May 1, 2003
Finns ju en hel del lightdrycker som alternativ till orginalen. Coca-Cola Light osv.
Det jag undrar lite är hur dessa drycker är för tänderna? Det finns ju inget socker i, men det som finns istället, hur påverkar det tänderna?
Sedan, jag har aldrig druckit Cola-light... fungerar det?
Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?
November 26, 2002
har bara en sak att säga: om du bekymrar dig över hälsan, skippa läsken överhuvudtaget.
personligen tycker jag att de riktiga versionerna är godare än light, undantagslöst.
men som svar på din fråga, det finns fortfarande syror och sånt som påverkar tänderna. vet inte om det är nån större skillnad, men det är ju inte nyttigt.
January 22, 2003
azN- wrote: [quote=Gamblor]Dricker/äter man med måtta behöver man inte bry sig om lightprodukter.
Du vet nog lika bra som jag att vissa har riktigt usel fettförbränning och då kanske det inte räcker med att "äta/dricka med måtta".
Jo, men inte hjälper light produkter då inte... sötsuget ökar eftersom att du lurar kroppen att du får i dig socker och istället går du bara och äter godis eller någonting annat.
Ska man köra hälsosamt är det loka eller vatten som gäller.
Lightdrycker = Inte bra!
http://www.aftonbladet.se/vss/.....99,00.html
http://www.aftonbladet.se/vss/.....60,00.html
Inget som talar för att Lightläsk prepparerad med aspartam skulle vara gynnsamt för människokroppen på något vis alls.
Här är en icke nådig sida om bl.a aspartam och annat skit människan frivilligt inmundigar, fast den sidan är lite väl skruvad tycker jag..
Själv har jag inget intresse av att fylla kroppen med aspartam, och tycker för den delen inte heller att det smakar gott med det i drycker..Ett glas kallt vatten smakar bättre.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
August 7, 2001
Light ska man undvika, även i mat väg... T.ex. Less fat, Mindre socker, utan socker, fett fri. Ofta är det mer onyttigt än "orginal" produkten.
Låg kalori och att det är märkt med något man känner igen t.ex. viktväktarna är det man ska kolla efter.
Man ska inte heller luras av Coca-colas och andra företags nya påhit. Sukralose.
http://www.konsumentsamverkan......kralos.pdf
August 7, 2001
Bjornsson wrote: äää. man lever ju bara en gång så man ska äta och dricka gott mest hela tiden 😀
Hälsomat och drycker tycker jag är betydligt godare... Plus att jag har fått ordning på min matsmältning och gått upp i vikt.
Är piggare och gladare.
Mitt liv har blivit bättre.
Man lever bara en gång, då ska man man göra livet till något bra. 🙂
March 3, 2004
Marron wrote:
Det jag undrar lite är hur dessa drycker är för tänderna? Det finns ju inget socker i, men det som finns istället, hur påverkar det tänderna?
Jo, det är bättre - men inte mycket.
Sockret är bara en del av problemet mellan läsk och tänder, vilket du slipper. Tyvärr finns det fosforsyra i båda varianterna och denna fräter kraftigt på tänderna.
Marron wrote: Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?
Nej. Aspartam (som i stort sett all light-läsk sötas med) frisätter inte insulin.
November 4, 2001
Hör hört att kroppen mår dålig av "light-saker" i allmänhet, då kroppen ställer in sig på att få ett energitillskott (iom att det smakar sött)...
Jag vräker inte i mig läsk precis men jag dricker hellre läskt med riktigt socker från en litet sockerbeta än något hopkok/kemikalier som ska smaka sött.
August 7, 2001
Aelrik wrote: [quote=Marron]Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?
Nej. Aspartam (som i stort sett all light-läsk sötas med) frisätter inte insulin.
Nope men det är mycket sötare än vanligt sockor så beroendet det ger beroendet en knuff.
T.ex. Sukralos som Coca-cola använder numera är 500gånger sötare än vanligt socker.
March 3, 2004
dree wrote: [quote=Aelrik][quote=Marron]Har även hört att man bara blir mer sugen på socker när man dricker lightdryckerna, stämmer detta?
Nope men det är mycket sötare än vanligt sockor så beroendet det ger beroendet en knuff.
T.ex. Sukralos som Coca-cola använder numera är 500gånger sötare än vanligt socker.
Skillnaden är att du använder 500 gånger mindre sukralos mot socker.
När man tillför socker i kroppen krävs insulin för att transportera detta från blodet in i cellerna.
När man äter något med mycket socker stimuleras insulinfrisättning och mycket socker transporteras in i cellerna. Blodsockerhalten blir därför lägre och därmed blir man sugen på något sött för att kompensera.
Eftersom aspartam inte stimulerar insulinfrisättning påverkas inte blodsockerhalten.
Man blir inte sötsugen.
Edit; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=6382247
2 Guest(s)