Lite träningsfrågor|Page 3|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lite träningsfrågor
Jonas Klar
Member
Medlem
Forum Posts: 15897
sp_UserOfflineSmall Offline
1190060
April 21, 2008 - 10:27 pm
sp_Permalink sp_Print

Dinos wrote: Miljöförstöring i så stor skala är inte riktigt min grej 🙂

laugh

Ja, rädda världen du. 🙂

Coore
Member
Medlem
Forum Posts: 6002
1191337
May 4, 2008 - 2:40 pm
sp_Permalink sp_Print

opA87 wrote: Tycker verkligen inte att det låter som det stämmer.. men men.

Det är ju den enklaste fysiken som finns, det stämmer, det är inget snack om saken.

Har du gått upp 12 kilo på 2 månader så innebär det att du har legat på ett energiöverskott på 1500kcal om dagen ungefär. Det är inte många procent av den viktökningen som är muskelmassa. Men att lägga på sig lite fläsk är inte negativt om man är väldigt smal, men så bråttom upp i vikt ska man inte ha. Dessutom ska man inte trycka i sig gainers om det inte är i samband med träning, du ökar risken för att få diabetes annars.

Åter till topic: Att träna helkroppspass 3ggr i veckan är inte bra, musklerna hinner inte återhämta sig helt och musklerna kommer inte hinna bygga upp sig efter det att du har brutit ner dom. Det finns bara fördelar med att köra en uppdelad träning om du tränar 3ggr i veckan.

tim-
Nu vet jag hur man gör inlägg!
Medlem
Forum Posts: 44
1191343
May 4, 2008 - 3:52 pm
sp_Permalink sp_Print

det beror ju på vad för typ av styrketräning man gör, själv så kör jag intervallpass (typiskt 5-6st9minuters på laktat tröskel) 3ggr i veckan och sedan 3 st pass på gymmet där jag kör igenom hela kroppen under veckan, kör bara superset också för att göra det effektivare.

intervallträning ökar ämnes om sättningen och genererar att mer fett förbrukas, även under sömnen.. styrketräning ihop med intervall pass är ett ypperligt sätt att gå ner i vikt.

Fast kom ihåg att börja lungt, ett par tre gånger iveckan till o börja med. det tar tid att lära kroppen uthärda mycket träning.

Sedan så är det viktigt att nå en balans som gör att man kan hålla intresset/viljan vid liv så man kan hålla rutinen, man ska gärna ha tid för annat också.

Dani
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1854
1191348
May 4, 2008 - 5:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Callister wrote: Nee jag har inte skrivit något alls om kostillskott.

Nej, för muskeltillväxt krävs ett energiöverskott, och för fettförlust krävs ett energiunderskott. Så är det bara.

Stämmer till viss del. Att tro att du kan styrketräna bort allt fett på kroppen är ju helt galet fel. Bästa fettförbränningen är att inte äta alls. Tittar ofta på överlevaren och han pratar ofta om förbränning då han knappt äter nåt under 1v. Tror det är så här:

1 Först förbränns fettet i kroppen
2 Sen förbränns fettdepåerna
3 sist förbränns musklerna

Vet dock inte hur det är när extremt överviktiga personer utsätts för begränsat matintag. Förbränns deras fettdepåer någonsin, måste ju ta flera månader 😛

Coore
Member
Medlem
1191350
May 4, 2008 - 5:16 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Stämmer till viss del. Att tro att du kan styrketräna bort allt fett på kroppen är ju helt galet fel.

Allt fett på kroppen ska man självklart inte få bort.
Men det är självklart att man kan styrketräna bort sitt överflödiga fett. Träna hårt, ligg på kaloriunderskott, ät en liten mängd kolhydrater och se till att äta en hel del (rätt) fett.

Shikar
Member
Medlem
Forum Posts: 4468
1191354
May 4, 2008 - 5:51 pm
sp_Permalink sp_Print

Coore wrote: Allt fett på kroppen ska man självklart inte få bort.
Men det är självklart att man kan styrketräna bort sitt överflödiga fett. Träna hårt, ligg på kaloriunderskott, ät en liten mängd kolhydrater och se till att äta en hel del (rätt) fett.

vad tycker ni om alla dessa "fettförbrännare" då??

funkar dem verkligen?
vad tycker ni är det bästa att göra om man vill få bort fettet från kroppen och ersätta med muskler, bästa metoden mao?

😕

Coore
Member
Medlem
1191356
May 4, 2008 - 6:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Det finns piller som kan förbättra din förbränning lite, men jag tror inte det är någonting som någon behöver.

Hur du ska göra beror på hur du ser ut idag. Är man överviktig så kan det vara ide att koncentrera sig på att gå ner i vikt först och sedan börja bygga mer muskler. (gå ner i vikt genom hård styrketräning så att de muskler du har stannar kvar. 🙂 )

Callister
Member
Medlem
Forum Posts: 8468
1191357
May 4, 2008 - 6:36 pm
sp_Permalink sp_Print

Dani wrote: Stämmer till viss del. Att tro att du kan styrketräna bort allt fett på kroppen är ju helt galet fel. Bästa fettförbränningen är att inte äta alls. Tittar ofta på överlevaren och han pratar ofta om förbränning då han knappt äter nåt under 1v. Tror det är så här:

1 Först förbränns fettet i kroppen
2 Sen förbränns fettdepåerna
3 sist förbränns musklerna

Vet dock inte hur det är när extremt överviktiga personer utsätts för begränsat matintag. Förbränns deras fettdepåer någonsin, måste ju ta flera månader 😛

Jag vet inte vad du svarar på i mitt inlägg men jag kan iaf upplysa dig om att du har fel. Någon nisse på tv har knappast någon trovärdighet när de flesta "kostexperter" till och med har fel gällande grundläggande kost- och näringslära.

När det gäller folk med massor av fett så förbränns fett i stor utsträckning även fast man ligger på jävligt lågt energiintag. Därför VLCD (Very Low Calorie Diet) funkar för dem. För någon med "Normal" övervikt på max 10-15 kg, så stämmer ditt uttalande inte.
Jag vet inte ens vad du menar med 1 och 2 för du verkar syfta på samma sak. Kroppens resurser är glukogenet i muskler, lever och blodet, samt fettet i fettcellerna.

I ren svält så prioriteras fettförlust, så det stämmer (Biochemistry, fifth edition. Berg et al. ISBN 0-7167-4684-0) , men när det är över då? När du suttit hemma vid datorn och ätit kottar?
Du måste börja äta någon gång och kroppen kommer gå upp allt + lite mer pga. den sänkta ämnesomsättning under svälten. Denna viktuppgång kommer bestå utav fett.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/bo.....ction.4355

Så att diskutera överlevnadsförmåga i samma mening som fettförlust är problematiskt.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 41
Currently Browsing this Page:
1 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL