February 10, 2005
Har märkt att det finns en hel del ljudnissar här på forumet, fler än va ja trodde.....själv e ja lite av en ljudnisse åxå men ville gärna se om nån hade nåra tipps på hur man kan ljudisolera väggar....skall nämligen flytta....det blir hus o ja ville ljudisolera lite.....kanske inte helt men delvist så att man kan titta på film o jobba me musiken o dj:andet utan att alla blir störda....
February 1, 2002
Bobby Bullhorn wrote: ....kanske inte helt men delvist så att man kan titta på film o jobba me musiken o dj:andet utan att alla blir störda....
Bogus wrote: Ska du ljuddämpa så att det inte hörs utanför rummet? Eller ska du ljuddämpa så att ljudet inte studsar på väggarna?
February 10, 2005
June 28, 2001
HELIX wrote: Sätt upp äggkartonger, det är det billigaste sättet.
Tar bara bort eko.
Ska du riva väggarna så kan du slänga in stenull som isolering(inte den gula) och ha dubbla lager gips.
Och för att hindra ljudvågorna att sprida sig till väggen så har du en tunn typ av ljuddämpningsmatta fastspikad på väggarna.
February 7, 2006
September 28, 2002
http://www.soundproofing101.co.....fing_3.htm
Kan kanske va nåt!
January 28, 2003
På jobbet har vi en ganska tunn isoleringsmatta limmad på baksidan av gipsskivorna, på båda sidor väggen, och sedan en luftspalt. Något i den stilen, om jag förstod vår servicechef rätt.
Detta skall då göra att ljudvågorna inte fortplantas ut från väggen, problemet är bara att dörren till rummet inte är lika bra ljudisolerad... 😛
March 15, 2004
zac wrote: http://www.soundproofing101.co.....fing_3.htm
Kan kanske va nåt!
precis så tänkte jag. har även visats i ett nytt äntligen hemma program hur man gör. borde ju hjälpa. är lite nyfiken på om det funkar så bra.
September 30, 2004
Ska du isolera för ljud så ska det vara tunga och stabila saker med hög densitet. dubbla lager gips 12mm, Stenisolerning, kanske sand kan funka. i väggar och golv.och sedan att prova att lägga dit gummi under lr bakom reglar för att minska stomljuden. och ett par acustikplattor i taket så gör det nog susen.
January 4, 2001
cybercola wrote: fascinerande, jag har lösningen..................
Om inte du skärper dig och kommer med mer relevanta svar i fortsättningen så kommer jag att stänga av dig från forumet.
Angående isolering av rum etc:
Ett par schyssta spikes är att föredra så att du minskar vibrationer i golv och väggar. Dina grannar kommer uppskatta det och du kommer få bättre ljud då inte ditt rum kommer agera högtalare också.
Soundcare superspikes har jag själv riktat in mig på, tycker dom ligger i en överkomlig prisklass.
February 10, 2005
Tack så mycket för väldigt intressantaförslag som jag absolut skall kolla närmre på.....soundspikes vore inte helt fel, särskillt inte om man kombinerar med väggisolering och dyl....en kombination av allt detta gör ju att man kan spela musik, instrument o kolla på film utan att irritera skiten ur folk
grejen e att ja flyttar in i ett hus, villa, så grannar har man inte så nära av o det rummet ja tänker använda som musik o filmrum kommer vara i kanten....så inte alla väggar måste isoleras tänkte ja....
men tack än en gång o finns det fler förslag så ere bara att pumpa på tack 😛
January 6, 2002
alltså själva grejen med spikes är väl att koppla högtalarna till golvet, mao så kommer vibrationer att fortplanta sig BÄTTRE! Köp ett par vanliga hockey puckar eller liknande o sätt under istället
June 28, 2001
Schmutziger wrote: alltså själva grejen med spikes är väl att koppla högtalarna till golvet, mao så kommer vibrationer att fortplanta sig BÄTTRE! Köp ett par vanliga hockey puckar eller liknande o sätt under istället
Nej spikes hindrar basfrekvenserna från att nå golvet, tänk den extremt lilla ytan som har kontakt med golvet.
Det finns även mjuka kuddar att lägga under högtalarna men dom är svårare att hitta.
January 6, 2002
Från länken jag bifogade
Ingenjör Öhman wrote:
...
Nåväl, så här långt i resonemanget verkar det som om skillnaden mellan mjuka fötter (där motkraften från fötterna är mycket, mycket nära noll) och spikfötter (där den är ganska låg) är försumbar, men det finns en signifikant skillnad:När lådan vickats i ena riktningen börjar spikfotshögtalaren på grund av kraften från spikarna att accelerera lådan i den andra riktningen!
Eftersom dämpningen är låg kommer den därför att vicka över i princip lika långt i andra riktningen, och sedan vända tillbaka igen och lådan vickar bakåt igen, o s v... Denna frekvens (horisontella resonansfrekvensen) hamnar i regel i basområdet och kommer att vara exiterad jämt och ständigt av musiksignalen.
Ju närmare man träffar resonansfrekvensen, desto värre kommer lådan att vicka. Och den inte bara att vickar signalproportionellt, utan dessutom vickar den mer och mer ju längre insignalen verkar. Det är inte ovanligt att man kan notera tio- eller till och med tjugofaldigt större rörelser JUST I BASREGISTRET på högtalare som står på spikfötter.
Så var det med det! Wink
Vh, Ing. Öhman
2 Guest(s)