Leksak till maten.|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Leksak till maten.
Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
sp_UserOfflineSmall Offline
918487
July 9, 2005 - 6:32 pm
sp_Permalink sp_Print

fetman beror väl knappast på leksakerna. Tar dom bort leksakerna käkar dom väl ändå maten? om inte Happy Meal kanske dom tar en Big Mac? som är värre

Fruitys
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 77
918488
July 9, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Dom borde nog ändra namn till "Bad Meal" istället för "Happy Meal"

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
918489
July 9, 2005 - 6:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag tycker inte om leksakerna.
Dom är hårdsmällta. 🙁

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
918490
July 9, 2005 - 6:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: [quote=Jerry]För att de leder till fetma och sjukdomar.

Inte i rätt mängder.

Det äts inte i rätt mängder, därav fetman och sjukdomarna.

Jag ser det inte som moraliskt försvarbart att företag ska spela ut barn mot deras föräldrar och sedan lägga skulden på de senare för barnens problem. Det är lätt att tala väl om tidigare generationers föräldrar som inte i samma grad har utsatts för dessa påtryckningar.

Det vore önskvärt att alla föräldrar kunde hänga på sig en mantel och rita ett S på bröstet, men det fungerar inte så. Ledsen om ni trodde någonting annat.

Samhället kan vi förändra, däremot.

Jerry
Member
Medlem
918492
July 9, 2005 - 6:40 pm
sp_Permalink sp_Print

Xenomorphed wrote: fetman beror väl knappast på leksakerna. Tar dom bort leksakerna käkar dom väl ändå maten? om inte Happy Meal kanske dom tar en Big Mac? som är värre

Poängen är att leksaken påstås få barnen att vilja äta på McDonalds till att börja med. Jag vet inte hur stark betydelse det har, men det är givetvis idén bakom marknadsföringen.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
918502
July 9, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Alltså, leksakerna är ju till för att barnen ska käka där, och de ska tjäna pengar på det.
Och de pengarna tjänar de på fet, onyttig mat, vilket jag tycker är fel.
Ni må tycka att jag nån jävla greenpeace-aktivist, men så illa är det inte.
Däremot tycker jag det är fel att tjäna pengar på att förstöra andra.
Dock så har man själv ett ansvar också, jag käkar också på McD emellan varven, vilket gör det hela lite dubbelmoraliskt.
Men kolla bara på Super Size Me, ni som inte har gjort det...

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1220
918509
July 9, 2005 - 7:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Jag ser det inte som moraliskt försvarbart att företag ska spela ut barn mot deras föräldrar och sedan lägga skulden på de senare för barnens problem.

Ett företag har enligt min mening rätt att erbjuda en förhöjd upplevelse för de tjänster de erbjuder. Precis som nöjesparker försöker göra sina parker så upplevelserika som möjligt, så försöker McDonald's göra sina restauranger så upplevelserika som möjligt för barnen. Syftet är naturligtvis att få så frekventa besök som möjligt i båda fallen. I fallet McDonald's så innebär det tyvärr att frekventa besök innebär mycket konsumtion av skräpmat, men då är det upp till föräldrarna att reglera det.

(För övrigt tycker jag diskussionen ligger fel när man tar upp alla dessa aspekter. Den sanna diskussionen ligger inte i om de ska erbjuda leksaker eller inte, utan jag tycker det ska ligga i om de borde göra maten nyttigare istället.)

Jerry wrote: Det är lätt att tala väl om tidigare generationers föräldrar som inte i samma grad har utsatts för dessa påtryckningar.

Det vore önskvärt att alla föräldrar kunde hänga på sig en mantel och rita ett S på bröstet, men det fungerar inte så. Ledsen om ni trodde någonting annat.

Absolut, det där är jätteviktigt att ha i åtanke vad gäller kommersiell exponering. Men i situationen där föräldern dividerar med barnet om ett besök eller inte, där finns inget som inte fanns tidigare. Det finns och har funnits klart svårare fall att säga nej. Att neka ett barn en glass som finns så lättillgänglig i frysen är klart svårare än att neka ett McDonald's-besök som mentalt är mer svårtillgängligt än glassen. Har erfarenhet av barn själv, så jag vet. Att fallet McDonald's skulle vara utmärkande påfrestande för föräldrar att säga nej till är bull.

Jerry wrote: Samhället kan vi förändra, däremot.

Att samhället ständigt skulle få förändras för att anpassas åt vissa stolpskott, då...nä jag vågar inte ens tänka på hur ett sådant samhälle skulle yttra sig.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
918510
July 9, 2005 - 7:20 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Alltså, leksakerna är ju till för att barnen ska käka där, och de ska tjäna pengar på det.
Och de pengarna tjänar de på fet, onyttig mat, vilket jag tycker är fel.
Ni må tycka att jag nån j**la greenpeace-aktivist, men så illa är det inte.
Däremot tycker jag det är fel att tjäna pengar på att förstöra andra.
Dock så har man själv ett ansvar också, jag käkar också på McD emellan varven, vilket gör det hela lite dubbelmoraliskt.
Men kolla bara på Super Size Me, ni som inte har gjort det...

