March 14, 2004
Efter vegetarian/vegan tråden så startar jag en ny för köttätare. Äter du inte kött så behöver du heller inte skriva det!
1. Vilket djur är det godaste djur du har ätit, samt vilken del av det?
2. Vad är det mest "exotiska" köttet du har ätit?
3. Köper du Svenska kött före utlänskt?
Mina svar:
1. Hm svår fråga, men rosaröd oxfil kommer högt upp. Allså NÖT
2. Månste nog vara valkött. Det var förbannat gott det me. Synd att det inte finns att köpa i Sverige.
3. Ja jag köper helst svenskt kött och gärna lokalproducerat om det finns t.ex. Härjegård eller Nyhlens.
September 3, 2001
1. Godaste djuret är nog något som på engelska heter Golden Kingclip (spanska, congrio dorado). Det är en fisk som har en textur och känsla som en mycket mycket mjuk kyckling. Men smaken är som en välsmakande fisk.
http://www.chilotitomarino.cl/.....ongrio.jpg
http://www.isladelrey.cl/produ.....ngclip.jpg
Annars kan jag tänka mig att vanligt kalv-kött från rump-partiet är bäst. Köttet över nacken är också god o mjuk. Helst kalv från argentina eller brasilien (annan ko-ras)
2. Exotisk del eller exotiskt djur? Första så blir det väl smaksak vad man tycker är exotisk. kohjärna, grisfötter, diverse inälvor, tunga.. etc. Exotiskt djur är nog antingen bläckfisk... eller hare... eller älg, eller..ehm. haj kanske? Svårt att avgöra vilket som är mest exotiskt.
3. Jepp.. köper hellre svenskt kött än kött från andra europeiska länder, men allra helst tar jag kött från argentina eller brasilien. Dom har ju inte galna-ko sjukan, dom har mjukare och saftigare kött, och dom skär det annorlunda där borta, bitarna är inte samma. Känns som att dom kallar hela oxen för oxfile här.
August 22, 2001
Vilken tur att den här tråden skapades så att alla fick skriva sina udda smakupplevelser. Krokodil ser ut att vara vardagsmat ser jag :-s
Struts är nog det mest exotiska jag provat. Fast ibland kan man undra om det verkligen inte är åsnekött man får på tallriken.
Handlar mest svenskt men danskt går också.
August 16, 2005
1. Oxkött... kommer inte ihåg vilken del. Förmodligen var det oxfilé med någon marinad. Sjukt gott var det iaf.
2. Struts(strutsburgare är fan bland det godaste som finns).
3. Minns inte att jag kollat på tillverkningsland en endaste gång när jag handlat... tar det som är närmast typ.
1. Nja, filè från älg kanske..Tillagat alà tournedó. Eller Rådjurskött (sadel), svårt att avgöra.
2. Kanske inte direkt exotiskt, men bäver har slunkit ner..
3. Ja
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
January 12, 2004
1. Vilket djur är det godaste djur du har ätit, samt vilken del av det?
Kalv.
Filén
2. Vad är det mest "exotiska" köttet du har ätit?
Det måste vara grisen jag tog hand om hos min farbror, jag kopplade inte att den skulle bli mat, så jag blev jättetjenis med den, som en hund ungefär...
Men det slutade med att jag slaktade den på morgonen och åt upp en del på kvällen...
Som en äkta stockholmare så var det rätt exotiskt
3. Köper du Svenska kött före utlänskt?
Alltid Svenskt, annars så låter jag bli, oavsett pris..
dreamweaver wrote: [quote=ilg@dd]1. Nja, filè från älg kanske..Tillagat alà tournedó. Eller Rådjurskött (sadel), svårt att avgöra.
2. Kanske inte direkt exotiskt, men bäver har slunkit ner..
3. Ja
Inget vargkött på menyn? :bgrin:
(hehe sorry, kunde inte motstå)
Näe, har faktiskt aldrig funderat över om det är att betrakta som mat..
Lär väl smaka som hund kanske, vilket jag inte betraktar som mat.
Där svävar jag i total ovisshet.
Björnkött däremot skulle jag kunna tänka mej att prova, dessvärre så missade jag det enda tillfälle jag haft p.g.a influensa när "gourtmetresan" med skiftlaget ägde rum..
Enligt skiftkompisarna var det inget märkvärdigt, men kommer tillfälle så skall det provas.
När jag tänker efter så äter man ju mest bara djur som lever av grönfoder, vilket i sin tur gör att man kanske kan betrakta sej som lite vegetarianaktig..
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
2 Guest(s)