterna, framförallt. Får du för dig att inte vilja gå till domstol kan du betala bötesbeloppet exempelvis dagen innan du ska infinna dig i domstol, och allt är lugnt. Ganska praktiskt.

csm101
Member
Medlem
1229025
June 26, 2009 - 11:05 am
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: Tydligen fungerar den inget vidare, jag klistrade in texten här och du missade, du hade inte dömts i tingsrätten. Anledningen är som jag citerade att finns där minsta tvivel att något påverkat mätningen är den ogiltig och två bilar bredvid varandra är ett sådant tillfälle eftersom det inte med 100% säkerhet går att säga att lasern träffade enbart din bil, vilket kan påverka. Läs texten jag citerade, det räcker med att resultatet kan ha påverkats för att det ska vara ogiltigt så han hade kunnat visa dig vad som helst mellan 95-300km/h och det spelar ingen roll.
Men eftersom din största hobby är att sätta dit dig själv så kan du ju alltid ta och skicka din adress till:
S:t Eriksgatan 117A
Box 23021
104 35 Stockholm

Men herregud!

Jag, i en S80 T6, i mötande körfält, kör om en SAAB 90 med påkopplad husvagn. Hade vi båda hållit samma hastighet, ja då hade du rätt, utan tvekan. Men inte när jag skjuter iväg från den som ett skott.

Det finns ingen chans i världen att det skulle vara fel bil, det vet jag, det vet polisen och det vet SAABen. Det vet även du med. Att det skulle vara fel mätvärde är inte heller det möjligt då jag redan nämnt det, jag höll 150 och han visade en klockning på 146 vilket är ganska perfekt till och med.
Därför funkar inte ditt finfina citat här i detta fall.

Att du ihärdigt försöker komma med kryphål, som inte funkar något vidare, är bara patetiskt, men kul att se att du verkligen brinner och har passion för något. Synd att det inte är något vettigt bara.

@Mean Machine: ur den synpunkten kan jag ha förståelse för att blåneka, för att få tidsfrist att betala boten, men det är ju inte anledningen till diskussionen här.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1229036
June 26, 2009 - 3:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag mördar alla jag känner för jag tycker det är fel att det finns en lag mot mord...
Väldigt extrem jämnförelse men det måste vara det dummaste jag har hört.

Beta, du är en människa och människor gör misstag. Gör du ett misstag i 70 istället för i 50 t.ex så blir konsekvenserna betydligt större och risken för att du gör ett misstag ökar med farten...

Och rent juridiskt så pratade jag med en polare som är jurist efter jag såg den här tråden. Det är inte så "bara" som ni tror... Det tillämpas lite annorlunda i rätten i sådana här fall än vad som är skrivet i tråden.
Det är som Csm skrev, varför inte erkänna direkt istället för att få samma straff ändå 3dagar senare och slösa skattepengar...
Är vuxen så tar man sitt straff om man har gjort fel.

Utveckla gärna påståendet om inkompetenta poliser med! laugh

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229043
June 26, 2009 - 5:22 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Jag mördar alla jag känner för jag tycker det är fel att det finns en lag mot mord...
Väldigt extrem jämnförelse men det måste vara det dummaste jag har hört.

Beta, du är en människa och människor gör misstag. Gör du ett misstag i 70 istället för i 50 t.ex så blir konsekvenserna betydligt större och risken för att du gör ett misstag ökar med farten...

Och rent juridiskt så pratade jag med en polare som är jurist efter jag såg den här tråden. Det är inte så "bara" som ni tror... Det tillämpas lite annorlunda i rätten i sådana här fall än vad som är skrivet i tråden.
Det är som Csm skrev, varför inte erkänna direkt istället för att få samma straff ändå 3dagar senare och slösa skattepengar...
Är vuxen så tar man sitt straff om man har gjort fel.

Utveckla gärna påståendet om inkompetenta poliser med! laugh

Sen kan man ju dra allting till sin spets med. Där finns många lagar/regler som är dåliga och de ska självklart bort.

Just 110 (120 är en marginell ökning och räknas inte) är en apgammal hastighetsbegränsning från tiden då familjebilarna inte gjorde mycket mer än 130-140km/h, sen dess har både bilar, vägar och förare utvecklats men inte hastighetsbegränsningen.
Ett bra sätt för folket att visa att en lag är dålig är genom att bryta den, och det gör svensken med. http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/.....el=2890827
Så över 90% tycker indirekt att gränsen är för lågt.