Nu kom du in lite på det jag skrev under tiden du hann posta ditt inlägg:

dreamweaver wrote: (För övrigt tycker jag diskussionen ligger fel när man tar upp alla dessa aspekter. Den sanna diskussionen ligger inte i om de ska erbjuda leksaker eller inte, utan jag tycker det ska ligga i om de borde göra maten nyttigare istället.)

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
918513
July 9, 2005 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Mean Machine wrote: Men kolla bara på Super Size Me, ni som inte har gjort det...

Lite skillnad på det och att äta en hamburgare.
Jag förstår inte varför ett företag inte ska få tjäna pengar på sina varor även om de är onyttiga eller inte? Tycker du det är fel att OLW finns också då eller?

Jerry
Member
Medlem
918515
July 9, 2005 - 7:27 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote:
Att samhället ständigt skulle få förändras för att anpassas åt vissa stolpskott, då...nä jag vågar inte ens tänka på hur ett sådant samhälle skulle yttra sig.

Struntprat. Vi talar inte om "vissa stolpskott", vi talar om en betydande statistisk ökning av fettintag och minskad rörlighet.

Att anpassa sig till någonting som ökar hälsan är inte så hemskt för mig som det är för dig. Även om du vill anklaga föräldrarna för resultaten av kommersialism borde du kunna se till vad som är bäst för barnen. Deras situation blir knappast bättre av att man envist försöker hävda någon ur luften tagen rättighet att genom dem lura till sig föräldrarnas pengar.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
918526
July 9, 2005 - 7:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: [quote=dreamweaver]Att samhället ständigt skulle få förändras för att anpassas åt vissa stolpskott, då...nä jag vågar inte ens tänka på hur ett sådant samhälle skulle yttra sig.

Struntprat. Vi talar inte om "vissa stolpskott", vi talar om en betydande statistisk ökning av fettintag och minskad rörlighet.

Att anpassa sig till någonting som ökar hälsan är inte så hemskt för mig som det är för dig. Även om du vill anklaga föräldrarna för resultaten av kommersialism borde du kunna se till vad som är bäst för barnen. Deras situation blir knappast bättre av att man envist försöker hävda någon ur luften tagen rättighet att genom dem lura till sig föräldrarnas pengar.

Ok, nu tog du ämnet kring det uttalandet på en annan nivå än vad jag menade.

"Att anpassa sig till någonting som ökar hälsan", det kan även innebära att samhället anpassar sig till färre McDonald's-besök. Det kan även betyda att McDonald's anpassar sig och gör nyttigare mat. Det betyder inte per definition att de inte ska få ge barn en upplevelse på sina restauranger, som jag trycker på här hela tiden.

Du fokuserar på folks ohälsa, men angriper McDonald's marknadsföring och upplevelseebjudande. Jag tycker McDonald's gör helt rätt i sin marknadsföring och barn gillar trots allt besöken där. Ska man angripa nåt hos McDonald's, så är det som jag sa tidigare, matens näring.

Som du förhoppningsvis märker så vill jag bevara rätten att marknadsföra sig, även om det råkar var en bov som står och håller i skylten. Tänker på Voltaire här. Borde inte den rättighetsinställningen vara i linje med dina åsikter som humanist? 😉

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
918538
July 9, 2005 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad sägs som att stänga alla livsmedelsbutiker och resturanger så kan staten dela ut matpaket tre gånger om dagen istället?

Vänta... Det fanns visst något som heter ansvar, vad tror ni om att använda lite sånt istället för införa en massa dumma lagar?

McDonalds är en resturang och allt är onyttigt om man missbrukar det.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
918541
July 9, 2005 - 8:43 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: Vad sägs som att stänga alla livsmedelsbutiker och resturanger så kan staten dela ut matpaket tre gånger om dagen istället?

Vänta... Det fanns visst något som heter ansvar, vad tror ni om att använda lite sånt istället för införa en massa dumma lagar?

Människan är korkad och lat. Kan man tysta ungen med både mat och leksak på en gång...

//Andreas

Jerry
Member
Medlem
918547
July 9, 2005 - 9:08 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: Vad sägs som att stänga alla livsmedelsbutiker och resturanger så kan staten dela ut matpaket tre gånger om dagen istället?

Det handlar om reklam riktad mot barn. Är du villig att erkänna barn som ansvarskännande varelser som är fullt kapabla att orientera sig mellan vad som är bäst för dem och vad som är onyttigt? Ge för f*n föräldrarna chansen att uppfostra barnen istället för att låta McDonalds göra det.

Tar vi bort reklam riktad mot barn, då kan vi tala om föräldrarnas ansvar sedan. Gällande dessa saker, det vill säga.

