November 27, 2003
Den är inte så svår om man tänker till men ändock lite skoj:
http://astronomy.swin.edu.au/~...../hats.html wrote: A king wants his daughter to marry the most logical of 3 intelligent princes, and so comes up with a test for them.
The princes are gathered into a room and seated, facing one another, and are shown 2 black hats and 3 white hats. They are blindfolded, and 1 hat is placed on each of their heads, with the remaining hats hidden in a different room.
The king tells them that the first prince to correctly identify the color of his hat will marry his daughter. A wrong guess will mean death.
The blindfolds are then removed. You are one of the princes, you see 2 white hats on the other prince's heads. What color is your hat?
Lycka till!
//Andreas
June 20, 2002
Den är vit.
Om jag rent hypotetiskt tänker att jag har en svart, så hade någon av de andra två kunnat räkna ut att de hade en vit hatt, för att om de hade sett en vit och en svart kan inte de ha en vit hatt för då hade den "tredje prinsen " snabbt listat ut att han hade en vit.
Eftersom ingen lyckas snabbt lista ut vilken hatt de har så måste jag ha en vit hatt.
Nån som hängde med?
November 27, 2003
boogey wrote: Den är vit.
Om jag rent hypotetiskt tänker att jag har en svart, så hade någon av de andra två kunnat räkna ut att de hade en vit hatt, för att om de hade sett en vit och en svart kan inte de ha en vit hatt för då hade den "tredje prinsen " snabbt listat ut att han hade en vit.
Eftersom ingen lyckas snabbt lista ut vilken hatt de har så måste jag ha en vit hatt.Nån som hängde med?
Jupp 🙂
//Andreas
June 20, 2002
Delph1 wrote: [quote=boogey]Den är vit.
Eftersom ingen lyckas snabbt lista ut vilken hatt de har så måste jag ha en vit hatt.Nån som hängde med?
Jupp 🙂
//Andreas
Men det ser bra rörigt ut när man kollar på det. 🙂
2 Guest(s)