Liberalister ... MY ASS|Page 4|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Liberalister ... MY ASS
beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
sp_UserOfflineSmall Offline
1113296
January 25, 2007 - 11:13 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: [quote=beta][quote=ilg@dd][quote=hULt0][quote=ilg@dd]Gissningsvis så var jag nog aktiv inom facket medan du fortfarande gick i blöjbyxor..

Men du valde fel fackförbund, därför tog jag en trevlig genväg till all din kunskap 😉

Du ska inte tro på allt du läser på baksidan av vällingpaketen..
Vore du på arbetarnivå, och var det minsta solidarisk med din omgivning så skulle du skämmas över dej själv och dina inlägg.

Kommer från han som går på A-kassa och gnäller om att han inte märkte av skattelättnaderna. Det ska löna sig att arbeta, vilket det gör än mer nu. 😉

Jo, jag har naturligtvis gått på A-Kassa jämt.. Det finns ju mängder av jobb häromkring nu, men jag vill hellre gå på A-kassa och få 8080:-/månaden att hitta på roliga saker med min son förståss..
Tror du man gillar det läget?
Skulle det för övrigt göra mej osolidarisk genom att jag stämplar när jag är arbetslös?
Dom sämre lottade har fått det sämre..
Ändock har jag betalat massor av skatt genom åren, + betalat min A-Kasseavgift punktligt de senaste 24 åren. Och det just för att det skall finnas lite att leva på ifall man nu skulle bli som jag för tillfället är, arbetslös.

Jag vet att du jobbade till inte så länge sen. Tyckte bara det var kul att du tog upp det när du i förrgår skrev i andra tråden att du inte fick skattelättning och var ledsen för det.
Jag har med skött alla avgifter osv sen jag slutade skolan och gick 10månader arbetslös efter skolan. Jag var direkt på a-kassan att jag skulle få komma in eftersom att jag visste att jag uppfyllde deras studerandevilkor, dock tog det som sagt 10månader och många överklagande från min sida innan dom själva förstog det och under den tiden hade jag det hårt att få allt att gå ihop. Men inte gnällde jag för det, jag sökte jobb som en galning och bara två veckor efter dom väl släppte in mig så fick jag jobb. Jag hade långt ifrån några 8000/månad och hade jag haft det hade jag varit överlycklig.
Det jag menar bara är att det ska märkas att man inte jobbar. Man ska leva fattigt då, det är inte mer än rätt och man vill än mer dra sitt strå och börja jobba.
Fast du har antagligen (av mina drogliberalaåsikter) fått bilden av mig att jag är en sönderknarkad snorunge som trivs med att sitta hemma hela dagarna och bara leva på andra. Det har verkat så på ditt sätt att skriva till mig tidigare iaf. Jag är precis som du, jag är en arbetare (kör lastare) och betalar min del till staten, skillnaden är att jag tycker det är ok att man får leva fattigt när man inte arbetar då jag har synen att man helre vill arbeta och kunna leva när man lever fattigt.

dree: Har personen 8000/månad och går minus får han/hon se till att göra något åt det. Jag levde på ~5k/månad i nästan ett år. Jag gick inte minus, se över sina levnadsvaner eller läsa till något annat. Klart han får ha åsikter, det har vi alla, sen att jag tyckte just den biten var rolig pga. tidigare konversation är en annan sak.

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1113297
January 25, 2007 - 11:20 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: dree: Har personen 8000/månad och går minus får han/hon se till att göra något åt det. Jag levde på ~5k/månad i nästan ett år. Jag gick inte minus, se över sina levnadsvaner eller läsa till något annat. Klart han får ha åsikter, det har vi alla, sen att jag tyckte just den biten var rolig pga. tidigare konversation är en annan sak.

Du missuppfattade mig nu... Hon får mindre pengar nu än innan den borgerliga alliansen tog över.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1113298
January 25, 2007 - 11:26 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: [quote=ilg@dd][quote=beta][quote=ilg@dd][quote=hULt0][quote=ilg@dd]Gissningsvis så var jag nog aktiv inom facket medan du fortfarande gick i blöjbyxor..

Men du valde fel fackförbund, därför tog jag en trevlig genväg till all din kunskap 😉

Du ska inte tro på allt du läser på baksidan av vällingpaketen..
Vore du på arbetarnivå, och var det minsta solidarisk med din omgivning så skulle du skämmas över dej själv och dina inlägg.

Kommer från han som går på A-kassa och gnäller om att han inte märkte av skattelättnaderna. Det ska löna sig att arbeta, vilket det gör än mer nu. 😉

Jo, jag har naturligtvis gått på A-Kassa jämt.. Det finns ju mängder av jobb häromkring nu, men jag vill hellre gå på A-kassa och få 8080:-/månaden att hitta på roliga saker med min son förståss..
Tror du man gillar det läget?
Skulle det för övrigt göra mej osolidarisk genom att jag stämplar när jag är arbetslös?
Dom sämre lottade har fått det sämre..
Ändock har jag betalat massor av skatt genom åren, + betalat min A-Kasseavgift punktligt de senaste 24 åren. Och det just för att det skall finnas lite att leva på ifall man nu skulle bli som jag för tillfället är, arbetslös.

Jag vet att du jobbade till inte så länge sen. Tyckte bara det var kul att du tog upp det när du i förrgår skrev i andra tråden att du inte fick skattelättning och var ledsen för det.
Jag har med skött alla avgifter osv sen jag slutade skolan och gick 10månader arbetslös efter skolan. Jag var direkt på a-kassan att jag skulle få komma in eftersom att jag visste att jag uppfyllde deras studerandevilkor, dock tog det som sagt 10månader och många överklagande från min sida innan dom själva förstog det och under den tiden hade jag det hårt att få allt att gå ihop. Men inte gnällde jag för det, jag sökte jobb som en galning och bara två veckor efter dom väl släppte in mig så fick jag jobb. Jag hade långt ifrån några 8000/månad och hade jag haft det hade jag varit överlycklig.
Det jag menar bara är att det ska märkas att man inte jobbar. Man ska leva fattigt då, det är inte mer än rätt och man vill än mer dra sitt strå och börja jobba.
Fast du har antagligen (av mina drogliberalaåsikter) fått bilden av mig att jag är en sönderknarkad snorunge som trivs med att sitta hemma hela dagarna och bara leva på andra. Det har verkat så på ditt sätt att skriva till mig tidigare iaf. Jag är precis som du, jag är en arbetare (kör lastare) och betalar min del till staten, skillnaden är att jag tycker det är ok att man får leva fattigt när man inte arbetar då jag har synen att man helre vill arbeta och kunna leva när man lever fattigt.
.

Du får gärna byta med mej..
Det är ganska tufft att få det att funka med 8080:-/månaden.. Typ 4030:- hyra, el 3-400:-, ..Känner mej tvungen att ha en bil i trafikdugligt skick ifall det dyker upp nått jobb där det behövs, fast jag egentligen inte skulle behöva ha en som arbetslös..
Men jag har också varit ung och egoistisk en gång i tiden, det ska jag inte sticka under stolen med..
Det var nog först när jag engagerade mej i facket som jag började se orättvisor mer konkret.
Och varför skulle inte A-Kasseersättningen skattelättas?? tror du mat och annat är billigare för arbetslösa?
Men jag är iofs inte förvånad, jag väntar mej ännu sämre tider efter borgarnas regeringsövertagande..
Vore det inte för grabbens skull skulle jag lika gärna köpa mej ett rep och hänga upp mej.. Dock har jag inte råd med ett rejält rep.(Gubben väger ju 120 pannor.)
🙂

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

beta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1736
1113301
January 25, 2007 - 11:43 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd: Du hade inte velat byta med mig, då hade du blivit skåning. 😉
Igentligen tycker jag knappt där ska vara skatt på a-kassan alls. Är så överdrivet mycket skatt redan och att sen plocka än mer där är löjligt, ta bort skatten helt istället och ev. sänka a-kassan något istället (bara något, den skulle fortfarande kunna vara högre än idag) a-kassan är igentligen en form av intjänat bidrag och man har redan skattat pengarna på lönen en gång innan man betalat avgiften. Bil är nästan ett måste. Vi skötte det som så att farsan köpte loss en inbytesbil för 10k som var "min" som jag fick pröjsa av direkt när jag fick jobb. Men så bra har ju inte alla det.

dree: Ahh, trodde du menade att hon gick back personligt/månad. Stor skillnad nu mot innan då? Hur lite jobbar hon för att få 8/månad? 50% bara?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1113303
January 25, 2007 - 11:55 pm
sp_Permalink sp_Print

beta wrote: ilg@dd: Du hade inte velat byta med mig, då hade du blivit skåning. 😉
Igentligen tycker jag knappt där ska vara skatt på a-kassan alls. Är så överdrivet mycket skatt redan och att sen plocka än mer där är löjligt, ta bort skatten helt istället och ev. sänka a-kassan något istället (bara något, den skulle fortfarande kunna vara högre än idag) a-kassan är igentligen en form av intjänat bidrag och man har redan skattat pengarna på lönen en gång innan man betalat avgiften. Bil är nästan ett måste. Vi skötte det som så att farsan köpte loss en inbytesbil för 10k som var "min" som jag fick pröjsa av direkt när jag fick jobb. Men så bra har ju inte alla det.

Vad det gäller skåning så är ditt antagande korrekt.. Vill inte byta..
🙂
Jag är 41 år fyllda, sitter i en hyrs trea idag, och åker i en Saab 9000 -89 som kostade 3400:-. För 13-14 år sedan var jag ensamstående utan barn, hade villa, en Dodge Dart -72 som sommarbil, och en -84 Volvo 245 som vinterbil, en ganska ny snöskoter (Lynx -91) och råd att partajja så mycket jag orkade..Jag har p.g.a bl.a arbetslöshet och naivitet fått avyttra det mesta av dessa saker..
Ja, jag är en bitter jäkel.. Men jag valde att ta hand om min son när inte modern "orkade" längre.. Det kanske var fel så här med facit i hand..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Jonatan Hertzberg
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1706
1113324
January 26, 2007 - 6:27 am
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd: Fel? Var det fel att välja din son före dig själv?

Nähe du, det är du nog mycket medveten om själv att det är inte fel på något sätt utan det ända rätta!
Som du sa själv, du må vara en bitter jäkel, MEN fel val det har du då inte gjort.

En eloge för dig Ilg@dd!! *bugar och bockar*

Bjornstrom
Member
Medlem
Forum Posts: 3485
1113326
January 26, 2007 - 6:36 am
sp_Permalink sp_Print

Ilg@dd mjo vad fasen skulle vara fel? Du valde bort prylarna/jobb för din son... Rätt självklart val där.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1113329
January 26, 2007 - 6:50 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Ilg@dd mjo vad fasen skulle vara fel? Du valde bort prylarna/jobb för din son... Rätt självklart val där.

ÄR det bra för ett barn att ha en förälder som är bitter över att denne tog hand om barnet och försakade sitt egna liv?

Nu är detta inte riktat mot dig personligen ilg@dd, utan mer generellt...

Världen är inte svart eller vit alla gånger, och att alltid sätta barnen i första hand funkar inte för alla.

Bjornstrom
Member
Medlem
1113331
January 26, 2007 - 6:54 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom]Ilg@dd mjo vad fasen skulle vara fel? Du valde bort prylarna/jobb för din son... Rätt självklart val där.

ÄR det bra för ett barn att ha en förälder som är bitter över att denne tog hand om barnet och försakade sitt egna liv?

Nu är detta inte riktat mot dig personligen ilg@dd, utan mer generellt...

Världen är inte svart eller vit alla gånger, och att alltid sätta barnen i första hand funkar inte för alla.

Vadå bra? Måste hans bitterhet gå ut över barnet? Och om barnets mamma inte kunde ta hand om ungen så var/är det väl bästa altenativet? Eller det finns väl inga andra altenativ egentligen.

obelix
Member
Medlem
Forum Posts: 5371
1113332
January 26, 2007 - 6:59 am
sp_Permalink sp_Print

Bjornstrom wrote: Vadå bra? Måste hans bitterhet gå ut över barnet? Och om barnets mamma inte kunde ta hand om ungen så var/är det väl bästa altenativet? Eller det finns väl inga andra altenativ egentligen.

Menar du generellt eller är det om ilg@dd du pratar om?

Är det generellt så kan jag svara, annars inte.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1113334
January 26, 2007 - 7:04 am
sp_Permalink sp_Print

Jag trodde faktiskt att ironin i de sista raderna skulle lysa igenom, men tydligen inte..
Klart som fasen att man tar hand om sina egna ungar, något annat alternativ finns iaf inte i min värld.
Pengar är inte allt, men har man för lite av dom så kan det bli problem.

Obelix: I min tillvaro finns inget att betrakta som psykologiska problem, är man nere tar man sej helt enkelt i kragen och skärper till sej.
I mångt och mycket analyserar folk sönder sej och hittar fel och brister med psykisk relation, sen sitter dom fast i det tankesättet.

Bjornstrom
Member
Medlem
1113337
January 26, 2007 - 7:11 am
sp_Permalink sp_Print

obelix wrote: [quote=Bjornstrom] Vadå bra? Måste hans bitterhet gå ut över barnet? Och om barnets mamma inte kunde ta hand om ungen så var/är det väl bästa altenativet? Eller det finns väl inga andra altenativ egentligen.

Menar du generellt eller är det om ilg@dd du pratar om?

Är det generellt så kan jag svara, annars inte.

Jag pratar rätt generellt..

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1113365
January 26, 2007 - 9:30 am
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote:
Du får gärna byta med mej..
Det är ganska tufft att få det att funka med 8080:-/månaden.. Typ 4030:- hyra, el 3-400:-, ..Känner mej tvungen att ha en bil i trafikdugligt skick ifall det dyker upp nått jobb där det behövs, fast jag egentligen inte skulle behöva ha en som arbetslös..

Inte för att vara sån nu, men det måste ju finnas billigare lägenheter att få tag på?

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1113377
January 26, 2007 - 9:45 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: [quote=ilg@dd] Du får gärna byta med mej..

Inte för att vara sån nu, men det måste ju finnas billigare lägenheter att få tag på?

Visst finns det det, om man går ner på 2 RoK. Men jag är av åsikten att grabben ska ha eget rum, därav bor vi i en trea nu.
Bodde i en 2 RoK fram till i sommras, där han hade eget rum och jag sov på en bäddsoffa i teverummet.
Typ 400:- billigare.

Josey Wales
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 561
1113437
January 26, 2007 - 1:59 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:

När ni nu jämnför Sveriges vänster med Sovjet så kan jag säga att Nazisterna hade precis lika mycket censur och propaganda...

Absolut, bruna är precis lika illa som vänsterextrema. Moderation är ordet som gäller.
Extremism i alla former måste bekämpas.

Förståndsmässigt så har jag iaf nog förstånd att inte ifrågasätta mina med/motdebattörers förstånd.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
1113449
January 26, 2007 - 2:55 pm
sp_Permalink sp_Print

Josey Wales wrote: [quote=dree]

När ni nu jämnför Sveriges vänster med Sovjet så kan jag säga att Nazisterna hade precis lika mycket censur och propaganda...

Absolut, bruna är precis lika illa som vänsterextrema. Moderation är ordet som gäller.
Extremism i alla former måste bekämpas.

Förståndsmässigt så har jag iaf nog förstånd att inte ifrågasätta mina med/motdebattörers förstånd.

Jag blir uppriktigt sagt orolig när folk börjar lasta vänstern för FP's förslag..
Då handlar det bara om 3 orsaker egentligen, klent förstånd, dålig läsförståelse eller rena provokationer..
Välj själv, ty det framgick inte i ditt korta inlägg vilken falang du företrädde.

Hulto
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1662
1113467
January 26, 2007 - 4:29 pm
sp_Permalink sp_Print

ilg@dd wrote: Jag blir uppriktigt sagt orolig när folk börjar lasta vänstern för FP's förslag..
Då handlar det bara om 3 orsaker egentligen, klent förstånd, dålig läsförståelse eller rena provokationer..
Välj själv, ty det framgick inte i ditt korta inlägg vilken falang du företrädde.

Det är ingen som lastat vänstern för folkpartiets förslag, det var någon som drog upp ideologier med svar från flera olika personer som följd.

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1113468
January 26, 2007 - 4:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Låt oss alla arbeta mot storebror:
http://stoppa-storebror.se/

Bjornstrom
Member
Medlem
1113606
January 27, 2007 - 8:48 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Låt oss alla arbeta mot storebror:
http://stoppa-storebror.se/

jaha? Finns det inga bättre altenativ än att hänga på en sida någon paranoid gubbe tillverkat?

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1113621
January 27, 2007 - 10:17 am
sp_Permalink sp_Print

Väldigt få jag känner som har en lön över 20000:- innan skatt... känns lite lustigt att så många har det här.

beta wrote: dree: Ahh, trodde du menade att hon gick back personligt/månad. Stor skillnad nu mot innan då? Hur lite jobbar hon för att få 8/månad? 50% bara?

75%
Det blir en så liten skattesänkning för folk som är lågavlönade så andra omkostnader blir högre än det.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 34
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL