July 27, 2002
keffing wrote: [quote=Callister][quote=keffing]om man döms till livstids så är minimistraffet typ ~40 år eller så, efter det kan man söka efter benådning hos regeringen... kommer inte ihåg om det var 38 eller 42 eller vad det var, men runt 40 iaf
[quote=Callister]Man sitter väl 15 år ungefär, sen kan man bli benådad.
"ok"
Livstids fängelse är i många länder lagens strängaste straff. I Sverige innebär påföljden fängelse på obestämd tid, dock i praktiken minst 18 år. Detta eftersom det längsta tidsbestämda straffet idag är 18 år och trenden går mot längre straff. Frigivning sker efter nådeansökan och beslut av regeringen. Regeringen kan också besluta att tidsbestämma straffet ett antal år före frigivningen.
Jag var närmast...
källa?
det finns idag ingen som har fått livstid och som suttit mindre än 40 år iaf, det sa min sammhällskunskapslärare iaf... om man har gjort någonting ont och nu fått livstid så är det inte stor chans att man blir frigiven... jag tycker ändå att jag var närmat
Susning
October 1, 2003
Han som ska sitta inne längst i Sverige och INTE är ansed som psykisk sjuk ska sitta in 22 år eller ngt sådant för ett grymt dubbelmord han utförde någon gång på 80-talet, sen finns det de psykiskt störda som aldrig kommer ut.
Livstids fängelse betyder 12 år eller mer.
Sveriges lagar är åt h*lvete, fattar inte hur vi kan vara så snälla, dom får ju till och med bättre mat i fängelserna än vad vi får i plugget.... fy f*n...
January 12, 2004
gyZZ wrote: Han som ska sitta inne längst i Sverige och INTE är ansed som psykisk sjuk ska sitta in 22 år eller ngt sådant för ett grymt dubbelmord han utförde någon gång på 80-talet, sen finns det de psykiskt störda som aldrig kommer ut.
Livstids fängelse betyder 12 år eller mer.Sveriges lagar är åt h*lvete, fattar inte hur vi kan vara så snälla, dom får ju till och med bättre mat i fängelserna än vad vi får i plugget.... fy f*n...
Är detinte han som fortfarande sitter kvar tack vare att det var en ministers styvdotter han dödade?
1 Guest(s)