Lock för örat.. hur får man bort det?|Allt mellan himmel och jord|Forum|Nordichardware

Search
Forum Scope

Match

Forum Options

Minimum search word length is 3 characters - maximum search word length is 84 characters
Lost password?
The forums are currently locked and only available for read only access
sp_Feed sp_TopicIcon
Lock för örat.. hur får man bort det?
Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
sp_UserOfflineSmall Offline
1
December 12, 2005 - 8:18 pm
sp_Permalink sp_Print

Tjena..

Satt å spelade med hörlurarna på mig.. plöttsligt fick jag sånt dära tjut som man kan få ibland.. men det försvinner inte.. i skrivande stund var det ca. 2 timmar sen.. (jag hade inte hög volym på).

Efter ett tag när jag fortsatt spela så övergick pipet till typ lock för örat..
hör väldigt dålit på vänsteröra. å varje gång det kommer nått ljud.. så tjuter det.. låter som att någon sitter i en burk och pratar på ventrilo med dålig ping elr nått..

Snälla Hjälp mig!! vad kan man göra för att få bort detta obehag!?

/Adde

Tindy
Member
Medlem
Forum Posts: 5044
990774
December 12, 2005 - 8:21 pm
sp_Permalink sp_Print

Skit i det, låt bli att utsätta örat för onödigt ljud.
Är det inte bättre imorgon så kontaka läkare.

John_LZ
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1844
990775
December 12, 2005 - 8:22 pm
sp_Permalink sp_Print

Om du har lock i örat så har du under- eller övertryck i öronkanalen. Försök öppna bihålorna med hjälp av nässpray så öronen kan tryckutjämna.

Cirap
Member
Medlem
Forum Posts: 4230
990781
December 12, 2005 - 8:33 pm
sp_Permalink sp_Print

kläm ihop näsborrarna, och "blås ut" genom näsan...

MoparPower
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1613
990782
December 12, 2005 - 8:37 pm
sp_Permalink sp_Print

Revaxör?

Gueno
Member
Medlem
Forum Posts: 9881
990784
December 12, 2005 - 8:40 pm
sp_Permalink sp_Print

OM det slår lock så kan man svälja kraftigt.

Dsk
Almost a full-blooded keyboard-warrior
Medlem
Forum Posts: 162
990789
December 12, 2005 - 8:47 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag kan bota lock för öronen genom att spänna några muskler i öronen(typ de man använder för att "vifta på öronen")... vetefasen hur det går till men det funkar.

Annars ta nässpray och testa att täppa igen alla hål i ansiktet och försök blåsa ut luft.
Tuggummi kan hjälpa på vissa också.. åtminstone för tryckutjämning när man åker flygplan men det låter som det är samma symptom.

Kame_boy
Member
Medlem
Forum Posts: 2310
990796
December 12, 2005 - 9:11 pm
sp_Permalink sp_Print

fick lock för öronen en gång för länge sen och dagen efter vaknade jag med öroninflamation. Jag tror att locket i örat dagen innan berodde på att det började bli inflamerat där inne nånstans.

Hur som helst, ta d lugnt 😉

pompougnac
Member
Medlem
Forum Posts: 3109
990802
December 12, 2005 - 9:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Jag hade lock för örat under 8 dagar för några veckor sedan... trodde det aldrig skulle gå bort men vipps en dag så var det borta 🙂

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
990804
December 12, 2005 - 9:33 pm
sp_Permalink sp_Print

Propplösning wink

Nej, men seiriöst. Kan vara så att du har en del vax i örat, sånt man inte direkt når med fingret. In med en tops nästan så långt du kan, dra sedan ut den :p Är det ett sånt problem jag hade så ska det sitta en hel del på den där topsen.

Lycka till!

Combat
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 855
990807
December 12, 2005 - 9:42 pm
sp_Permalink sp_Print

Tack för alla svar.. har provat allt.. blåsa ut luft, nässpray, dircka vatten upp&ner (fast det kanske är mot hicka?), svälja kraftit.. försökte med "Dsk's" trick att spänna nåm jävla muskel men jag fick det inte å funka.. topps.. U name it.. sitter fortfarande kvar.. å ibland kommer pipet tillbaka.. ujujuj.. 🙁 blir tokig snart.. ibland tror man att det är borta.. så provar man å vissla så känner man att det är kvar å då kommer även pipet :S

aa.. får vel vänta å se helt enkelt 🙁

roxerthedead
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 569
990824
December 12, 2005 - 10:00 pm
sp_Permalink sp_Print

Hur är det med hygienen? Vaxpropp? 😛
I typ september så var vi på läger i en vecka.. och ingen hade ju med sig typ tops eller nåt.. så det var inte så mycket hygien där, sen när jag kom hem så fick jag propp för örat, fast det var bara att rengöra... :bgrin:

Mathias_2
Member
Medlem
Forum Posts: 4544
990825
December 12, 2005 - 10:06 pm
sp_Permalink sp_Print

När jag flög senast så fick jag ett jäkla obehagligt lock som inte släppte på tre dagar. Jag försökte tryckutjämna genom att blåsa och hålla för näsan, men det var helt omöjligt. Till slut blev jag otålig och petade upp en tops i näsan för att få mig att nysa. När jag var på väg så stoppade jag det genom att hålla för näsan. Det blev ett jäkla tryck och locket släppte. Så prova det 😉

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
990830
December 12, 2005 - 10:10 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: Propplösning wink

Nej, men seiriöst. Kan vara så att du har en del vax i örat, sånt man inte direkt når med fingret. In med en tops nästan så långt du kan, dra sedan ut den :p Är det ett sånt problem jag hade så ska det sitta en hel del på den där topsen.

Lycka till!

Det var ju ungefär dagens dummaste tips, no offence. Trycker du in toppsen för långt i örat så är risken stor att man förstör nånting där inne rejält.

Det är säkert något som går över, är det kvar efter en vecka så gå till doktorn.

Andreas Galistel
Member
Medlem
Forum Posts: 16287
990834
December 12, 2005 - 10:12 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Black_light]Propplösning wink

Lycka till!

Det var ju ungefär dagens dummaste tips, no offence. Trycker du in toppsen för långt i örat så är risken stor att man förstör nånting där inne rejält.

Det är säkert något som går över, är det kvar efter en vecka så gå till doktorn.

Öronläkare brukar rekommendera att det minsta du ska trycka in i örat är din egen armbåge 😉

//Andreas

Black_light
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1851
990837
December 12, 2005 - 10:16 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Black_light]Propplösning wink

Lycka till!

Det har alltid funkat för mig 🙂

whoracle
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 1942
990839
December 12, 2005 - 10:19 pm
sp_Permalink sp_Print

Delph1 wrote: [quote=abishai][quote=Black_light]Propplösning wink

Lycka till!

Öronläkare brukar rekommendera att det minsta du ska trycka in i örat är din egen armbåge 😉

//Andreas

det skulle ja gärna se nån göra 😀

abishai
Member
Medlem
Forum Posts: 3989
990843
December 12, 2005 - 10:24 pm
sp_Permalink sp_Print

Black_light wrote: [quote=abishai][quote=Black_light]Propplösning wink

Lycka till!

En del andra har fått nedsatt hörsel och tinnitus av det. Det är ju jätteroligt :eye: :eye: :bgrin:

Vitamin-C
Member
Medlem
Forum Posts: 3083
990858
December 12, 2005 - 11:03 pm
sp_Permalink sp_Print

abishai wrote: [quote=Black_light][quote=abishai][quote=Black_light]Propplösning wink

Lycka till!

En del andra har fått nedsatt hörsel och tinnitus av det. Det är ju jätteroligt :eye: :eye: :bgrin:

det kan man få om man stoppar in en penna där, eller att man står längst fram på en konsert, eller att någon har ett automatvapen just bredvid ditt öra och skuter av några skott när övningen är slut :eye:
tinnitus är skit kul!
(allt har hänt folk jag känner)

Boomhauer
Kommer du hit ofta?
Medlem
Forum Posts: 732
990877
December 12, 2005 - 11:35 pm
sp_Permalink sp_Print

Sätt i ett par öronproppar över natten. Försvinner det inte kan du ju uppsöka läkare. Farsan hade för inte så länge sedan lock för ena örat i flera veckor eller kanske rent av i över en månad för att trycket inte släppte. Men det gjorde det ju till slut 🙂 Tror han fick det på planet.
Men oroa dig inte så mycket, det har ju inte ens gått en dag. Jag har haft en del sus till och från och mitt bästa tips är att låta öronen vila och inte lyssna efter ljudet. Det verkar ju som att det kommer släppa samtidigt som locket.

Forum Timezone: Europe/Stockholm
Most Users Ever Online: 1030
Currently Online:
Guest(s) 294
Currently Browsing this Page:
3 Guest(s)
Top Posters:
Andreas Galistel: 16287
Jonas Klar: 15897
ilg@dd: 10810
Nyhet: 10607
Mind: 10550
Ctrl: 10355
Gueno: 9881
Guest: 9344
Snorch: 8881
Callister: 8468
Newest Members:
PetrbonFU PetrbonFU
Karine Bembry
Dolores Mcdaniels
Anibal McLeish
Francisca Alt
Alfie Everhart
Lester Huitt
Orlando Jorgensen
Mikki Lundgren
Dakota Kozlowski
Forum Stats:
Groups: 11
Forums: 59
Topics: 146630

Member Stats:
Guest Posters: 2
Members: 79425
Moderators: 0
Admins: 11
Administrators: nordicadmin, Henrik Berntsson, Anton Karmehed, Carl Holmberg, Joel Oscarsson, Mikael Linnér, Mikael Schwartz, Andreas Paulsson, Nickebjrk, Mattias Pettersson, EmxL