February 22, 2003
http://www.hembiobutiken.se/hb.....plasma.asp
där står allt du behöver veta
November 27, 2003
Plasma för film, LCD om du av någon anledning ska koppla den till datorn.
Plasma har en behagligare och bättre bild överlag i min mening, men en lägre upplösning som den enda stora nackdelen. Upplösning har bevisats ha lite effekt på hur filmen upplevts dock. Plasma med lägre upplösning har visats ge bättre bild än motsvarande LCD med högre upplösning. I.e. spela 720p-material på två motsvarande TV-apparater och plasman kommer upplevas som mer naturtrogen.
Jag personligen köpte dock en LCD eftersom jag har min kopplad till datorn och behöver en lite högre upplösning.
//Andreas
November 4, 2001
Ska du ha en stor tv närmare 50" så blir väl plasma nästan det enda alternativet. Plasman (precis som delphi säger) har bra bild och bra kontrast men har lägre upplösning och brinntid. Visst lever inte CCFL-rören i LCD-tvapparaterna hur länge som helst, men betydligt längre än brinntiden för plasmatvn.
Läste en riktigt bra recension på just LCD Vs Plasma för ett tag sedan. I den gick man tom igenom alla olika typer av varje teknik och förklarade allt mycket bra. Är helt klart värt att googla fram om du står inför ett köp.
May 7, 2004
Som sagt du bränner inte in något i en plasma idag, Sen är det storleken som avgör (tro det eller ej =)) <32" så är det väll LCD som rekomenderas även om vissa distorsioner (stavning?) mycket väl kan förekomma när du kör den från datorn. Köpte nyligen en pv60 från panasonic, klockren bild, lätt det bästa 42" plasman i en prisklass man har råd med. Den vinner alla tester och alla förståsigpåare som jag snackat med rekomenderar denna tv'n.
September 5, 2001
Tänkte precis skapa en sådann tråd!
Det handlar om 42" plasman från Samsung som enligt aftonblaskan ska ligga på 10k nu under mellandagarna. Väldigt interessant.
Tittar mycket på serier och filmer, använder datorn som spelar givetvis. En hel del PS2/PS3 lirande kommer det också att bli.
Men sen ser jag att det finns en hel del LCD 37" för det priset.
Så? Vad är bäst för max 10k? 🙂
May 8, 2001
burtz wrote: köp lcd om du vill ha hög responstid och kunna spela konsoler och se snabba fotbollsmatcher
Du har rätt i att LCD har hög (högre än plasma iaf) responstid. Detta är en av de negativa egenskaperna hos LCD och det är INTE bra med hög responstid när bilder ändrar sig snabbt som i en fotbollsmatch! Dock är detta inget större problem med nyare LCD. Plasma har inte detta problem!
Lite övriga för och nackdelar som jag har samlat på mig:
Plasma:
+ Bra responstid
+ Billigare om man köper en större TV (men skilladen i pris är inte så stor längre)
+ Bättre svärta än LCD (generellt)
- Inbränningar - detta är inget större problem för nyare plasma dock
- Livslängden är kortare än hos en plasma men senast jag läste så angav de 60.000 tills färgen halverats. Fråga mig inte vad det betyder för bildkvaliteten dock för det har jag ingen aning om...
LCD:
+ Bättre ljusstyrka - bra om rummet är ljust
+ Vissa upplever färgerna som starkar och klarare
- Sämre svärta än plasma (generellt)
- Ljusgenomsläpp som kan syns som ljusare "fläckar"
- Sämre responstid (men som sagt är det inget större problem idag)
Man brukar även säga att stömförbrukningen är högre på en plasma men det stämmer inte riktigt då LCD alltid drar lika mkt stöm men plasman varierar beroende på vilka färger som visas.
Om ni tycker att jag är jävig för plasma kanske det stämmer för jag har själv en men den är på 50" så det var därför ett enkelt val. Om jag skulle köpa en mindre (40-42") så skulle det inte vara lika enkelt dock... Var sugen på en Panasonic TH-42PV60 som nämndes ovan innan jag insåg att det inte skulle bli ganska liten i mitt stora rum. Den är jäkligt fin och kostar bara 14". Har varit inne och flera ggr och kikat på Sonys LCD:er också och de är grymma när de visar förgrika HD-filmer! Dock vet i fan om det är värt pengarna?
En sista sak att tänka på: När jag packade upp min TV tyckte jag att den var stor men efter ett par timmar så kändes den inte det minsta stor längre... (Sitter ca 3,5-4 meter från den) Så tipset om du vill ha en TV som upplevs som stor, köp en större än du tror du vill ha. Självklart är det inte alla som vill ha en TV som upplevs som stor men vissa vill säkert det! Speciellt de som tittar mkt på film gissar jag?
Fan vad långt det blev, sorry!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
May 8, 2001
hawkie wrote: Tänkte precis skapa en sådann tråd!
Det handlar om 42" plasman från Samsung som enligt aftonblaskan ska ligga på 10k nu under mellandagarna. Väldigt interessant.
Tittar mycket på serier och filmer, använder datorn som spelar givetvis. En hel del PS2/PS3 lirande kommer det också att bli.
Men sen ser jag att det finns en hel del LCD 37" för det priset.
Så? Vad är bäst för max 10k? 🙂
Även om det bara skiljer 5 tum så är bildytan på en 42" TV 29% större än en 37", inget fel i det men vill du verkligen ha en så liten TV om du tittat på en 42:a?n
Om TV:n är en PS-42E7H eller PS-42E71H så tycker jag det låter mkt prisvärt! En del har sagt att den (och andra plasmor från Samsung) har för mkt rött i bilden men jag tyckte den hade bra bild när jag kollade på den. Dessutom är den jävligt snygg! Jämförde med med Pana PV60 och LG PC1R som satt uppmonterade bredvid och man kan nog inte säga att det är stora skillnader men JAG tycker att Panasonicen var lite bättre, framför allt var det svarta svartare. Dock gillar jag inte riktigt designen på Panasonicen och om de sänker Samsungen men Panasonicen ligger kvar i pris (ca 14") så skulle nog jag ha tagit Samsungen trots att den bara har en HDMI.
EDIT: Skev så illa att jag nästan inte ens själv förstod...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
March 11, 2003
Jag har en 50" plasma, och kan säga att jag är jäkligt nöjd. Funkar bra till allt jag gör, även om man skulle få för sig att leka med datorn på den. Dock så har den hyffsad upplösning, vilket inte alla plasmor har.
En fördel för plasmor, som jag tycker är väsentligt för valet, är att de oftast bättre klarar av att skala om lägre upplösningar. 99% av de filmer jag kollar på är inte i HD-format, och ser bra ut på min plasma i alla fall. Däremot ser det inte alls lika bra ut på kompisars högupplösta LCD:er. Tipset är att ta med en vanlig DVD när ni sticker ut och kollar innan inköpet. Det är totalt menlöst att kolla på "demo"-filmer hos handlaren, allra helst om de får välja. De väljer ofta något som ser bra ut just på den TV:n.
February 1, 2002
denstore wrote: Jag har en 50" plasma, och kan säga att jag är jäkligt nöjd. Funkar bra till allt jag gör, även om man skulle få för sig att leka med datorn på den. Dock så har den hyffsad upplösning, vilket inte alla plasmor har.
En fördel för plasmor, som jag tycker är väsentligt för valet, är att de oftast bättre klarar av att skala om lägre upplösningar. 99% av de filmer jag kollar på är inte i HD-format, och ser bra ut på min plasma i alla fall. Däremot ser det inte alls lika bra ut på kompisars högupplösta LCD:er. Tipset är att ta med en vanlig DVD när ni sticker ut och kollar innan inköpet. Det är totalt menlöst att kolla på "demo"-filmer hos handlaren, allra helst om de får välja. De väljer ofta något som ser bra ut just på den TV:n.
aha, intressant.. har du något tips på märke/modell?
Vad har du själv?
January 13, 2003
Jag beställde precis en 40" swedx beach wood. Har precis fått sig en härlig prissänkning från 12900 till 9999kr plus att den äntligen kommit med hdmi. Samsungs s-pva-panel som är erkänt bra, dubbla komponent vilket jag behöver osv. Prisvärdare än så kan det inte bli. Vill man ha mycket bättre får man nästan gå upp till sharps 40" med 1080p för 20,5k.
February 12, 2003
Pappsen köpte en 42" Plasma igår, måste säga att jag är imponerad av bildkvalitén på den. Finns sådan svärta som jag aldrig trodde man kunde få ur en platt panel, och färgerna känns riktigt naturtrogna, oavsett hur jag försöker fippla bort det.
Mest imponerande var ändå att skiten fick plats i vårat hus. 😉
3 Guest(s)