December 13, 2005
Hej hej
Jo min lillebror gjorde precis ett kemiprov och fick fel på en fråga. Frågan löd: "I vilka former förkommer kol i?"
han svarade, precis som jag skulle göra, "Fast, flytande och gasform".
Svaret var dock "Grafit, diamant och Fullerener". Är det bara och min bror som tycker att det var en väldig... konstig fråga? Själv så tycker jag att läraren borde vara mer specifik med frågan.
Det kan även vara värt att nämna att min bror går i åttan.
- Nezerv
October 16, 2004
December 13, 2005
Tack för alla svar & synpunkter. Jag hörde honom mumla något om att prata med läraren om provet.. frågan var lite väl luddig ja.
Iallafall, om man skall vara pedantisk så har du nog rätt Dehman. Dock så visste inte ens jag eller min storebror vad "aggregationstillstånd" var, och både jag och min storebror fick VG i NO när vi gick ur 9an.
- Nezerv
January 7, 2006
Nezerv wrote: Iallafall, om man skall vara pedantisk så har du nog rätt Dehman. Dock så visste inte ens jag eller min storebror vad "aggregationstillstånd" var, och både jag och min storebror fick VG i NO när vi gick ur 9an.
- Nezerv
Det vanligaste är nog att man börjar prata om aggregationstillstånd i Kemi A.
August 2, 2001
Jag kan förstå varför läraren rättade som han eller hon gjorde. De 3 (eller 4) aggregationstillstånden gäller ju för alla ämnen. Så om aggregationstillstånden skulle vara svaret på frågan så skulle den snarare vara formulerad som "I vilka former förkommer ämnen i?" och inte just kol.
April 24, 2007
hULt0 wrote: [quote=nvidiaamd]protestera o säg att frågan var luddig. kan misstolkas, men dehman har rätt i det han säger. läser detta nu 😛
Kemi A, alltså? I så fall har vi kemikunskaper på samma nivå 🙂
ja jag läser Kemi A men vi är knappast på samma nivå 😉
skryter^^
i skolan gick läraren igenom fullerener o allt det där i nian o vi hade prov på det, fick rätt såklart. 😀
men termen aggreationstillstånd hörde jag först i Kemi A
January 7, 2006
nvidiaamd wrote: i skolan gick läraren igenom fullerener o allt det där i nian o vi hade prov på det, fick rätt såklart. 😀
Eftersom det står i nians bok så förstår jag faktiskt inte vad som skulle skilja dina kunskaper om fulluren från övriga personer som gått i nian.
August 7, 2003
Öhh, länge sen jag gick i skolan, men förekommer inte kol som typ... ööh, kol också? sånt där svart som man kan elda med? 😀 samt nanotuber man tänker sig bygga "en space elevator" av och andra mer coola former som typ "fast rök"
Engelska Wikepedia säger dessa former:
Carbon allotropes include:
* Diamond: Hardest known natural mineral. Structure: each atom is bonded tetrahedrally to four others, making a 3-dimensional network of puckered six-membered rings of atoms.
* Graphite: One of the softest substances. Structure: each atom is bonded trigonally to three other atoms, making a 2-dimensional network of flat six-membered rings; the flat sheets are loosely bonded.
* Fullerenes: Structure: comparatively large molecules formed completely of carbon bonded trigonally, forming spheroids (of which the best-known and simplest is the buckminsterfullerene or buckyball, because of its soccerball-shaped structure).
* Chaoite: A mineral believed to be formed in meteorite impacts.
* Lonsdaleite: A corruption of diamond. Structure: similar to diamond, but forming a hexagonal crystal lattice.
* Amorphous carbon: A glassy substance. Structure: an assortment of carbon atoms in a non-crystalline, irregular, glassy state.
* Carbon nanofoam (discovered in 1997): An extremely light magnetic web. Structure: a low-density web of graphite-like clusters, in which the atoms are bonded trigonally in six- and seven-membered rings. This is a ferromagnetic allotrope.
* Carbon nanotubes: Tiny tubes. Structure: each atom is bonded trigonally in a curved sheet that forms a hollow cylinder.
* Nanobud: A hybrid carbon nanotube/fullerene material first published in 2007 which combines the properties of both in a single structure in which fullerenes are covalently bonded to the outer wall of a nanotube.
* Aggregated diamond nanorods (synthesised in 2005): The most recently discovered allotrope and the hardest substance known.
* Lampblack: Consists of small graphitic areas. These areas are randomly distributed, so the whole structure is isotropic.
* 'Glassy carbon': An isotropic substance that contains a high proportion of closed porosity. Unlike normal graphite, the graphitic layers are not stacked like pages in a book, but have a more random arrangement.
2 Guest(s)