Lite träningsfrågor|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite träningsfrågor
Dinos
Member
Medlem
Forum Posts: 4381
sp_UserOfflineSmall Offline
1
April 20, 2008 - 10:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjo,

Jag och en polare diskuterade lite i dag vad gäller träning.

Han påstod att det var bättre/lika bra att köra igenom hela kroppen 3 dagar i veckan än att ha vissa dagar för specifika muskelgrupper.

Om detta nu stämmer, så skulle jag spara väldigt mkt tid. Personligen har jag ingen aning.

Jag har läst att rätt många här på NH styrketränar mkt och undrar om någon kan svara på denna fråga.

Tacksam för lite schyssta svar.

Death On Wings
Member
Medlem
Forum Posts: 5938
1189901
April 21, 2008 - 5:37 am
sp_Permalink sp_Print

Beror på hur ofta du kan träna.

Kan du träna 4-5 dagar i veckan så ta en muskelgrupp per dag så ska du se att du får bättre resultat i slutet.

Lyfter man tungt så klarar man inte att dra igenom hela kroppen på en dag, får nästan rysningar när jag tänker på att kombinera rygg och ben på en och samma dag då de är de största områdena du har.

http://www.kolozzeum.com/ är ett bra ställe att fråga om tips om allt som hör träning till.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
1189903
April 21, 2008 - 5:42 am
sp_Permalink sp_Print

Tränar du "bara" tre gånger i veckan är det nog ingen större fara att träna hela kroppen, men du kan ju variera dig lite mellan de tre passen.

//Andreas

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1189905
April 21, 2008 - 5:56 am
sp_Permalink sp_Print

Usch vilken jobbig tråd! Nu måste jag ju börja träna igen xD :bgrin:

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 940
1189909
April 21, 2008 - 7:16 am
sp_Permalink sp_Print

Hela kroppen kan man köra om man är nybörjare, 2-3 gånger i veckan. Efter ett tag kan man börja dela upp muskelgrupperna på olika dagar börja med att köra "halva" passet per gång, då kör du ju varje muskel 1,5 ggr/v. Det är ganska vanligt att man vilar mukeln ca 1 v innan man kör den igen och delar upp kroppen på 3-4 dagar men då är man ju ganska seriös om man lägger ner så mkt tid på styrketräningen.

Vad som är rätt och exakt hur ofta man ska/kan köra beror på många saker som intensitet och mängd träning, återhämtningsförmåga, hur väl man sköter maten, gener osv. Man måste nog hitta sin egen taktik genom att prova sig fram. Dock ser jag det som osannolikt att det är bra för någon att köra hela kroppen 3 dagar i veckan efter en inledande fas... För det första skulle passen bli väldigt långa, för det andra så får musklerna antagligen inte tillräckligt med tid att återhämta sig.

Som någon sa tidigare lycka till att köra ett bra ryggpass efter ett bra benpass eller vice versa.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB

Dinos
Member
Medlem
1189912
April 21, 2008 - 8:26 am
sp_Permalink sp_Print

Hmm... okej.

Nybörjare är jag inte, har styrketränat rätt mycket fast aldrig regelbundet. Jag har mest spelat fotboll, hockey och kört boxning. 🙂

Jag kommer inte köra så mycket ben då jag jobbar som brevbärare och kommer inte orka jobba / har redan mkt benstyrka.

Är detta ett OK upplägg?

Dag 1: Biceps, triceps, mage, ben

Dag 2: Bröst, Axlar, mage, rygg

Dag 3: Vila

Detta ska då kombineras med jogging då jag måste bränna fett. Väger rätt stadiga 96 kg och måste få bort fett. (ca 11 kg fett som ska bort).

azN-
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1651
1189914
April 21, 2008 - 8:40 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Hmm... okej.

Nybörjare är jag inte, har styrketränat rätt mycket fast aldrig regelbundet. Jag har mest spelat fotboll, hockey och kört boxning. 🙂

Jag kommer inte köra så mycket ben då jag jobbar som brevbärare och kommer inte orka jobba / har redan mkt benstyrka.

Är detta ett OK upplägg?

Detta ska då kombineras med jogging då jag måste bränna fett. Väger rätt stadiga 96 kg och måste få bort fett. (ca 11 kg fett som ska bort).

Är det inte bättre att lägga upp det efter vilka muskelgrupper som har ungefär samma övningar? Syftar då på till exempel Biceps/rygg och triceps/bröst.

Johan Karlsson
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1947
1189918
April 21, 2008 - 9:10 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote:

Om det är målet är det väll bättre att skippa gymmet helt och sats mer på ut och gå/spring/simma/cykla?

Kaleid
Member
Medlem
Forum Posts: 2377
1189920
April 21, 2008 - 9:15 am
sp_Permalink sp_Print

Glöm inte benen fast du har det jobbet. Blir du för biffad i övre delen av kroppen och har lägre muskelmassa i benen så ser det fånigt ut.

Se till att söka på kostråd och träningsschema tips online som passar till dig efter vad du är ute efter. Börja inte storträna direkt och glöm inte att muskler och kropp mår bra av variation. Olika övningar är mycket bra att göra ur olika vinklar, med olika vikter etc...muskler måste även få vila, inget som bör slarvas med.

Dinos
Member
Medlem
1189922
April 21, 2008 - 9:17 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Glöm inte benen fast du har det jobbet. Blir du för biffad i övre delen av kroppen och har lägre muskelmassa i benen så ser det fånigt ut.

Det är tvärt om nu :p Benen har ett rejält försprång.

Kaleid
Member
Medlem
1189924
April 21, 2008 - 9:23 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Det är tvärt om nu :p Benen har ett rejält försprång.

Hah haha hah
Att gå massa i trappor kan vara muskeluppbyggande men det är precis som joggning inte ens i närheten lika muskeluppbyggande som gymträning. Det kan faktiskt vara tvärtom att sådan aktivitet bryter ner muskelmassa.
Det är många biffar i gymmet som glömmer benen och det ser otroligt fånigt ut. laugh

Dinos
Member
Medlem
1189925
April 21, 2008 - 9:28 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Hah haha hah
Att gå massa i trappor kan vara muskeluppbyggande men det är precis som joggning inte ens i närheten lika muskeluppbyggande som gymträning. Det kan faktiskt vara tvärtom att sådan aktivitet bryter ner muskelmassa.
Det är många biffar i gymmet som glömmer benen och det ser otroligt fånigt ut. laugh

Tro mig, detta trappspringande ÄR väldigt byggande. Speciellt när man drar ca ett till två eiffeltorn per dag.

Kaleid
Member
Medlem
1189927
April 21, 2008 - 9:29 am
sp_Permalink sp_Print

Nåväl, du är nu i alla fall varnad/påmind 🙂

Dinos
Member
Medlem
1189928
April 21, 2008 - 9:31 am
sp_Permalink sp_Print

Kaleid wrote: Nåväl, du är nu i alla fall varnad/påmind 🙂

Jag kommer träna benen, men bara ca en gång per vecka. Och då lär det nog endast bli vadpress och utfall.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189934
April 21, 2008 - 10:36 am
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Hmm... okej.

Är detta ett OK upplägg?

En annan ganska vanlig uppdelning är:
Dag 1: Bröst, axlar, triceps
Dag 2: Rygg, biceps

Finns både för- och nackdelar med att köra samverkande muskler samma dag. Fördelen är ju att vilan blir lång men det kan bli jobbigt att köra t.ex. biceps efter rygg då det tar ganska mkt på biceps att köra rygg.... Prova dig fram till vad som känns bra. En annan sak kan vara att lägga muskler som släpar efter först i passet då man är som piggast.

EDIT: Ben så som du tänkte köra kan du då lägga på dag 2 (utfall och vader) annars kan det vara lämpligt att köra ben separat då det kan vara ganska jobbigt.

Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870

Dinos
Member
Medlem
1189937
April 21, 2008 - 10:45 am
sp_Permalink sp_Print

Kanske strunta i Vila på dag 3 och köra Ben där då (och vila resten av kroppen).

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1189939
April 21, 2008 - 10:48 am
sp_Permalink sp_Print

Du kan inte bygga muskler samtidigt som du bränner fett, det är en fysiologisk omöjlighet om man inte räknar kalorier och förbränning i ett labb.
Oavsett vad du förmodligen hört av mindre kunniga, så går det inte att göra samtidigt ..

Men styrketräning vid viktnedgång är ändå extremt viktigt eftersom det stimulerar musklerna = kroppen fattar att de behövs = kroppen behåller musklerna. Med detta sagt så kan du köra helkroppspass om du känner för det, eftersom det är en stimulans du är ute efter.

jonaz
Kommer du hit ofta?
Medlem
1189945
April 21, 2008 - 11:09 am
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Du kan inte bygga muskler samtidigt som du bränner fett, det är en fysiologisk omöjlighet om man inte räknar kalorier och förbränning i ett labb.
Oavsett vad du förmodligen hört av mindre kunniga, så går det inte att göra samtidigt ..

Men styrketräning vid viktnedgång är ändå extremt viktigt eftersom det stimulerar musklerna = kroppen fattar att de behövs = kroppen behåller musklerna. Med detta sagt så kan du köra helkroppspass om du känner för det, eftersom det är en stimulans du är ute efter.

Jag känner mig mkt tveksam till att detta kan stämma oavsett form. Man har ju sett "Biggest looser" 😉 och där verkar det faktiskt som om de iaf blir starkare samtidigt som de förlorar mkt vikt? Om de får mer muskler eller inte är ju svårt att se... Ser gärna någon form av referens för detta påstående utan att jag för den sakens skull säger att du har fel!? Förstår problematiken när man har en del muskler och ska gå ner i vikt men om man börjar från "scratch"?

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1189948
April 21, 2008 - 11:19 am
sp_Permalink sp_Print

jonaz wrote: Jag känner mig mkt tveksam till att detta kan stämma oavsett form. Man har ju sett "Biggest looser" 😉 och där verkar det faktiskt som om de iaf blir starkare samtidigt som de förlorar mkt vikt? Om de får mer muskler eller inte är ju svårt att se... Ser gärna någon form av referens för detta påstående utan att jag för den sakens skull säger att du har fel!? Förstår problematiken när man har en del muskler och ska gå ner i vikt men om man börjar från "scratch"?

Hej, jovisst kan jag fixa referenser. Men det är lite problematiskt eftersom det är grundläggande fakta för någon som läser kost- och näringslära på högskolenivå, eller fysiologi.

Att bygga muskler kräver ett energiöverskott, att gå ned i vikt kräver ett energiunderskott.
Personer med grov fetma, eller personer som är extremt otränade, kan tappa fett och bygga muskler samtidigt. Men det handlar mer om deras kropp strävan till att uppnå ett normaltillstånd av muskler/vikt/fettkvot. Dessa kan vi lämna åt sidan..

Vid energiunderskott och styrketräning så bryts muskler ned, och byggs upp på samma sätt, självklart ändras definitionen, självklart DEFINERAS muskler pga. minskad mängd fett, och självklart kan styrkan öka. Men en ökad mängd muskulatur finns inte.

Jag edit'ar referens inom kort.

Dinos
Member
Medlem
1189950
April 21, 2008 - 11:21 am
sp_Permalink sp_Print

Vadå så om jag äter 1300 kalorier per dag (väldigt lite) men väldigt mkt protein, så byggs inga muskler?

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 37
Currently Browsing this Page:
2 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL