August 20, 2001
ManicBlue wrote: Stirra dig inte helt blind på USA bara, tecknad film är enormt stort i tex. Japan som inte är en marknad att räkna bort i sammanhanget.
Jo jag vet att det finns massa film från andra länder än USA... Men det som brukar komma upp på biograferna är ju oftast Disneys filmer...
December 15, 2002
DiDi wrote: [quote=ManicBlue]Stirra dig inte helt blind på USA bara, tecknad film är enormt stort i tex. Japan som inte är en marknad att räkna bort i sammanhanget.
Jo jag vet att det finns massa film från andra länder än USA... Men det som brukar komma upp på biograferna är ju oftast Disneys filmer...
Jo konsumenterna har stor makt här. Väljer den stora massan att bojkotta Hollywoodproducerad film kanske vi får se annat okså. Personligen tycker jag dock om Disneyfilmer, fast lite väl moraliska ibland.
När det gäller LGTG så kommer den inte göra sig bra som film. Hur kan man på något vis få med de roliga i dessa böcker? Bland de bästa jag någonsin läst :bok:
June 18, 2001
ManicBlue wrote: [quote=Jerry]Teori och praktik, ingen större skillnad. Hörde du t.ex. inte att Disney har förbjudit Kirkegaard att fortsätta att använda namnet "Gummi Tarzan"? De har själva alla rättigheter till just ordet 'Tarzan'. Detta trots att namnet inte ens är deras påhitt.
Finns ju tusen sådana exempel. Michael Jacksson har/hade rättigheterna till flera Beatleslåtar. Eftersom marknaden för tecknad film är så pass stor, och har många aktörer kan du välja bort Disney totalt ifall du inte gillar deras produktioner.
Jag ser inte på Disney-filmer. Det hindrar mig inte från att ogilla dem.
Upphovsrätt borde vara förbehållet författaren, och när den dör, ingen alls. Jag ogillar allt vad det och patent heter.
December 15, 2002
Jerry wrote: Att slopa patent skulle visserligen inte fungera i världen som den ser ut idag, men utan att jag går in på politik så kanske du kan hålla med mig om att det är varken moraliskt eller gynnsamt att låta en människa ha ensamrätt på livsviktiga mediciner etc. Nåja.
Där har du helt rätt, men som du själv skrev kan man inte slopa all patent 🙂
June 30, 2003
Blä, snälla inte Disney.
De har inte gjort nåt bra sedan Lejonkungen - och det säger jag inte för att jag har blivit äldre nu.
De gamla filmerna som Lejonkungen, Bernard & Bianca och Robin Hood är precis lika bra nu som då - Det har blivit sämre.
Fan, ge oss en uppföljare på BBC-serien i stället, såg den på DVD förra veckan och den blir svår att överträffa.
Jim Carrey tror jag inte alls passar som Arthur heller (om det nu är han han ska spela, men han passar ännu mindre som Ford) - Jim är för rolig, Arthur är ju trots allt ganska tråkig av sig.
3 Guest(s)