Linux som bottenplatta till windows|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Linux som bottenplatta till windows
-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
Forum Posts: 4679
sp_UserOfflineSmall Offline
1
August 4, 2008 - 1:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Vad fasiken menas med det?

Min flickvän säger att det går köra linux som "bottenplatta" och sen installera och köra windows ovanpå det. Blev nyss tokmobbad för att jag inte viste det eftersom min teknikfientliga flickvän visste det... Men jag vägrar förtfarande förstå.

Den enda förklaring jag hade till hennes påstående var att man kunde emulera windows genom linux med någo typ av köra dator i dator emulation.

Någon som kan förklara för mig? (Eftersom jag aldrig ens en gång rört linux)

fackamato
Member
Medlem
Forum Posts: 5913
1199846
August 4, 2008 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör windowsapplikationer via wine, eller spel via cedega. Eller, installera Virtualbox/VMware, och installera sedan Windows där, och använd det i en virtuell maskin.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1199847
August 4, 2008 - 2:26 pm
sp_Permalink sp_Print

Oki, men en virtuell maskin kan man likna med en emulator då?

Templar-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1062
1199853
August 4, 2008 - 2:58 pm
sp_Permalink sp_Print

jo, en virtuell pc blir väl som en emulator kan man nog säga...
men du behöver ju knappast känna dig tokmobbad av din flickvän eftersom det bara verkar som någon tryckte på record hos henne och sen play, eftersom hon tydligen inte kunde förklara för dig vad som gällde...

SuperNova
Member
Medlem
Forum Posts: 3839
1199865
August 4, 2008 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

För det första så ser jag ingen anledning till att köra windows ovanpå linux till att börja med. Vill/måste man köra windows apps så känns det bättre att dualboota eller köra typ wine osv.

Virtuell maskin är ett annat alternativ men ser ingen egentlig anledning till att man skulle vilja köra detta "hemma" så att säga, om man nu måste ha windows...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1199868
August 4, 2008 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

Hon menar garanterat genom VMware eller liknande applikation 😉

//Andreas

kebabbert
Siktar mot toppen
Medlem
Forum Posts: 57
1201679
August 27, 2008 - 10:19 am
sp_Permalink sp_Print

Testa att ladda ned virtualbox som är gratis. Filen är 20mb stor och du kan installera Linux ovanpå Windows. Linux dyker upp i ett eget fönster som du kan starta upp program i. Du kan även installera andra grejer mha VirtualBox, såsom Solaris, FreeBSD, Mac OS X (kräver lite hackande och licens), OS/2, Vista, Win95, etc.

Enkelt och smidigt program. Rekommenderas starkt.

Marcan-
Member
Medlem
Forum Posts: 3747
1201685
August 27, 2008 - 12:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Vill du testa på Linux (Ubuntu) men inte har lust att ändra dina partitioner så skulle jag rekommendera -> http://wubi-installer.org/.
(Förstod ingenting av det första inlägget så antog bara att du var nyfiken på Linux).

Laglorden
Member
Medlem
Forum Posts: 2243
1201747
August 28, 2008 - 11:00 am
sp_Permalink sp_Print

Vmware ESXi är numera graaatis så det är bara tanka ned och installera. Sen kan man ha valfritt antal Windows och/eller Linux och/eller NT osv burkar "ovanpå" det. Så tänkte jag göra om jag får en ny burk på jobbet. 4 GB minne minst, Intel med aktiverad "Vanderpool tech" så man kan göra 64 bitars gäst-os. Sen sitter man alltid i en virtuell burk med alla de fördelarna.

Lite diskuterbart om det isf är "bottenplatta" i vmware-fallet eller ej eftersom det inte är Linux utan en egen Hypervisor som körs, men iaf. En hypervisor är ju inte riktigt en emulator utan en nånting som fördelar hårdvaruresuersena liksom. På större maskiner (som alltid är Stordatorer 20 år före och Unix-maskiner 10 år före) så har det funnits länge och är oftast inbyggt i hårdvaran.

Offtopic: Shit, pwnded!!11! av sin flickvän i en teknisk diskussion... Jag skulle inte vilja visa mig på forumet och lämna in nörd-körkortet...

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1201762
August 28, 2008 - 2:56 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kör ubuntu på 4gb sticka. Går skitbra att starta upp på och är stabilt. Vet dock inte hur det blir med snabbheten i det långa loppet.

-=*ThE_cRoW*=-
Member
Medlem
1202009
September 1, 2008 - 6:05 am
sp_Permalink sp_Print

Laglorden, de är lungt, nördkörkortet har jag blivit avtagen för länge sedan och sen angående tjejen så är det som någon sa att nån tryckte record och när hon komme hem satte hon på play. 😉

Btw, trodde jag att ni visste att jag var forumets tuffing här bara för att skapa ballans, så att nämna nörd och mej i samma mening är ju hädelse...

(Observera det medvetna stavfelet ovan. Hampis på er alla!)

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
1202024
September 1, 2008 - 9:24 am
sp_Permalink sp_Print

-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Btw, trodde jag att ni visste att jag var forumets tuffing här bara för att skapa ballans, så att nämna nörd och mej i samma mening är ju hädelse...

:cy:
Bageltratt deluxe är väl vad som ligger närmast till hands när det gäller benämningar på dej.

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 238
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL