February 12, 2002
Min fysik lärare tog upp något väldigt knepigt att förstå förra lektionen.
Han sa att om man åker med en farkost som går just under ljusets hastighet och om man har ett annat föremål som står helt stilla.
Åsså har man en utgångs punkt varifrån man skickar ut en ljusstråle.
Kommer denna ljusstråle att köra om föremålet som står stilla med ljusets hastighet men också köra om farkosten med ljusets hastighet.
Ljuset kör alltså om både farkosten och föremålet med samma hastighet trotts att farkosten rör på sig.
Är inte det här obegripligt?
Kan nån förklara?
😕
March 1, 2003
Det är detta fenomen som Albert Einstein förklarade i sin särkilda realtivitetsteori från 1905. Den innebär att ljusets hastighet är konstant och upplevs vara densamma för samtliga betraktare, även om de inte är i samma systen. -Ljusstrålen avlägsnar sig från killen som står stilla med ljusets hastighet (C). Men den avälgsnar sig också från killen i raketen med hastigheten C. Trots att ljuset, enligt vår inlärda logik borde avlägsna sig från raketen med en betydligt lägre hastighet, än från killen som står stilla. Rent praktist innebär detta att tiden ombord på raketen går betydligt saktare än för killen som står på marken. Detta förklarar hur båda observatörerna upplever att ljuset avlägsnar sig med hastigheten C, något som vore en logisk paradox om tiden hade varit samma för båda. Det är denna teori som Albert sammanfattede i ekvationen E=MC2. Han teori har bekräftats otaliga gånger, man har tom. låtit flygplan flyga runt jorden med atomur. Tiden på uren har sedan skilt sig åt precis så mycket som de borde enligt relativitetsteorin. :bok:
November 26, 2002
okej, ljusets hastighet är 3*10^8 meter per sekund tror jag...
om man "lyser" för bi en stillastående punkt, så är ljuset 3*10^8 m/s snabbare.
men han sade alltså att även om man "lyser" förbi en farkost som rör sig i säg; 2*10^8 m/s så är skillnaden ändå 3*10^8 m/s?
eller?
February 21, 2003
Heisenberg wrote: Det är detta fenomen som Albert Einstein förklarade i sin särkilda realtivitetsteori från 1905. Den innebär att ljusets hastighet är konstant och upplevs vara densamma för samtliga betraktare, även om de inte är i samma systen. -Ljusstrålen avlägsnar sig från killen som står stilla med ljusets hastighet (C). Men den avälgsnar sig också från killen i raketen med hastigheten C. Trots att ljuset, enligt vår inlärda logik borde avlägsna sig från raketen med en betydligt lägre hastighet, än från killen som står stilla. Rent praktist innebär detta att tiden ombord på raketen går betydligt saktare än för killen som står på marken. Detta förklarar hur båda observatörerna upplever att ljuset avlägsnar sig med hastigheten C, något som vore en logisk paradox om tiden hade varit samma för båda. Det är denna teori som Albert sammanfattede i ekvationen E=MC2. Han teori har bekräftats otaliga gånger, man har tom. låtit flygplan flyga runt jorden med atomur. Tiden på uren har sedan skilt sig åt precis så mycket som de borde enligt relativitetsteorin. :bok:
Kunde inte sagt det bättre själv! Pluggar du också fysik kanske 😀
February 12, 2002
Öwall wrote: okej, ljusets hastighet är 3*10^8 meter per sekund tror jag...
om man "lyser" för bi en stillastående punkt, så är ljuset 3*10^8 m/s snabbare.men han sade alltså att även om man "lyser" förbi en farkost som rör sig i säg; 2*10^8 m/s så är skillnaden ändå 3*10^8 m/s?
eller?
Mm.
November 26, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: [quote=Öwall]okej, ljusets hastighet är 3*10^8 meter per sekund tror jag...
om man "lyser" för bi en stillastående punkt, så är ljuset 3*10^8 m/s snabbare.men han sade alltså att även om man "lyser" förbi en farkost som rör sig i säg; 2*10^8 m/s så är skillnaden ändå 3*10^8 m/s?
eller?
Mm.
OK. då förstår jag vad du menar 🙂
men jag kan inte förklara. tur att andra kan 🙂
July 11, 2002
-=*ThE_cRoW*=- wrote: Min fysik lärare tog upp något väldigt knepigt att förstå förra lektionen.
Han sa att om man åker med en farkost som går just under ljusets hastighet och om man har ett annat föremål som står helt stilla.
Åsså har man en utgångs punkt varifrån man skickar ut en ljusstråle.
Kommer denna ljusstråle att köra om föremålet som står stilla med ljusets hastighet men också köra om farkosten med ljusets hastighet.
Ljuset kör alltså om både farkosten och föremålet med samma hastighet trotts att farkosten rör på sig.Är inte det här obegripligt?
Kan nån förklara?
😕
just den, läste den ett tag sen på en fysik diskus på lunar..
jag fattade inte ett skit, och inte heller gör jag nu :cy:
March 1, 2003
Killen som står stilla och observerar ljusstrålen som kör om raketen uppmäter ljusstrålens hastighet till C (ca 300000 km/s) och raketens hastighet till, säg 0,8 C (240 000 km/s). Han uppmäter alltså hur ljusstrålen kör om raketen med en hastighetsskillnad på 0,2 C.
Killen i raketen å andra sidan uppmäter hur ljusstrålen kör om honom med en skillnad på C (300 000 km/s). Orsaken till att de båda betraktarna uppmäter olika hastigheter är att de befinner sig i olika system och upplever tiden olika. Detta fenomen förklarar hur ljusets hastighet alltid är C och alltid upplevs vara C oavsett om man åker ifrån det eller åker i samma riktning eller står stilla.
Tänk att Albert kom underfund med detta för nästan 100 år sedan...
February 12, 2003
Pony!!! wrote: Tack!
Men apparaten som skickar iväg laserstrålen måste registrera när den gör det och de signalerna måste också gå i ljusets hastighet vilket måste räknas in. Vet man då inte ljusets hastighet borde inte detta gå!?
😕
Man vet när den skickar och tar emot + att man vet sträckan och då kan man räkna ut hastigheten!
Försök att lära er E=MC2
1 Guest(s)