Legenden lever|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Legenden lever
Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
sp_UserOfflineSmall Offline
1
September 11, 2008 - 4:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag är inget fan av Aftonbladet, men denna text var faktiskt bra. Om man bortser från redigeringsmissarna och stavfelen så var det bland det bästa jag läst på väldigt länge från Aftonblaskan:

Sveriges största racingförare genom tiderna:
http://www.aftonbladet.se/spor.....3297216.ab

//Andreas

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1202778
September 11, 2008 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja hade Ronnie varit i livet idag hade nog racing-sverige sett bra mycket annorlunda ut. Trist, men sånt är livet. Han dog när han gjorde det han älskade.

R.I.P Ronnie!

*edit* typo *edit*

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1202779
September 11, 2008 - 4:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju fint med en text som försöker framställa honom som känd för något annat än att han dog i samband med att han körde F1, men jag har aldrig riktigt förstått hypen med Petersson.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1202783
September 11, 2008 - 4:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det är ju fint med en text som försöker framställa honom som känd för något annat än att han dog i samband med att han körde F1, men jag har aldrig riktigt förstått hypen med Petersson.

Tror inte du läste tillräckligt noga då för hype skulle jag inte kalla det.

//Andreas

Twelve
Kronoberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1341
1202789
September 11, 2008 - 5:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Jo tråkigt att den det ska hända sånna saker men det kan man inte komma ifrån hade som sagt varit kul att se honom vid liv och kanske sett honom köra ännu mer.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1202804
September 11, 2008 - 7:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Det är ju fint med en text som försöker framställa honom som känd för något annat än att han dog i samband med att han körde F1, men jag har aldrig riktigt förstått hypen med Petersson.

Jag misstänker att du tyckt en smula annorlunda ifall du suttit i tevesoffan och sett honom när det begav sej.
Kanske inte fullt lika poppis som Stenmark var, men inte var det långt ifrån.
När Ronnie körde tävlingar i sin svarta Lotus JPS så satt man som klistrad vid teven vilken f.ö bara var svart/vit på den tiden i vårt hushåll.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
1202808
September 11, 2008 - 9:17 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag misstänker att du tyckt en smula annorlunda ifall du suttit i tevesoffan och sett honom när det begav sej.
När Ronnie körde tävlingar i sin svarta Lotus JPS så satt man som klistrad vid teven vilken f.ö bara var svart/vit på den tiden i vårt hushåll.

Jag misstänker att jag tyckt precis likadant om alla andra motorsportsgenier i sverige på sistone, att de är överskattade och bara drar en jäkla massa fokus från allt annat som är värt att kolla på i motorsportväg.

Ta ett exempel från Bilsport (som jag av någon anledning har en gratis prenumeration på), och deras rallyreportage; "Loeb vinner fjärde raka" och "Hirvonen siktar på att vinna mästerskapet", det delar på en halv sida, sen ska man ha ett helt jävla uppslag med P-G Andersson (regerande juniorvärldsmästare eller något, typ 35 bast) med rubriken "PG kom i mål".

Jag säger inte på något vis att Petersson var dålig, men som vanligt med sverige och alla som råkar vara i närheten av någonting, så stör jag mig på att de hela tiden är så förbannat världsbäst.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1202810
September 11, 2008 - 9:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag misstänker att jag tyckt precis likadant om alla andra motorsportsgenier i sverige på sistone, att de är överskattade och bara drar en jäkla massa fokus från allt annat som är värt att kolla på i motorsportväg.

Ta ett exempel från Bilsport (som jag av någon anledning har en gratis prenumeration på), och deras rallyreportage; "Loeb vinner fjärde raka" och "Hirvonen siktar på att vinna mästerskapet", det delar på en halv sida, sen ska man ha ett helt j**la uppslag med P-G Andersson (regerande juniorvärldsmästare eller något, typ 35 bast) med rubriken "PG kom i mål".

Jag säger inte på något vis att Petersson var dålig, men som vanligt med sverige och alla som råkar vara i närheten av någonting, så stör jag mig på att de hela tiden är så förbannat världsbäst.

Bilsport??
Och här ser man en del som gör ner aftonbladsläsare.
Har det öht stått något vettigt att läsa i den tidningen?
Sen att Ronnie hyllas beror väl till stor del på att han var en av Sveriges bästa racingförare. Han fick iaf mej och flertalet kompisar/bekanta att kika på F1 på teve. Och jag kan garantera att det hade inte med några skriverier i nån tidning att göra, han var helt enkelt en skitduktig förare och att se loppen var på den tiden att betrakta som tämligen god underhållning.
Att du sen stör dej på detta faktum är dock ditt eget lilla problem.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonas Klar
Member
Medlem
1202811
September 11, 2008 - 9:32 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Bilsport??
Och här ser man en del som gör ner aftonbladsläsare.
Har det öht stått något vettigt att läsa i den tidningen?
Sen att Ronnie hyllas beror väl till stor del på att han var en av Sveriges bästa racingförare. Han fick iaf mej och flertalet kompisar/bekanta att kika på F1 på teve. Och jag kan garantera att det hade inte med några skriverier i nån tidning att göra, han var helt enkelt en skitduktig förare och att se loppen var på den tiden att betrakta som tämligen god underhållning.
Att du sen stör dej på detta faktum är dock ditt eget lilla problem.

Bilsport är ganska representativt för svensk motorsport, faktiskt. Precis därför det inte står någonting vettigt i den. 🙂

Jag har inga som helst tvivel på att Petersson var en bra förare, bara det att jag lika tveklöst säger att han inte var den bästa någonsin. Bäste svenske förare någonsin? Ja, men det är ingen bedrift.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1202813
September 11, 2008 - 9:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag misstänker att du tyckt en smula annorlunda ifall du suttit i tevesoffan och sett honom när det begav sej.

för oss som kommer ihåg och såg honom är det en annan sak...

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1202815
September 11, 2008 - 10:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Bilsport är ganska representativt för svensk motorsport, faktiskt. Precis därför det inte står någonting vettigt i den. 🙂

Jag har inga som helst tvivel på att Petersson var en bra förare, bara det att jag lika tveklöst säger att han inte var den bästa någonsin. Bäste svenske förare någonsin? Ja, men det är ingen bedrift.

Nu är du bara fånig.

Xuestor
Member
Medlem
Forum Posts: 2156
1202818
September 12, 2008 - 1:15 am
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Bilsport är ganska representativt för svensk motorsport, faktiskt. Precis därför det inte står någonting vettigt i den. 🙂

Måste man vara bästa av alla genom tiderna för att det ska vara en hype?

Bara det att en svensk fick köra formel 1 är stort. Att han dessutom var en av de bästa, det är ännu större. Samma år som han körde ihäl sig slutade han på en total 2:a plats, trots att han då inte slutförde alla lopp. Han räknas till en av de största som aldrig vunnit F1, tillsammans med t.ex Villeneuve, de borde säga en del.

alrik
Member
Medlem
Forum Posts: 2923
1202819
September 12, 2008 - 1:35 am
sp_Permalink sp_Print

Ett hett tips är detta.

P3 Dokumentär om Ronnie (Spara som...)
http://www.sr.se/laddahem/podradio/...80909050108.mp3

Brukar vara riktigt intressanta repotage som P3 gör.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1202875
September 12, 2008 - 3:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Jag har inga som helst tvivel på att Petersson var en bra förare, bara det att jag lika tveklöst säger att han inte var den bästa någonsin. Bäste svenske förare någonsin? Ja, men det är ingen bedrift.

Han är inte bara bäste svensk utan, som sagt, rankad som den femte snabbaste som kört formel 1. Snabbare än någon finländare 😉

Att sen svensk motorsport i övrigt är rätt miserabel håller jag med om.

//Andreas

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1202881
September 12, 2008 - 4:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: Han är inte bara bäste svensk utan, som sagt, rankad som den femte snabbaste som kört formel 1. Snabbare än någon finländare 😉

Att sen svensk motorsport i övrigt är rätt miserabel håller jag med om.

//Andreas

Jag hoppas verkligen att du pratar nutid med det uttalandet, för om man blickar tillbaks historiskt så har Sverige definitivt inget att skämmas över inom motorsport.
Se bara: Björn Waldegård, Håkan Carlqvist, Tony Rickardsson och Stig Blomqvist för att nämna några.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1202882
September 12, 2008 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag hoppas verkligen att du pratar nutid med det uttalandet, för om man blickar tillbaks historiskt så har Sverige definitivt inget att skämmas över inom motorsport.
Se bara: Björn Waldegård, Håkan Carlqvist, Tony Rickardsson och Stig Blomqvist för att nämna några.

Självklart nutid 😉

//Andreas

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1202887
September 12, 2008 - 5:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Var inte så hårda mot mini. Han har finnpajsargener... 😉

Men ska vi snacka svensk motorsport så är det fan skamligt att så många glömmer bort att nämna Anders Eriksson. Hårdare snubbe än hela surven ni har nämnt inom svensk motorsport!
7 gånger världsmästare i enduro. Den sporten är ingen barnlek.

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1202901
September 12, 2008 - 7:48 pm
sp_Permalink sp_Print

skiroy wrote: Var inte så hårda mot mini. Han har finnpajsargener... 😉

Men ska vi snacka svensk motorsport så är det fan skamligt att så många glömmer bort att nämna Anders Eriksson. Hårdare snubbe än hela surven ni har nämnt inom svensk motorsport!
7 gånger världsmästare i enduro. Den sporten är ingen barnlek.

Här håller vi oss till 4 hjul skidan. Uppe i norrland kan ni fortsätta leka stora gossar med era 2-hjulingar men i verkligheten vet vi ju alla att det är 4 hjul som visar vart skåpet ska stå 😉

Nä men skämt å sido. Enduro, är grejor det(bättre det är motocross, vilket trams!)

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 304
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL