April 18, 2003
skinner wrote: [quote=Jekyll 3000]Måste säga att jag är grymt avundsjuk, låter som en kanontripp.
Låter som om det är värt att kolla upp den turen.
Brukar du själv vara ute i naturen/fjällen och vandra mm?
Jag och tre grabbar till har våran årliga fisketur till fjällen som vi gör varje år, brukar bli borta allt mellan 4 och 8 dagar beroende på väder och mygg. Vi går inte riktigt upp på kalfjället då, vi bäckmetar strax nedanför skogsgränsen. Man längtar till den varje år kan jag lova. Gillar även vanlig fjällvandring, sitter just nu och spånar lite på en ensamtur till hösten eller ev. nästa år. Känns som om det vore skoj att gå själv en gång. Vet inte riktigt vart jag ska gå därför är det kul med uppslag och ideer. Kommer dock inte iväg på fjällvandring varje år tyvärr, men det är grymt skönt när det väl blir av. Man får trösta sej med skogscykling isf, inte så illa det heller =)
August 11, 2004
Var där för några år sedan och gjorde också en topptur, då med guide. Fick tyvärr avbryta ~200m från toppen pga att det var för isigt. Hade det varit en mindre grupp hade dom gått upp ändå. Men vi fick en trevilg glaciärvandring istället 🙂
Edit: Vi gick samma väg som ni, dvs från Nikkaloukta. Kommer ihåg att det var rätt jobbigt, vara bara omkring 13år då.
March 14, 2004
Snuffle wrote: Hur fick ni besöka forskningsstationen? Bestämmer man tid innan eller hur gick det till?
Vad hade ni för mat med er?
Finns det bra stigar i Tarfaladalen?
Har varit och gått till kebnekaise och undrar hur det är i Tarfala.
Yep, det fick vi. Vi ringde först och sedan så gick vi det och avtalade en tid när vi var där. Dom hälsade välkommen och snackade lite. Sedan fick vi se ett bildspel där allt om Tarfala, forskningsstationen, glasiärer, att sverige är världsledande, SMHI:s inblandning i stationen mm togs upp.
Mycket pulver, soppor, grytor, varmakoppen, kaffe, oboy. Jag hade innan torkat älgkött och lövbiff som vi hade i en påse tillsammans med torkade kantareller (fick av min mamma) samt såspulver. Då häller man allt i en gryta tillsammans med en mängd varmt vatten och vipps du har en färdig gryta. Vi hade även med oss snabbris (5min), nudlar och snabbmakaroner.
Jo då det finns bra stigar. Men en fjällkarta är en bra investering, då blir man inte lika bunden av att följa leder utan kan gå lite dit man vill.
May 1, 2003
skinner wrote: [quote=Marron]Vi ska bestiga keb..
Ok, hur ska ni bo? Hur ska ni resa? Hur lång tid ska turen ta? Vad ska ni äta mm?
Vi åker tåg upp. Vi sover i tält de flesta fagarna, någon natt i någon fjällstuga eller nåt. Åker helikopter en bit.
Mat bli la mkt snabbsaker.
Vi har hat teori och grejer så det ska nog inte vara några problem.
March 14, 2004
Marron wrote: [quote=skinner][quote=Marron]Vi ska bestiga keb..
Ok, hur ska ni bo? Hur ska ni resa? Hur lång tid ska turen ta? Vad ska ni äta mm?
Vi åker tåg upp. Vi sover i tält de flesta fagarna, någon natt i någon fjällstuga eller nåt. Åker helikopter en bit.
Mat bli la mkt snabbsaker.
Vi har hat teori och grejer så det ska nog inte vara några problem.
Låter nice!
1 Guest(s)