Jerry
Member
Medlem
918548
July 9, 2005 - 9:10 pm
sp_Permalink sp_Print

dreamweaver wrote: [quote=Jerry][quote=dreamweaver]Att samhället ständigt skulle få förändras för att anpassas åt vissa stolpskott, då...nä jag vågar inte ens tänka på hur ett sådant samhälle skulle yttra sig.

Ok, nu tog du ämnet kring det uttalandet på en annan nivå än vad jag menade.

"Att anpassa sig till någonting som ökar hälsan", det kan även innebära att samhället anpassar sig till färre McDonald's-besök. Det kan även betyda att McDonald's anpassar sig och gör nyttigare mat. Det betyder inte per definition att de inte ska få ge barn en upplevelse på sina restauranger, som jag trycker på här hela tiden.

Du fokuserar på folks ohälsa, men angriper McDonald's marknadsföring och upplevelseebjudande. Jag tycker McDonald's gör helt rätt i sin marknadsföring och barn gillar trots allt besöken där. Ska man angripa nåt hos McDonald's, så är det som jag sa tidigare, matens näring.

Som du förhoppningsvis märker så vill jag bevara rätten att marknadsföra sig, även om det råkar var en bov som står och håller i skylten. Tänker på Voltaire här. Borde inte den rättighetsinställningen vara i linje med dina åsikter som humanist? 😉

Nej, och absolut inte när det är riktat mot barn.

dreamweaver
Kommer du hit ofta?
Medlem
918552
July 9, 2005 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Det handlar om reklam riktad mot barn. Är du villig att erkänna barn som ansvarskännande varelser som är fullt kapabla att orientera sig mellan vad som är bäst för dem och vad som är onyttigt? Ge för f*n föräldrarna chansen att uppfostra barnen istället för att låta McDonalds göra det.

Tar vi bort reklam riktad mot barn, då kan vi tala om föräldrarnas ansvar sedan.

Nu blandar du ihop reklam och marknadsföring. Reklam är enbart en del av marknadsföring. Ingen har nämnt reklam här tidigare, bara marknadsföringsaspekter. Jag håller fullt med dig att reklam direkt riktad mot barn är farligt och bör vara starkt reglerat av olika skäl, vilka jag inte kommer gå in på här eftersom diskussionen inte handlar om det.

Om man då citerar dig med "Tar vi bort marknadsföring riktad mot barn, då kan vi tala om föräldrarnas ansvar sedan" så måste du inse att det är på plats som barnen utsätts för denna exponering. Och denna grad av exponering är det föräldrarna själva som styr genom val av antalet besök. Förstår du paradoxen annars?

Och jag fortsätter trycka på att det McDonald's gör är att höja upplevelsen, vilket är det man som besökare är ute efter. Vore ju helt sjukt om inte företag fick leverera bra upplevelser om det är det de vill ebjuda. Den ärligt bästa marknadsföringen är ju just att visa att man kan leverera, och inte skapa en falsk upplevelse som t ex reklamer bygger upp genom en skapad illusion av livsstil osv.

Jerry wrote: [quote=dreamweaver]...

Nej, och absolut inte när det är riktat mot barn.

se ovan

Nicklasson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1131
918558
July 9, 2005 - 10:05 pm
sp_Permalink sp_Print

alla behöver regelbundna mat tider samt en balanserad kost, att äta på mc donalds nån gång då och då gör inget, äta godis en dag i veckan gör inget så länge man har en god kost, fasta mattider och motion efter vad man behöver (alla har ju olika behov av motion) övrig tid.

Lukas
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1132
918570
July 9, 2005 - 10:49 pm
sp_Permalink sp_Print

Själva grejen med McDonalds är ju inte att de serverar dålig mat. Det är ju självklart sant att den smakar illa, ser illa ut och... den gör illa. Det är att de stenhårt satsar på att få in barn i restaurangerna.

Har någon tänkt på hur sjukt det egentligen är att ha en lekplats på en "restaurang"? Sen så är deras rätter prefekt SAMMANSATTA med rätta mängder fetter, kolhydrater och SOCKER för att de ska lägga gunderna för ett beroende.

Sen så är ju tanken på att köttet i deras hamburgare kan komma från upp emot 100 djur lite... snuskig enligt mig.

optimuz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1248
918573
July 9, 2005 - 10:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Grejen är att det finns leksaker att köpa utan hamburgare 🙂 och hamburgare utan leksaker, jag tror inte man går och äter på donken för att få en leksak, dom där leksakerna är ändå kassa, då tror jag mer man tar happy meal om man måste välja vad man ska äta på donken för att kanske få leksak, men tror inte man bara går dit för att få en leksak

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
918574
July 9, 2005 - 10:56 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första så tycker jag det är att fel att kalla mcdonalds för en restaurang, det är att klassa ner riktiga matställen..
På en restaurang serveras "riktig" mat, inte nått torrt smaklöst nödfoder.

För det andra så är det "leksaken" som får åtminstone min pojk att vilja äta där..
Har dom inte annonserat om någon skojjig leksak så är det Sibyllakiosk som gäller för honom.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 119
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL