December 31, 2001
I dag fick jag nog.
Det var en vanlig helvetisk dag på jobbet och enormt mycket att göra på en del banor. Vi är 7 st på min bana där jag står då är det 4 killar och 3 tjejer.
1 person skulle över till en annan bana för att det var ont om folk där och mycket att göra.
Vi sammlades och skulle bestämma vem som skulle gå, bossen säger då att arbetet är rätt knövligt och tungt och genast så slipper alla tjejer.
Det står då mellan oss 4 och självklart blir det jag som får gå dit.
Är detta verkligen rätt ? Jag kan utföra mer arbete än tjejerna men ändå ska vi ha likamycket betalt, det är jag som får lyfta fram skiten och göra skitgöran som är tung och krävande på kroppen.
Är det någon låda som ska ner från en hylla så är det killarna som får lyfta ner dem för tjejerna klarar knappat av att hålla uppe sina egna kroppar.
Vad är det feminister vill ha fram igentligen ? Lika lön ? Vad i helvete menar dem med lika lön när arbetet inte är lika ? Vi ska alla göra samma grejjer men kvinnorna klarar då inte av det. Det är ju idioti, blir så förbannad så jag kokade nästan över på jobbet.
May 1, 2005
I ditt fall förstår jag helt och hållet DoW. Men sedan finns det faktiskt ställen där kvinnor får lägre lön för att de helt enkelt är kvinnor. På sådana ställen borde de få likadan lön som männen, men på ställen som du jobbar på (gissar att det är lager eller biltilverkning), och i de situationerna hade jag tyckt precis likadant som dig.
May 19, 2003
Mind wrote: ja grunden är ju Lika lön för lika arbete, men såfort det inte är lika arbete så ska ju lönen ändras.
Precis! Är det lika arbete, så ska det såklart vara lika lön. Men bara för att två personer är tex. städare och bara den ena gör 10% av arbetet så ska dom inte ha likadan lön för att dom har samma jobb.
May 17, 2004
vid fysiskt krävande arbeten där den starkare presterar bättre så ska denne få mer betalt. Det råkar oftast vara så att män (inte alla) är starkare än kvinnor (som sagt generelt sett) men det betyder inte att om man är man så ska man automatiskt få mer betalt bara för att man håller på med ett fysiskt krävande arbete utan att man ska få betalt efter sin prestation. Sen så anser jag också att för att man ska få mer betalt så ska det vara stora skilnader i vad man presterar, är det en liten skilnad så kan det lika gärna vara för om man nu är starkare så gör det ju inget mer om man gör lite till.
Det är väll vad jag tycker. När det handlar om andra arbeten så ska det ju klart fan inte spela någon roll om man är man eller kvinna då det knappast spelar någon större roll om man har en större biseps än den andre om man ska vara expidit på konsum.
här finns lite trevligt att läsa om ni känner er manade att göra så:
Den genomsnittliga månadslönen år 2003,
http://www.scb.se/templates/pr.....103955.asp
Tio yrkesgrupper med störst löneskillnad mellan kvinnor och män 2003,
http://www.scb.se/templates/ta....._21758.asp
Tio yrkesgrupper med minst löneskillnad mellan kvinnor och män 2003,
http://www.scb.se/templates/ta....._21764.asp
Genomsnittlig månadslön efter region, utbildningsnivå och kön 2003,
http://www.scb.se/templates/ta....._21746.asp
Andel kvinnor och män efter löneintervall 2003,
http://www.scb.se/templates/ta.....103618.asp
EDIT: det känns nästan nu som om du tar i liten om du skulle börja säga att tjejerna ska få mindre lön bara för det här. vet du hur mycket de får i lön överhuvudtaget? Om inte så kan du ju först kola upp det med dem eller någon som vet. Fast du klan ju i ochförsig säga till din arbetsgivare att du tycker att det är orättvist att tjejerna slipper arbeta då det blir jobbigt. Det kan jag ändå förstå då jag säkert skulle göra det själv om det hände ofta.
December 31, 2001
pompougnac wrote: [quote=Delph1]Hjälp tjejerna och sluta gnäll. Det brukar löna sig i längden iaf.
//Andreas
Säger det samma.
DoW detta är ju ett utmärkt tillfälle för dig att flexa musklerna framför brudarna :bgrin: (även om arbetarbrudar inte brukar vara så mycket att hurra över)
Vill inte "flexa musklerna" vill ha lika arbete som kvinnfolket har, jag tänker inte fan göra mer för lika lön.
January 20, 2003
Death On Wings wrote: [quote=pompougnac][quote=Delph1]Hjälp tjejerna och sluta gnäll. Det brukar löna sig i längden iaf.
//Andreas
Säger det samma.
DoW detta är ju ett utmärkt tillfälle för dig att flexa musklerna framför brudarna :bgrin: (även om arbetarbrudar inte brukar vara så mycket att hurra över)
Vill inte "flexa musklerna" vill ha lika arbete som kvinnfolket har, jag tänker inte fan göra mer för lika lön.
Äsch låt kvinnofolket ta det lite lugnare... de har ju mens och sånt att tänka på. 🙄
February 10, 2005
problemet ligger ju i att det e administrativt lättare att dela ut lön per titel nuförtiden så det e det man får lön för oftast....sen kan man ju förhandla sig fram naturligtvis men det brukar vara lön för titel o inte för jobb.....
o så har man ju lägen då det lön för kön...
ja har iof märkt att det mynnat ut i lön för titel men där kvinnor inte kan glida upp i karriären lika lätt som männ
December 31, 2001
Coore wrote: Jag förstår inte vad problemet är.
Dom behövde någon som var lite starkare för jobbet och tog en. Hade dom behövt någon som var liten och nätt hade dom tagit en av tjejerna ifall dom hade passat för det.
Dom satte ju bara mest lämplig person på jobbet.
Det är just det som är problemet, det behövs aldrig någon liten och nätt så tjejerna slipper alltid undan sådant här, tycker det är orätvist.
January 4, 2001
Death On Wings wrote: [quote=Coore]Jag förstår inte vad problemet är.
Dom behövde någon som var lite starkare för jobbet och tog en. Hade dom behövt någon som var liten och nätt hade dom tagit en av tjejerna ifall dom hade passat för det.
Det är just det som är problemet, det behövs aldrig någon liten och nätt så tjejerna slipper alltid undan sådant här, tycker det är orätvist.
Finns säkert andra arbetsplatser där det är tvärt om. Sen betalar väl företaget dig per timme arbetad och vad dom väljer att du ska göra är helt upp till dom.
December 31, 2001
Coore wrote: [quote=Death On Wings][quote=Coore]Jag förstår inte vad problemet är.
Finns säkert andra arbetsplatser där det är tvärt om. Sen betalar väl företaget dig per timme arbetad och vad dom väljer att du ska göra är helt upp till dom.
Detta handlade om min arbetsplats.
Jovist betlar dem per tim men det betyder ju inte att jag ska bära tunga sketna lådor hela dagarna och få ont i ryggen när mina arbetskramrater på samma bana bara sitter ner och gör lite småpillande bara för att de är för klena. Vi är ju anställda som montörer allihop så förstår inte hur de kan göra på detta sätt och betala en person som kan utföra mer arbete lika mycket som en som är begränsad.
Ungefär som ge en rullstolsbunden person lika mycket pengar som en icke rullstolbrunden person som båda jobbar som brevbärare. Blir lite orätvist arbete när det kommer till lägenheterna med alla trapper då eller hur då han som inte har några problem får ta det och den andra får göra något enklare.
November 27, 2003
Death On Wings wrote: [quote=Delph1]Hjälp tjejerna och sluta gnäll. Det brukar löna sig i längden iaf.
//Andreas
På vilket sätt skulle det löna sig ?
Du får väldigt gärna förklara det.
Jobba hårt och man ligger bra till hos chefen och hos kvinnorna. Vad det kan leda till i längden vette sjutton, men en fin resumé och ett gott rykte kommer man långt med.
//Andreas
October 28, 2002
Sluta grina om det och säg det till chefen om du stör dig så otroligt på det.
Du behöver överhuvudtaget inte lägga upp det så;
Säg att du anser dig utföra tyngre arbetsuppgifter än andra på företaget och därav anser det vara rimligt med löneförhöjning.
Begär att få specifierat vad som ingår och vad som ej ingår i dina arbetsuppgifter, ta en titt på ditt avtal. Begär att få jämföra med andras avtal.
Skippa diskrimineringen etc. Den tar du iaf han vägrar, hota med några jobbiga organisationer.
Men vill du göra karriär på företaget håller du käften ;). Grejjen är, varför skulle han befodra ngn av tjejerna som ändå inte klarar av alla arbetsuppgifter? Du som kan göra allt är snarare den som ligger bäst till.
January 22, 2003
Death On Wings wrote:
Ungefär som ge en rullstolsbunden person lika mycket pengar som en icke rullstolbrunden person som båda jobbar som brevbärare. Blir lite orätvist arbete när det kommer till lägenheterna med alla trapper då eller hur då han som inte har några problem får ta det och den andra får göra något enklare.
Va mysigt av dig att ta upp det där med rullstolsbundna och arbete
Läste för någon vecka sedan i "Lärarna tidning" eller nått liknande att en rullstolsbunden person som visserligen kunde gå korta sträckor hade blivit nekad jobb på en ungdoms gård med förklaringen "Han kan bara utföra ungefär 40-50% av arbetssysslorna".
Det hela hade slutat med att han stämmde kommunen för diskriminiering, och van!
Hur det kan vara möjligt förstår jag inte, han kunde ju inte utföra arbetet till fullo och dom valde en annan sökande som kunde det. För mig verkar det mer som att han utnyttjade situationen genom att börja påpeka att "Det här är diskriminering! jag har lika rätt till jobb som vem som helst, trotts att jag inte kan göra allt som behövs!".
Känner igen hela den grejen väääldigt mycket från feministernas kamp om "lika lön för lika arbete", det enda dom vill ha är lika lön medans dom verkar skita i om dom utför samma arbete eller har samma kvalifikationer.
För att avsluta, är det någon som sett VP's reklam posters med bland annat feministiska åsikter och uttryck som "Lika lön oavsett kön"?
Undrar lite hur det hänger ihop med texten "Kortare arbetstid, Speciellt för kvinnor" som står på samma poster :-k
2 Guest(s)