October 16, 2003
Zap wrote: För det första, det e inte bara langningen det handlar om! Det kan även ses som att butiken säljer till bägge två och då är man skyldig att veta att bägge har åldern inne, annars säljer de till minderårig.
För det andra, lägg ner nu. Killen jobbar ju för fasen på systemet. Han om nån borde väl veta vad det är för regler för legkontroll eller??
det är inte bara systemet vi pratar om... det var ju nån ica affär typ...
January 22, 2002
Bogus^ wrote: [quote=Zap]För det första, det e inte bara langningen det handlar om! Det kan även ses som att butiken säljer till bägge två och då är man skyldig att veta att bägge har åldern inne, annars säljer de till minderårig.
För det andra, lägg ner nu. Killen jobbar ju för fasen på systemet. Han om nån borde väl veta vad det är för regler för legkontroll eller??
Å du menar att reglerna e hårdare i ICA affären?
October 16, 2003
Zap wrote: [quote=Bogus^][quote=Zap]För det första, det e inte bara langningen det handlar om! Det kan även ses som att butiken säljer till bägge två och då är man skyldig att veta att bägge har åldern inne, annars säljer de till minderårig.
neej... lösare såklart...
March 23, 2003
Bogus^ wrote: [quote=Zap][quote=Bogus^][quote=Zap]För det första, det e inte bara langningen det handlar om! Det kan även ses som att butiken säljer till bägge två och då är man skyldig att veta att bägge har åldern inne, annars säljer de till minderårig.
neej... lösare såklart...
Slänger in mig här oxå. Det är faktiskt så att Konsum har hårdare koll nu än vi på systemet. De kräver leg. av alla som köper cider eller öl och då menar jag alla, folk i 60-årsåldern får visa. Det tycker jag är ganska överdrivet. Nog för att vi kan vara petiga på Bolaget, men det finns ju gränser.. 😀
January 22, 2002
copulator wrote: har aldrig haft problem att köpa alcohol. när jag va 14 så bad morsan mej kila in på ica-maxi och köpa två sex-pack cider 2.25% hon hadde glömt att handla det och det gick aldeles utmärkt i kassan dom fråga inte om leg.
Det e ingen åldersgräns på 2,25%...
October 7, 2002
BelGarath wrote: folköl ligger på 2,25 de är åldergräns på de va ja vet?
Nej, du har fel. Folköl ligger MELLAN 2,25% och 3,5%. Om alkoholhalten är högst 2,25% (dvs lättöl och "vanlig" cider) så definieras drycken enligt alkohollagen som lättdryck - dvs alkoholfri. Med andra ord är reglerna för att köpa ett flak "vanlig" cider på ICA eller en back lättöl lika hårda som att köpa en liter röd mjölk! 🙂
January 22, 2002
oxiswoofer wrote: men varför kollar folk alltid leg på mig då när jag köper 2.25 cider? affärena borde juh veta om det klassas som en dryck med alkhol eller inte...
Detta däremot är ett hyss som affärerna själva har hittat på. När Kopparbergs släppte sin cider för ett antal år sedan blev det ganska poppulärt bland ungdomar (läs 14:isar) att köpa en 7-8 stycken (dessa är 2,25% bör väl tilläggas) och försöka bli fulla på det. Därför har vissa äffarer valt att ha 18års gräns även på dessa cider även fast de inte behöver det. Som nån skrev tidigare så är det ju upp till dem vem de vill sälja till =)
October 16, 2003
Zap wrote: [quote=oxiswoofer]men varför kollar folk alltid leg på mig då när jag köper 2.25 cider? affärena borde juh veta om det klassas som en dryck med alkhol eller inte...
Detta däremot är ett hyss som affärerna själva har hittat på. När Kopparbergs släppte sin cider för ett antal år sedan blev det ganska poppulärt bland ungdomar (läs 14:isar) att köpa en 7-8 stycken (dessa är 2,25% bör väl tilläggas) och försöka bli fulla på det. Därför har vissa äffarer valt att ha 18års gräns även på dessa cider även fast de inte behöver det. Som nån skrev tidigare så är det ju upp till dem vem de vill sälja till =)
det var jag 🙂 men asså det är jävligt störande när man är riktigt törstig och tänker: "nu hade det varit gött med en flaska cider!"
men nähä "har du leg?" ÅÅÅH jag blir så jävla sur... men det är ju inget man kan göra åt mer än att upplysa dem om lagen.. men de brukar ju inte bry sig.. man e ju bara 17 och kan ingenting...
January 22, 2002
Bogus^ wrote:
det var jag 🙂 men asså det är jävligt störande när man är riktigt törstig och tänker: "nu hade det varit gött med en flaska cider!"
men nähä "har du leg?" ÅÅÅH jag blir så j**la sur... men det är ju inget man kan göra åt mer än att upplysa dem om lagen.. men de brukar ju inte bry sig.. man e ju bara 17 och kan ingenting...
Detta e också en grej jag blir lite faschinerad över. Du e den andre idag som säger att ni inte har nått leg med er. Trodde alla hade leg med sig alltid typ... Men tydligen verkar det ju inte vara så. Behövs ju iofs inte men men...
2 Guest(s)