Litet problem med en kille, behöver råd!|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Litet problem med en kille, behöver råd!
skinner
Member
Medlem
Forum Posts: 2394
sp_UserOfflineSmall Offline
1
March 22, 2005 - 6:33 pm
sp_Permalink sp_Print

I min klass så har vi en kille som kommer från Iran (?) och han är mobbad av några i en annan klass. Nu är problemet det att han duschar aldrig efter idrotten. Han har inte tagigt en dusch efter idrotten sedan ha kom till klassen i sommras. En till sak är att han har samma kläder på sig på idrotten som efter den. Nu är det så att folk tycker det är lite äckligt och det håller jag med om. Men hur ska man säga till han så att han fattar att vi bara vill att han ska duscha och inte att vi hackar ner på honnom? För som det är nu så säger folk bara till honnom "men ta en dusch för det är äckligt och otrevligt för oss andra".

Vad jag vet så är det inget med hans kultur att göra då andra muslimer på skolan duschar efter idrotten.

Adam
Member
Medlem
Forum Posts: 5104
863092
March 22, 2005 - 6:39 pm
sp_Permalink sp_Print

Jobbigt problem. Kanske kan du ta det lite enskilt med honom o säga "det är bäst att du duschar annars blir du retad av de andra..."...

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
863094
March 22, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Det där alltid svårt, om han är mobbad så finns alltid risken att han tar det som ett slag till bara. Problemet är ju att om man väntar med det byggs det bara på mer och det blir ännu svårare att få framvad man verkligen vill.
Jag har aldrig varit någon vidare person på att linda in saker ting, jag är lite för rättfram helt enkelt, men jag hade nog försökt prata med han eller försöka få hitta någon mer lämplig att prata med han om han inte är så förtjust i mig. På högstadiet säger du ... kanske en rar flicka med lite hjärna är rätt person att föra fram det?

//Andreas

squarepusher
Member
Medlem
Forum Posts: 2154
863095
March 22, 2005 - 6:41 pm
sp_Permalink sp_Print

Ta upp det med någon lärare, dom kanske kan ta ett snack med hans föräldrar? Bra att du reagerar i alla fall.

skinner
Member
Medlem
863098
March 22, 2005 - 6:44 pm
sp_Permalink sp_Print

För som det är nu så värkar ha ta det t.ex. när jag frågar han om han inte ska duscha som att jag bara hackar ner på honnom vilket jag tycker är synd då det inte är min mening.

skinner
Member
Medlem
863100
March 22, 2005 - 6:46 pm
sp_Permalink sp_Print

squarepusher wrote: Ta upp det med någon lärare, dom kanske kan ta ett snack med hans föräldrar? Bra att du reagerar i alla fall.

För som det är nu så blir det ju bara värre för nu snackar folk skit om han för att han inte duschar. Folk säger åt honnom och när han inte duschar så tror dom bara att han är något äckligt snusko.

Andreas Galistel
Member
Medlem
863102
March 22, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: För som det är nu så värkar ha ta det t.ex. när jag frågar han om han inte ska duscha som att jag bara hackar ner på honnom vilket jag tycker är synd då det inte är min mening.

Bättre köra med raka besked istället för att antyda att han borde duscha. Om han har det tungt kommer han med största sannolikhet tolka något som kan vara nervärderande eller en pik som just det.
Om du försökt prata med han och det inte gick fram försök hitta en tredje part att antingen prata med honom, eller att prata med honom tillsammans med dig.

Svår sits.

//Andreas

PolarIce
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1442
863103
March 22, 2005 - 6:48 pm
sp_Permalink sp_Print

Kan han inte få använda lärarnas dusch?
Vi hade också en kille i min klass på mellanstadiet som var mobbad som fick använda lärarnas dusch.

skinner
Member
Medlem
863110
March 22, 2005 - 6:53 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner]För som det är nu så värkar ha ta det t.ex. när jag frågar han om han inte ska duscha som att jag bara hackar ner på honnom vilket jag tycker är synd då det inte är min mening.

Bättre köra med raka besked istället för att antyda att han borde duscha. Om han har det tungt kommer han med största sannolikhet tolka något som kan vara nervärderande eller en pik som just det.
Om du försökt prata med han och det inte gick fram försök hitta en tredje part att antingen prata med honom, eller att prata med honom tillsammans med dig.

Svår sits.

//Andreas

Manar du att vi bara ska säga "duscha för folk tycker att du är äcklig"?

PolarIce wrote: Kan han inte få använda lärarnas dusch?
Vi hade också en kille i min klass på mellanstadiet som var mobbad som fick använda lärarnas dusch.

Är det inte bättre att killen lär sig duscha med andra istället för att få någon särbehandlig? Folk kommer ju bara att tycka att han är ännu knäppare. Saken blir ju bara värre senare om han inte lär sig duscha med andra.

Jag menar att jag skulle tycka att det var konstigt om jag fick höra att en kille duschar i lärarnas dusch och inte med alla andra killar.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
863120
March 22, 2005 - 6:58 pm
sp_Permalink sp_Print

Fixa så han får duscha med tjejerna så är problemet löst.

Andreas Galistel
Member
Medlem
863123
March 22, 2005 - 6:59 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Delph1][quote=skinner]För som det är nu så värkar ha ta det t.ex. när jag frågar han om han inte ska duscha som att jag bara hackar ner på honnom vilket jag tycker är synd då det inte är min mening.

Svår sits.

//Andreas

Suck ... nej. Kan du inte uttrycka dig på ett diskret sätt än så verkligen?

Säg att helt enkelt att han borde börja duscha efter idrotten för han luktar svett. Bättre att vara rak och ärlig och säga vad man menar, men man behöver ju inte förolämpa han i samma veva. Äcklig kan tolkas på en hel hög massa sätt.

//Andreas

MrWeizel
Member
Medlem
Forum Posts: 4639
863126
March 22, 2005 - 7:01 pm
sp_Permalink sp_Print

Vi har exakt samma problem i vår klass. Jävla äckligt, har varit såhär sedan vi började ettan. Lukten blir fan bara värre och värre för varje dag. Om han suttit i ett klassrum mer än två min, och man kommer in där, så slår doften verkligen mot en. Och vad händer istället för att någon pratar med honom på ett bra sätt? Jo, pikar och kommentarer istället.

Jag har försökt få andra i klassen att följa med och prata med någon lärare, men nejdå, folk nöjer sig som vanligt med att snacka skit. Anledningen att jag inte går dit själv, är att lärarna då oftast ser det som någon personlig vendetta eller något i den stilen. Iofs, så känner nog mina lärare mig bättre, men knivig sits i alla fall.

Mitt råd är helt klart att prata med någon lärare, som därefter pratar med honom. Att ta upp det direkt med honom kommer antagligen gå åt helvete, då han kommer känna sig "hotad" redan innan ni har kommit till saken.

Collateral
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1760
863128
March 22, 2005 - 7:03 pm
sp_Permalink sp_Print

Säg "Ta en dusch, för...DU luktar svett!" 😀

Elias667
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1999
863129
March 22, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Att få honom att använda idrottskläder kan väl vara steg ett... tycker idrottsläraren borde reagera på att han inte byter om till idrotten.

Men annars skulle jag prova att fråga honom "varför?" han inte dushar efter idrotten... eller ta upp det med någon lärare.

skinner
Member
Medlem
863130
March 22, 2005 - 7:04 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=skinner][quote=Delph1][quote=skinner]För som det är nu så värkar ha ta det t.ex. när jag frågar han om han inte ska duscha som att jag bara hackar ner på honnom vilket jag tycker är synd då det inte är min mening.

Svår sits.

//Andreas

Suck ... nej. Kan du inte uttrycka dig på ett diskret sätt än så verkligen?

Säg att helt enkelt att han borde börja duscha efter idrotten för han luktar svett. Bättre att vara rak och ärlig och säga vad man menar, men man behöver ju inte förolämpa han i samma veva. Äcklig kan tolkas på en hel hög massa sätt.

//Andreas

Jag plus alla andra killar i klassen har redan testat det. Funkade ej. Han svarde bara lite tyst "Jag vill inte duscha för jag har inte ansträgt mig" trotts att svetten rinner ner för pannan.

skinner
Member
Medlem
863132
March 22, 2005 - 7:06 pm
sp_Permalink sp_Print

Elias667 wrote: Att få honom att använda idrottskläder kan väl vara steg ett... tycker idrottsläraren borde reagera på att han inte byter om till idrotten.

Men annars skulle jag prova att fråga honom "varför?" han inte dushar efter idrotten... eller ta upp det med någon lärare.

Han har shorts plus T-shirt på sig på idrotten sedan efteråt så tar han bara på sig ett par överdragsbyxer och en till tröja.

Vi har frågat han varför och han svarar bara "Jag vil inte duscha då jag inte är svettig" man samtidigt så rinner svetten ner för pannan på han.

Andreas Galistel
Member
Medlem
863133
March 22, 2005 - 7:07 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: Jag plus alla andra killar i klassen har redan testat det. Funkade ej. Han svarde bara lite tyst "Jag vill inte duscha för jag har inte ansträgt mig" trotts att svetten rinner ner för pannan.

Gå och prata med kuratorn annars och berätta som det är att han är lite mobbad och har hamnat utanför, och kanske nämna problemet med duschandet. Det känns som det är mer än att han luktar som behöver lösas faktiskt. Kuratorn har tystnadsplikt så han kommer itne veta att det är du om det oroar dig. Det kan nog hjälpa han i långa loppet om han får någon att prata ut med.

//Andreas

Drinitiev
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 368
863134
March 22, 2005 - 7:08 pm
sp_Permalink sp_Print

Hm... det som är ännu värre är att han är den som lämnar omklädningsrummet sist... trots att han inte duschar eller byter om... :/
Sen sitter han ofta och leker med mobilen i omklädningsrummet.... Den har kamera... :/

Känns rätt obekvämnt att han sitter där o glor hela tiden...

skinner
Member
Medlem
863136
March 22, 2005 - 7:09 pm
sp_Permalink sp_Print

Drinitiev wrote: Hm... det som är ännu värre är att han är den som lämnar omklädningsrummet sist... trots att han inte duschar eller byter om... :/
Sen sitter han ofta och leker med mobilen i omklädningsrummet.... Den har kamera... :/

Jo det är ju en sak också. En kille kom på honnom med att sitta och ta bilder i omklädningsrummet vet inte vad han tog på man han tog i alla fall. Det stämde men nyheten flög ut över skolan så alla visste typ om det efter kanske en timma.

Edit: Jag och drinitiev går i samma klass om ni inte har fattat det.

Pojo
Member
Medlem
Forum Posts: 2239
863144
March 22, 2005 - 7:16 pm
sp_Permalink sp_Print

skinner wrote: [quote=Drinitiev]Hm... det som är ännu värre är att han är den som lämnar omklädningsrummet sist... trots att han inte duschar eller byter om... :/

Jo det är ju en sak också. En kille kom på honnom med att sitta och ta bilder i omklädningsrummet vet inte vad han tog på man han tog i alla fall. Det stämde men nyheten flög ut över skolan så alla visste typ om det efter kanske en timma.

Edit: Jag och drinitiev går i samma klass om ni inte har fattat det.

Alltså han var inte mobbad helt utan anledning. Man skall inte mobba men sitter man och tar bilder i omklädningsrummet så är man ju inte riktigt som andra.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 528
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL