June 19, 2002
Har precis sett på Lilja 4 ever. Det är nog den mest intrycksfulla film jag någonsin har sett, helt otroligt "bra" om det nu är rätt ord. För er som inte har sett den kan jag avslöja att den handar om Trafficing, d.v.s flickor under 18 år som plockas upp i diverse länder och skickas till ett annat där de sedan säljs till vem helst som vill ha lite roligt. Nu kanske ni tror att det bara händer låångt borta, men faktum är att det finns hundratals underåriga flickor i sverige som säljs till kunder och utnyttjats för att när de inte är och "jobbar" leva i total isolation, för att inte kunna smita.
Det är inte ofta filmer berör mig mycket överhuvudtaget, men den här toppar childers list, som jag blev mycket upprörd över.
Otäck är den definitivt, väldigt skrämmande. Men jag rekommenderar den starkt till alla, då man får sig en och annan tankeställare. Det är en hel del obehagliga scener, men man får inte se någonting då de visas i förstaperson. Dessutom går det alltid att spola, men se själva filmen! starkt rekommenderad!
September 13, 2002
de har nog slutat köra den på bio.. tror jag iaf. så vi får VÄNTA TILLS DEN KOMMER på dvd/vhs.
men förövrigt en mycket "stark" film.
en annan film jag glodde på igår som också får en att tänka en del är "Stalingrad", handlar om de tyska trupperna i 6e armen som blev inringade vid stalingrad vintern '42. 400 000 kom dit 6 000 kom hem. slutscenen tycker jag är äckligt sorglig.
September 12, 2001
Ja det där är en mycket angelägen film att se enligt min åsikt.
En mkt bra film som måste ses, det är dock ingen "må bra film" som serveras på bioduken och ni som har missat att se den på bio bör absolut se den på video/DVD.
Det förekommer en del rätt grymma scener som enligt många är väldigt obehagliga att se...känner många som inte har klarat av att se hela filmen.Synd säger jag bara.
Obehaget man har efter filmen är väldigt nyttig...som alltid är det bra att man får något att tänka på och tro att det där händer inte här men det gör det tyvärr och varför? Money Talks!
Filmen berör,skakar om,upprör samt är väldigt otäck ändå ett måste att se.
November 16, 2002
Fifan för den filmen säger jag bara visst va den stark och så men jag blir inte ledsen och sitter och tycker synd om henne utan jag menar att hon e lite blåögd som tror på den där killen och blir istället rent ut sagt förbannad på att svenska gubbar sitter och köper sextjänster av små öststatsflickor och leker med dom som om det vore deras egna barn och äcklar sig ETT NACSKOTT PÅ DOM J*VLARNA skulle sitta fint :arg: :arg: :arg: 👿
June 11, 2001
Newbie2K wrote: nån vill inte erkänna att man tankat film..... :bgrin:
Den har gått att tanka från in*****t redan innan den släpptes på bio.
Om du klickar här slipper du skriva in adressen
Resten får du göra själv 😀
June 18, 2001
[NH wrote: Noddan]Precis, money talks.
Ett citat ifrån Lukas Moodysson (regissören):
...trafficking är den yttersta konsekvensen av det kapitalistiska samhället. Det måste finnas en ekonomisk klyfta för att den skall uppstå
Så sant! Det gäller förövrigt de flesta missdåd.
January 5, 2002
heimdal wrote: en annan film jag glodde på igår som också får en att tänka en del är "Stalingrad", handlar om de tyska trupperna i 6e armen som blev inringade vid stalingrad vintern '42. 400 000 kom dit 6 000 kom hem. slutscenen tycker jag är äckligt sorglig.
Stalingrad är underbar, likaså Das Boot. De två bästa krigsfilmerna som någonsin gjorts.
September 13, 2002
snyde wrote: [quote=heimdal]en annan film jag glodde på igår som också får en att tänka en del är "Stalingrad", handlar om de tyska trupperna i 6e armen som blev inringade vid stalingrad vintern '42. 400 000 kom dit 6 000 kom hem. slutscenen tycker jag är äckligt sorglig.
Stalingrad är underbar, likaså Das Boot. De två bästa krigsfilmerna som någonsin gjorts.
jag är f.ö. helt såld på gamla krigsfílmer..
tora tora tora, den längsta dagen, bron över floden kwai etc etc..
May 31, 2001
heimdal wrote: [quote=snyde][quote=heimdal]en annan film jag glodde på igår som också får en att tänka en del är "Stalingrad", handlar om de tyska trupperna i 6e armen som blev inringade vid stalingrad vintern '42. 400 000 kom dit 6 000 kom hem. slutscenen tycker jag är äckligt sorglig.
Mina favvoriter är Guns on navarone och Platoon tror jag. Band of brothers var ju också skitbra!!
September 13, 2002
Deimoz wrote: [quote=heimdal][quote=snyde][quote=heimdal]en annan film jag glodde på igår som också får en att tänka en del är "Stalingrad", handlar om de tyska trupperna i 6e armen som blev inringade vid stalingrad vintern '42. 400 000 kom dit 6 000 kom hem. slutscenen tycker jag är äckligt sorglig.
Mina favvoriter är Guns on navarone och Platoon tror jag. Band of brothers var ju också skitbra!!
kanonerna e ju skitbra..
all quiet on westernfront, the great escape, hjältarna från telemarken, örnnästet
(märks det att jag gillar WW2 filmer?)
EDIT: all quiet on weternfront e ju WW1 det vet jag
1 Guest(s)