Lightdrycker?!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lightdrycker?!
Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 24, 2006 - 5:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Finns ju en hel del lightdrycker som alternativ till orginalen. Coca-Cola Light osv.

Det jag undrar lite är hur dessa drycker är för tänderna? Det finns ju inget socker i, men det som finns istället, hur påverkar det tänderna?

Sedan, jag har aldrig druckit Cola-light... fungerar det?

Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?

Öwall
Member
Medlem
Forum Posts: 4377
1035715
April 24, 2006 - 5:41 pm
sp_Permalink sp_Print

har bara en sak att säga: om du bekymrar dig över hälsan, skippa läsken överhuvudtaget.

personligen tycker jag att de riktiga versionerna är godare än light, undantagslöst.

men som svar på din fråga, det finns fortfarande syror och sånt som påverkar tänderna. vet inte om det är nån större skillnad, men det är ju inte nyttigt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1035724
April 24, 2006 - 6:12 pm
sp_Permalink sp_Print

För tänderna är dom bättre, men för hälsan inte det minsta. Rent av giftigare.

//Andreas

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1035726
April 24, 2006 - 6:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Drick mineralvatten istället, eller vanligt vatten.
Eller mirakeldrycken öl 😉

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1035727
April 24, 2006 - 6:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Drick mineralvatten istället, eller vanligt vatten.
Eller mirakeldrycken öl 😉

mums, alla nya(?) smaker av LOKA är grymt goda faktiskt, typ passionsfrukt är underbar.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1035730
April 24, 2006 - 6:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Lightdrycker is the spawn of satan...

Tycker att nästan alla lightdrycker bara smakar kemikalier... Kolsyran/citronsyran som finns i läsk är väl inte speciellt bra för tänderna heller?

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1035732
April 24, 2006 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Precis som DiDi skriver så är kolsyran rena eländet för tänderna, tandläkarna får in många nuförtiden med rena frätskador på nötterna, dvs dom har inga hål men emaljen är sönderfrätt.

Gamblor
Member
Medlem
Forum Posts: 3514
1035747
April 24, 2006 - 7:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Dricker/äter man med måtta behöver man inte bry sig om lightprodukter.

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1035750
April 24, 2006 - 7:23 pm
sp_Permalink sp_Print

Gamblor wrote: Dricker/äter man med måtta behöver man inte bry sig om lightprodukter.

Du vet nog lika bra som jag att vissa har riktigt usel fettförbränning och då kanske det inte räcker med att "äta/dricka med måtta".

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
1035774
April 24, 2006 - 8:17 pm
sp_Permalink sp_Print

azN- wrote: [quote=Gamblor]Dricker/äter man med måtta behöver man inte bry sig om lightprodukter.

Du vet nog lika bra som jag att vissa har riktigt usel fettförbränning och då kanske det inte räcker med att "äta/dricka med måtta".

Jo, men inte hjälper light produkter då inte... sötsuget ökar eftersom att du lurar kroppen att du får i dig socker och istället går du bara och äter godis eller någonting annat.
Ska man köra hälsosamt är det loka eller vatten som gäller.

Lightdrycker = Inte bra!

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
1035779
April 24, 2006 - 8:31 pm
sp_Permalink sp_Print

Är ju en massa aspartam och skit i lightdrycker, jag slutade med allt sådant för ett år sen och nu dricker jag enbart vatten, allt annat smakar sött och äckligt.

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1035780
April 24, 2006 - 8:35 pm
sp_Permalink sp_Print

http://www.aftonbladet.se/vss/.....99,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....60,00.html

Inget som talar för att Lightläsk prepparerad med aspartam skulle vara gynnsamt för människokroppen på något vis alls.

Här är en icke nådig sida om bl.a aspartam och annat skit människan frivilligt inmundigar, fast den sidan är lite väl skruvad tycker jag..
Själv har jag inget intresse av att fylla kroppen med aspartam, och tycker för den delen inte heller att det smakar gott med det i drycker..Ett glas kallt vatten smakar bättre.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1035783
April 24, 2006 - 8:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Light ska man undvika, även i mat väg... T.ex. Less fat, Mindre socker, utan socker, fett fri. Ofta är det mer onyttigt än "orginal" produkten.

Låg kalori och att det är märkt med något man känner igen t.ex. viktväktarna är det man ska kolla efter.

Man ska inte heller luras av Coca-colas och andra företags nya påhit. Sukralose.
http://www.konsumentsamverkan......kralos.pdf

Bjornsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1910
1035784
April 24, 2006 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

äää. man lever ju bara en gång så man ska äta och dricka gott mest hela tiden 😀

dree
Member
Medlem
1035787
April 24, 2006 - 8:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Bjornsson wrote: äää. man lever ju bara en gång så man ska äta och dricka gott mest hela tiden 😀

Hälsomat och drycker tycker jag är betydligt godare... Plus att jag har fått ordning på min matsmältning och gått upp i vikt.
Är piggare och gladare.
Mitt liv har blivit bättre.
Man lever bara en gång, då ska man man göra livet till något bra. 🙂

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1035790
April 24, 2006 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Marron wrote:
Det jag undrar lite är hur dessa drycker är för tänderna? Det finns ju inget socker i, men det som finns istället, hur påverkar det tänderna?

Jo, det är bättre - men inte mycket.
Sockret är bara en del av problemet mellan läsk och tänder, vilket du slipper. Tyvärr finns det fosforsyra i båda varianterna och denna fräter kraftigt på tänderna.

Marron wrote: Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?

Nej. Aspartam (som i stort sett all light-läsk sötas med) frisätter inte insulin.

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1035792
April 24, 2006 - 9:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Hör hört att kroppen mår dålig av "light-saker" i allmänhet, då kroppen ställer in sig på att få ett energitillskott (iom att det smakar sött)...

Jag vräker inte i mig läsk precis men jag dricker hellre läskt med riktigt socker från en litet sockerbeta än något hopkok/kemikalier som ska smaka sött.

dree
Member
Medlem
1035795
April 24, 2006 - 9:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: [quote=Marron]Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?

Nej. Aspartam (som i stort sett all light-läsk sötas med) frisätter inte insulin.

Nope men det är mycket sötare än vanligt sockor så beroendet det ger beroendet en knuff.
T.ex. Sukralos som Coca-cola använder numera är 500gånger sötare än vanligt socker.

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
1035796
April 24, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Light smakar inte gott .. dricker man 2 liter cola per dag så ska man hellre tänka på om man ska börja "trappa ner".

Min tandläkare sa att de inte va sockret i läsken som gjorde hålen utan kolsyran. (Som någon sa)

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1035801
April 24, 2006 - 9:47 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Aelrik][quote=Marron]Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?

Nope men det är mycket sötare än vanligt sockor så beroendet det ger beroendet en knuff.
T.ex. Sukralos som Coca-cola använder numera är 500gånger sötare än vanligt socker.

Skillnaden är att du använder 500 gånger mindre sukralos mot socker. wink

När man tillför socker i kroppen krävs insulin för att transportera detta från blodet in i cellerna.
När man äter något med mycket socker stimuleras insulinfrisättning och mycket socker transporteras in i cellerna. Blodsockerhalten blir därför lägre och därmed blir man sugen på något sött för att kompensera.
Eftersom aspartam inte stimulerar insulinfrisättning påverkas inte blodsockerhalten.
Man blir inte sötsugen.

Edit; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=6382247

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 309
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL