March 14, 2004
Nyss hemkommen från min fjällvandring, var bara tvungen att slänga upp lite bilder. Lägger inte upp några bilder där människors ansikten syns med respekt för dom 5 andra som jag vandrade med.
September 12, 2001
abishai wrote: Otroligt jäkla vackert rent utsagt! 🙂 Fan man har ju fjäll själv bara någon mil utanför här, fast jag har aldrig varit ut nåt alls nästan. Förrutom på vintern med skotern och det är ju inte lika roligt.
Slutsatsen är att du är en slapptask som inte orkar utforska allt det fina du har inpå husknuten. Ta vara på det.
Det kommer en dag du kan komma att sakna det !
May 10, 2002
skiroy wrote: [quote=abishai]Otroligt jäkla vackert rent utsagt! 🙂 Fan man har ju fjäll själv bara någon mil utanför här, fast jag har aldrig varit ut nåt alls nästan. Förrutom på vintern med skotern och det är ju inte lika roligt.
Slutsatsen är att du är en slapptask som inte orkar utforska allt det fina du har inpå husknuten. Ta vara på det.
Det kommer en dag du kan komma att sakna det !
Jepp :eye:
March 14, 2004
Jekyll 3000 wrote: Får vi lite mer fakta? Vart startade ni? Vart landade ni? Hur länge, och hur långt osv.
Vi vandrade i Kebnekaise massivet men då vi ville skippa alla "turistområden" så hoppade vi över fjällstationen och sydtoppen.
Dag1: Vi tar tåget från Umeå till Kiruna. Med ett stopp på 4 timmar pga en solkurva på spåret. Väl på tågstationen i Kiruna så får vi vänta 2 timmar innan Connex taxi kommer och kör oss gratis dom 7.5 milen till Nikkaloukta.
Dag2: Vi startade i Nikkaloukta, vandrade till tarfaladalen (ungefär 2 mils vandring). Det blåser upp till hårda vindar och startar att regna.
Dag3: Turen fortsätter upp i Tarfaladalen (finns en bild på den) ungefär 4km. Där stannar vi, tar på oss hjälmar samt stegjärn och går in i en isgrotta. Det var helt otroligit vakert. Den var 10m bred, 4 meter hög och hade ett djup på ungefär 400m. Sedan efter besöket så tar vi på oss regnbyxorna och åker på rumpan alla 4km på ett snöfält (fan vad fort det går!)till våran packning. Vä där så stoppar en person en 8kg:s sten i en av killarnas ryggsäckar för att busa. Han går alla 8km till lägewrplatsen med stenen i ryggan utan att märka ett piss. När vi når Tarfala så blåser det upp till starka vindar (18sk/m). Ett tält blåser sönder. Nu visar det verkligen att man får vad man betalar för.
Dag4: Skitväderet håller i sig men vi beslutar ändå för att göra en topptur upp på en topp som är 2056m hög (Keb är 2111). Vi avbryter toppturen ungefär 1km från toppen då det blåser aldeles för mycket. Vilket resulterar i att vi gick ungefär 1mil helt i onödan.
När vi kommer hem så besöker vi forskningsstationen i Tarfala. Dom är världsledande innom glasiärforskning. Där berättar dom bl.a. att våra 18sekundmeter inte var något. I Februari 2002 så hade dom 81 sekundmeter, 2 hus blåste bort och ett flyttade sig 3m. Besöket var mycket intressant.
Förövrigt så sade dom att Tarfaladalen är sveriges kallaste plats sommartid och en av dom blåsigaste. Men det var förbannat fint där.
Dag5: Skitvädret håller i sig till en början men när vi har klättrat uppför med packning i en timma så kommer solen fram. Vi vandrar över ett nästan sagan om ringen landskap (se bilden på jokken). Vi vandrar mot Kikkaloukta och vi vandrar ungefär 1.7 mil.
Dag6: Efter en övarnattning någon km utanför Nikkaloukta så tar vi bussen till Kiruna och sedan tåget hem.
Totalt så blev det en vandring på 7mil för dom som tog toppturen och 5.8 för dom som valde att stanna i tälten. Känner mig ganska sliten så här dagen efter men det var helt klart värt det.
March 14, 2004
ViU wrote: Ser fantastiskt ut men vet hur stor skillnad det är från att se något på bild och vara där själv, måste nog lägga till "vandra i fjäll" på min att-göra-innan-jag-köper-en-volvo lista 🙂
MM, vissa saker vill inte fastna så bra på bild. Det är alltid mäktigare att vara där.
April 10, 2003
Har gått där upp själv med ett par polare, var för några år sen.
Var där som en sista pryl med scout patrullen vår ledare som är där väldigt ofta vart förvånad att träffade hela 9pers under dom 10 dagarna vi knata runt där uppe.
Dock så hade vi tur med vädret regna bara några timmar under en dag.
3 Guest(s)