May 10, 2002
Json_81 wrote: [quote=Delph1]
och jo Nightwish är synth metal. Aldrig varit power och även om dom har en del låtar som kanske snuddar på power så nej dom är synth! 😛
(Callister :heart:)
//Andreas
Med lite snabbt googlande så kallas de
gothic metal, power metall, progressive metal, symphonic metal och slutligen susning som säger opera metal (http://susning.nu/Nightwish).
* Heavy Metal
* Goth Metal
* Symphonic Black Metal
* Progressive Metal
( http://www.allmusic.com/cg/amg.dll?p=amg&sql=11:icg9kebt0q79 )
* Skräp (imo ;))
November 27, 2003
Json_81 wrote: [quote=Delph1]
och jo Nightwish är synth metal. Aldrig varit power och även om dom har en del låtar som kanske snuddar på power så nej dom är synth! 😛
//Andreas
gothic metal, power metall, progressive metal, symphonic metal och slutligen susning som säger opera metal (http://susning.nu/Nightwish).
Vad google/susning säger är helt ointressant. Att lita på källor man hittar på internet är som spela rysk roulett. Specielly susning.nu är inte att lita på wikipedia är klart bättre även om det inte heller är perfekt.
Symphonic och opera metal känns rätt ok.
power =! no.
Opera metal känns dessutom som en väldigt, väldigt smal kategori, men ok.
Gothic =! absolut inte.
Nog för att definitionen kan vara diffus, men power skulle jag aldrig kalla det.
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: [quote=Json_81][quote=Delph1]
//Andreas
Vad google/susning säger är helt ointressant. Att lita på källor man hittar på internet är som spela rysk roulett. Specielly susning.nu är inte att lita på wikipedia är klart bättre även om det inte heller är perfekt.
Symphonic och opera metal känns rätt ok.
power =! no.
Opera metal känns dessutom som en väldigt, väldigt smal kategori, men ok.
Gothic =! absolut inte.
Nog för att definitionen kan vara diffus, men power skulle jag aldrig kalla det.
//Andreas
Jag kan hålla med dig om gothic, nog för att hon kan se lite "gothig" ut men nej, det verkar inte rätt.
Däremot förstår jag inte varför du är så emot att de spelar power metal?
Kan du nämna lite band som du ser som power metal?
November 27, 2003
Json_81 wrote:
Jag kan hålla med dig om gothic, nog för att hon kan se lite "gothig" ut men nej, det verkar inte rätt.
I min mening är band som Rhapsody, Sonata Arctica , kanska Stratovarius (lite gränsfall), Luca Turilli, Edguy och Falconer power. Det ska var rejält med uptempo med andra ord 😉
Nightwish är helt enkelt för lugna i min meing för att kallas power 🙂 Brukar ha relativt heta diskussioner om liknande, men oftast mycket djupare, men så det blir lätt att man retar upp sig på småsaker 😉
//Andreas
September 28, 2003
Delph1 wrote: [quote=Json_81]
I min mening är band som Rhapsody, Sonata Arctica , kanska Stratovarius (lite gränsfall), Luca Turilli, Edguy och Falconer power. Det ska var rejält med uptempo med andra ord 😉
Nightwish är helt enkelt för lugna i min meing för att kallas power 🙂 Brukar ha relativt heta diskussioner om liknande, men oftast mycket djupare, men så det blir lätt att man retar upp sig på småsaker 😉
//Andreas
glöm inte Kamelot, Blind guardian, The haunted och Lost horizon som också är bra power metal band
jag skulle också vilja rekommendera Avantasia operorna som också är riktigt sköna
November 27, 2003
fastbullit wrote: [quote=Delph1][quote=Json_81]
//Andreas
glöm inte Kamelot, Blind guardian, The haunted och Lost horizon som också är bra power metal band
jag skulle också vilja rekommendera Avantasia operorna som också är riktigt sköna
Tittar på Blind Guardian - Imaginations Through The Looking Glass as we speak 😉
Tobias Sammet gör mycket härlig musik! :hb:
//Andreas
September 28, 2003
Delph1 wrote: Tittar på Blind Guardian - Imaginations Through The Looking Glass as we speak 😉
dem är bra men jag tycker lost horizons är bättre, liknar edguy mer och har en fantastiskt sångare, du borde checka dem.
Delph1 wrote: Tobias Sammet gör mycket härlig musik! :hb:
WORD!!
November 22, 2001
Delph1 wrote: [quote=Json_81]
//Andreas
Varför är stratovarius gränsfall? De har ju absolut lika mycket "uptempo" som edguy o falconer.
Sonata tycker jag är lika "lugna" som nightwish.
Då har vi kvar rhapsody o deras luca som själva säger "symphonic hollywood metal".
November 27, 2003
Json_81 wrote: Varför är stratovarius gränsfall? De har ju absolut lika mycket "uptempo" som edguy o falconer.
Då har vi kvar rhapsody o deras luca som själva säger "symphonic hollywood metal".
Stratovarius två senaste skivor har varit ren vardagslunk, inget som man kan kalla uptempo, med några undantag givetvis.
Jämför Sonatas Live in Tokyo med Nightwish From Wishes to Eternity.
Nightwish kan spela power metal och har en del låtar som helt klart gränsar, eller rent av är power metal, men ja skulle inteklassa bandet som det iaf. De har för mycket utsvävningar (precis som Stratovarius gjort på sina senare skivor ;))
Om vi lät alla band skapa sina egna genres skulle dunna duskussion vara omöjlig 😉 Visst deras musik skulle jag helt klart kalla symfonisk, men den är samtidigt väldigt, väldigt lik andra band jag klassar som power metal.
😀
//Andreas
November 22, 2001
Delph1 wrote: [quote=Json_81]Varför är stratovarius gränsfall? De har ju absolut lika mycket "uptempo" som edguy o falconer.
Stratovarius två senaste skivor har varit ren vardagslunk, inget som man kan kalla uptempo, med några undantag givetvis.
Jämför Sonatas Live in Tokyo med Nightwish From Wishes to Eternity.
Nightwish kan spela power metal och har en del låtar som helt klart gränsar, eller rent av är power metal, men ja skulle inteklassa bandet som det iaf. De har för mycket utsvävningar (precis som Stratovarius gjort på sina senare skivor ;))
Om vi lät alla band skapa sina egna genres skulle dunna duskussion vara omöjlig 😉 Visst deras musik skulle jag helt klart kalla symfonisk, men den är samtidigt väldigt, väldigt lik andra band jag klassar som power metal.
😀
//Andreas
Ska lyssna på den skivan.
Fast denna diskussion är redan ganska omöjlig, det finns ju inga bestämda regler för vilket band som spelar vilken sorts musik.
Blev mest förvånad över benämningen "synth metal" den tycker jag inte passar riktigt.
November 27, 2003
Json_81 wrote: Ska lyssna på den skivan.
Fast denna diskussion är redan ganska omöjlig, det finns ju inga bestämda regler för vilket band som spelar vilken sorts musik.
Blev mest förvånad över benämningen "synth metal" den tycker jag inte passar riktigt.
Kanske jag hålla med om "in retrospect". Ville nog "skydda" min fanboy Callister lite 😀 .
//Andreas
November 27, 2003
fastbullit wrote: [quote=Delph1]Tittar på Blind Guardian - Imaginations Through The Looking Glass as we speak 😉
dem är bra men jag tycker lost horizons är bättre, liknar edguy mer och har en fantastiskt sångare, du borde checka dem.
Delph1 wrote: Tobias Sammet gör mycket härlig musik! :hb:
WORD!!
Lost Horizons ... * bläddrar i Ginza katalogen *
Ginza.se wrote: Uppföljaren till den hyllade debuten "Awakening the world" har blivit ännu mer hyllad. Power Metal Zone jämför albumet med upptäckten av Amerika! Med en fantastisk sångare, briljanta musiker och underbar musik så är Lost Horizon Sveriges i särklass bästa heavy metal band.
79:-/st för två album. Dom tar vi! Tack för tipset!
//Andreas
February 3, 2003
Är inne i en synth och lite goth period nu så
Covenant - Der Leiermann
Covenant - One World One Sky
Covenant - We Stand Alone
HOCICO - Sad Scorn
HOCICO - Self Destructive Path
Lame Immortelle - Voiceless
Suicide Commando - Burn baby burn
Suicide Commando - Slaves
Suicide Commando - Necrophilia
Suicide Commando - Comatose Delusion
Suicide Commando - Murder
November 27, 2003
LorD_Kvadd wrote: Är inne i en synth och lite goth period nu så
Covenant - Der Leiermann
Kan var ett rent sammanträffande men är inte Covenant det kristna "hårdrocksbandet" som Rachel Jordan sjöng i The Simpsons när Maude dör?
"Alone Again Natura-Diddily" 😉
//Andreas
February 3, 2003
Delph1 wrote: [quote=LorD_Kvadd]Är inne i en synth och lite goth period nu så
Covenant - Der Leiermann
Kan var ett rent sammanträffande men är inte Covenant det kristna "hårdrocksbandet" som Rachel Jordan sjöng i The Simpsons när Maude dör?
"Alone Again Natura-Diddily" 😉
//Andreas
Inte vad jag vet 🙂 Dom är från sverige lund och helsingborg tror jag det var 🙂
det är synth dom spelar och är inte att förväxlas med metal bandet The Kovenant.. 🙂
1 Guest(s)