July 18, 2003
varför ska man ha en laservarnare? När din laservarnare börjar pipa så är det redan för sent, om polisen inte siktar på bilen framför dig först..
Korrekt?
Köp en kamera varnare från AD-teknik istället. Far fick en av mig för 2 år sedan då den var ny och den är KANON, tar alla fasta kameror. Kostade 650 kr då.. Dyrare nu, dock värt det.
December 24, 2002
Edhunter wrote: Hehe, ja den är lite tricksig att få in. Får träna ett par år innan det kommer 😉
Har haft den liggandes i 6år.. men det var först när jag sålt bilen som den märks.. Spelar ingen roll hur tung fot man har eller hur hårt man trycker, cyckeljäveln rör knappt på sig iallafall..
December 24, 2002
Dry_Ice wrote: varför ska man ha en laservarnare? När din laservarnare börjar pipa så är det redan för sent, om polisen inte siktar på bilen framför dig först..
Korrekt?
Köp en kamera varnare från AD-teknik istället. Far fick en av mig för 2 år sedan då den var ny och den är KANON, tar alla fasta kameror. Kostade 650 kr då.. Dyrare nu, dock värt det.
Ja i princip.. men dom måste ha tre perfekta mätningar för att kunna bötfälla dig.. Om du tvärnitar när den piper första gången kanske du har en suck? Speciellt om dom prickar bilen framför först..
Sen finns det nån regel om på vilket avstånd polisen för skjuta.. Om laservarnaren känner väl av lasern innan detta avstånd?
På landsväg med lite trafik kanske de hjälper mindre.. men i sthlm där polisen inte hinner med att pricka alla bilar som åker förbi är väl dessa bra..
July 14, 2003
Dom provskjuter alltid en gång och laservarnaren känner av när dom skjuter på bilarna en bit framför dig så du hinner oftast sakta ner i god tid så det är faktiskt inte alls dumt. En jobbarkompis till mig har en sån och han har aldrig åkt fast, den har räddat honom varje gång 🙂 (minns dock inte vilket märke/modell)
September 5, 2001
Json_81 wrote: Blev inte de olagliga för några år sedan?
Varnare nej. Störare ja.
Det enklaste är helt klart att inte köra för fort.
Även billigaste alternativet. Annars finns ju försäkring att köpa för 399:-/år. Det isf tror jag är ett bättre alternativ. För om "det" händer så betalar ju dom din hastighetsöverträdelse. Varnare känns som uppsåt på nått sätt.
Ska du köra förfort 24/7 kan du lika gärna skicka in körkortet till Länsstyrelsen med en gång slipper någon sätta livet till.
October 22, 2002
Kör i princip alltid med moms på skyltat hastighet och har aldrig åkt dit på varesig kamror alt. laser.
Fast det beror nog till stor del att jag vistas såpass mycket ute i trafiken så man lär sig se "möjliga laserställen".
Att åka dit på en kamera är helt kasst kört enligt mig, man ser skåpen på flera mils håll utan att ens tänka på det. Fast det kan nog beror på samma sak som lasern.
Jag brukar även köra om polisbilar som åker saktare än skyltad fart. Fan vad folk är skenheliga när dom ser en polisbil...
December 24, 2002
fisken wrote: Kör i princip alltid med moms på skyltat hastighet och har aldrig åkt dit på varesig kamror alt. laser.
Fast det beror nog till stor del att jag vistas såpass mycket ute i trafiken så man lär sig se "möjliga laserställen".
Att åka dit på en kamera är helt kasst kört enligt mig, man ser skåpen på flera mils håll utan att ens tänka på det. Fast det kan nog beror på samma sak som lasern.
Jag brukar även köra om polisbilar som åker saktare än skyltad fart. Fan vad folk är skenheliga när dom ser en polisbil...
Håller med dig i det mesta förutom att jag åkt fast 2ggr och blivit stoppad 5ggr.. Detta inte för att jag kör vårdslöst, utan för att jag kör på vägar där det kryllar av civilpoliser.. Oftast överstiger jag bara hastigheten med 10-20KM/h.. Men jag brukar också köra om polisbilar som kör saktare än än skyltad fart, mest för att visa för alla andra trafikanter att dom är mesiga.. Tyvärr har jag blivit stoppad 2 av dessa gånger.. En pga "rutin-kontroll" och en för att jag glömt bort att jag saknade skylten bak. Idiotiskt jag vet.. Men iallafall, rätt pinsamt när man ska visa för dem andra trafikanterna att det är ofarligt att köra om en polis..
October 22, 2002
jonte_power wrote: Håller med dig i det mesta förutom att jag åkt fast 2ggr och blivit stoppad 5ggr.. Detta inte för att jag kör vårdslöst, utan för att jag kör på vägar där det kryllar av civilpoliser.. Oftast överstiger jag bara hastigheten med 10-20KM/h.. Men jag brukar också köra om polisbilar som kör saktare än än skyltad fart, mest för att visa för alla andra trafikanter att dom är mesiga.. Tyvärr har jag blivit stoppad 2 av dessa gånger.. En pga "rutin-kontroll" och en för att jag glömt bort att jag saknade skylten bak. Idiotiskt jag vet.. Men iallafall, rätt pinsamt när man ska visa för dem andra trafikanterna att det är ofarligt att köra om en polis..
Jag brukar hålla runt 15-20km/h i överhastighet i personbil.
Köra om polisbilar är skoj. Min bror frågade om jag var dum i huvudet när jag kom ifatt en kilometerlång kö på E4:an och körde om allihop. Längst fram låg en polisbil som körde 100km/h. Sakta ner till 115km/h och när luckan var 200-300m så ökade jag till ca: 135km/h igen. Min omkörning var som att dra ut en plopp ur badkaret. Då vågade flera bilar köra om.
Mycket komiskt beteende folk har! Sen undrar jag varför folk saktar ner när man möter en polisbil.
Jag har enbart blivit stoppad när jag kör yrkesmässigt, dvs i långtradare. Ett sån rutinkontroll tar grymt mkt tid och att man aldrig lyckas åka därifrån utan minst ett papper med saker som man ska åtgärda. Ska tilläggas att ekipaget jag åker omkring i är inte skitsaker heller. Det snabbaste stoppet av en tunggrupp jag har råkat ut för tog "bara" 1h15min. Rent horribelt!
Bör tilläggas att jag är fullt medveten att jag en dag kommer åka på fortkörningsböter men den kostanade på antalet mil jag tillbringar på vägen i personbil blir inte många ören per mil jag totalt kört. Jag kommer betala och fortsätta att vara glad. 🙂
1 Guest(s)