September 5, 2001
"Jag har en kompis" som ska trycka en massa t-shirts med divirse logotyper på, typ vapenskölden från porsche på en piké tröja etc. och detta ska i sin tur säljas tänkte han, i lite större skala.
Bilden på själva logotypen har han tagit själv, jag personligen tror itne det är några problem med detta.
Hur skyddade är logotyper av upphovsrättslagen?
December 27, 2003
http://www.porsche.com/interna.....al-notice/
The Porsche wordmark and Porsche crest are registered trademarks of Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG. Dr. Ing. h.c. F. Porsche AG is a company registered at Stuttgart, Registriergericht HRB 5211.
väldigt, väldigt tveksam till att han får sälja tröjor med deras tryck utan tillstånd. Gör han det dessutom i "stor skala" kan det blir stora problem, rent lagligt.
Porsche säljer ju egna kläder med deras märke på, så om din "kompis" gör samma sak utan tillstånd kan det räknas som inkomstbortfall för Porsches del, vilket kan leda till stämmningar
May 17, 2004
det är olagligt, de är skyddade varumärken, vissa säkert skyddade av upphovsrätten, så vill han inte kunna råka ut för en helvetes massa skit så kan det gå åt helvete med projektet.
ett tipps till ni pojkar och flickor, ta inte andras saker, var orginella och gör något eget.
allt annat är ganska gay skulle jag säga.
om "kompisen" vill så kan jag ta fram lagtext och säkert ett och annat rättsfall om han/hon vill
September 5, 2001
Xenomorphed wrote:
Porsche säljer ju egna kläder med deras märke på, så om din "kompis" gör samma sak utan tillstånd kan det räknas som inkomstbortfall för Porsches del, vilket kan leda till stämmningar
Ja men deras kläder är inte speciellt snygga alls om man ska jämföra.
May 17, 2004
hawkie wrote: Ja men deras kläder är inte speciellt snygga alls om man ska jämföra.
spelar ingen roll alls vare sig det är snyggt eller inte. men du nämde foto av dem, vad är det för foto? hur visas bilen upp i bilden, är själva märket/modellen det speciella med fotot? syns det tydligt vad det är för modell? spelar det någon roll vad det är för modell på bilen för att fotografiet ska sända den bilden den sänder?
det är mycket som spelar roll då vi har gått ifrån en rak kopia av något. gör man det, så kan det helt plötsligt bli lagligt
du kanske kan lägga upp ett lågupplöst exempel är du snäll?
Bjornstrom wrote: haha ja din "kompis" kommer som göra intrång på deras pryl, om dom märker det lär han få en tjock sak i 2:an..
Och om "kompisen" är en kille då? Vad vill du då kalla för 1:an?
:cy:
ASUS M5A97 - AMD FX-6300 6-core - 12 GB Corsair DDR3 - Gigabyte 7790 2GB GDDR5 - Några TB HDD
Inte så flitig besökare på forum numera, intresset för hårdvara och datorer har minskat rejält. Mer om mej på min SD-kritiska blogg på: http://www.christer.gunnarsson.biz
December 17, 2005
Mean Machine: och vad fasen har jag med saken att göra? 😮
ilg@dd: hehe 😀
September 5, 2001
Vitamin-C wrote: [quote=hawkie]Ja men deras kläder är inte speciellt snygga alls om man ska jämföra.
spelar ingen roll alls vare sig det är snyggt eller inte. men du nämde foto av dem, vad är det för foto? hur visas bilen upp i bilden, är själva märket/modellen det speciella med fotot? syns det tydligt vad det är för modell? spelar det någon roll vad det är för modell på bilen för att fotografiet ska sända den bilden den sänder?
det är mycket som spelar roll då vi har gått ifrån en rak kopia av något. gör man det, så kan det helt plötsligt bli lagligt
du kanske kan lägga upp ett lågupplöst exempel är du snäll?
Man ser klart och tydligt att det är en Porche GT3. Japp, det är ju en biltröja vi är ute efter.
Alltså, tror ni seriöst de som säljer på marknader/bilmässor har frågat alla biltillverkare att få använda deras loggor? Jag tror inte det, vilket iof inte betyder att det är lagligt men endå, ni har säkert rätt.
January 1, 2002
Kommer de på honom så blir det inte roligt.
Mean Machine wrote: [quote=Bjornstrom]haha ja din "kompis" kommer som göra intrång på deras pryl, om dom märker det lär han få en tjock sak i 2:an..
Med tanke på allt anti-homosnack du kommer med verkar du vara en synnerligen osäker ung man när det kommer till din sexualitet.
kan inte ni två ta och bråka i bastun istället? 😉
September 5, 2001
Tror ni dessa tröjor har fått tillåtelse av BMW,volvo och saab?
December 27, 2003
hawkie wrote: Tror ni dessa tröjor har fått tillåtelse av BMW,volvo och saab?
det får du fråga Alienbase om. Huvudsaken är att det din kompis vill göra är märkesintrång, och olagligt, sen spelar det ingen roll om det finns 50 andra butiker som gör det ändå det är fortfarande lika olagligt
1 Guest(s)