January 15, 2004
Det är tydligen inte så bra. Skulle gissa på att det blir för mycket kontrast med skärmens ljus och allt runt omkring. Samma anledning som svarta skärmar inte kan godkännas för TCO'99 antar jag.
Jag sitter för övrigt i mörker, men bara för att jag inte har orkat köpa någon lämplig lampa. Det är faktist mycket skönare med en liten mysig lampa i närheten, man mår mycket bättre.
November 4, 2001
Egenntligen av samma princip som att sita och kolla på en stark ljuspunkt.
Testat att sitta och stirra på en lysdiot ett tag (behöver inte alls vara stark) så ser ni att man ser vita prickar.
Detta när man sitter i ett mörkt rum.
Har du svart i hela rummet förutom tvn får ögat koncentrera sig som fan, så fort du kollar bort så blit pupillen större för att släppa in mera ljus.
Åt ena håller anstränger du bara ögat (dvs ljus från mörkt) men när du sedan går från det mörka till det ljusa kan man skada ögat. Detta iom att ögats tendens att minska pupillen är fördröjt och du får in för mycket ljus i ögat.
Har du ljust kring tvn behöver inte ögat växla mellan stor/litet pupill hela tiden och det blir både mera avslappnat och minskar risken för att få in för mycket ljus i ögonen.
June 28, 2001
Gulzebra wrote: Det är tydligen inte så bra. Skulle gissa på att det blir för mycket kontrast med skärmens ljus och allt runt omkring. Samma anledning som svarta skärmar inte kan godkännas för TCO'99 antar jag.
Jag sitter för övrigt i mörker, men bara för att jag inte har orkat köpa någon lämplig lampa. Det är faktist mycket skönare med en liten mysig lampa i närheten, man mår mycket bättre.
detdär ang TCO har jag aldrig hört nåting om förut, både IBM och DELL har ju svarta skärmar och dom borde ha TCO cert på sina prylar.
har du någon mer källa som kan styrka detta?
November 9, 2002
Mind wrote: [quote=Gulzebra]Det är tydligen inte så bra. Skulle gissa på att det blir för mycket kontrast med skärmens ljus och allt runt omkring. Samma anledning som svarta skärmar inte kan godkännas för TCO'99 antar jag.
detdär ang TCO har jag aldrig hört nåting om förut, både IBM och DELL har ju svarta skärmar och dom borde ha TCO cert på sina prylar.
June 28, 2001
Stupid Ass wrote: [quote=Mind][quote=Gulzebra]Det är tydligen inte så bra. Skulle gissa på att det blir för mycket kontrast med skärmens ljus och allt runt omkring. Samma anledning som svarta skärmar inte kan godkännas för TCO'99 antar jag.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSG90FBL
den har ju TCO99 märkning.
January 15, 2004
Mind wrote: [quote=Stupid Ass][quote=Mind][quote=Gulzebra]Det är tydligen inte så bra. Skulle gissa på att det blir för mycket kontrast med skärmens ljus och allt runt omkring. Samma anledning som svarta skärmar inte kan godkännas för TCO'99 antar jag.
http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=VSG90FBL
den har ju TCO99 märkning.
Jag tror han ville motbevisa mig, och lyckades. 😛
Jag tog det från huvet, är helt säker på att jag hört något liknande i alla fall.. Kanske någon annan märkning eller krav. Något speciellt var det med svarta skärmar i alla fall, men det kanske har ändrats.
January 15, 2004
Nu vet jag att jag inte är tokig.. Försökte leta upp var jag hört det, men det var borta. Självklart får jag gå in på den officiella sidan:
Länk
"Requirements for how light (white) the display frame may be have been introduced. (This is a supplement to the previous requirement that determines how dark (black) the frame may be.)"
Det är alltså en viss grad åt ett håll det får vara, innan (tco99) var det bara åt det mörka hållet.
1 Guest(s)