February 12, 2002
Vad fasiken menas med det?
Min flickvän säger att det går köra linux som "bottenplatta" och sen installera och köra windows ovanpå det. Blev nyss tokmobbad för att jag inte viste det eftersom min teknikfientliga flickvän visste det... Men jag vägrar förtfarande förstå.
Den enda förklaring jag hade till hennes påstående var att man kunde emulera windows genom linux med någo typ av köra dator i dator emulation.
Någon som kan förklara för mig? (Eftersom jag aldrig ens en gång rört linux)
March 23, 2003
jo, en virtuell pc blir väl som en emulator kan man nog säga...
men du behöver ju knappast känna dig tokmobbad av din flickvän eftersom det bara verkar som någon tryckte på record hos henne och sen play, eftersom hon tydligen inte kunde förklara för dig vad som gällde...
November 4, 2001
För det första så ser jag ingen anledning till att köra windows ovanpå linux till att börja med. Vill/måste man köra windows apps så känns det bättre att dualboota eller köra typ wine osv.
Virtuell maskin är ett annat alternativ men ser ingen egentlig anledning till att man skulle vilja köra detta "hemma" så att säga, om man nu måste ha windows...
June 5, 2007
Testa att ladda ned virtualbox som är gratis. Filen är 20mb stor och du kan installera Linux ovanpå Windows. Linux dyker upp i ett eget fönster som du kan starta upp program i. Du kan även installera andra grejer mha VirtualBox, såsom Solaris, FreeBSD, Mac OS X (kräver lite hackande och licens), OS/2, Vista, Win95, etc.
Enkelt och smidigt program. Rekommenderas starkt.
April 14, 2002
Vill du testa på Linux (Ubuntu) men inte har lust att ändra dina partitioner så skulle jag rekommendera -> http://wubi-installer.org/.
(Förstod ingenting av det första inlägget så antog bara att du var nyfiken på Linux).
August 7, 2003
Vmware ESXi är numera graaatis så det är bara tanka ned och installera. Sen kan man ha valfritt antal Windows och/eller Linux och/eller NT osv burkar "ovanpå" det. Så tänkte jag göra om jag får en ny burk på jobbet. 4 GB minne minst, Intel med aktiverad "Vanderpool tech" så man kan göra 64 bitars gäst-os. Sen sitter man alltid i en virtuell burk med alla de fördelarna.
Lite diskuterbart om det isf är "bottenplatta" i vmware-fallet eller ej eftersom det inte är Linux utan en egen Hypervisor som körs, men iaf. En hypervisor är ju inte riktigt en emulator utan en nånting som fördelar hårdvaruresuersena liksom. På större maskiner (som alltid är Stordatorer 20 år före och Unix-maskiner 10 år före) så har det funnits länge och är oftast inbyggt i hårdvaran.
Offtopic: Shit, pwnded!!11! av sin flickvän i en teknisk diskussion... Jag skulle inte vilja visa mig på forumet och lämna in nörd-körkortet...
February 12, 2002
Laglorden, de är lungt, nördkörkortet har jag blivit avtagen för länge sedan och sen angående tjejen så är det som någon sa att nån tryckte record och när hon komme hem satte hon på play. 😉
Btw, trodde jag att ni visste att jag var forumets tuffing här bara för att skapa ballans, så att nämna nörd och mej i samma mening är ju hädelse...
(Observera det medvetna stavfelet ovan. Hampis på er alla!)
-=*ThE_cRoW*=- wrote:
Btw, trodde jag att ni visste att jag var forumets tuffing här bara för att skapa ballans, så att nämna nörd och mej i samma mening är ju hädelse...
:cy:
Bageltratt deluxe är väl vad som ligger närmast till hands när det gäller benämningar på dej.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
1 Guest(s)