September 16, 2007
http://marketshare.hitslink.co.....x?qprid=10
Blev nästan chockad när jag såg listan. Hur kan Linux bara ha 0.57% är det dagens skämt eller? Vad beror det här på egentligen? :bgrin:
Vad gör Linux egentligen som skiter sig så hårt? Och vad borde man göra för att få mer folk?
Windows XP pro tills vidare..
Att Linux inte blivit någon succe änn beror väl helt enkelt på att det är för "besvärligt" för en van windowsanvändare att konvertera till det.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
May 6, 2006
engine52 wrote: Vad gör Linux egentligen som skiter sig så hårt? Och vad borde man göra för att få mer folk?
Att ha många användare är inget självändamål för (det ursprungliga) foss-communityt, varför man inte bryr sig så hårt om att försöka attrahera "vanliga" användare.
Hela tanken med mainstreamlinux är något relativt nytt och det är osäkert hurvida det är en det är en bra idé ö h t.
May 6, 2002
De flesta användare jag pratat med ryggar tillbaka när man nämner Linux (om de öht vet vad det är). Vill man ha över folk så bör man köra reklamkampanjer där man demonstrerar enkelheten i "nya Linux". Men reklamkampanjer är dyra och Linux är gratis, rimmar inte riktigt.
Sen har väl de flesta ändå en Windowslicens, eller kan lätt få tag på en. Jag ser ingen poäng med att byta bara för sakens skull. Själv står jag inte ut med Linux (Desktop/WS) mer än ett par veckor innan jag saknar mitt vanliga arbetssätt.
April 24, 2007
glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här. sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om.
ovanstående eftersom linux är EN av dess kärnor.
om linuv var mer "lik" windows hade fler gått över. det är dem som är mycket inkompetenta inom datorområdet som utgör den största delen av avöndarna.
September 16, 2007
nvidiaamd wrote: glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här. sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om.
om linuv var mer "lik" windows hade fler gått över. det är dem som är mycket inkompetenta inom datorområdet som utgör den största delen av avöndarna.
Jadu 66% har röstat på Windows här på NH, talar inte det sitt eget språk?
November 4, 2001
Det hade varit kul att se orsakerna till varför man kör ett visst os.
Personligen ser jag ingen anledning att köra Windows i stället för tex Ubuntu på en burk avsedd för surfning/ordbehandling osv osv (förutom att vissa skrivare inte fungerar).
Det är lite lustighet att "windows eller linux"-valet avgörs helt av vad datorn kommer med.
Om man köper en "surfdator" och Windows ingår så finns det kanske ingen anledning för den vanliga surfaren att byta operativsystem.
Om man slänger ihop en "surfburk" själv finns det ingen anledning att knata ut och köpa Windows när man kan köra tex ubuntu.
April 24, 2007
engine52 wrote: [quote=nvidiaamd]glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här. sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om.
joo den delen stämmer ( där har du helt rätt), det är 20 %+ som har linux här på NH. det är mer än det "normala" på 0.57% i mina ögon. 🙄
November 29, 2003
engine52 wrote: [quote=nvidiaamd]glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här. sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om.
Att vi är lunarfjortisar som inte begriper oss på Linux. 😉
1 Guest(s)