Lightdrycker?!|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lightdrycker?!
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1035805
April 24, 2006 - 9:59 pm
sp_Permalink sp_Print

Eftersom aspartam inte stimulerar insulinfrisättning påverkas inte blodsockerhalten.

Stämmer. Och folk som säger att man blir sötsugen pga. andra faktorer, har fel. Det finns inga belägg för något sådant.

Pga. syror m.m. så är light-läsk minst lika farligt som vanlig läsk, för tänderna. Cola har ju infört sukralos i sina lightläsker nu, det är ju sockermolekyler bundet till en kloratom vilket gör att kroppen inte kan ta upp skiten, men vi lär ju upptäcka att sukralos är farligt om typ 10 år.
Aspartam bevisades ju vara farligare än det sades för inte så länge sedan heller (därav Colas sukralos).

dree
Member
Medlem
Forum Posts: 2277
1035807
April 24, 2006 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: Skillnaden är att du använder 500 gånger mindre sukralos mot socker. wink

När man tillför socker i kroppen krävs insulin för att transportera detta från blodet in i cellerna.
När man äter något med mycket socker stimuleras insulinfrisättning och mycket socker transporteras in i cellerna. Blodsockerhalten blir därför lägre och därmed blir man sugen på något sött för att kompensera.
Eftersom aspartam inte stimulerar insulinfrisättning påverkas inte blodsockerhalten.
Man blir inte sötsugen.

Edit; http://www.ncbi.nlm.nih.gov/en.....ds=6382247

Coca-colas recept är rätt hemligt så hur vet du att dom har i 500gånger mindre?
Jag vet att det inte är fysiskt beroendeframkallande och man får inget sockerberoende av det men om man har det så ger det en rejälknuff även fast det inte är socker i det.
Handlar om individens psyke.

Callister wrote: Stämmer. Och folk som säger att man blir sötsugen pga. andra faktorer, har fel. Det finns inga belägg för något sådant.

Jag tror inte att sveriges kostrådgivare ljuger om sina erfarenheter.

Callister
Member
Medlem
1035808
April 24, 2006 - 10:43 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote:
Coca-colas recept är rätt hemligt så hur vet du att dom har i 500gånger mindre?

Därför att sukralos helt enkelt är 500ggr sötare än socker på samma sätt som aspartam är 200..???

dree wrote:
Jag tror inte att sveriges kostrådgivare ljuger om sina erfarenheter.

Haha, kostrådgivare? Aftonbladet?
Du är en i mängden som för blindo går på deras skräpsnack.
Bli medlem på ett forum såsom kolozzeum där det finns folk med benämningar professorer och doktor inom ämnet. Särskilt näringsfysiolog Andreas som är ledande inom en av Amerikas största tidningar.
Han vet vad han pratar om.

dree
Member
Medlem
1035809
April 24, 2006 - 10:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=dree] Jag tror inte att sveriges kostrådgivare ljuger om sina erfarenheter.

Bli medlem på ett forum såsom kolozzeum där det finns folk med benämningar professorer och doktor inom ämnet. Särskilt näringsfysiolog Andreas som är ledande inom en av Amerikas största tidningar.

Jag säger bara vad mina kostrådgivare jag har haft säger.
Även läst det på iform.
Hört det på Du är vad du äter.
Men då har väl mina källor fel... Dom ljuger för att göra vårat liv jobbigare...

Callister
Member
Medlem
1035810
April 24, 2006 - 10:52 pm
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Callister][quote=dree] Jag tror inte att sveriges kostrådgivare ljuger om sina erfarenheter.

Jag säger bara vad mina kostrådgivare jag har haft säger.
Även läst det på iform.
Hört det på Du är vad du äter.
Men då har väl mina källor fel... Dom ljuger för att göra vårat liv jobbigare...

Skvallerblaska. Du är vad du äter - underhållning, ingen källa till fakta.
Media förstorar och bajsar upp allting, tro mig, de gör detsamma med kost- och näringslära så att tanten har något att vara upprörda över.

T.o.m Paulin som ska vara en av de mest ledande i Sverige, snackar skit.
Han hävdade nygligen att man blir hungrig av det.

Svar på detta:

Det är t o m en ren lögn.

Det finns inga studier som visar insulinfrisättning från aspartam. Alla studier visar ingen insulinfrisättning (ovan), och det råder inga tveksamheter. Insulinfrisättning är inte svår att mäta.

Acesulfam-K däremot frisätter insulin - lika mycket som motsvarande energimängd druvsocker. Nu handlar det emellertid om något som är flera hundra gånger sötare än socker, varför motsvarande mängd mindre sötningsmedel används, och därigenom blir insulinfrisättningen därefter - så liten att den bara kan upptäckas i laboriatorium och helt utan praktisk relevans.

Originally Posted by King Grub21-12-2005
Aspartam orsakar inte insulinfrisättning.

Am J Clin Nutr. 2005 Nov;82(5):1011-6. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

"Evidence exists that beverages do not trigger appropriate anticipatory physiologic responses, such as cephalic phase insulin release. Therefore, it is of interest to elucidate the food properties necessary for triggering adaptive responses. Previously, we found a prolonged dose-dependent decrease in the hypothalamic functional magnetic resonance imaging signal after ingestion of a glucose solution. OBJECTIVES: The aims of the present study were to measure the effects of sweet taste and energy content on the hypothalamic response to glucose ingestion and to measure the concomitant changes in blood glucose and insulin concentrations. DESIGN: Five healthy, normal-weight men participated in a randomized crossover design trial. The subjects were scanned 4 times for 37 min on separate days with functional magnetic resonance imaging. After 7 min, they ingested 1 of the following 4 stimuli (300 mL of each): water (control), a glucose solution, an aspartame (sweet taste) solution, or a maltodextrin (nonsweet carbohydrate) solution. RESULTS: Glucose ingestion resulted in a prolonged and significant signal decrease in the upper hypothalamus (P < 0.05). Water, aspartame, and maltodextrin had no such effect. Glucose and maltodextrin ingestions resulted in similar increases in blood glucose and insulin concentrations. However, only glucose triggered an early rise in insulin concentrations. Aspartame did not trigger any insulin response." Aspartame--the sweet-tasting dipeptide--does not affect the pancreatic insulin-secreting function Sadovnikova NV, Fedotov VP, Aleshina LV, Shvachkin IuP, Girin SK. The action of a synthetic dipeptide aspartam (150 to 180 times as sweet as glucose) on pancreatic insulin-secretory function of rats was studied in vivo and in vitro. The drug was given orally while drinking (300 mg/kg body weight) or was added to the incubation medium of cultivated pancreatic cells (20 mM). It was shown that insulin content in the rat blood serum remained unchanged 10 and 35 minutes after aspartam administration. The drug did not exert any stimulating effect upon insulin secretion following the addition to the pancreatic cell culture medium. It is concluded that aspartam exhibits no direct or mediated action on pancreatic insulin-secretory function. J Nutr Sci Vitaminol (Tokyo). 1985 Oct;31(5):533-40. Effects of aspartame on diabetic rats and diabetic patients. The effects of aspartame (L-aspartyl-L-phenylalanine methyl ester) on plasma glucose and insulin levels were investigated in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. The oral administration of 0.45 mg aspartame per 100g body weight, which is equivalent to 150 mg of glucose in sweetness, to streptozotocin-induced diabetic rats had no effect on the plasma glucose or insulin levels. Also, 225 mg oral aspartame loading, which is equivalent to 75 g of glucose in sweetness, to patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus did not increase plasma glucose or insulin levels, although 75 g of oral glucose loading increased plasma glucose and insulin levels in diabetic patients as expected. Aspartame ingestion for three days at a dose of 24-48 mg per day and the intake of snacks flavored with 240 mg of aspartame also did not increase fasting plasma glucose levels. These results suggest that acute administration of aspartame has no influence on plasma glucose or insulin levels in diabetic rats and patients with non-insulin-dependent diabetes mellitus. Cell Signal. 1998 Nov;10(10):727-33. Effects of artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in rat pancreatic islets. Beta-L-glucose pentaacetate, but not alpha-D-galactose pentaacetate, was recently reported to taste bitter and to stimulate insulin release. This finding led, in the present study, to the investigation of the effects of both bitter and non-bitter artificial sweeteners on insulin release and cationic fluxes in isolated rat pancreatic islets. Sodium saccharin (1.0-10.0 mM), sodium cyclamate (5.0-10.0 mM), stevioside (1.0 mM) and acesulfame-K (1.0-15.0 mM), all of which display a bitter taste, augmented insulin release from islets incubated in the presence of 7.0 mM D-glucose. In contrast, aspartame (1.0-10.0 mM), which is devoid of bitter taste, failed to affect insulin secretion. A positive secretory response to acesulfame-K was still observed when the extracellular K+ concentration was adjusted to the same value as that in control media. No major changes in 86Rb and 45Ca outflow from pre-labelled perifused islets could be attributed to the saccharin, cyclamic or acesulfame anions. It is proposed that the insulinotropic action of some artificial sweeteners and, possibly, that of selected hexose pentaacetate esters may require G-protein-coupled receptors similar to those operative in the recognition of bitter compounds by taste buds. Am J Clin Nutr. 1998 Sep;68(3):531-7. Aspartame: neuropsychologic and neurophysiologic evaluation of acute and chronic effects. BACKGROUND: Neurobehavioral symptoms have been reported anecdotally with aspartame. OBJECTIVE: This study sought to determine whether aspartame can disrupt cognitive, neurophysiologic, or behavioral functioning in normal individuals. DESIGN: Forty-eight healthy volunteers completed a randomized, double-blind, placebo-controlled, crossover study. The first month was aspartame free. Subjects then consumed sodas and capsules with placebo, aspartame, or sucrose for 20 d each. Order was randomized and subjects were assigned to either a high- (45 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) or low- (15 mg x kg body wt(-1) x d(-1)) dose aspartame group. Neuropsychologic and laboratory testing was done on day 10 of each treatment period to determine possible acute effects and on day 20 for possible chronic effects. RESULTS: Plasma phenylalanine concentrations increased significantly during aspartame treatment. Neuropsychologic results; adverse experiences; amino acid, insulin, and glucose values; and electroencephalograms were compared by sex and by treatment. No significant differences were found for any dependent measure. CONCLUSION: Large daily doses of aspartame had no effect on neuropsychologic, neurophysiologic, or behavioral functioning in healthy young adults.

American Journal of Clinical Nutrition, Vol. 82, No. 5, 1011-1016, November 2005. Functional magnetic resonance imaging of human hypothalamic responses to sweet taste and calories.

Quote:
To determine whether sweet-tasting solutions are effective elicitors of cephalic phase insulin release (CPIR) in humans, two studies were conducted using nutritive and nonnutritive sweeteners as stimuli. Normal weight men sipped and spit four different solutions: water, aspartame, saccharin, and sucrose. A fifth condition involved a modified sham-feed with apple pie. The five stimuli were administered in counterbalanced order, each on a separate day. In study 1, subjects tasted the stimuli for 1 min (n = 15) and in study 2 (n = 16), they tasted the stimuli for 3 min. Arterialized venous blood was drawn to establish a baseline and then at 1 min poststimulus, followed by every 2 min for 15 min and then every 5 min for 15 min. In both study 1 and study 2, no significant increases in plasma insulin were observed after subjects tasted the sweetened solutions. In contrast, significant increases in plasma insulin occurred after the modified sham-feed with both the 1 min and 3 min exposure. These results suggest that nutritive and nonnutritive sweeteners in solution are not adequate stimuli for the elicitation of CPIR.

Physiol Behav. 1995 Jun;57(6):1089-95. Sweet taste: effect on cephalic phase insulin release in men.

Quote:
Twelve normal subjects and 10 subjects with non-insulin-dependent diabetes mellitus were given, in random order at intervals of greater than or equal to 1 wk, three drinks of the same beverage: one unsweetened, one sweetened with 400 mg aspartame, and one sweetened with 135 mg saccharin. The amount of sweetener approximated that in 1 L of sugar-free soft drink. Plasma glucose, insulin, and glucagon were measured for 3 h after ingestion of the test beverage. Plasma glucose declined slightly throughout the test period, probably due to fasting, with no differences between the three treatments. Neither sweetener affected peak insulin levels in subjects with or without diabetes.

Diabetes Care. 1988 Mar;11(3):230-4. Response to single dose of aspartame or saccharin by NIDDM patients

dree
Member
Medlem
1035813
April 24, 2006 - 11:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: text

Om vi tar t.ex. Sukralos. Så säger konsumentverket:

"Sötsug: Sötningsmedel som Sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferencer kvar på starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att Sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har Sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes.
Tillsat mängd av Sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll."

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
1035822
April 25, 2006 - 1:10 am
sp_Permalink sp_Print

För att återgå till den ursprungliga frågan så frågade jag min tandläkare precis detta sist jag var där; svaret jag fick löd som följande:

Lightdrycker har fördelen att de inte innehåller vanligt socker och därav inte gynnar någon karies, däremot ger de upphov till syra som fräter på tändernas emalj...

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
1035824
April 25, 2006 - 1:47 am
sp_Permalink sp_Print

Cola innehåller (nu har jag inte läst hela tråden) förutom citronsyra och kolsyra även fosforsyra, den jäveln borde nog fräta lite på emaljen. Trust me, I know. Inte mycket kvar av mina emaljer, ett under att de hållt hittills måste jag säga.

Aelrik
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 243
1035833
April 25, 2006 - 6:16 am
sp_Permalink sp_Print

dree wrote: [quote=Callister]text

"Sötsug: Sötningsmedel som Sukralos bidrar till att hålla många konsumenters smakpreferencer kvar på starkt söt nivå. Detta kan medföra högt intag av andra söta livsmedel. Det är alltså inte alls säkert att Sukralos bidrar till att minska det totala sockerintaget. Trots detta har Sukralos godkänts i länder med epidemisk fetma och diabetes.
Tillsat mängd av Sukralos behöver ännu inte ens deklareras vilket innebär att sötheten kan ökas utan kontroll."

Men å andra sidan skulle man kunna mätta sitt "sockersug" med cola light och därmed "nolla" sitt sockerintag...
Allt handlar, som du säger, om psyket.
Det finns inga biologiska förklaringar till varför man skulle bli mer sötsugen.

dree
Member
Medlem
1035853
April 25, 2006 - 9:34 am
sp_Permalink sp_Print

Aelrik wrote: [quote=dree][quote=Callister]text

Men å andra sidan skulle man kunna mätta sitt "sockersug" med cola light och därmed "nolla" sitt sockerintag...
Allt handlar, som du säger, om psyket.
Det finns inga biologiska förklaringar till varför man skulle bli mer sötsugen.

Nu verkar det som om vi förstår varandra. 🙂

Caso
Member
Medlem
Forum Posts: 3507
1035859
April 25, 2006 - 10:40 am
sp_Permalink sp_Print

Det där med att syran fräter sönder tänderna. Borde det inte ta minst ett par timmar innan tänderna börjar frätas? Liksom vem har cola i munen längre än 15 min? :S

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1035904
April 25, 2006 - 1:45 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Det där med att syran fräter sönder tänderna. Borde det inte ta minst ett par timmar innan tänderna börjar frätas? Liksom vem har cola i munen längre än 15 min? :S

Sitter du och dricker 2l cola varje dag så fräter det nog ganska bra i längden...

Caso
Member
Medlem
1035999
April 25, 2006 - 7:25 pm
sp_Permalink sp_Print

DiDi wrote: [quote=CasO]Det där med att syran fräter sönder tänderna. Borde det inte ta minst ett par timmar innan tänderna börjar frätas? Liksom vem har cola i munen längre än 15 min? :S

Sitter du och dricker 2l cola varje dag så fräter det nog ganska bra i längden...

Jag antog det. Men för oss som inte dricker 2l cola varje dag. Är vi på den säkra sidan? Dvs om man liksom dricker max 2 light burkar per dag.

Fredrik Håkansson
Member
Medlem
Forum Posts: 8296
1036044
April 25, 2006 - 9:16 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote: Jag antog det. Men för oss som inte dricker 2l cola varje dag. Är vi på den säkra sidan? Dvs om man liksom dricker max 2 light burkar per dag.

Jag skulle säga näe, man är inte helt på den säkra sidan... Sedan beror det på vad man gör för övrigt... sköljer du ner 1kg godis med de två burkarna så...

Eller om du dricker de två burkarna och inte borstar så...

Jekyll 3000
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1330
1036085
April 26, 2006 - 7:57 am
sp_Permalink sp_Print

Allt som gäller tänderna kan väl samanfattas med hur LÄNGE man äter/dricker. Det är mer skadligt för tänderna att äta säg 10 godisbitar med en timmes mellanrum än att trycka i sej 30-40 på 10 minuter. Det räcker med att man äter en så börjar det fräta på tänderna. Så ur tandvårdssynpunkt är det bäst att inte småäta/dricka hela dan. Samma sak gäller med dricka, det är mer skadligt att smutta på en liten burk hela dan än att trycka i sej en flaska på en gång.

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1036151
April 26, 2006 - 2:47 pm
sp_Permalink sp_Print

En liten grej bara.

Om man kollar på en viss vanlig produkt säg ett smörpaket, så vet man vad den innehåller.

Fast en såkallad light produkt har de ersatt fettet med en utfyllnad och det är ofta denna utfyllnad tar mycket längre på sig att brytas ner i kroppen, lr inte bryts ner alls :(. Tex de finns en sorts av chockladbollar (kommer dock inte ihåg märket) som det tar 2år för det konstgjorda fettet att försvinna från kroppen :whops:

Ursäkta om det kommer mitt i texten men jag orkade inte läsa allt i tråden.

Caso
Member
Medlem
1036292
April 26, 2006 - 11:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Tex de finns en sorts av chockladbollar (kommer dock inte ihåg märket) som det tar 2år för det konstgjorda fettet att försvinna från kroppen.

vadå innehåller de uran eller vad? :S
sånt som kroppen inte kan bryta ner passeras rakt igenom. Dvs detta gäller även tex färg/smak ämnen etc.

Callister
Member
Medlem
1036314
April 27, 2006 - 6:31 am
sp_Permalink sp_Print

Det enda fett som inte bryts ned som vanligt är ett vanligt förekommande i USA. Man får oftast riktigt kass mage av de istället.

Några två år är bara aftonbladet nonsens. Cannabis går ur kroppen fortare än det. 😮

Arre
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 378
1036432
April 27, 2006 - 3:39 pm
sp_Permalink sp_Print

CasO wrote:

Tex de finns en sorts av chockladbollar (kommer dock inte ihåg märket) som det tar 2år för det konstgjorda fettet att försvinna från kroppen.

vadå innehåller de uran eller vad? :S
sånt som kroppen inte kan bryta ner passeras rakt igenom. Dvs detta gäller även tex färg/smak ämnen etc.

Kanske de kanske, har tyvär inte källan men jag kan nog gräva fram den om de skulle behövas.

cHeNg_Ho
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1122
1036743
April 28, 2006 - 3:14 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inte läst riktigt hela tråden, då jag är väldigt trött.

Om light-drycker är dåliga för tänderna, pga. syra, är väl loka och annat kolsyrat mineralvatten också dåligt?
Inte lika mycket så klart, men andå?

Att light-drycker är farligt för tänderna är väl sant, men är det så mycket sämmre än allt annat vi äter?
Om man dricker light till maten, gör det stor skillnad?

Jag har hade problem med hål i tänderna för några år sen, till när jag bytte från vanlig läsk till light. Nu mer dricker jag light-läsk nästan varje dag och har inte haft hål på två år.

Men som sagt, både vanlig läsk/saft och light-produkter är skadliga i för stora mängder. Så länge man bara dricker lite tror iaf jag att det inte är någon fara.
(light varje dag, som jag, är nog inte bra. dålig vana.. embarassed )

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 308
Currently Browsing this Page:
4 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL