Lite språkvård..|Page 2|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite språkvård..
Pim_
Member
Medlem
Forum Posts: 3947
sp_UserOfflineSmall Offline
367622
July 10, 2003 - 4:15 pm
sp_Permalink sp_Print

Aldrig stavas aldrig med två l, alltid stavas alltid med två l.

Sug på den.
Den är garanterat vanligare än alla andra stavfel ni skrivit innan.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
367646
July 10, 2003 - 5:11 pm
sp_Permalink sp_Print

gillbert wrote: själv är jag trött på sånna här trådar.
om nån skriver shassi, fläckt eller vad det nu kan vara så tycker jag inte det är så värst svårt att fatta vad personen menar och helt enkelt rätta personen i tråden eller på irc direkt.
denna tråden kommer typ läsas av dom 100 aktivaste medlemmarna på NH och kommer med andra ord inte göra så värst mycket skillnad eftersom dom aktiva ofta kan stava bra.

mitt råd är att rätta personen direkt i tråden och lägga ner sånna här trådar. och sätta varning på dom som återkommande gör hela inlägg enbart för att klandra en persons svenskakunskaper.

kunde inte sagt det bättre själv... vem fan bryr sig om det står överclockad eller överklockad.

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
367658
July 10, 2003 - 5:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Blue_Moon_ wrote: [quote=[Iceboy]][quote=gillbert]själv är jag trött på sånna här trådar.
om nån skriver shassi, fläckt eller vad det nu kan vara så tycker jag inte det är så värst svårt att fatta vad personen menar och helt enkelt rätta personen i tråden eller på irc direkt.
denna tråden kommer typ läsas av dom 100 aktivaste medlemmarna på NH och kommer med andra ord inte göra så värst mycket skillnad eftersom dom aktiva ofta kan stava bra.

mitt råd är att rätta personen direkt i tråden och lägga ner sånna här trådar. och sätta varning på dom som återkommande gör hela inlägg enbart för att klandra en persons svenskakunskaper.

Kunde inte sagt de bättre själv! Håller faktiskt med..

Ni tycker alltså att vi ska fortsätta att inte bry sig om hur folk stavar? Jag skäms inte för att säga det och det är ett faktum: Hur du använder språket är i 99% av fallen en klassfråga.
Jag kan utan svårigheter lista ut ungefär från vilket samhällsskikt en person kommer ifrån efter en inte alltför lång konversation.

Skoj för dig blåmåne, men vad har det med denna tråd att göra? Kanske ska vi fråga alla vilken årslön deras föräldrar har innan vi släpper in dem. Så kan vi skapa ett separat forum för låginkomsttagare så du slipper deras "språkbruk".

Jag själv stavar ofta fel och skriver allmänt konstigt ibland. Fel som "mde", "ahr", "ohc", "elelr", "kankse" osv. förekommer ofta i mina msg (pga. att jag skriver snabbt och inte orkar backa och rätta). Kalla mig dum men jag tror faktiskt att ni förstår vad jag menar i alla fall, annars kanske det är ni som behöver en språkkurs. För jag orkar faktiskt inte bry mig om sånt.

Svenska lär man sig i skolan. Om ni vill tjafsa om det så kan ni hänga på http://www.skrivihop.se eller dylikt.

ps: Jag själv anser inte att jag har något problem med svenska språket (mvg genom hela högstadiet och gymnasiet), men det finns de som inte har det lika enkelt. Att skapa sådana här trådar hjälper då inte utan gör det bara värre. Så har ni inget snällt att säga så kan ni hålla det till er själva, dessa trådar skapar bara en tråkig stämning.

kottetrance
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1189
367663
July 10, 2003 - 5:37 pm
sp_Permalink sp_Print

ando wrote:
Så dagens tips från mig: FÖRHANDSGRANSKA!

Ja , själv brukar jag posta, och sedan läsa igenom det jag skrivit. sen finns det en EDIT knapp uppe till höger, och om man skrivit fel så är det bara att ändra.

Mind
Member
Medlem
Forum Posts: 10550
367666
July 10, 2003 - 5:39 pm
sp_Permalink sp_Print

word

macrus
Member
Medlem
Forum Posts: 7684
367764
July 10, 2003 - 8:12 pm
sp_Permalink sp_Print

Håller med.. wink

Ranta
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 714
367807
July 10, 2003 - 9:06 pm
sp_Permalink sp_Print

[NH wrote: Noddan]-När man pratar om hårdvaran så heter det Dator och inte Data, Data är information.

Data är inte information! Datorn bearbetar data till information.

läs mer här. Den sidan förklarar det ganska bra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 204
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL