May 27, 2004
Har lite problem rent ut sagt. Läget är följande: Fick besked från univesitetet och jag ligger på köplats 11på mitt förstahandsval(civ industriell ekonomi i linköping) jag kom in på mitt andrahands val (civ tekniskfysik i uppsala).
Nu vet jag inte riktigt vad jag ska göra, förlorar jag min plats i uppsala om jag svarar att jag vill stå kö till linköping?
Jag bor ju i linköping nu så kommer jag in där så är det ju inte akut med lägenhet det är det ju däremot i uppsala. Ligger på ca 200ködagar och alla lägenheter kräver ju ca 500. Jag är ganska körd att få tag i en lägenhet där va?
Så vad tycker ni att jag ska göra ju mer jag väntar destu svårare äe det ju att få tag i lägenhet i uppsala men samtidigt är ju köplats 11 dåligt när de bara tar in mindre än 200st. är det troligt att 6% av de som kommit in hoppar av?
Tipps på vad jag ska göra?
November 27, 2003
Uppsala är ett helvete att få boende i. De skulle behöva göra om hela systemet däruppe. Folk fuskar och det hyrs ut vilt och dyrt i andra hand. 🙁
Det är ganska troligt att 6% av 200 hoppar av skulle jag säga. Klla statistik för hur många som brukar läsa programmet och hur många som brukar söka. Plats 11 som reserv brukar kunna ge en plats när det är så pass många som kan få plats på programmet (min egna erfarenhet).
Jag skulle försökt haft lite is i magen.
//Andreas
June 18, 2001
Nu var det ett tag sedan jag uppdaterade mig, men visst kan man tacka ja till en plats och samtidigt stå kvar i kö till en plats med högre prioritering? Däremot missar du platsen i Uppsala om du väl kommer in i Linköping, men ska väl inte vara något problem.
Angående bostad så kan man alltid ordna någonstans att bo temporärt. Det brukar finnas människor som hyr ut rum eller liknande som inte vet vad en kö är för något. Under en kortare period är det kanske ok(?) Jag har en kompis som fick hyra ett gammalt pars hela övervåning för ett par tusen i månaden. 🙂
Om du verkligen vill läsa industriell ekonomi skulle jag nog väntat och sökt i Linköping igen nästa termin.
August 2, 2001
Det är ju inte omöjligt att skaffa en lägenhet i Uppsala. Fast jag skulle tro att det är enklare att få tag på en via privata annonser, tex. på blocket. Det beror lite på hur mkt du kan tänka dig betala i hyra också.
Ska själv läsa teknisk fysik nu till hösten på uppsala universitet och hyr en 1:a för 2000kr/månad.
1 Guest(s)