June 19, 2002
Jag börjar bara bli lite trött på alla små stavfel eller felaktiga ord som uppstår i forum och på IRC numer. Jag tänkte skriva upp några grejer som är felaktiga och irriterande (iallafall enligt mig).
-Det heter överklockad och inte clockad/överclockad.
-När man pratar om hårdvaran så heter det Dator och inte Data, Data är information.
-Det heter fläkt och inte fläckt
-Det heter chassi och inte shassi
Och givetvis, kungen av alla irritationskällor: Särskrivningarna!
Om det uttalas som ett ord så ska det skrivas som ett ord.
-Flera frågetecken och utropstecken gör inte att fler vill svara på din fråga
-Versaler i topic/meddelanden uppskattas inte av någon.
May 21, 2002
http://www.skrivihop.nu glömde du 😀
June 3, 2001
bloodman wrote: http://www.skrivihop.nu glömde du 😀
Det borde vara cencur på den där url:en tycker jag..
June 3, 2001
Det svenska språket är verkligen skitdåligt.. inte konstigt att folk stavar illa.
Flera ord som stavas lika men dom betyder olika saker.
Blad = blad i boken, blad på träden.
Banan = äta banan, köra på (rejs)banan.
Vill passa på att hänvisa till min signatur om nån gnäller på min stavning.
June 13, 2001
det kan bero på som jag själv märker, att man skriver ganska snabbt och man känner sig manad att skriva så snabbt man bara kan , och då blir det oftast fel i skriften för man måste skriva så snabbt man bara kan,
vet inte om det hänger ihop med modem-tiden (när man hade modem) att man skulle skriva så snabbt man kunde så man fick iväg meddelandet innan skiten kopplade från.
July 8, 2001
själv är jag trött på sånna här trådar.
om nån skriver shassi, fläckt eller vad det nu kan vara så tycker jag inte det är så värst svårt att fatta vad personen menar och helt enkelt rätta personen i tråden eller på irc direkt.
denna tråden kommer typ läsas av dom 100 aktivaste medlemmarna på NH och kommer med andra ord inte göra så värst mycket skillnad eftersom dom aktiva ofta kan stava bra.
mitt råd är att rätta personen direkt i tråden och lägga ner sånna här trådar. och sätta varning på dom som återkommande gör hela inlägg enbart för att klandra en persons svenskakunskaper.
June 19, 2002
Gueno wrote: Det svenska språket är verkligen skitdåligt.. inte konstigt att folk stavar illa.
Banan = äta banan, köra på (rejs)banan.Vill passa på att hänvisa till min signatur om nån gnäller på min stavning.
Vad sägs om fil då? =)
vägfil, filmjölk och datafil =)
October 27, 2001
[NH wrote: Noddan][quote=Gueno]Det svenska språket är verkligen skitdåligt.. inte konstigt att folk stavar illa.
Banan = äta banan, köra på (rejs)banan.Vill passa på att hänvisa till min signatur om nån gnäller på min stavning.
Vad sägs om fil då? =)
...och så får man ju inte glömma film.
January 6, 2003
Något jag tycker är riktigt jobbigt är när någon inte trycker på förhandsgranska innan han/hon postar. Ofta blir det fel (även när jag skriver) men det ändrar man på när man förhandsgranskar. Jag läser alltid igenom 1-2 gånger så det mesta blr rätt, (beror lite på hur mycket jag har skrivit) men ändå slinker det igenom lite fel även från mig. 😕
Egentligen borde ni ta bort skicka-knappen, så man måste gå igenom förhandsgranska.
Vi kan ta ett litet exempel:
Vilket är lättast att läsa?
[quote"[NH]Noddan"]Vad sägs om fil då? =)
eller:
[NH wrote: Noddan]Vad sägs om fil då? =)
Det säger sig självt vilket som är mest irriterande, och vad som är svårast att läsa!
Så dagens tips från mig: FÖRHANDSGRANSKA!
December 22, 2000
gillbert wrote: själv är jag trött på sånna här trådar.
om nån skriver shassi, fläckt eller vad det nu kan vara så tycker jag inte det är så värst svårt att fatta vad personen menar och helt enkelt rätta personen i tråden eller på irc direkt.
denna tråden kommer typ läsas av dom 100 aktivaste medlemmarna på NH och kommer med andra ord inte göra så värst mycket skillnad eftersom dom aktiva ofta kan stava bra.mitt råd är att rätta personen direkt i tråden och lägga ner sånna här trådar. och sätta varning på dom som återkommande gör hela inlägg enbart för att klandra en persons svenskakunskaper.
Kunde inte sagt de bättre själv! Håller faktiskt med..
November 8, 2002
[Iceboy wrote: ][quote=gillbert]själv är jag trött på sånna här trådar.
denna tråden kommer typ läsas av dom 100 aktivaste medlemmarna på NH och kommer med andra ord inte göra så värst mycket skillnad eftersom dom aktiva ofta kan stava bra.mitt råd är att rätta personen direkt i tråden och lägga ner sånna här trådar. och sätta varning på dom som återkommande gör hela inlägg enbart för att klandra en persons svenskakunskaper.
Ni tycker alltså att vi ska fortsätta att inte bry sig om hur folk stavar? Jag skäms inte för att säga det och det är ett faktum: Hur du använder språket är i 99% av fallen en klassfråga.
Jag kan utan svårigheter lista ut ungefär från vilket samhällsskikt en person kommer ifrån efter en inte alltför lång konversation.
December 22, 2000
Blue_Moon_ wrote: [quote=[Iceboy]]
Ni tycker alltså att vi ska fortsätta att inte bry sig om hur folk stavar? Jag skäms inte för att säga det och det är ett faktum: Hur du använder språket är i 99% av fallen en klassfråga.
Jag kan utan svårigheter lista ut ungefär från vilket samhällsskikt en person kommer ifrån efter en inte allt för lång konversation.
Har vi sagt att man inte ska bry sig tillobörja med ? Nej! Men jag håller med honom för att de är måttligt onödigt att skapa en hel tråd om de istället för att påpeka de direkt för personen när man pratar med honom/henne. Sånna här trådar har vi haft förut.
Och sen va du får in de här samhällskikt i detta de va jag inte..
July 8, 2001
Blue_Moon_ wrote: Ni tycker alltså att vi ska fortsätta att inte bry sig om hur folk stavar? Jag skäms inte för att säga det och det är ett faktum: Hur du använder språket är i 99% av fallen en klassfråga.
Jag kan utan svårigheter lista ut ungefär från vilket samhällsskikt en person kommer ifrån efter en inte alltför lång konversation.
det har jag aldrig sagt. man kan istället för att skapa sånna här ganska verkningslösa bara rätta dom direkt i tråden eller på irc sa jag.
och vad tjänar du på att gissa vilken samhällsklass folk kommer ifrån?
EDIT: man kan rätta folk när dom skriver shassi, men att rätta nån som skrivit typ coh istället för och eller liknande alltså slarvfel är rent löjligt och borde straffas om det blir en vana.
3 Guest(s)