October 7, 2002
Bogus^ wrote: [quote=Zap]Mmm skulle tro att det e böter. En restaurang som server minderårig riskerar ju att bli av med serveringstillståndet. Vet inte om de kan dra in rätten att sälja folköl för en vanlig affär, men det är väl inte omöjligt.
ja, man måste väl ha tillstånd för att sälja 3.5:or? eller?
Nej, men anmälningsskyldighet råder. Dessutom kan kommunen besluta om förbud för just dig om du missköter dig...
October 16, 2003
tripodz wrote: [quote=Zap]Vet att jag skrev att det handlade om langning i början men jag uttryckte mig fel.
Anledningen till att dom tar leg på bägge är att man misstänker att bägge ska dricka av ölen vilket gör att försäljningen isåfall e till dem bägge. Och om den ene då är under 18 så säljs ölen till en minderårig, vilket affären defenetivt kan torska på.
För övrigt tripodz så gäller samma resonemang på bolaget. Har själv råkat ut för samma sak där nämnligen.
Jag tvivlar på att de kan åka dit på det för det skulle betyda att en son/dotter som är 16-19 år aldrig skulle kunna följa med sina föräldrar till bolaget eller handla i affär (om de skulle köpa med sig öl hem). Tror dock det är något affärer har fått för sig. För oavsett om båda personerna är med när den som har laglig ålder köper varan så handlar det fortfarande om langning om båda sen dricker den.
jag kom på en sak... du får ju bjuda ditt barn på sprit om du så vill... bara ni dricker det hemma.. tillsammans typ...
January 22, 2002
tripodz wrote:
Jag tvivlar på att de kan åka dit på det för det skulle betyda att en son/dotter som är 16-19 år aldrig skulle kunna följa med sina föräldrar till bolaget eller handla i affär (om de skulle köpa med sig öl hem). Tror dock det är något affärer har fått för sig. För oavsett om båda personerna är med när den som har laglig ålder köper varan så handlar det fortfarande om langning om båda sen dricker den.
Det handlar ju också om en bedömning som affären gör. Är det troligt att bägge två köper ölen tillsammans för att dricka den? Om en äldre (då snackar jag märkbart äldre typ 45årig pappa) köper alkohol och har sin son med sig är det inte alls lika säkert att den yngre individen kommer att dricka av alkholen. Detta är ju betydligt troligare om säg en 20åring och en 18åring exempelvis handlar på systemet.
finnefindo wrote: haha alldrig hört nått så konstigt....
Ja e snart 17 och brukar hänga me mina polare in när de ska köpa öl men har dom har ALLDRIG sagt något sådant.. 😀
Bara för att affären inte har kollat det när du e med så betyder väl inte det att dom inte ska göra det egentligen?
December 9, 2003
TERdON wrote: [quote=finnefindo]Off Topic !
Tja Terdon !
Snubben du köpte ditt GF av 😀
Funkar det nice ???? 😉
Hoppas du är nöjd 😀
Funkar finfint 🙂 Enda problemet är att jag spelar för mycket spel och är för lite i skolan... :-/
HAHA mm låter bra det ! men då får man se till o slita sig till skolan iaf 😀
Jajja ska inte kladda ner eran tråda me vårat skitsnack 😛
Ha de bra Terdon 😉
Höres
March 23, 2003
tripodz wrote: Om ni tror att det är butiken som åker dit om personen X som är 18 år köper öl och delar med sin 17-åriga polare tror ni fel.
Tror ni även att det är Systembolaget som åker dit när folk langar ut till folk som inte är 20 år? Nej precis.
Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
January 15, 2004
Hellspawn79 wrote:
Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
Vad är "stora problem" då? 😛
March 23, 2003
Gulzebra wrote: [quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
En sträng blick av farbror kurt... 😛
Böter eller t om fängelse är mer troligt...
October 16, 2003
Hellspawn79 wrote: [quote=Gulzebra][quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
det tror jag inte på... de e ju bara att säga att du inte hade en aning om det.. du kan ju inte få skulden för att nån annan langar...
March 23, 2003
Bogus^ wrote: [quote=Hellspawn79][quote=Gulzebra][quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
det tror jag inte på... de e ju bara att säga att du inte hade en aning om det.. du kan ju inte få skulden för att nån annan langar...
Jo, om jag har en föraning om att någon gör det så kan jag få del i skulden.
October 16, 2003
Hellspawn79 wrote: [quote=Bogus^][quote=Hellspawn79][quote=Gulzebra][quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
men då e de ju bara att säga att du inte hade en aning...
January 22, 2002
För det första, det e inte bara langningen det handlar om! Det kan även ses som att butiken säljer till bägge två och då är man skyldig att veta att bägge har åldern inne, annars säljer de till minderårig.
För det andra, lägg ner nu. Killen jobbar ju för fasen på systemet. Han om nån borde väl veta vad det är för regler för legkontroll eller??
January 15, 2004
Bogus^ wrote: [quote=Hellspawn79][quote=Bogus^][quote=Hellspawn79][quote=Gulzebra][quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
Precis.. Därför är slutsatsen att dom som nekar misstänkta fall egentligen överreagerar och gör det för att vara på den säkra sidan. But I don't blame them, som man säger på engelska. Jag tror inte man riskerar så mycket genom att bara låta någon passera, det är bara skrämseltaktik.
Det är lite larvigt, för det är ju bara dom ärliga som åker dit i slutändan. Dom som verkligen ska köpa ut försäkrar ju sig om att inte ha några minderåriga utan ben med sig, och tar med sig en lista istället om det är något avancerat som ska inhandlas.
Alltså, Systembolaget lär bara utköparna att operera smidigare.
October 31, 2003
Bogus^ wrote: [quote=Hellspawn79][quote=Bogus^][quote=Hellspawn79][quote=Gulzebra][quote=Hellspawn79] Med tanke på att jag jobbar på systembolaget så vet jag att vi kan få stora problem om vi säljer till minderåriga eller till folk som langar. Om vi misstänker att någon langar så skall vi inte sälja till den personen. Och är det ett gäng med killar/tjejer som är inne och handlar och det bara är en person som köper "betalar, som de kallar det" men de andra har varit med runt och "tittat" i affären så tar vi leg på alla i gänget. Så är det bara, för reglerna är hårda när det gäller sådant.
Det känns som det skulle bli roligt i en rättegång. Vi vet att du hade på känn att...
May 7, 2002
Hellspawn79 wrote: [quote=tripodz]Om ni tror att det är butiken som åker dit om personen X som är 18 år köper öl och delar med sin 17-åriga polare tror ni fel.
Tror ni även att det är Systembolaget som åker dit när folk langar ut till folk som inte är 20 år? Nej precis.
stämmer. Affären kan få böter
1 Guest(s)