Lata kommuner!|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lata kommuner!
cybercola
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 189
sp_UserOfflineSmall Offline
1028909
April 1, 2006 - 1:43 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Du dödar katter som stör dig?

du ifrågasätter min moral, vilket inte uppskattas, så, nu är det utvecklat.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1028912
April 1, 2006 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=dree]Du dödar katter som stör dig?

Jag ifråga sätter inte din moral, du skrev så ordagrant och då frågade jag om det var så.

cybercola
Medlem
1028913
April 1, 2006 - 1:54 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=cybercola][quote=dree]Du dödar katter som stör dig?

Jag ifråga sätter inte din moral, du skrev så ordagrant och då frågade jag om det var så.

Jag sa det i ett sammanhang, sammanhanget som du gett mig, katter på mitt industriområde, fine, dom stör mig inte, varför ska jag bry mig?, dom stör mig, då bryr jag mig, och billigaste,snabbaste lösningen, pang pang pang pang.

dree
Member
Medlem
1028915
April 1, 2006 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

cybercola wrote: [quote=dree][quote=cybercola][quote=dree]Du dödar katter som stör dig?

Jag sa det i ett sammanhang, sammanhanget som du gett mig, katter på mitt industriområde, fine, dom stör mig inte, varför ska jag bry mig?, dom stör mig, då bryr jag mig, och billigaste,snabbaste lösningen, pang pang pang pang.

Precis det jag undrade om du menade...

cybercola
Medlem
1028938
April 1, 2006 - 2:46 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=cybercola][quote=dree][quote=cybercola][quote=dree]Du dödar katter som stör dig?

Precis det jag undrade om du menade...

vad bra, då har du ditt svar.

Booris
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1029298
April 2, 2006 - 6:28 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=cybercola]Och dree, tyckte du att du var rolig nu eller? när du tog mina ord ur sammanhanget, bara sorgligt att när dina argument brister tar du till så simpla saker wink

då kan jag ju svara med; om du nu så j**la gärna vill att katterna ska bli adopterade, ta med dig ett gäng burar och åk o skaffa dig ett par katter vetja wink

inte för att jag fattar varför du skulle vilja ta ett gäng vilddjur som klarar sig fint själva(eller inte, då är dom som sagt inget problem ändå.) och tvinga dom till annat, tycker du lider av lite big brother mentalitet, att allt ska vara styrt.

Och nu gjorde du samma sak du sa att jag hade gjort....

cybercola wrote: Dom har fortfarande inte ett ansvar att reglera en djurart så länge den inte stör för allmänheten.

Företagarna i industri området är det som har sagt åt kommunen att dom borde fånga in katterna ialla år men kommunen har inget gjort... skitit i det.
Och sen bryter dom mot lagen och skjuter 10st sen skiter i det igen.

Asså vilken kommun eller vilket annat land tar sig tid att fånga in vilda katter? Och vilka skulle säkert vilja adoptera katterna efter infångandet?
Det är ju smockat på de katthem som finns, detta pga korkade kattägare.
Klart dom skjuter dom, sen kommer de säkert runt lagen med hjälp av andra paragrafer ska du se.

dree
Member
Medlem
1029309
April 2, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Booris wrote: Asså vilken kommun eller vilket annat land tar sig tid att fånga in vilda katter? Och vilka skulle säkert vilja adoptera katterna efter infångandet?
Det är ju smockat på de katthem som finns, detta pga korkade kattägare.
Klart dom skjuter dom, sen kommer de säkert runt lagen med hjälp av andra paragrafer ska du se.

Om dom är ett skadedjur för företagarna så är det kommunens ansvar att ta i tu med problemet.
Kommunen har vetat om problemet sen dom bara var 10st. Men skitit i det och nu när problemet är för stort för att ta i tu med ordentligt så tar dom fram bössan... varför måste jag repetera detta hela tiden?.
Dom har tagit sig runt lagen har jag sett.

Katthemmen vill gärna hjälpa till men får inga resurser till det.

Jag tycker det är fel att skjuta dom med gevär. Man ska fånga in dom och sen gå igenom katt för katt och sen bestämma om man ska avliva den eller inte. Att skjuta med gevär är inte humant.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1029327
April 2, 2006 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

och vem ska betala?

Jag tycker det är fel att skjuta dom med gevär. Man ska fånga in dom och sen gå igenom katt för katt och sen bestämma om man ska avliva den eller inte. Att skjuta med gevär är inte humant.

är det en erfaren jägare så är det mer humant att skjuta än att ta dom till en veterinär än instängda i en bur för avlivning.

och vad ska man göra med en vildkatt?

går det att göra den till en innekatt utan att den far illa?

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1029331
April 2, 2006 - 7:15 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote:

är det en erfaren jägare så är det mer humant att skjuta än att ta dom till en veterinär än instängda i en bur för avlivning.

Fortfarande olagligt att skjuta en katt eller hund för den delen i avlivningssyfte. De måste avlivas med injektion.

//Andreas

dree
Member
Medlem
1029336
April 2, 2006 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree]

och vem ska betala?

Kommunen ska pröjsa anser jag för dom inte tog tag i problemet tidigare.

Många bönder som har sagt att dom kan ta ett par som kan arbeta som råttfångare i deras lador.
Jag är själv medveten att man måste avliva många men det ska som sagt inte ske med ett skott.

obelix
Member
Medlem
1029344
April 2, 2006 - 7:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]

Fortfarande olagligt att skjuta en katt eller hund för den delen i avlivningssyfte. De måste avlivas med injektion.

//Andreas

i sånt fall är det mången jägare i detta land som är brottslingar.

det är mig veterligen tillåtet att göra det, men jag kan ha fel.

obelix
Member
Medlem
1029346
April 2, 2006 - 7:47 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: Jag är själv medveten att man måste avliva många men det ska som sagt inte ske med ett skott.

det är i vissa fall mer humant att skjuta dom än att gå till veterinären och göra det.

dree
Member
Medlem
1029347
April 2, 2006 - 7:52 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree] Jag är själv medveten att man måste avliva många men det ska som sagt inte ske med ett skott.

det är i vissa fall mer humant att skjuta dom än att gå till veterinären och göra det.

Bättre att söva dom i sådana fall. Men man ska vänta in i det sista innan man söver dom.

Det är olagligt som sagt också att skjuta katter. Både vilda och tama.

obelix
Member
Medlem
1029354
April 2, 2006 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=obelix][quote=dree] Jag är själv medveten att man måste avliva många men det ska som sagt inte ske med ett skott.

Bättre att söva dom i sådana fall. Men man ska vänta in i det sista innan man söver dom.

så här står det i Jordbruksverkets regler:

Hundar över åtta dagars ålder får endast avlivas genom;
* Överdos av narkosmedel under veterinärs överinseende
* Skjutning med ett vapen på sätt som framgår av föreskrifterna

dree
Member
Medlem
1029362
April 2, 2006 - 8:25 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=dree][quote=obelix][quote=dree] Jag är själv medveten att man måste avliva många men det ska som sagt inte ske med ett skott.

så här står det i Jordbruksverkets regler:

Hundar över åtta dagars ålder får endast avlivas genom;
* Överdos av narkosmedel under veterinärs överinseende
* Skjutning med ett vapen på sätt som framgår av föreskrifterna

Det är hundar ja.
Katter får inte skjutas.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1029378
April 2, 2006 - 8:51 pm
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: i sånt fall är det mången jägare i detta land som är brottslingar.

Det är mången jägare som gör fel, tyvärr. Att ta ut sin hund till skogs kan ses som ett humant sätt att göra pinan kort, men det är olagligt.

Jordbruksverket och djurskyddsnämnden säger två olika saker då. Jag diskuterade just detta med en nämndeman i fredags och enligt han så skulle hunden avlivas hos veterinär.

//Andreas

obelix
Member
Medlem
1029382
April 2, 2006 - 8:54 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]i sånt fall är det mången jägare i detta land som är brottslingar.

Det är mången jägare som gör fel, tyvärr. Att ta ut sin hund till skogs kan ses som ett humant sätt att göra pinan kort, men det är olagligt.

Jordbruksverket och djurskyddsnämnden säger två olika saker då. Jag diskuterade just detta med en nämndeman i fredags och enligt han så skulle hunden avlivas hos veterinär.

//Andreas

vad säger då lagen?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1029396
April 2, 2006 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]

//Andreas

Lite grann som den där lagen om att man inte får göra eget brännvin eller köra fortare än 110km/h på vissa vägar det där..Vem bryr sej, vem ids följa alla tokiga bestämmelser? Tillfälle och vad nöden kräver avgör i mitt fall hur jag gör..
Att avliva katter/kattungar är ingen höjdare, men måste man så måste man.
Finns så mycket annat som känns mer relevant att reglera med lagar och paragrafer,.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

obelix
Member
Medlem
1029444
April 3, 2006 - 7:48 am
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=obelix]i sånt fall är det mången jägare i detta land som är brottslingar.

//Andreas

Avlivning av katt skall ske genom en överdos av narkosmedel,
genom skjutning med ett vapen eller genom ett slag i huvudet i
enlighet med L 24 4-6 § §.
6.5 Kontrollera att det angivna vapnet samt kalibern är användbar/rätt
för katt. Dessa uppgifter finns vanligtvis på ammunitionens
förpackning. Ange vilken typ av vapen samt vilken kaliber som
används. Se även L 24 5 §
6.6 Enligt L 24 5 § får, vid avlivning med skjutvapen, skottet avfyras på
högst tre meters avstånd.
6.7 Här gäller samma regler som vid fällfångst, dvs. max tre meters
avstånd.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/download/18.7502f61001ea08a0c7fff137069/Anvisningar_D150.pdf

dree
Member
Medlem
1029458
April 3, 2006 - 9:27 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: Avlivning av katt skall ske genom en överdos av narkosmedel,
genom skjutning med ett vapen eller genom ett slag i huvudet i
enlighet med L 24 4-6 § §.
6.5 Kontrollera att det angivna vapnet samt kalibern är användbar/rätt
för katt. Dessa uppgifter finns vanligtvis på ammunitionens
förpackning. Ange vilken typ av vapen samt vilken kaliber som
används. Se även L 24 5 §
6.6 Enligt L 24 5 § får, vid avlivning med skjutvapen, skottet avfyras på
högst tre meters avstånd.
6.7 Här gäller samma regler som vid fällfångst, dvs. max tre meters
avstånd.

Källa: http://www.jordbruksverket.se/.....r_D150.pdf

Kolla i jaktlagen. Står klart och tydligt att man inte får skjuta lösdrivande katter.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 429
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL