Lite problem(studier i höst)|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite problem(studier i höst)
serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
sp_UserOfflineSmall Offline
1
July 22, 2007 - 7:10 am
sp_Permalink sp_Print

Har lite problem rent ut sagt. Läget är följande: Fick besked från univesitetet och jag ligger på köplats 11på mitt förstahandsval(civ industriell ekonomi i linköping) jag kom in på mitt andrahands val (civ tekniskfysik i uppsala).

Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, förlorar jag min plats i uppsala om jag svarar att jag vill stå kö till linköping?

Jag bor ju i linköping nu så kommer jag in där så är det ju inte akut med lägenhet det är det ju däremot i uppsala. Ligger på ca 200ködagar och alla lägenheter kräver ju ca 500. Jag är ganska körd att få tag i en lägenhet där va?

Så vad tycker ni att jag ska göra ju mer jag väntar destu svårare äe det ju att få tag i lägenhet i uppsala men samtidigt är ju köplats 11 dåligt när de bara tar in mindre än 200st. är det troligt att 6% av de som kommit in hoppar av?

Tipps på vad jag ska göra?

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
1148625
July 22, 2007 - 7:20 am
sp_Permalink sp_Print

det är väldigt svårt att bo utan att ha nånstans att bo, så det bästa är väl att hoppas på att komma in i linköping och när det inte går så väntar du tills nästa år. Då har du chansen att komma in igen, och 500 ködagar i uppsala... lycka till!

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1148626
July 22, 2007 - 7:22 am
sp_Permalink sp_Print

Uppsala är ett helvete att få boende i. De skulle behöva göra om hela systemet däruppe. Folk fuskar och det hyrs ut vilt och dyrt i andra hand. 🙁

Det är ganska troligt att 6% av 200 hoppar av skulle jag säga. Klla statistik för hur många som brukar läsa programmet och hur många som brukar söka. Plats 11 som reserv brukar kunna ge en plats när det är så pass många som kan få plats på programmet (min egna erfarenhet).

Jag skulle försökt haft lite is i magen.

//Andreas

Malkovic
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 257
1148632
July 22, 2007 - 8:16 am
sp_Permalink sp_Print

Tekniskfysik finns väl i Linköping också eller? Har för mig att jag sökte det där rätt långt ner i listan dock så kommer inte ihåg:)

Men ha lite is i magen:)

Jerry
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
1148635
July 22, 2007 - 8:32 am
sp_Permalink sp_Print

Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade mig, men visst kan man tacka ja till en plats och samtidigt stå kvar i kö till en plats med högre prioritering? Däremot missar du platsen i Uppsala om du väl kommer in i Linköping, men ska väl inte vara något problem.

Angående bostad så kan man alltid ordna någonstans att bo temporärt. Det brukar finnas människor som hyr ut rum eller liknande som inte vet vad en kö är för något. Under en kortare period är det kanske ok(?) Jag har en kompis som fick hyra ett gammalt pars hela övervåning för ett par tusen i månaden. 🙂

Om du verkligen vill läsa industriell ekonomi skulle jag nog väntat och sökt i Linköping igen nästa termin.

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1148827
July 23, 2007 - 12:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Jerry wrote: Om du verkligen vill läsa industriell ekonomi skulle jag nog väntat och sökt i Linköping igen nästa termin.

Alternativt söka civilingenjör med öppen ingång i linköping, och sen välja industriell ekonomi efter första året...

nXsty
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1926
1148855
July 23, 2007 - 5:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Det är ju inte omöjligt att skaffa en lägenhet i Uppsala. Fast jag skulle tro att det är enklare att få tag på en via privata annonser, tex. på blocket. Det beror lite på hur mkt du kan tänka dig betala i hyra också.

Ska själv läsa teknisk fysik nu till hösten på uppsala universitet och hyr en 1:a för 2000kr/månad.

serdna
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 135
1148856
July 23, 2007 - 5:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Asså jag kan tänka mig betala lite mer i hyra ett halvår först och sedan byta. Ska dok ringa och fråga om det är stor chans att komma in från plats 11

Dehman
Member
Medlem
Forum Posts: 7340
1148871
July 23, 2007 - 10:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Hade samma problem, blev 7:e reserv i Lund, kom in i Linköping blev struken från de andra. :/ Men jag tackade ja till Lund, i värsta fall får jag jobba i ett år.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
1148976
July 24, 2007 - 7:33 pm
sp_Permalink sp_Print

kan varmt rekommendera teknisk fysik annars ^^ oavsett vart.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 327
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL