Linux 0.57% av marknaden|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux 0.57% av marknaden
engine52
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 494
sp_UserOfflineSmall Offline
1167472
December 3, 2007 - 8:55 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote:

joo den delen stämmer ( där har du helt rätt), det är 20 %+ som har linux här på NH. det är mer än det "normala" på 0.57% i mina ögon. 🙄

Du tänkte så men okey 35 personer som röstat hur mångra medlemar finns det på NH? wink

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
1167473
December 3, 2007 - 9:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Linux, både till WS och server. Kör Ubuntu(WS) och Debian(server).

Visst känner man för att dra in WinXP eller så ibland, mest för att kunna lira lite spel eller så. Men just nu klarar jag mig utan det (mest p.g.a. att mitt integrerade Intel GMA-skit inte klarar spel så bra 😉 )

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1167483
December 3, 2007 - 9:15 pm
sp_Permalink sp_Print

nvidiaamd wrote: glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här.

nvidiaamd wrote: sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om. ovanstående eftersom linux är EN av dess kärnor.

Öh, FreeBSD är något helt annat. FreeBSD (såsom NetBSD och OpenBSD t.ex.) är inte Linux, utan just det, BSD.

nvidiaamd wrote: om linuv var mer "lik" windows hade fler gått över. det är dem som är mycket inkompetenta inom datorområdet som utgör den största delen av avöndarna.

Om MacOSX var mer likt Windows, hade fler gått över då? 😉

Det är inte det som är poängen. Folk använder Linux för att det är gratis, finns bra support (om du inte vill betala för supporten så finns det gratis att hämta på internet, se bara gentoos wiki t.ex.), och många gånger kräver mindre resurser av datorn än motsvarande Windows.

Själv använder jag Linux för att jag gillar att pilla med det, tweak:a osv, för att kräma ur maximal prestanda ur datorn (maximalt optimerad mjukvara), och många saker är designade mycket bättre, t.ex. varför skall en musikspelare kräva 50MB RAM och ett GUI? (Winamp) När det enda programmet behöver göra är att tillhandahålla ett musikbibliotek och spela upp filer. Därför använder jag Music Player Daemon, och när jag är i ett GUI (X, Gnome för närvarande) så använder jag Sonata som är en frontend för MPD. Stänger jag av Sonata så stannar inte musiken, det är ju MPD som spelar, Sonata bara kontrollerar MPD. Sådana småsaker osv som gör livet enklare i Linux...

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1167550
December 4, 2007 - 10:44 am
sp_Permalink sp_Print

Windows Vista men det är en jobbdator så har inte mycket till val.

Polekatt
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1135
1167569
December 4, 2007 - 11:51 am
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [
Själv använder jag Linux för att jag gillar att pilla med det, tweak:a osv, för att kräma ur maximal prestanda ur datorn (maximalt optimerad mjukvara), och många saker är designade mycket bättre, t.ex. varför skall en musikspelare kräva 50MB RAM och ett GUI? (Winamp) När det enda programmet behöver göra är att tillhandahålla ett musikbibliotek och spela upp filer. Därför använder jag Music Player Daemon, och när jag är i ett GUI (X, Gnome för närvarande) så använder jag Sonata som är en frontend för MPD. Stänger jag av Sonata så stannar inte musiken, det är ju MPD som spelar, Sonata bara kontrollerar MPD. Sådana småsaker osv som gör livet enklare i Linux...

Jepp, en vanlig användare hade antagligen inte äns lyckats installeratdrivrutinerna till ljudkortet... (om de inte funkat med en gång)...ännu mindre lyckats fatta att de finns 2 program som behövs för att göra en sak (i deras ögon).

grejjen är att windows är "standard" i många personers ögon, och att linux sen är mer konfigurerbart och "krångligare" i många aspekter gör det hela svårare.

själv tror jag inte jag hade haft några helst problem att sätta mig in och bli hemmastadd i linux, jag ser bara inte varför... jag har så mkt annat som måst fipplas med och fixas, att jag vill egentligen bara att det ska funka direkt, vilket windows faktiskt gör, och flickvännen vet redan hur man hittar i windows, aja tror ni fattar min poäng.

Linux är grymt för de som kan, windows är bra för alla.

best regards, pole

boogey
Member
Medlem
Forum Posts: 3901
1167572
December 4, 2007 - 11:57 am
sp_Permalink sp_Print

Försökte installera någon Linux-dist förut för att leka lite, men upptäckte att det inte finns fungerande drivrutiner till allt jag hade i datorn.

Nu ser jag helt enkelt ingen anledning att byta. Windows har störst stöd för allt vad det nu kan vara, funkar alldeles ypperligt, har aldrig haft några problem med varken 2000, XP eller Vista, och det har då aldrig kostat mig en krona.

skiroy
Member
Medlem
Forum Posts: 7809
1167587
December 4, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör XP, Mandriva och ibland PC-BSD.
De som klagar på drivrutiner angående linux ska absolut testa Mandriva.
Jag fick en smärre chock när jag installerade Mandriva och då jag har ATI så befarade jag det värsta men jag fick rätt upplösning och allt från början.
Ljudkortet...samma där. Allt fungerade bara fint och som avslutning så fungerade det trådlösa nätverkskortet out of the box.

fackamato
Member
Medlem
1167588
December 4, 2007 - 2:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Polekatt wrote: [quote=Fackamato][

Jepp, en vanlig användare hade antagligen inte äns lyckats installeratdrivrutinerna till ljudkortet... (om de inte funkat med en gång)...ännu mindre lyckats fatta att de finns 2 program som behövs för att göra en sak (i deras ögon).

grejjen är att windows är "standard" i många personers ögon, och att linux sen är mer konfigurerbart och "krångligare" i många aspekter gör det hela svårare.

själv tror jag inte jag hade haft några helst problem att sätta mig in och bli hemmastadd i linux, jag ser bara inte varför... jag har så mkt annat som måst fipplas med och fixas, att jag vill egentligen bara att det ska funka direkt, vilket windows faktiskt gör, och flickvännen vet redan hur man hittar i windows, aja tror ni fattar min poäng.

Linux är grymt för de som kan, windows är bra för alla.

best regards, pole

Alltså, grejen är ju att med Linux kan det vara enkelt (Ubuntu, Mandriva) och förkonfigurerat (a lá Windows, allt fungerar från start, eller bättre (videouppspelaren hittar och laddar ner codecs automatiskt, görs inte i Windows), eller så kan man göra det "komplicerat", där man får bygga ihop systemet själv, efter ens egna åsikt, vilket jag gjort.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1167595
December 4, 2007 - 2:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Fackamato wrote: [quote=nvidiaamd]glöm ej att forumet ej reperesenterar det "vanliga" folket. sålkart kommer fler att rösta linux här.

nvidiaamd wrote: sen tycker vissa att man borde kalla det för free BSD istället men det är ju en petig sak somjag inte ens bryr mig om. ovanstående eftersom linux är EN av dess kärnor.

Öh, FreeBSD är något helt annat. FreeBSD (såsom NetBSD och OpenBSD t.ex.) är inte Linux, utan just det, BSD.

nvidiaamd wrote: om linuv var mer "lik" windows hade fler gått över. det är dem som är mycket inkompetenta inom datorområdet som utgör den största delen av avöndarna.

Om MacOSX var mer likt Windows, hade fler gått över då? 😉

Det är inte det som är poängen. Folk använder Linux för att det är gratis, finns bra support (om du inte vill betala för supporten så finns det gratis att hämta på internet, se bara gentoos wiki t.ex.), och många gånger kräver mindre resurser av datorn än motsvarande Windows.

jag bryr mig inte om linux så mycket men det stod i en tidning ja läste för någon månad sen. det var någon som tyckte att det var fel att kalla det för linux. sak samma, det är innebörden som är viktigast 😉

nee men mac är ju mac, linux kan sikta på att ta andelar från windows.

