Linser!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linser!
Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
sp_UserOfflineSmall Offline
1
May 2, 2008 - 1:30 pm
sp_Permalink sp_Print

Har nu äntligen tagit mig i kragen och börjar använd mina linser! Men har en fråga..

Jag varpå synundersökning på synsam och köpte vid besöket några linser som du rekommenderar. EyeQ eller något tror jag. De fungerarde väll bra men nu senast när min mor beställde via lenson passade jag på att köpa också.

Köpte dessa:
http://www.lenson.com/endagsli.....21cfd96bd3

Jag valde samma styrka som innan -0.75 och diametern // eller vad det är // som på 0.1.

Problemet är att jag ser sämre (Eller inbillar mig det) på nära håll. Som nu när jag sitter vid datorn. Känns som det är svårare att fokusera. Ser dock bra på långt håll. Upplevde inte det här problemet med de gamla linserna.

Så.. Inbillar jag mig eller är det skillnad? Hur ska jag veta vilka som passar mig? För övrigt är dessa linser lite skönare att ta i / ta ur.

Stort tack för svar och rekommendationer om bra engångs linser, som inte är för dyra.

// Tim

kicking_kangaroo
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 608
1191180
May 2, 2008 - 2:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Har själv linser och har samma problem med att det kan bli lite suddigare på nära håll. Har dock inte provat några andra linser så kan inte säga något om det. Tror dock att det inte är så speciellt konstigt.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1191183
May 2, 2008 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Har inga som helst problem att fokusera på nära håll, men så köper jag linserna från Synsam direkt (Jag personligen tjänar inget på att handla online).

Är du säker på att du har samma baskurva? Jag kan nämligen inte ens ange rätt baskurva i butikerna online.

//Andreas

gilgamesh
Member
Medlem
Forum Posts: 2883
1191184
May 2, 2008 - 2:28 pm
sp_Permalink sp_Print

har själv börjat använda linser, var på specsavers och använder deras Easyvision endagslinser, fungerar väl fint, dock frågade jag optikern om jag får för mig att börja använda månadslinser istället, då påstod hon att jag måste göra en ny undersökning för 400kr, tycker väl de lite väl mycket, borde väl inte vara några problem att börja använda andra linser, märker ju själv om det inte känns bra?

förresten när jag ändå är igång, jag hade velat ha en sån här behållare som man stoppar in linserna i en vätska (ifall man behöver ta av sig linserna när man badar osv), hon sa att det typ är farligt att ha i sina endagslinser i o annat massa skit snack, har sett folk använda sina endagslinser i flera dagar (visst skiljer det sig från person till person) men visst ska det gå använda linsen i iaf 2-3 dagar?

läste oxå att nån doktor eller liknade nämde att endagslinser och månadslins är i princip samma sak, därför hade folk i USA stämt företag på miljon belopp om just detta...

edit: hittade artikeln http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e303144.ab
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e303147.ab

nå, vad tycker ni?

D3mpa
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 656
1191191
May 2, 2008 - 3:50 pm
sp_Permalink sp_Print

Tycker mitt är perfekt,
tjänar man så mycket att beställa på nätet egentligen jag menar du får personlig service osv i affär + med tanke på hur mycket du använder dom gör väl inte en hundring i månaden något.

Andreas Galistel
Member
Medlem
1191196
May 2, 2008 - 5:07 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote: har själv börjat använda linser, var på specsavers och använder deras Easyvision endagslinser, fungerar väl fint, dock frågade jag optikern om jag får för mig att börja använda månadslinser istället, då påstod hon att jag måste göra en ny undersökning för 400kr, tycker väl de lite väl mycket, borde väl inte vara några problem att börja använda andra linser, märker ju själv om det inte känns bra?

Linser skaver på dina ögon. Det är aldrig bra att ha inne linser någon längre tid utan man bör ta ut dom med jämna mellanrum, även de man kan sova med. Helt enkelt för att värna om ögat.

förresten när jag ändå är igång, jag hade velat ha en sån här behållare som man stoppar in linserna i en vätska (ifall man behöver ta av sig linserna när man badar osv), hon sa att det typ är farligt att ha i sina endagslinser i o annat massa skit snack, har sett folk använda sina endagslinser i flera dagar (visst skiljer det sig från person till person) men visst ska det gå använda linsen i iaf 2-3 dagar?

Det beror helt på vilken typ av linser det är. En del linser måste tas ut varje natt en del kan man ha kvar, men så länge man följer de rekommendationer som finns har man inte mycket att oroa sig över.

Linser fastnar i ögonen vid vanvård. Det är en dyr och jobbig operation kan jag säga.

läste oxå att nån doktor eller liknade nämde att endagslinser och månadslins är i princip samma sak, därför hade folk i USA stämt företag på miljon belopp om just detta...

edit: hittade artikeln http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e303144.ab
http://www.aftonbladet.se/nyhe.....e303147.ab

nå, vad tycker ni?

Problemet är att det kan vara svårt att avgöra hur man ska sköta linserna om man börjar använda endagslinser månadsvis. Är man dock säker på sin sak finns det inte mycket att oroa sig över. Chansa ska man däremot inte göra.

//Andreas

gilgamesh
Member
Medlem
1191245
May 3, 2008 - 12:39 am
sp_Permalink sp_Print

självklart har jag inte på mig dom någon längre tid, tar av mig de innan jag sover osv, ang att de fastnar är nog när man sover med linser man inte ska sova med, det hade jag ändå inte tänkt göra, utan stoppar i de i vätskan innan jag sover.

hade självklart inte tänkt använda en endagslins i en månad utan kanske ett par dagar, det borde väl inte vara något större problem så länge de rengörs osv?

Andreas Galistel
Member
Medlem
1191250
May 3, 2008 - 8:06 am
sp_Permalink sp_Print

Rengör du som du ska ser jag inget konstigt i att använda en endagslins flera dagar. Det är ju tyvärr som det står i artikeln från AB.

//Andreas

wojt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1236
1191272
May 3, 2008 - 2:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Gilgamesh wrote:
förresten när jag ändå är igång, jag hade velat ha en sån här behållare som man stoppar in linserna i en vätska (ifall man behöver ta av sig linserna när man badar osv)

En sån behållare brukar du få med när du köper linsvätska, annars kan du ju bara fråga efter en om du är hos en optiker.

Har själv ingen vidare koll på när jag byter mina månadslinser, ibland kastar jag ut dom när jag känner att dom börjar bli gamla (känner att dom börjar skava). Ibland kastar jag ut dom när dom går sönder. :bgrin:
Inga problem för mig att göra så i.a.f. På sin höjd resulterar det i att jag har ~2 linser för mycket eller för lite när jag får nya.

Neatrate
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 106
1191291
May 3, 2008 - 7:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag har astigmatisk felbrytning, vad rekommenderar ni för linser? Har aldrig haft glasögon, är inte så förtjust i saker som kliar och så.

gilgamesh
Member
Medlem
1191292
May 3, 2008 - 7:34 pm
sp_Permalink sp_Print

har nu köpt vätskan (EXTEND) och fick med en behållare, linserna ligger i nu, får se nu hur de blir att använda endagslinserna i flera dagar ^^

Andreas Galistel
Member
Medlem
1191296
May 3, 2008 - 9:28 pm
sp_Permalink sp_Print

Neatrate wrote: Jag har astigmatisk felbrytning, vad rekommenderar ni för linser? Har aldrig haft glasögon, är inte så förtjust i saker som kliar och så.

Jag har brytningsfel jag med. Jag använder just nu månadslinser som jag kan ha inne dag och natt. Dock märks linserna ibland, men det vänjer man sig vid. Skulle det bli för irriterande tar jag ut dom och låter dom ligga i rätt linsvätska bara, över natten t.ex.

//Andreas

Dry_Ice
Member
Medlem
Forum Posts: 2611
1191298
May 3, 2008 - 10:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Tror problemet ligger vid att styrkan är knas. Ser bra med vänster men inte med höger med linsen i. Och det är skumt eftersom jag för några veckor sedan hade nästan exakt samma synfel...

Ska få till synsam och klaga på undersökningen, de borde väll kunna erbjuda mig en ny om det blev del på den förra?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 48
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL