January 9, 2006
Tjoo folks!
Skulle ni kunna tipsa om någon grym bompalåda eller fet ljudanläggning med bra ljud till ett rimligt pris.
Denna har jag själv funderat på litegrann, vad tror ni om denna?
http://www.webhallen.com/prod......p?id=34095
Kom gärna med egna förslag!
😀
December 24, 2002
Ehm.. låter okej.. beror på vad man är van vid.. lite mkt bas för min smak..speciellt vid högre volymer. Köpte ett sådant system till bruden..
Det där med ljudkort är lite överkill.. alltså.. om du har ett fett ljudsystem till en HTPC ska du definitivt ha en ordentligt ljudkort med ordentliga DAC'ar... men annars om du bara ska spela en simpelt 2.1 system räcker i princip vilket ljudkort som helt.. FÖRUTOM dem som är inbyggda på moderkortet eftersom dessa lätt för med sig störningar från övriga komponenter..
January 9, 2006
alrighty. Är dock inte så insatt vad gäller ljudsystem och annat, såsom förkortningar etc. (exempelvis DAC) så ni får försöka hålla de på nybörjarnivå. 😮 😀
De lutar åt Logitech 2.1 Z-2300. De tror jag är ganska lagomt.
Sen skulle jag behöva ett nytt ljudkort, för mitt inbygga ljudkort suger penis milt uttryckt. Vad för ljudkort har ni att rekommendera? :hb:
January 9, 2006
alrighty. Är dock inte så insatt vad gäller ljudsystem och annat, såsom förkortningar etc. (exempelvis DAC) så ni får försöka hålla de på nybörjarnivå. 😮 😀
De lutar åt Logitech 2.1 Z-2300. De tror jag är ganska lagomt.
Sen skulle jag behöva ett nytt ljudkort, för mitt inbygga ljudkort suger penis milt uttryckt. Vad för ljudkort har ni att rekommendera? :hb:
December 24, 2002
Coore:
Det är väl mest att inbyggda ljudkort har en tendes att lättare knastra, vara känsliga för störningar etc, sk RF-noise från cpu, grafikkort, hdd...
Ljudkort som inte är inbyggda är bättre avskärmade..
Men sedan DAC'arna spelar väl mindre roll i ett sådant högtalarsystem.
Jag märkte iallafall stor skillnad när jag bytte från mitt inbyggda på P4P800Delux till ett Audigy 2 Platinum Pro (även om detta inte heller är världens bästa) Kändes som om MP3:erna hade bättre kvalité
CazaLL:
DAC - Digital Analog Converter ("grejen" som konverterar från digitalt till analogt)
Ett ljudkort att rekommendera är något kort i creativs X-Fi serie.. prisvärda!
December 8, 2005
Köpte just Logitech Z-2300 förra veckan.
Helt ok. Enda negativa för mig var att sladdarna ver lite korta :bgrin: .
LJUD:
Diskant: G+
Mellanregister: VG
Bas: MVG
Om man har basen på 50% (på fjärrkontrollen) så får man ganska bra balans. Sen vid högre än 60% börjar basen bli för "fläskig".
Fast sen beror det ju vart man har högtalarna. har själv basen gömd under bordet 😉
Basen är ganska brutal vid höga volymer och det låter mycket bra, bra delningsfilter så man hör bara ren bas o inte annat onödigt som inte ska höras i subben.
Diskanten kunde ha vart lite bättre men men, vad ska man göra dock inte helt dåligt.
...så känns dom välbygda och snygga .
May 9, 2001
Själv har jag Logitech Z-5500. Tyckte diskanten och mellanregistret lät lite burkigt med originalsatteliterna.
Böt fronthögtalarna till ett par Infinity Alpha 5.
http://img.clubic.com/photo/00032605.jpg
Till mitt ljudkort (Audigy 2 ZS) fanns det en EQ med bland programmen.
Lite justering där så låter det kanonbra.
January 4, 2001
Jonne88 wrote: jag sitter just med en gammal Marantz förstärkare. Sen har jag köpt en 15" bas från ljudia för 350:- Spikat ihop en låda lite snabbt av gamla golvspånskivor, Sen har jag 2st datorhögtalare som diskant. Dunkar på uta fan =)
Dunkar kanske det gör, men han vill nog att det ska låta bra också...
February 12, 2003
jonte_power wrote: Ett ljudkort att rekommendera är något kort i creativs X-Fi serie.. prisvärda!
I helvete heller. Enda som är bra med Creatives kort är EAX-stödet, och det är bättre på Audigy-serien än X-Fi. Sen att korten låter förjävligt rent ut sagt till musik är en sak som förvärrar det hela. Som referens testade jag mina Turtle Beach Montego II-kort mot X-Fi übermegafatal1ty, och rent subjektivt gav Turtle Beach-kortet ett mycket klarare ljud. Nu har jag iofs pensionerat mina Turtle Beach-kort och sålt av mitt pissiga X-Fi, och nu har jag ett M-Audio Audiophile 192. Förvisso inget kort för spel, men är ljusår bättre än X-Fi och en hel massa bättre till musik än Turtle Beach-korten.
Kort sagt, jag rekommenderar inte X-Fi till någon, då det helt enkelt låter kasst till musik, och EAX-stödet haltar. Hellre ett Audigy av någon form isf, eller nåt av M-Audios kort för hemmabruk.
December 24, 2002
Mean Machine wrote: [quote=jonte_power]Ett ljudkort att rekommendera är något kort i creativs X-Fi serie.. prisvärda!
I h*****e heller. Enda som är bra med Creatives kort är EAX-stödet, och det är bättre på Audigy-serien än X-Fi. Sen att korten låter förjävligt rent ut sagt till musik är en sak som förvärrar det hela. Som referens testade jag mina Turtle Beach Montego II-kort mot X-Fi übermegafatal1ty, och rent subjektivt gav Turtle Beach-kortet ett mycket klarare ljud. Nu har jag iofs pensionerat mina Turtle Beach-kort och sålt av mitt pissiga X-Fi, och nu har jag ett M-Audio Audiophile 192. Förvisso inget kort för spel, men är ljusår bättre än X-Fi och en hel massa bättre till musik än Turtle Beach-korten.
Kort sagt, jag rekommenderar inte X-Fi till någon, då det helt enkelt låter kasst till musik, och EAX-stödet haltar. Hellre ett Audigy av någon form isf, eller nåt av M-Audios kort för hemmabruk.
Har inget X-Fi själv, utan bara ett Audigy2. Problemet med dessa kort (Audigy) är att dem är låsta till 48/96KHz. Så när det matas med 44.1KHz resamplas det till 48KHz. Sen när jag vill ha ut det till min externa förstärkare i 44.1KHz PCM-ljud så resamplas det tillbaka till 44.1KHz. Mycket lustigt.
X-Fi serien däremot, har inte detta problem. Och om man stänger av en massa inbyggda "förbättrings" funktioner m.m. kan man tydligen få riktigt bra ljud. Iallafall dom gångerna jag har provlyssnat. Har aldrig lyssnat på M-Audio Audiophile 192 eller Turtle Beach Montego II-kort. Men oavsätt vilket kort man väljer ska man iallafall se till att man inste spelar upp genom Window Kmixer.
Bara ett tillägg... M-Audio Audiophile 192 kostar lika mycket som hans högtalare.. så det är väl lite att ta i?
June 1, 2003
Coore wrote: [quote=Jonne88]jag sitter just med en gammal Marantz förstärkare. Sen har jag köpt en 15" bas från ljudia för 350:- Spikat ihop en låda lite snabbt av gamla golvspånskivor, Sen har jag 2st datorhögtalare som diskant. Dunkar på uta fan =)
Dunkar kanske det gör, men han vill nog att det ska låta bra också...
Det beror ju på vad man tycker låter bra. jag tycker det låter bra och jag är nöjd.
December 1, 2006
Jag vet inte om du har extremt höga krav, i så fall är det här kanske inte något för dig... Men får jag annars föreslå det här:
http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=46709
Bilden stämmer nog dock inte där på prisjakt... Här är en länk till Typhon, som ju borde ha rätt bild, där dessutom alla data står:
http://www.typhoon.de/en/art.php?p=632
Tror inte att du skulle bli besviken på det, om du nu som sagt inte har extrema krav på ljud... 😀
Det tycks vara en nyare version av 2.1-design ( http://www.typhoon.de/en/art.php?p=767 ), som jag har och är grymt nöjd med... 😀
1 Guest(s)