Lätt Kemi fråga|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lätt Kemi fråga
Nezerv
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 20, 2007 - 3:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Hej hej

Jo min lillebror gjorde precis ett kemiprov och fick fel på en fråga. Frågan löd: "I vilka former förkommer kol i?"

han svarade, precis som jag skulle göra, "Fast, flytande och gasform".
Svaret var dock "Grafit, diamant och Fullerener". Är det bara och min bror som tycker att det var en väldig... konstig fråga? Själv så tycker jag att läraren borde vara mer specifik med frågan.

Det kan även vara värt att nämna att min bror går i åttan.

- Nezerv

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1165454
November 20, 2007 - 3:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Om man du vill ha svaret "fast, flytande och gas". Så hade väl frågan varit "I vilka aggregationstillstånd förekommer kol".

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1165465
November 20, 2007 - 4:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Frågan är helt klart något luddig, men Dehman har nog rätt i det han säger.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1165475
November 20, 2007 - 4:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade sagt grafit och kol.
Dock ingen koll på den sista.

legacy
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 180
1165482
November 20, 2007 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Din brorsas svar är principiellt rätt men i sammanhanget var det nog meningen att man skulle tolka frågan annorlunda.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1165563
November 20, 2007 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

protestera o säg att frågan var luddig. kan misstolkas, men dehman har rätt i det han säger. läser detta nu 😛

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1165567
November 20, 2007 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: protestera o säg att frågan var luddig. kan misstolkas, men dehman har rätt i det han säger. läser detta nu 😛

Kemi A, alltså? I så fall har vi kemikunskaper på samma nivå 🙂

Nezerv
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 101
1165603
November 21, 2007 - 11:07 am
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar & synpunkter. Jag hörde honom mumla något om att prata med läraren om provet.. frågan var lite väl luddig ja.

Iallafall, om man skall vara pedantisk så har du nog rätt Dehman. Dock så visste inte ens jag eller min storebror vad "aggregationstillstånd" var, och både jag och min storebror fick VG i NO när vi gick ur 9an.

- Nezerv

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1165607
November 21, 2007 - 12:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Nezerv wrote: Iallafall, om man skall vara pedantisk så har du nog rätt Dehman. Dock så visste inte ens jag eller min storebror vad "aggregationstillstånd" var, och både jag och min storebror fick VG i NO när vi gick ur 9an.

- Nezerv

Det vanligaste är nog att man börjar prata om aggregationstillstånd i Kemi A.

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1165704
November 21, 2007 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

kommer ihåg att man fick lära sej dessa former grafit, diamant och fullerener när man gick i högstadiet så det stämmer ju, även om frågan kanske var lite luddigt ställd.

Arny
Member
Medlem
Forum Posts: 2842
1165722
November 21, 2007 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom frågan var ganska kort ger den antagligen inte många poäng på provet. Om det inte spelar någon roll för betyget så hade inte jag orkat krångla. Men visst var frågan aningen luddig. Fler än han som skrev samma fel?

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1165770
November 22, 2007 - 3:05 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan förstå varför läraren rättade som han eller hon gjorde. De 3 (eller 4) aggregationstillstånden gäller ju för alla ämnen. Så om aggregationstillstånden skulle vara svaret på frågan så skulle den snarare vara formulerad som "I vilka former förkommer ämnen i?" och inte just kol.

Shikar
Member
Medlem
1165850
November 22, 2007 - 9:45 pm
sp_Permalink sp_Print

hULt0 wrote: [quote=nvidiaamd]protestera o säg att frågan var luddig. kan misstolkas, men dehman har rätt i det han säger. läser detta nu 😛

Kemi A, alltså? I så fall har vi kemikunskaper på samma nivå 🙂

ja jag läser Kemi A men vi är knappast på samma nivå 😉

skryter^^

i skolan gick läraren igenom fullerener o allt det där i nian o vi hade prov på det, fick rätt såklart. 😀

men termen aggreationstillstånd hörde jag först i Kemi A

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
1165855
November 22, 2007 - 9:57 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: i skolan gick läraren igenom fullerener o allt det där i nian o vi hade prov på det, fick rätt såklart. 😀

Eftersom det står i nians bok så förstår jag faktiskt inte vad som skulle skilja dina kunskaper om fulluren från övriga personer som gått i nian.

Shikar
Member
Medlem
1165858
November 22, 2007 - 10:03 pm
sp_Permalink sp_Print

skojar bara såklart. alla lär ju sig det där! men jag är allmänst intreserad av NO och det är en del av mitt val att läsa natur. men tufft är det! det blir inte mycket fritid 🙁

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1165877
November 22, 2007 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Öhh, länge sen jag gick i skolan, men förekommer inte kol som typ... ööh, kol också? sånt där svart som man kan elda med? 😀 samt nanotuber man tänker sig bygga "en space elevator" av och andra mer coola former som typ "fast rök"

Engelska Wikepedia säger dessa former:

Carbon allotropes include:

* Diamond: Hardest known natural mineral. Structure: each atom is bonded tetrahedrally to four others, making a 3-dimensional network of puckered six-membered rings of atoms.
* Graphite: One of the softest substances. Structure: each atom is bonded trigonally to three other atoms, making a 2-dimensional network of flat six-membered rings; the flat sheets are loosely bonded.
* Fullerenes: Structure: comparatively large molecules formed completely of carbon bonded trigonally, forming spheroids (of which the best-known and simplest is the buckminsterfullerene or buckyball, because of its soccerball-shaped structure).
* Chaoite: A mineral believed to be formed in meteorite impacts.
* Lonsdaleite: A corruption of diamond. Structure: similar to diamond, but forming a hexagonal crystal lattice.
* Amorphous carbon: A glassy substance. Structure: an assortment of carbon atoms in a non-crystalline, irregular, glassy state.
* Carbon nanofoam (discovered in 1997): An extremely light magnetic web. Structure: a low-density web of graphite-like clusters, in which the atoms are bonded trigonally in six- and seven-membered rings. This is a ferromagnetic allotrope.
* Carbon nanotubes: Tiny tubes. Structure: each atom is bonded trigonally in a curved sheet that forms a hollow cylinder.
* Nanobud: A hybrid carbon nanotube/fullerene material first published in 2007 which combines the properties of both in a single structure in which fullerenes are covalently bonded to the outer wall of a nanotube.
* Aggregated diamond nanorods (synthesised in 2005): The most recently discovered allotrope and the hardest substance known.
* Lampblack: Consists of small graphitic areas. These areas are randomly distributed, so the whole structure is isotropic.
* 'Glassy carbon': An isotropic substance that contains a high proportion of closed porosity. Unlike normal graphite, the graphitic layers are not stacked like pages in a book, but have a more random arrangement.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 372
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL