Lite frågor om hårvax|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite frågor om hårvax
nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
sp_UserOfflineSmall Offline
1
January 3, 2006 - 4:45 pm
sp_Permalink sp_Print

Först vill jag bara tala om att jag har väldigt lite erfarenhet av hår, frisyrer och dyligt (OBS. det är inte jag på bilden :P). Tidigare har jag bara kladdat i gelé och kammat ut det åt sidorna lite. Men nu har jag sparat ut ganska långt hår och har jag gelé i det ser det bara stripigt ut. Så jag tänkte försöka mig på hårvax. Jag har försökt en gång tidigare. Då kladdade jag i en klump i håret som inte ville sprida sig. Sen kunde jag inte få bort det utan typ lacknafta och jag missade nästan hela förfesten. Det blev ganska misslyckat alltså. Så därför har jag lite frågor.

Hur gör man får att få i det på ett bra sätt?
Hur får man bort det sen?
Hur blir det när man tvättar håret, sover etc? Sitter det kvar?

Jag vill kunna kamma ut håret åt sidorna från mitten så det går ner bakom öronen, utan att det ser platt och slickat ut.

valkonen
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 995
998171
January 3, 2006 - 4:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Köp Schwarzkopf OSiS Fiber vax.

Den kostar ca100kr liten burk och ca150kr stor.
Räcker med lite i båda händerna och massera ut det i hela håret och sedan forma frisyren.

Frisyren kan man ändra hela dagen om man skulle vela eftersom vaxet inte blir stelt som det flesta produkter.

Samtidigt är det bra för håret, ger nånslags näring sa frisören till mig 🙂

Det går bort när man duschar med schampo.
Lycka till 🙂

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
998174
January 3, 2006 - 5:00 pm
sp_Permalink sp_Print

valkonen wrote: Köp Schwarzkopf OSiS Fiber vax.

Den kostar ca100kr liten burk och ca150kr stor.
Räcker med lite i båda händerna och massera ut det i hela håret och sedan forma frisyren.

Frisyren kan man ändra hela dagen om man skulle vela eftersom vaxet inte blir stelt som det flesta produkter.

Samtidigt är det bra för håret, ger nånslags näring sa frisören till mig 🙂

Det går bort när man duschar med schampo.
Lycka till 🙂

Tänk på att OSiS = Only Sold in Salons

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
998175
January 3, 2006 - 5:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Det går aldrig bort helt i duschen, det finns speciella schampon att köpa som gör en format C: på skallen.

NauSea
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 125
998183
January 3, 2006 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan ju varna dig om att du kommer få ont om tjejer i sängen i alla fall.
Jag sov över med en kille som hade vax i håret, och när jag vaknade hade jag själv vax i nästan hela huvudet. Måttligt trevligt, sen sov jag inte över med honom fler gånger.
Tar år och dar att få bort skiten.

Pulchi
Medlem
Forum Posts: 150
998199
January 3, 2006 - 6:02 pm
sp_Permalink sp_Print

NauSea wrote: Kan ju varna dig om att du kommer få ont om tjejer i sängen i alla fall.
Jag sov över med en kille som hade vax i håret, och när jag vaknade hade jag själv vax i nästan hela huvudet. Måttligt trevligt, sen sov jag inte över med honom fler gånger.

beror ju på vilket vax man har :p körde han med daxvax så kan ja förstå att du hade det rätt äckligt 😉

och Only Sold in Salons, ja e de inte bara att gå till en frissa och handla då? 🙂

jonte_power
Member
Medlem
Forum Posts: 2674
998212
January 3, 2006 - 6:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Det går aldrig bort helt i duschen, det finns speciella schampon att köpa som gör en format C: på skallen.

ja det beror ju på vilket vax man använder sig av.. billigare vax t ex dax-vax är inte att rekommendera...

jag använder mig utav Maria Nila, Fudge eller DiFi.. Dessa kan bara köpas hos frisörer.. och är lite dyrare men oxå drygare.. och framförallt vattenlösligt!

Vilket vax man använder beror helt på vilken frisyr man vill åstakomma och vilken typ typ av hår man har.. gå till din frisör och be om en rekommenation...

NES_Boy
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1308
998221
January 3, 2006 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

jonte_power wrote: [quote=Callister]Det går aldrig bort helt i duschen, det finns speciella schampon att köpa som gör en format C: på skallen.

ja det beror ju på vilket vax man använder sig av.. billigare vax t ex dax-vax är inte att rekommendera...

jag använder mig utav Maria Nila, Fudge eller DiFi.. Dessa kan bara köpas hos frisörer.. och är lite dyrare men oxå drygare.. och framförallt vattenlösligt!

Vilket vax man använder beror helt på vilken frisyr man vill åstakomma och vilken typ typ av hår man har.. gå till din frisör och be om en rekommenation...

Felfelfel, Fudge kan du köpa på bland annat Kicks vilket är anledningen till att dom flesta frisörer slutat sälja dom.

Dom andra har du rätt om vad jag vet.

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
998222
January 3, 2006 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för tipsen! Ska börja med att utforska villka typer som finns. Ska iaf till frisören snart. Just nu har jag en burk "Wella Shock Wave" som jag fått i present nån gång som iaf verkar hyfsat vattenlöslig.

NauSea: Ajdå. Ska tänka på det när jag överväger. 😛

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
998225
January 3, 2006 - 6:52 pm
sp_Permalink sp_Print

/me kör Wella just nu och den fungerar fint här iaf 😉

//Andreas

NauSea
Medlem
Forum Posts: 125
998229
January 3, 2006 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Pulchi wrote: [quote=NauSea]Kan ju varna dig om att du kommer få ont om tjejer i sängen i alla fall.

beror ju på vilket vax man har :p körde han med daxvax så kan ja förstå att du hade det rätt äckligt 😉

och Only Sold in Salons, ja e de inte bara att gå till en frissa och handla då? 🙂

Fråga mig inte vad han använde, men det är ett par kilo av det i alla fall, yuck! >_<

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
998241
January 3, 2006 - 7:32 pm
sp_Permalink sp_Print

Kör på d:fi, den är skonsam mot håret och hållbart som fan. Är inte så svår att tvätta ur heller (som till exempel DAX).

DiZi
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 868
998259
January 3, 2006 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Fructis Style är skitnice tycker jag... Den gröna burken alltså 🙄

Har aldrig problem med att det inte går bort när jag duschar, och jag shamponerar endast en gång då också så. 🙂

ilg@dd
Ljungaverk
Member
Medlem
Forum Posts: 10810
998379
January 4, 2006 - 1:18 am
sp_Permalink sp_Print

Och dessa ungdomar.. :cy:
Brylcreme säger jag, men bara till helgdags..

ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD

Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
998397
January 4, 2006 - 2:37 am
sp_Permalink sp_Print

om du inte vill att det ska bli en stor klump i håret får du gnida in vaxet i händerna en stund, så att det löser sig lite och blir varmt. Sen så ska du ta lite i taget. Upprepa flera gånger i stället för att ta allt på en gång som med gelén.
Och jag håller med valkonen om att Schwarzkopf gör bra grejjor 😉 Kör inte på OSiS själv men jag har nån blå liten burk med en genomskinlig vax som e asbra 🙂
Finns en från Schwarzkopf som har vit vax i o jag gillade inte den lika mkt. Men dom är båda vattenlösliga iaf så.. bara o vraka o välja.

Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
998430
January 4, 2006 - 8:13 am
sp_Permalink sp_Print

Nej, det ska vara hårspray (stark som satan) och fön. Då kan man börja forma frisyrer, långt hår och vax/gelé går inte ihop. 😉

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
998452
January 4, 2006 - 10:14 am
sp_Permalink sp_Print

hårmousse (stava?) då ?

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
998455
January 4, 2006 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

NauSea wrote: Kan ju varna dig om att du kommer få ont om tjejer i sängen i alla fall.

Jag har använt vax de i många år och inte verkar det ha skrämt bort några tjejer.

Om du har väldigt tjockt hår som mig så måste håret vara lite fuktigt när du tar i vaxet.
Och när det gäller vax så är det tyvärr som så att dyrast är bäst, nästan iaf.
Du får prova dig fram med olika vaxer tills du hittar något som passar ditt hår.

Lord_Kvadd
Member
Medlem
Forum Posts: 3176
998456
January 4, 2006 - 10:24 am
sp_Permalink sp_Print

Jag hade daxvax i mitt en gång... Hade väl runt 30cm långt hår då. Aldrig mer. Fy i helvete vad det tog tid att få bort. För att få bort allt var jag tvungen att tvätta håret med diskmedel 4 gånger.

Skit i det, ta lite mousse eller lär dig få snits på håret utan 🙂 lycka till.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
998460
January 4, 2006 - 10:35 am
sp_Permalink sp_Print

Daxvax är inget bra vax.
Lyssna inte på Lord_Kvadd då han bara verkar ha testat daxvax.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 224
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL