Lite tankegångar ang. fildelning|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite tankegångar ang. fildelning
Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
sp_UserOfflineSmall Offline
1
November 26, 2005 - 11:40 am
sp_Permalink sp_Print

Som ni alla vet så lyckas ni Antipiratbyrån slyna runt för att de får rätt av upphovsrättsmannen till en viss film, på så sätt laddar de ner filmen ifrån folk och bevisar att den andre parten begår ett brott, medans de sjölva inte gör det.

Hur skulle det vara om man lyckats organisera fildelningen.
Hur då? Jo, all musik/mp3/osv läggs i framtiden i en .rar fil, här kommer det också ligga musik från ett band som heter säg, bajs bajs och kiss (några privatpersoner som gör lite dålig musik). Detta band blir helt gratis för alla UTOM antipiratbyrån, detta medför att de gör ett brott om de laddar ner denna fil (filmen + bajs bajs och kiss t.ex).

Finns säkert andra sätt för dem att bevisa att du gör dig skyldig till något, men än så länge så sysslar de endast med detta vad jag vet.

En annan grej är ju att man som privatperson lägger in sådana filer i sina share´s direkt, då är man ju skyddad själv.

Självklart sysslar ingen av oss med fildelning här, vi diskuterar bara huruvida andra lagbrytare kan skydda sig. 🙄

Aiight, vad tycker ni?

MULLVADEN
Member
Medlem
Forum Posts: 4226
983204
November 26, 2005 - 12:25 pm
sp_Permalink sp_Print

Låter utmärkt..=)

DanTheMan!
Mina inlägg skrivs i binär kod
Medlem
Forum Posts: 114
983206
November 26, 2005 - 12:34 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur funkar eg. lagstiftningen?

Om jag delar ut en film, måste då antipiratbyrån ladda ner HELA filmen först från mig för att kunna anmäla mig? Eller räcker det med att de tar ned en liten bit av den?

Och om jag delar ut en film uppdelade i rar-filer istället för hel som i fallet ovan. Säg att jag bara delar ut hälften av alla rar-filer som behövs för hela filmen, kan jag då fällas?

Callister
Member
Medlem
983211
November 26, 2005 - 12:58 pm
sp_Permalink sp_Print

DanTheMan! wrote: Hur funkar eg. lagstiftningen?

Om jag delar ut en film, måste då antipiratbyrån ladda ner HELA filmen först från mig för att kunna anmäla mig? Eller räcker det med att de tar ned en liten bit av den?

Och om jag delar ut en film uppdelade i rar-filer istället för hel som i fallet ovan. Säg att jag bara delar ut hälften av alla rar-filer som behövs för hela filmen, kan jag då fällas?

Nej det räcker om du tar bort några enstaka .rar filer så blir filmen ofullständig, och de kan inte bevisa att du har filmen.

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
983216
November 26, 2005 - 1:13 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag satt o funderade på en grej häromdan.
Antag att jag skulle ha en ftp-server med lite filmer o musik på.

!: Det är väl lagligt om det är filmer/musik som jag äger? Förutsatt att det bara e jag själv som loggar på den för att t ex komma åt min musik om jag är på en fest eller så.

2: Om piratbyrån på något vis skulle gå in på min ftp och se detta, kan de verkligen anmäla då?
De har ju gjort intrång i min dator?
(Ftp'n kräver ju naturligtvis lösenord)

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
983218
November 26, 2005 - 1:17 pm
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Jag satt o funderade på en grej häromdan.
Antag att jag skulle ha en ftp-server med lite filmer o musik på.

!: Det är väl lagligt om det är filmer/musik som jag äger? Förutsatt att det bara e jag själv som loggar på den för att t ex komma åt min musik om jag är på en fest eller så.

2: Om piratbyrån på något vis skulle gå in på min ftp och se detta, kan de verkligen anmäla då?
De har ju gjort intrång i min dator?
(Ftp'n kräver ju naturligtvis lösenord)

du kan till och med låta folk innom din "vänkrets" få använda sig av din ftp. antipitarbyrån får ladda ned materialet från den utan att bryta mot upphovsrätten hoss sina klienter då de säkert fått tilsånd av dessa att ladda ned deras alster. Dock så bryter de ju mot lite andra lagar, bland annat så gör de ju intrång på din egendom så du skulle kunna anmäla dem om du skulle få lust.

Nej de skulle inte kunna anämäla dig om du hade en sådan ftp. I praktiken skulle det vara som om du bandade något från en radio och bar med dig kasseten överallt.

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
983226
November 26, 2005 - 1:49 pm
sp_Permalink sp_Print

jag har funderat kring en sak också... på usenet brukar man använda sk. par2-filer för att reparera ofullständiga rar-arkiv(med semesterbilder..) och om man då fixar en 100% redundans med sådana filer (så man kan återskapa hela arkivet utan att ha en enda del i arkivet), kan man då sprida dessa filer lagligt med argumentet att det inte är nåra olagligheter man sprider, utan bara återskapningsfiler?

DanTheMan!
Medlem
Forum Posts: 114
983230
November 26, 2005 - 1:52 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: [quote=DanTheMan!]Hur funkar eg. lagstiftningen?

Nej det räcker om du tar bort några enstaka .rar filer så blir filmen ofullständig, och de kan inte bevisa att du har filmen.

Jasså, då är det ju bara att ersätta alla fullständiga filerna med rarade versioner, och slänga bort nån av rar-filerna (alltid nån som har den som fattas), så kan man fildela i lugn och ro?

Eller så skulle man i dc++ kunna bygga in en funktion som inte tillåter ett och samma ip-nummer att tanka ner alla rar-filerna till en film el. dyl. Så får det ip-numret leta efter de resterande rar-filerna på annat håll. På så sätt fås inte en komplett film av någon fildelare, och ingen är olaglig (rent juridiskt, alltså).

Marron
Member
Medlem
Forum Posts: 3611
983234
November 26, 2005 - 2:09 pm
sp_Permalink sp_Print

DanTheMan! wrote:

Eller så skulle man i dc++ kunna bygga in en funktion som inte tillåter ett och samma ip-nummer att tanka ner alla rar-filerna till en film el. dyl. Så får det ip-numret leta efter de resterande rar-filerna på annat håll. På så sätt fås inte en komplett film av någon fildelare, och ingen är olaglig (rent juridiskt, alltså).

Det låter riktigt bra...

Callister
Member
Medlem
983235
November 26, 2005 - 2:12 pm
sp_Permalink sp_Print

DanTheMan! wrote: [quote=Callister][quote=DanTheMan!]Hur funkar eg. lagstiftningen?

Jasså, då är det ju bara att ersätta alla fullständiga filerna med rarade versioner, och slänga bort nån av rar-filerna (alltid nån som har den som fattas), så kan man fildela i lugn och ro?

Ja det låter ju logiskt. 🙂

Per$$oN
Medlem
Forum Posts: 105
983252
November 26, 2005 - 3:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Enligt upphovsrätten har man väl rätt till att dels ta säkerhetskopior och göra kopior till nära och kära.. Ni är allesammans mina nära och kära! =)

-Den som funnit har letat!

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
983254
November 26, 2005 - 3:40 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag var liten tycke folk att man skulle dela med sig..
Gör jag det i dag blir jag kallad för brottsling. :arg:

Starscream
Member
Medlem
Forum Posts: 7750
983258
November 26, 2005 - 3:44 pm
sp_Permalink sp_Print

Gueno wrote: När jag var liten tycke folk att man skulle dela med sig..
Gör jag det i dag blir jag kallad för brottsling. :arg:

och gör du det inte är du snål 😛

Json_81
Member
Medlem
Forum Posts: 7561
983284
November 26, 2005 - 5:02 pm
sp_Permalink sp_Print

Ja, det eju det jag menar.
Även om jag nu har något olagligt så gör ju de intråg på något som är privat. Alltså borde de inte få använda vad de nu hittar.
Samma resonemang borde gälla om man sätter upp en privat DC-hubb?

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
983443
November 27, 2005 - 12:28 am
sp_Permalink sp_Print

Json_81 wrote: Ja, det eju det jag menar.
Även om jag nu har något olagligt så gör ju de intråg på något som är privat. Alltså borde de inte få använda vad de nu hittar.
Samma resonemang borde gälla om man sätter upp en privat DC-hubb?

ja, det är ju tydilgt visat av er att den är privat då den är lösenordsskyddad sen så går det vad jag vet även låsa den så att bara speciella ip-nummer kan koppla upp sig emot den (kanske så måste man koda det själv men det är möjligt). Tar de sig ändå in så bryter de mot lagen men om någon i nätverket inte har den personen denne laddar ned ifrån innom sin vänkrets så bryter dessa mot lagen.

whoracle wrote: jag har funderat kring en sak också... på usenet brukar man använda sk. par2-filer för att reparera ofullständiga rar-arkiv(med semesterbilder..) och om man då fixar en 100% redundans med sådana filer (så man kan återskapa hela arkivet utan att ha en enda del i arkivet), kan man då sprida dessa filer lagligt med argumentet att det inte är nåra olagligheter man sprider, utan bara återskapningsfiler?

Det lät interesant det där med par2-filer då jag inte har hörtr talas om dem förut men det är olaglit att härma någon annans alser sen så kan de ju bara använda sig utav de delar du har laddat ned (jag vet inte ricktigt hur usenet fungerar men jag gissar på något i bittorrent stil, rätta mig gärna om jag har fel) och kolla igenom dem. Det går säkert att om man nu vill skapa något vettigt av de delar du har delat ut men det kräver ju lite kunskap. bara att de kan bevisa att du har delat ut en liten del av det hela alstret, låt oss säga en film, skulle kunna räcka till att du skulle bli fäld.

altså håller det inte att du delar ut bara vissa delar av e nedrarrad film,program, eller dyligt då du kan med stor sanolikhet bevisa att de tillhör någon.

jag vet inte var gränsen ligger på film om hur mycket man får ha utav den och ändå får dela ut den men när det gäller musik så var det väll att inte mer än två tackter får spridas. lyckas man återskapa tillräckligt mycket från en rarrad fil så att man tex får med tre tackter så är han ju nästan fast (fildelaren altså).

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
983527
November 27, 2005 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

usenet funkar inte som bittorrent, utan det är nntp protokollet (diskussionsgrupper) helt enkelt. bland det första som uppstod iochmed internet (kanske kom före ftp t.o.m), och det är hierarkiskt uppbyggt. rätt få i sverige som använder det men i t.ex holland är det väldigt utbrett tror ja.

(par2filerna använder man som sagt för att reparera rar-arkiv, för det är väldigt lätt hänt att det råkar försvinna nåra smådelar när allt flyttas mellan servrarna och en del leverantörer har en inte helt komplett uppsättning av alla filer heller (enorma mängder data...))

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 226
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL