July 27, 2002
Dinos wrote: Vadå så om jag äter 1300 kalorier per dag (väldigt lite) men väldigt mkt protein, så byggs inga muskler?
Mer protein i kosten betyder inte en direkt ökning utav proteinsyntesen. Kroppen har ett behov utav en viss mängd protein, resten försvinner.
1300 kcal är extremt lite. Din förbrukning är långa vägar över 2000-2500, kanske till och med 3000 kcal på din vikt. Det har diskuteras ifall man kan bygga muskler samtidigt som man går ned i vikt, nu pratar vi extremt små mängder muskler, och då talades det också om ett underskott på kanske 200-300 kcal. Nej, tyvärr, inte en chans i världen att du kommer bygga några muskler på 1300 kcal. Men fortsätt med styrketräningen för all del. Du kommer uppleva ökad styrka (tveksam dock med 1300 kcal:)), mer definerade muskler osv.
September 1, 2002
Callister wrote: Mer protein i kosten betyder inte en direkt ökning utav proteinsyntesen. Kroppen har ett behov utav en viss mängd protein, resten försvinner.
1300 kcal är extremt lite. Din förbrukning är långa vägar över 2000-2500, kanske till och med 3000 kcal på din vikt. Det har diskuteras ifall man kan bygga muskler samtidigt som man går ned i vikt, nu pratar vi extremt små mängder muskler, och då talades det också om ett underskott på kanske 200-300 kcal. Nej, tyvärr, inte en chans i världen att du kommer bygga några muskler på 1300 kcal. Men fortsätt med styrketräningen för all del. Du kommer uppleva ökad styrka (tveksam dock med 1300 kcal:)), mer definerade muskler osv.
1300 var bara ett exempel. Jag kommer att under 10 veckor äta 1500 kalorier och sedan öka till 2000.
Dessutom börjar jag nog inte från scratch. Är rätt stark under mitt fett 🙂
Tänke eg. först få bort allt fett (allt och allt, ned till runt 15% iaf, har drygt 25% i dag) och sedan börja bygga lite mer ordentligt.
EDIT: 1500 kalorier / dag är viloläge. Tränar jag bort 300 kalorier ska jag äta 1800.
May 8, 2001
Callister wrote: Hej, jovisst kan jag fixa referenser. Men det är lite problematiskt eftersom det är grundläggande fakta för någon som läser kost- och näringslära på högskolenivå, eller fysiologi.
Att bygga muskler kräver ett energiöverskott, att gå ned i vikt kräver ett energiunderskott.
Personer med grov fetma, eller personer som är extremt otränade, kan tappa fett och bygga muskler samtidigt. Men det handlar mer om deras kropp strävan till att uppnå ett normaltillstånd av muskler/vikt/fettkvot. Dessa kan vi lämna åt sidan..Vid energiunderskott och styrketräning så bryts muskler ned, och byggs upp på samma sätt, självklart ändras definitionen, självklart DEFINERAS muskler pga. minskad mängd fett, och självklart kan styrkan öka. Men en ökad mängd muskulatur finns inte.
Jag edit'ar referens inom kort.
Om det är grundläggande fakta så borde ju inte ref vara något problem... 😉 Dock så är jag nöjd med svaret som du gav så jag behöver inga referenser. En liten detalj är att jag faktiskt äter mer (inte bara mängd utan även energi) när jag ska gå ner i vikt. Dock är det ju då bara nyttig (lågt GI) mat samt att jag äter var 3:e timme. Ändå funkar det mkt bra. Jag är alltid proppmätt under denna period... Det är mkt jobbigare att äta denna mängd mat än att låta bli godsaker. Men du har ändå rätt för jag blir svagare under denna period...
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
July 27, 2002
Menar du mer mat rent volymässigt då? Well, det är alltid kalorier ut och kalorier in som spelar roll. Vissa gör olika, vissa äter mer kalorier när de går ner i vikt för de kanske tränar massor med cardio (högintensiv kondition). Vissa drar ned på maten massor och tränar inte mkt alls av den anledningen att de tkr sig bli hungriga utav träning, typ jag. 😉
Vad bra att du är nöjd med ditt svar, besök http://www.kolozzeum.com/kolozzeum för att hitta bra information.
December 6, 2006
Du baserar allt ditt styrketränande på att bara träna träna och åter träna, och lite mat emellan ?
Du är medveten om att varje kroppsdel du tränar behöver minst 48 timmars vila för att ens börja tänka på att bygga muskler ?
Nu är väl 48 timmar ett ungefär och beroende på person till person men vart du än frågar och ställer är det alltid 48 timmars regeln som kommer att komma upp.
May 8, 2001
Callister wrote: Menar du mer mat rent volymässigt då? Well, det är alltid kalorier ut och kalorier in som spelar roll. Vissa gör olika, vissa äter mer kalorier när de går ner i vikt för de kanske tränar massor med cardio (högintensiv kondition). Vissa drar ned på maten massor och tränar inte mkt alls av den anledningen att de tkr sig bli hungriga utav träning, typ jag. 😉
Vad bra att du är nöjd med ditt svar, besök http://www.kolozzeum.com/kolozzeum för att hitta bra information.
Jag är nöjd med ditt förtydligande av det som visade sig vara en lätt generalisering. Ang maten så skrev jag att det inte bara var volymmässigt utan även mer kalorier. Rätt mat ökar (eller kanske snarare håller igång) förbränningen på ett för mig nästan magiskt sätt! Jag är sedan många år medlem på Kollo, det är ett trevligt forum helt klart!
Desktop: Gigabyte GA-MA770-DS3 | AMD Phenom II 955 BE | 8GB PC6400 | Samsung 1TB + 500GB | Powercolor HD3870
3DMark 2006: 11932 3DMark Vantage: P5137
Laptop: Macbook Pro 2012 | 8GB | Samsung 830 128GB SSD
HTPC: Mac Mini | 3GB | 500GB
December 6, 2006
Callister wrote: Sluta ljug
Sluta ljug ? =)
Jag vägde ~65 kg och var 1,81 lång för 2 år sedan.
Började då i januari styrketräna och drack mängder med Gainer Explosion ( kolhydrater ), Three in One ( Protein ), kreatin och ZMA tabletter.
På ~2 månader gick jag upp ungefär ~12 kg och då jag slutade att träna emellan maj-september, p.g.a sommarjobb, samma år bibehöll jag min vikt som då va ungefär 80 kg. Vilket borde bevisa att jag bibehöll dom musklerna som faktiskt kom och allting inte bara var vätska som kreatinet och kolhydraterna skapade.
Idag väger jag ~87 kg och är 1,82 lång och tränar inte alls längre, eller ja det händer väl.. fått lite mage nu dock men visst proportionerna av musklerna är fortfarande kvar. 🙂
Och säg inte att det är omöjligt för det är det inte.. allting styrs av generna.
July 27, 2002
opA87 wrote: Sluta ljug ? =)
Jag vägde ~65 kg och var 1,81 lång för 2 år sedan.
Började då i januari styrketräna och drack mängder med Gainer Explosion ( kolhydrater ), Three in One ( Protein ), kreatin och ZMA tabletter.
På ~2 månader gick jag upp ungefär ~12 kg och då jag slutade att träna emellan maj-september, p.g.a sommarjobb, samma år bibehöll jag min vikt som då va ungefär 80 kg. Vilket borde bevisa att jag bibehöll dom musklerna som faktiskt kom och allting inte bara var vätska som kreatinet och kolhydraterna skapade.
Idag väger jag ~87 kg och är 1,82 lång och tränar inte alls längre, eller ja det händer väl.. fått lite mage nu dock men visst proportionerna av musklerna är fortfarande kvar. 🙂
Och säg inte att det är omöjligt för det är det inte.. allting styrs av generna.
Vad är det du försöker säga? Du vägde 65 kg, började träna med kostillskott och gick upp i vikt?
men visst proportionerna av musklerna är fortfarande kvar. 🙂
Ja, vad har det med saken att göra?
Jag skriver att det inte går att gå ned i fettvikt, och öka i muskelvikt - samtidigt.
December 6, 2006
Callister wrote: Ja, vad har det med saken att göra?
Jag skriver att det inte går att gå ned i fettvikt, och öka i muskelvikt - samtidigt.
Trodde du påpekade att det inte var hjälpbart med kosttillskott som en hel del säger.
Sedan är det väl relativt att gå ner i fettvikt och gå upp i muskelvikt ?
Nu läste jag inte allt om vad du skrev om fettförbränning och muskeltillväxt men växer inte musklerna även fast fett förbränns samtidigt ? Du har ju alltid fett på det stället där muskler byggs och hur kan då det vara omöjligt att bygga muskler och bränna fett samtidigt ?
Det är inte så att människan direkt går ner i 0 % fett och sedan poff allting muskler ?
July 27, 2002
opA87 wrote: Trodde du påpekade att det inte var hjälpbart med kosttillskott som en hel del säger.
Sedan är det väl relativt att gå ner i fettvikt och gå upp i muskelvikt ?
Nu läste jag inte allt om vad du skrev om fettförbränning och muskeltillväxt men växer inte musklerna även fast fett förbränns samtidigt ? Du har ju alltid fett på det stället där muskler byggs och hur kan då det vara omöjligt att bygga muskler och bränna fett samtidigt ?
Det är inte så att människan direkt går ner i 0 % fett och sedan poff allting muskler ?
Nee jag har inte skrivit något alls om kostillskott.
Nej, för muskeltillväxt krävs ett energiöverskott, och för fettförlust krävs ett energiunderskott. Så är det bara.
July 27, 2002
Nehe fixar referens då.
Jag quotar Andreas Abelsson på kolozzeum, internationellt erkänd fysiolog som skriver för både svenska och amerikanska tidningar.
Energiintagets vikt visades i en ny studie där 23 collegestudenter fick antingen 1, 1.4 eller >2 g protein per kilo kroppsvikt och dygn under en 12-veckors styrketräningsperiod avsedd att öka styrka och massa. Deltagarna, som var i energibalans, uppvisade goda styrkeökningar efter studiens slut, men inga deltagare, oavsett proteinintag, uppvisade några förändringar i sin muskelmassas storlek. Proteinintaget och styrketräningen hjälpte inte: inget överskott = ingen muskeltillväxt
Hoffman JR, Ratamess NA, Kang J, Falvo MJ, Faigenbaum AD. Effect of protein intake on strength, body composition and endocrine changes in strength/power athletes. Journal of the International Society of Sports Nutrition. 3(2):12-18, 2006.
Deltagarnas energiintag och fördelning:
[Image Can Not Be Found]
Till skillnad från i dom flesta andra studier behövde dom inte träna fastande, och dom fick ta proteindrinkar kring träning som vem som helst. Spelade ingen roll. Ingen ökade i muskelmassa överhuvudtaget. Och det var unga, friska män i sin bästa träningsbara ålder som följde ett basövningsbaserat, tungt 4-dagar-per-vecka-program.
1 Guest(s)