April 1, 2003
var nere pÄ willys hemma(en matbutik) och skulle köpa kaffe! trÀffar en kille jag kÀnner dÀr, och gÄr till kön med honom, stÀller mig bakom honom! stÄr hela tiden o snackar med honom o sÄ....
han köper tvÄ st sexpack öl!
nÀr det blir hans tur sÄ frÄgar hon i kassan efter leg, vilket han hade
SEN frĂ„gar hon i kassa efter mitt leg! đź
jag frÄgade varför jag skall visa leg o hon sÀger att jag ocksÄ mÄste visa leg, pga jag kan juh annars dricka ölen han köper................
jag har inte med mig mitt leg, sĂ„ killen fĂ„r inte köpa sin öl! assĂ„ jag blir sĂ„ arg pĂ„ den affĂ€ren... inte fan kan dom kolla leg pĂ„ folk bara för att man stĂ„r o snackar i kön............. đ
October 16, 2003
Zap wrote: Jo, det kan dom. Eftersom du uppenbarligen kÀnde killen du snackade med kan man Àven anta att du ska vara med honom och dricka ölen. DÀrför mÄste du oxÄ kunna visa att du Àr över 18 Är annars Àr det langning.
vadÄdÄ? det har ju inte affÀren med saken att göra? affÀren Äker ju inte dit om jag skulle langa till nÄn (om jag skulle varit 18)
November 21, 2002
January 22, 2002
Bogus^ wrote: [quote=Zap]Jo, det kan dom. Eftersom du uppenbarligen kÀnde killen du snackade med kan man Àven anta att du ska vara med honom och dricka ölen. DÀrför mÄste du oxÄ kunna visa att du Àr över 18 Är annars Àr det langning.
vadÄdÄ? det har ju inte affÀren med saken att göra? affÀren Äker ju inte dit om jag skulle langa till nÄn (om jag skulle varit 18)
Jo eftersom dom dÄ sÀljer öl till en minderÄrig om de ska dricka den ihop....
January 22, 2002
GooGeL wrote: [quote=cgsimonsen]fan dÄ kan man inte stÄ och prata med sin 5 Äriga dotter nÀr man köper öl
jao tanken slog mig ocksÄ
dock har jag ingen dotter... men men đ
Man fÄr vÀl kanske titta lite pÄ Älderskillnaden med? Det Àr ju knappast troligt att man sÀtter sig och börjar hinka öl med sin 5Äriga dotter eller?
October 16, 2003
Zap wrote: [quote=GooGeL][quote=cgsimonsen]fan dÄ kan man inte stÄ och prata med sin 5 Äriga dotter nÀr man köper öl
jao tanken slog mig ocksÄ
dock har jag ingen dotter... men men đ
Man fÄr vÀl kanske titta lite pÄ Älderskillnaden med? Det Àr ju knappast troligt att man sÀtter sig och börjar hinka öl med sin 5Äriga dotter eller?
jag brukar ju hÀnga med min pappa o handla ibland... jag e 17... men jag har aldrig hört nÄt liknande...
men Ä andra sidan sÄ fÄr ju affÀren bestÀmma vilka de ska sÀlja till... jag menar de e ju bara de som förlorar pÄ det...
January 22, 2002
Vet att jag skrev att det handlade om langning i början men jag uttryckte mig fel.
Anledningen till att dom tar leg pÄ bÀgge Àr att man misstÀnker att bÀgge ska dricka av ölen vilket gör att försÀljningen isÄfall e till dem bÀgge. Och om den ene dÄ Àr under 18 sÄ sÀljs ölen till en minderÄrig, vilket affÀren defenetivt kan torska pÄ.
För övrigt tripodz sÄ gÀller samma resonemang pÄ bolaget. Har sjÀlv rÄkat ut för samma sak dÀr nÀmnligen.
October 16, 2003
Zap wrote: Mmm skulle tro att det e böter. En restaurang som server minderÄrig riskerar ju att bli av med serveringstillstÄndet. Vet inte om de kan dra in rÀtten att sÀlja folköl för en vanlig affÀr, men det Àr vÀl inte omöjligt.
ja, man mÄste vÀl ha tillstÄnd för att sÀlja 3.5:or? eller?
March 25, 2002
Zap wrote: Vet att jag skrev att det handlade om langning i början men jag uttryckte mig fel.
Anledningen till att dom tar leg pÄ bÀgge Àr att man misstÀnker att bÀgge ska dricka av ölen vilket gör att försÀljningen isÄfall e till dem bÀgge. Och om den ene dÄ Àr under 18 sÄ sÀljs ölen till en minderÄrig, vilket affÀren defenetivt kan torska pÄ.
För övrigt tripodz sÄ gÀller samma resonemang pÄ bolaget. Har sjÀlv rÄkat ut för samma sak dÀr nÀmnligen.
Jag tvivlar pÄ att de kan Äka dit pÄ det för det skulle betyda att en son/dotter som Àr 16-19 Är aldrig skulle kunna följa med sina förÀldrar till bolaget eller handla i affÀr (om de skulle köpa med sig öl hem). Tror dock det Àr nÄgot affÀrer har fÄtt för sig. För oavsett om bÄda personerna Àr med nÀr den som har laglig Älder köper varan sÄ handlar det fortfarande om langning om bÄda sen dricker den.
October 7, 2002
tripodz wrote: Om ni tror att det Àr butiken som Äker dit om personen X som Àr 18 Är köper öl och delar med sin 17-Äriga polare tror ni fel.
Tror ni Àven att det Àr Systembolaget som Äker dit nÀr folk langar ut till folk som inte Àr 20 Är? Nej precis.
http://www.fhi.se/shop/materia.....021217.pdf (sidan 55-56, "Företagarens kontroll över ölförsÀljningen") om vilket kontrollansvar affÀren har. (det Àr en guide, men antar att ni inte har nÄgot emot att slippa juristsprÄket).
Kombinera detta med alkohollagen 7:21 (s 161 samma pdf-fil):
Föranleder detaljhandel med eller servering av öl olÀgenheter eller följs inte bestÀmmelserna i denna lag, fÄr kommunen förbjuda den som bedriver försÀljningen att fortsÀtta verksamheten eller, om förbud anses vara en alltför ingripande ÄtgÀrd, meddela honom en varning.
[ytterligare bestÀmmelser om hur lÀnge ett förbud fÄr vara, vem som fÄr ta det och sÄ vidare]
Med andra ord kan affÀren visst det rÄka ut för problem, Àven om jag inte Àr alltför sÀker pÄ att de kan fÄ böter...
3 Guest(s)