July 9, 2006
LenteP
de mittersta systemet har min bror haft de suger anus xD de är inget att ha de logitec är mkt bättre .
själ har man ett altec lansing ada995 system fullt dugligt basar jävligt bra:) + att de är ett klart ljud i de och jag har ett soundblaster live kort de är från en dell å samma med ljudsystemet:P haha
June 8, 2001
Låter som Mean Machine glömt att ställa in sitt X-fi korrekt. 😀 CSSM eller något som lämnats på eller helt värdelösa crystalizer?
Mig veterligen så mäter inget M-audio lika bra som Creatives bästa kort idag... X-fi är t.ex klart bättre än den M-Audio Revolution 7.1 som jag haft, som saknade en del dynamik (blev lyssningstrött).
Bästa ljudet får man ändå genom att fixa bra digitalout från datorn och låta en extern DAC sköta konverteringen. En dator är väldigt EMI drabbat och generellt sämre strömförsörjning.
Inget ljudkort jag har testat har varit i närheten av bättre stereo grejer.
Edit: Nya M-Audio mäter faktiskt inte så tokigt 🙂
Men den är för dyr ifall man ska ha plastiga skräphögtalare, lägg hellre mer krut på högtalare samt förstärkeri är mitt tips.
X-Fi extrememusic är absolut inte "audiophile" kvalité, men duger för den normala använderen som knappast har dyr elektronik och högtalare.
December 1, 2006
Stripz wrote: LenteP
de mittersta systemet har min bror haft de suger anus xD de är inget att ha de logitec är mkt bättre .
själ har man ett altec lansing ada995 system fullt dugligt basar jävligt bra:) + att de är ett klart ljud i de och jag har ett soundblaster live kort de är från en dell å samma med ljudsystemet:P haha
Säger du det? Antingen är han extremt kräsen då eller så var det väl fel på hans högtalare... 😛
Det är ju som sagt en nyare version på den sistnämnda länken, som jag har och är grymt nöjd med, och man får ju ändå anta att om de kommer med en ny version att den ska vara lika bra eller förmodligen bättre än den gamla...
Visst, jag är ingen ljud-fanatiker... Men visst f-n vill man ju ha bra ljud, vilket det är i mina... grymt bra... 😛
February 12, 2003
Kaleid wrote: Låter som Mean Machine glömt att ställa in sitt X-fi korrekt. 😀 CSSM eller något som lämnats på eller helt värdelösa crystalizer?
Jojo, men kortet är ju så kasst att man knappt hör skillnad på alla funktioner när de är på och av, jag tyckte det lät bra mycket sämre med allt avslaget också.
Kaleid wrote: Mig veterligen så mäter inget M-audio lika bra som Creatives bästa kort idag... X-fi är t.ex klart bättre än den M-Audio Revolution 7.1 som jag haft, som saknade en del dynamik (blev lyssningstrött).
Inte stensäker på hur deras kort för hemmabruk är, men jag har som sagt ett Delta Audiophile 192 som är gjort för studiobruk, och låter grymt bra till musik.
Kaleid wrote: Inget ljudkort jag har testat har varit i närheten av bättre stereo grejer.
Edit: Nya M-Audio mäter faktiskt inte så tokigt 🙂
Ta och prova några av M-Audios studiokort, vetja. Mätningar och prylar är ju knappast att lita på heller, då det är tillverkaren som utför dessa, och Creative är trots allt som de är. 😉
July 9, 2006
September 3, 2001
Lite överdrivet va 😛 Visst finns det skillnader om man satsar 10000-20000 kr på ljudsystem, jämfört med vanliga x-fi + logitech prylar. Men man hör ju definitivt skillnad på ljudkort med högtalarsystem som inte nödvändigtvist är jättedyra. Speciellt hör man skillnad om man byter från onboard till i princip vad som helst.
och har x-fi förjävligt ljud?? Då tycker jag att man har förjävligt finkänslig hörsel. Speciellt om man jämför med audigy. SB-Live låter ju "acceptabelt". Och sen låter ju både audigy o x-fi MYCKET bättre. Om sen den ena är mega duper super bra och den andra bara mega jätte dunder bra, är ju lixom petitesser om man sitter med 2.1 högtalarsystem från logitech. Det är inte världens största skillnad som vissa får det att låta 😛
Ah, rekommenderar även logitech z-5400 framför z-5500. Det låter i princip som sin storebror, men kostar betydligt mindre, 3000 jämfört med ca 1800. Skillnaden är i grund o botten en större sub (är lite snygare också imho, men många tycker att z-5500 är snyggare).
Om man bor i lägenhet så kan z-5400 definitivt störa grannarna och ljudstyrkan är mer än nog för att bli vräkt. Och det låter ganska bra vid dom nivåerna ändå.
Förstår inte hur någon kan behöva mer kraft i subben om man inte bor i nåt jättestort hus med jättestort rum för datorn. Eller om man vill använda den i ett jättestort vardagsrum i en villa.
April 10, 2003
Kame_boy wrote: Lite överdrivet va 😛 Visst finns det skillnader om man satsar 10000-20000 kr på ljudsystem, jämfört med vanliga x-fi + logitech prylar. Men man hör ju definitivt skillnad på ljudkort med högtalarsystem som inte nödvändigtvist är jättedyra. Speciellt hör man skillnad om man byter från onboard till i princip vad som helst.
och har x-fi förjävligt ljud?? Då tycker jag att man har förjävligt finkänslig hörsel. Speciellt om man jämför med audigy. SB-Live låter ju "acceptabelt". Och sen låter ju både audigy o x-fi MYCKET bättre. Om sen den ena är mega duper super bra och den andra bara mega jätte dunder bra, är ju lixom petitesser om man sitter med 2.1 högtalarsystem från logitech. Det är inte världens största skillnad som vissa får det att låta 😛Ah, rekommenderar även logitech z-5400 framför z-5500. Det låter i princip som sin storebror, men kostar betydligt mindre, 3000 jämfört med ca 1800. Skillnaden är i grund o botten en större sub (är lite snygare också imho, men många tycker att z-5500 är snyggare).
Om man bor i lägenhet så kan z-5400 definitivt störa grannarna och ljudstyrkan är mer än nog för att bli vräkt. Och det låter ganska bra vid dom nivåerna ändå.
Förstår inte hur någon kan behöva mer kraft i subben om man inte bor i nåt jättestort hus med jättestort rum för datorn. Eller om man vill använda den i ett jättestort vardagsrum i en villa.
Eller så har man tur och får en lägenhet som inte läcker nått ljud även vid väldigt höga ljudvolymer. 😉
January 20, 2002
Kör med dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.....hp?p=38792
Bra ljud för den pengen absolut. Speciellt imponerad på basen. Helt ok faktiskt
June 8, 2001
Tyrfing wrote: [quote=Kaleid]Då måste man ha ofantlig tur eftersom låga basfrekvenser är mycket svåra att förhindra spridningen på.
Tja allt jag vet är att jag dragit på rejält med min och att min granne undra varför jag knappt har spelat nått sen inköpet.
Kan ju vara så att dess vibrationer inte sprids på samma sätt som tidigare grejer. Sonic design dämpfötter rekommenderas för att minska lådornas fysiska vibrationer från att fortplanta sig till möbler/golv.
April 10, 2003
Kaleid wrote: [quote=Tyrfing][quote=Kaleid]Då måste man ha ofantlig tur eftersom låga basfrekvenser är mycket svåra att förhindra spridningen på.
Tja allt jag vet är att jag dragit på rejält med min och att min granne undra varför jag knappt har spelat nått sen inköpet.
Kan ju vara så att dess vibrationer inte sprids på samma sätt som tidigare grejer. Sonic design dämpfötter rekommenderas för att minska lådornas fysiska vibrationer från att fortplanta sig till möbler/golv.
Haha det är sant det spelar nog ganska stor roll att alla mina högtalare står på spikes och subben på Soundcare superspikes :P. Men det är förvånadsvärt bra ljuddämpning likt förbannat ;).
December 24, 2002
Tyrfing wrote: [quote=Kaleid][quote=Tyrfing][quote=Kaleid]Då måste man ha ofantlig tur eftersom låga basfrekvenser är mycket svåra att förhindra spridningen på.
Haha det är sant det spelar nog ganska stor roll att alla mina högtalare står på spikes och subben på Soundcare superspikes :P. Men det är förvånadsvärt bra ljuddämpning likt förbannat ;).
Va har du för högtalare + stärkare?
April 10, 2003
NAD T752 (5x80W) som driver bak och center
NAD C272 (2x150W) som driver frontarna
NAD T542 (CD/DVD) på lagning
B&W 603s3 (front)
B&W 600s3 (bak/surround)
B&W LCR60 (Center)
B&W ASW675 (10" 500W subb)
Bi-ampar frontarna
Delph1 wrote: Han kör surround 🙁
//Andreas
Det kan faktist låta helt ok om man är villig att läga ut pengar på det ;).
January 13, 2003
Tyrfing wrote: NAD T752 (5x80W) som driver bak och center
B&W 603s3 (front)
B&W 600s3 (bak/surround)
B&W LCR60 (Center)
Bi-ampar frontarna[quote=Delph1]Han kör surround 🙁
//Andreas
Eller så stänger man av i ditt fall NAD T752. 😉
April 10, 2003
beta wrote: [quote=Tyrfing]NAD T752 (5x80W) som driver bak och center
B&W 603s3 (front)
B&W 600s3 (bak/surround)
B&W LCR60 (Center)
//Andreas
Eller så stänger man av i ditt fall NAD T752. 😉
???, du har inte tänkt på att C272 är en effektförstärkare och inte en integrerad förstärkare ;).
December 24, 2002
Tyrfing wrote: NAD T752 (5x80W) som driver bak och center
B&W 603s3 (front)
B&W 600s3 (bak/surround)
B&W LCR60 (Center)
//Andreas
Man kanske får komma över nån dag o provlyssna..
Själv kör jag
Infinity Beta 40 Frontar
Infinity Beta 10 Bak
Infinity Beta C250 Center
harman/kardon HK-970 som stereoförstärkare, levererar ganska bra med tryck till frontarna, till detta kör jag en HD-970 CD-Spelare och supra kablar..
Har inte Bi-Ampat frontarna eftersom det inte gjorde någon större skillnad på dessa högtalare..
Snart ska det även inhandlas en Hamran/Kardon AVR-340 Hmmeabioreciver och en Hamran/Kardon DVD-47.
Vill helst ha ett separat stereo system enbart för musik.. 😀
Är samtidigt ute efter en HTPC, fast vet inte om jag ska köra analogt eller digitalt ut.. har jävligt bra DAC i min HD-970 CD-Spelare och även digital in...
3 Guest(s)