MAC spelar i egen liga (varken bättre eller sämre );) bra annorlunda 😀

sen spelar det itne så stor roll om en musikspelare tar 50mb ram. man har mycket kvar o stänger ändå av när man behöver max prestana dvs vid spel o så.

alla är inte lika bra på att tweaka som du wink

Marcan-
Member
Medlem
1167602
December 4, 2007 - 3:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag älskar hur *NIX är uppbyggt. Flera användare samtidigt, allt kan skötas med hjälp av en terminal prompt, open source mm. Tänker dock inte försöka få folk att byta bara för sakens skull. Vill folk använda Windows eller OSX så är det upp till dem sålänge det möter deras behov.

fackamato
Member
Medlem
1167608
December 4, 2007 - 3:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag älskar hur *NIX är uppbyggt. Flera användare samtidigt, allt kan skötas med hjälp av en terminal prompt, open source mm. Tänker dock inte försöka få folk att byta bara för sakens skull. Vill folk använda Windows eller OSX så är det upp till dem sålänge det möter deras behov.

Ovan summerar mina åsikter också, ganska väl 🙂

ultima
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 319
1167632
December 4, 2007 - 4:52 pm
sp_Permalink sp_Print

för min del så är det windows XP som körs nu på stationära burken. Har tittat en hel del på linux, men då vissa grejer inte ville funka, så drog man sej helt tillbaks till windows igen.

Dock så kör jag debian på min filserver, skitfint 🙂

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
1167679
December 4, 2007 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Marcan- wrote: Jag älskar hur *NIX är uppbyggt. Flera användare samtidigt, allt kan skötas med hjälp av en terminal prompt, open source mm. Tänker dock inte försöka få folk att byta bara för sakens skull. Vill folk använda Windows eller OSX så är det upp till dem sålänge det möter deras behov.

OS X är *NIX 🙂

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1167687
December 4, 2007 - 8:10 pm
sp_Permalink sp_Print

hur enkelt (eller svårt) är det att fixa en server som håller uppe en internet-sajt?

i framtiden kommer jag starta en (komersiell?) sajt som kommer att köras på en individuell data som går på linux om det är möjligt. vilken distro av linux är bäst för en sådan server? servern kommer ej att innehålla videos, dock mycket bilder och text.

det enda som kostar då är väl datorn? inget mer behöver väl tillkomma?

vad är ert bästa tips vid val av delar till en server, något som sticker ut rejält mot en vanlig data?

sorry om det känns som tråd stöld men det hänger ju ihop med linux!

😉

Marcan-
Member
Medlem
1167694
December 4, 2007 - 8:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: OS X är *NIX 🙂

Ber om ursäkt.

En "internet site" = webserver. Då har du Apache (Linux) eller IIS (Windows). För att köra en webserver kan du köra iprincip vilken dist som helst. Skulle inte säga att nån är bättre lämpad än nån annan. Dock skulle jag inte köra nån "desktop" anpassad dist för det utan nån utav de hedliga; slackware, gentoo, redhat, suse eller debian. Det beror snarare på vilken dist du är bekväm vid när det kommer till vilken pakethanterare de kör osv.

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1167715
December 5, 2007 - 12:05 am
sp_Permalink sp_Print

Satt just och installerade (red hat enterprise 5) Linux för första gången i mitt liv och det är ju så hemskt enkelt en bebis skulle kunna fixa det (tror jag). Kan du klicka "next-next-finished" så kan du installera en server.Så det är inte lättheten det beror på.

(Fast jag har IOFS jobbat med andra Unixdialekter i 20 år kanske)

Men undersökningen gäller antagligen desktop-linux.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 427
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL