February 28, 2005
Go Kväll!
Är jävligt stressad och har lite bekymmer i skolan och hemma... :hrm: behöver lite hjälp med en liten uppgift samt lite frågor...skulle vara jävligt schysst ifall jag får svar på de flesta frågorna... :worship: :blink:
Ekonomin:
Beskriv och förklara den ekonomiska utvecklingen under 1800-talet.
Vad hände med merkantilismen?
Vad byggde pengars värde på?
Hur utvecklades frihandeln under 1800-talet?
Vad hände med frihandeln 1873?
Hur påverkades olika samhällsklasser av den ekonomiska utvecklingen?
Kvinnor och män i industrisamhället:
Beskriv och förklara utvecklingen för arbetarnas förhållanden?
Vilka rättigheter fick de och när kom de första sociallagarna?
Hur såg man i allmänhet på kvinnliga arbetare?
Som sagt så skulle jag vara jävligt tacksam ifall jag fick hjälp på traven...är helt sne ute i skolan nu och måste fixa till det
Enklast vore om ni citerade frågan och svarar....;) :pray:
TACK!
Värt att nämna kan väl vara LO's bildande i slutet på 1800-talet..Något exakt årtal har jag inte på det..
Tycker du inte det är fel att ta hjälp av andra för att göra läxan?
*Edit*
Hittade några viktiga årtal:
"15 årtal för dig som vill veta mer om fackets historia
1898 LO bildas som en sammanslutning av fackföreningar i Sverige
1906 Fackföreningar blir tillåtna
1909 Storstrejk 300 000 arbetare lägger ner arbetet
1921 Allmän och lika rösträtt införs
1928 Första kollektivavtalet
1938 Saltsjöbadsavtalet – villkoren på arbetsplatserna börjar nu att lösas genom förhandlingar och av avtal.
1951 Tre veckors semester införs
1955 Allmän sjukförsäkring för alla
1960 LO driver på och kvinnolönerna avskaffas
1963 Avtalsförsäkringar införs
1973 Åtta timmars arbetsdag blir verklighet – löntagarna får 40 timmars vecka
1974 LAS – Lagen om anställningsskydd – tryggheten på jobbet ökar. Samma år införs föräldraledigheten i sin nuvarande form.
1977 MBL – Lagen om medbestämmande – inflytandet på jobbet ökar för löntagarna
1995 Fackförbundet Handels inom LO vinner en viktig konflikt mot Toys R Us. Arbetsgivaren tvingas backa och teckna kollektivavtal.
2000 LO får sin första ordförande som är kvinna; Wanja Lundby-Wedin"
Mera finns att läsa på LO's hemsida.
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
February 28, 2005
ilg@dd wrote: Värt att nämna kan väl vara LO's bildande i slutet på 1800-talet..Något exakt årtal har jag inte på det..
Tycker du inte det är fel att ta hjälp av andra för att göra läxan?
det är inte alla frågor som jag skrivit här..har gjort de flesta själv men dessa har jag inte gjort och vill ha lite hjälp med efter de problem jag råkat ut för... 😕 :blink:
February 28, 2005
ilg@dd wrote: Värt att nämna kan väl vara LO's bildande i slutet på 1800-talet..Något exakt årtal har jag inte på det..
Tycker du inte det är fel att ta hjälp av andra för att göra läxan?*Edit*
Hittade några viktiga årtal:
"15 årtal för dig som vill veta mer om fackets historia1898 LO bildas som en sammanslutning av fackföreningar i Sverige
1906 Fackföreningar blir tillåtna
1909 Storstrejk 300 000 arbetare lägger ner arbetet
1921 Allmän och lika rösträtt införs
1928 Första kollektivavtalet
1938 Saltsjöbadsavtalet – villkoren på arbetsplatserna börjar nu att lösas genom förhandlingar och av avtal.
1951 Tre veckors semester införs
1955 Allmän sjukförsäkring för alla
1960 LO driver på och kvinnolönerna avskaffas
1963 Avtalsförsäkringar införs
1973 Åtta timmars arbetsdag blir verklighet – löntagarna får 40 timmars vecka
1974 LAS – Lagen om anställningsskydd – tryggheten på jobbet ökar. Samma år införs föräldraledigheten i sin nuvarande form.
1977 MBL – Lagen om medbestämmande – inflytandet på jobbet ökar för löntagarna
1995 Fackförbundet Handels inom LO vinner en viktig konflikt mot Toys R Us. Arbetsgivaren tvingas backa och teckna kollektivavtal.
2000 LO får sin första ordförande som är kvinna; Wanja Lundby-Wedin"Mera finns att läsa på LO's hemsida.
tack för en rätt bra början...;) :worship:
May 14, 2003
Först och främst så ta en paus från frågorna, gå ut och gå eller gör något du tycker är roligt dvs något som får att slappna av. Sen tar du och tittar på frågorna igen. Du har säkert en bok från skolan där det mesta av dina svar finns. Snarare är det nog så att du känner dig stressad. Om du har problem i familjen, så kanske du kan ringa en kompis? Om det är en engångsgrej så brukar dom bli glada för förtroendet. Fråga om han/hon kan hjälpa dig?
Iallafall så hittade jag en länk som kanske hjälper? står kortfattad info som är lätt att förstå.
Hoppas att det ordnar sig för dig
February 28, 2005
n0pax wrote: Först och främst så ta en paus från frågorna, gå ut och gå eller gör något du tycker är roligt dvs något som får att slappna av. Sen tar du och tittar på frågorna igen. Du har säkert en bok från skolan där det mesta av dina svar finns. Snarare är det nog så att du känner dig stressad. Om du har problem i familjen, så kanske du kan ringa en kompis? Om det är en engångsgrej så brukar dom bli glada för förtroendet. Fråga om han/hon kan hjälpa dig?
Iallafall så hittade jag en länk som kanske hjälper? står kortfattad info som är lätt att förstå.
Hoppas att det ordnar sig för dig
tack... :blink:
1 Guest(s)