Sen är det ju även bevisat att hastigheten (så länge den inte är överdrivet hög) inte påverkar risken att hamna i en olycka allt för mycket. Visst, kör man vårdslöst och kör in i globen i 250km/h så skadas man ju värre än om man körde i 50... Men en ökning till 120-130km/h är inga större problem för större 90vägar och uppåt. Det som är farligt i trafiken är #1 berusade förare, pensionärer som är halvvägs ner i graven, trötta förare, passiva förare osv. Jag ser ju hellre Kalle 21år i 150 på 90väg än Stina 19år i 40 på 50väg med sminklådan i knät och ansiktet i speglen (jo, tjejer som sminkar sig i bilar är inte ovanligt) då Kalle vet att han kör fort och han är koncentrerad på det.

Sen att polisen är inkompetenta, javisst så här såg det ut för ett år sedan:
http://www.metro.se/se/article...../index.xml
Blanda inte in norge, det är svenska polisen det gäller och endast 5% har kompetensen att klara allt på ett bra sätt. När polisen själva säger att de är usla måste de väl ha rätt?

dree: Sen att reglerna inte följs i praktiken är ju just för att folk inte vet om att de har rätt till rådrum och att neka. Härom året var där t.ex. en poliskontroll inte långt härifrån på en 50väg, på denna 50väg var där en blå "max 30km/h" påbudsskylt, som alltså inte är en begränsning utan endast en rekommendation, polisen tog här felaktigt 7st körkort innan den 8:e som blev stannad verkligen kunde reglerna och påpekade att det är 50 och inte 30.
Det jobbiga för de 7 som inte kunde sina rättigheter var att en underskriven bot räknas som en tingsrättsdom och inte kunde rivas. Det var ett jäkla jobb för dom att få tillbaka sina kort, tänk om de hade gjort som jag säger, och nekat och istället fått ärendet prövat av en domstol istället.

csm101
Member
Medlem
1229045
June 26, 2009 - 5:30 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote:
dree: Sen att reglerna inte följs i praktiken är ju just för att folk inte vet om att de har rätt till rådrum och att neka. Härom året var där t.ex. en poliskontroll inte långt härifrån på en 50väg, på denna 50väg var där en blå "max 30km/h" påbudsskylt, som alltså inte är en begränsning utan endast en rekommendation, polisen tog här felaktigt 7st körkort innan den 8:e som blev stannad verkligen kunde reglerna och påpekade att det är 50 och inte 30.
Det jobbiga för de 7 som inte kunde sina rättigheter var att en underskriven bot räknas som en tingsrättsdom och inte kunde rivas. Det var ett jäkla jobb för dom att få tillbaka sina kort, tänk om de hade gjort som jag säger, och nekat och istället fått ärendet prövat av en domstol istället.

Det där stämmer inte. Framkommer det att polisen gjort fel får man pengarna tillbaka vare sig man erkänt eller ej.

Edit: bara ett urval:
http://www.sr.se/cgi-bin/orebr.....el=1786041
http://www.trafikjuristen.se/m.....mygel3.htm
http://www.expressen.se/1.573967

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
1229046
June 26, 2009 - 6:00 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det där stämmer inte. Framkommer det att polisen gjort fel får man pengarna tillbaka vare sig man erkänt eller ej.

Edit: bara ett urval:
http://www.sr.se/cgi-bin/orebr.....el=1786041
http://www.trafikjuristen.se/m.....mygel3.htm
http://www.expressen.se/1.573967

Men åhhh, jag skrev ju att det var ett helsike att få tillbaka dom, inte att dom blev av med dom helt.

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1229057
June 26, 2009 - 8:23 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Utveckla gärna påståendet om inkompetenta poliser med! laugh

Vette tusan vad tråden egentligen handlade om men kan ge ett exempel på inkompetenta poliser som hände i tisdags kväll.

En lastbil med en ramp bak på kör in på våran gård där jag arbetar och kör runt ladugården.. jag & min chef samt deras äldre barn rusar ut och kollar upp vad det är för bil samt tar registreringsnumret.
Reg-numret skickar jag till TS:s bilregister och får svar att det ska vara en svart xxxx men det var en blå som kom, visst den kan ha varit omlackerad men det klickade vi inte på och visste att något inte stog rätt till... så jag & polaren tar min bil och gasar iväg som fan för att hitta bilen och kör någon mil för att sedan vända... på vägen hem MÖTER vi ta mig fan lastbilen och gör direkt en u-sväng och kör in bakom bilen.

Polaren ringer då 112 och ber om att bli kopplad till Polisen ( att ringa 114 14 tar en evighet i deras 20 minuters telefonkö ).. han ger polisen i telefon bilens regnummer och frågar om den är stulen eller så.. Nej nej allt var lungt enligt honom.. vi kör efter honom ner till där jag bor där vi vände efter att vi sett att det var en Ford som polisen sa att det stog i hans dator.. ja visst vi vände då.

Efter mycket grum så blir klockan framåt 00.00 och jag tittar på Reg-SMS:et jag fick.. BILEN HAR VARIT AVSTÄLLD I ETT ÅR vilket jag inte förstog från början då det stog AV *ny rad* ST ( idiotiska förkortningar ).. så jag ringer in till Polisen igen och får prata med någon annan som till och med har hört talas om den här bilen då den gjort annat skumt samt att den då har körförbud. Han skickar ut radiobilarna på detta då detta inte stämmer.. samtidigt förstog han inte hur dum man får vara då den andra polisen polaren pratade med kunde sett att den har körförbud samt varit inne i trubbel förr och nu var ute och körde och kunde då skickat ut en radiobil redan då.

Men detta blir bara bättre...

Dagen efter berättade tösens pojkvän att han hade kört förbi denna lastbil och sett dom lasta på en äldre sportbil där nere där jag bor.. :):):):):):):):):)

WOHO för Polisen i detta fall.. har alltid respekt för Polisen men detta va ganska irreterande.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1229059
June 26, 2009 - 8:32 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: en äldre sportbil där nere där jag bor..

Typ en 740 TIC?

opA87
Member
Medlem
Forum Posts: 2399
1229060
June 26, 2009 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Typ en 740 TIC?

Nää.. någon skit trist fransk skit 😉 :bgrin:

Dehman
Member
Medlem
1229065
June 26, 2009 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Du ser inte skillnad på att ifrågasätta polisen och att dra det till rätten?

Om polisen begår lagbrott för att sätta dit mig för ett brott som kommer ge mig 4000 i böter + att mitt körkort ryker så kommer jag nog utnyttja mina rättigheter.

Alternativt så kan jag gå med på att sona för mitt brott om polisen betalar samma böter och blir avstängd från tjänst under den tiden jag är av med kortet. Det låter väl rättvist?

csm101
Member
Medlem
1229066
June 26, 2009 - 9:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Om polisen begår lagbrott för att sätta dit mig för ett brott som kommer ge mig 4000 i böter + att mitt körkort ryker så kommer jag nog utnyttja mina rättigheter.

Alternativt så kan jag gå med på att sona för mitt brott om polisen betalar samma böter och blir avstängd från tjänst under den tiden jag är av med kortet. Det låter väl rättvist?

Haha, "ok".

Fortfarande, jag ursäktar inte ifall polisen begår fel. Det jag säger att deras fel inte förmildrar eller trollar bort felet den som kört fort begått.

Dehman
Member
Medlem
1229067
June 26, 2009 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Haha, "ok".

Fortfarande, jag ursäktar inte ifall polisen begår fel. Det jag säger att deras fel inte förmildrar eller trollar bort felet den som kört fort begått.

Om du nu inte ursäktar deras brott, då måste du tycka det är korrekt att även de straffas?

csm101
Member
Medlem
1229068
June 26, 2009 - 9:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Om du nu inte ursäktar deras brott, då måste du tycka det är korrekt att även de straffas?

Det här börjar bli löjligt...
Vart vill du komma? Vill du korsfästa poliser som gör fel när de mäter?
Har jag ens yttrat mig i huruvida de ska eller inte ska ha något straff? Var det ens det som diskuterades?

Det jag säger är: polisens fel förmildrar inte dina fel. Är det så kontroversiellt sagt?

Dehman
Member
Medlem
1229069
June 26, 2009 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

csm101 wrote: Det här börjar bli löjligt...
Vart vill du komma? Vill du korsfästa poliser som gör fel när de mäter?
Har jag ens yttrat mig i huruvida de ska eller inte ska ha något straff? Var det ens det som diskuterades?

Det jag säger är: polisens fel förmildrar inte dina fel. Är det så kontroversiellt sagt?

Nej men min poäng är att det inte är okej att begå ett brott för att fälla någon annan för ett brott.

Stoppar polisen mig för fortkörning och allt är som det ska då får jag ta mitt straff. Men råder det tvivel så kommer man självklart ta det vidare.

Visar sig polisen vara otrevlig (vilket är högst troligt) när man ifrågasätter så tar man det vidare bara för att jävlas.

csm101
Member
Medlem
1229070
June 26, 2009 - 10:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dehman wrote: Nej men min poäng är att det inte är okej att begå ett brott för att fälla någon annan för ett brott.

Självfallet inte, jag har aldrig påstått något annat heller.

Stoppar polisen mig för fortkörning och allt är som det ska då får jag ta mitt straff. Men råder det tvivel så kommer man självklart ta det vidare.

Precis. Det var här meningarna gick isär, då jag likt du, ansåg att om man tyckte det stämde så skulle man lika gärna erkänna sitt straff medan beta ansåg att man aldrig skulle göra det och låta rätten avgöra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 321
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL