June 18, 2001
Precis. Och vem tror att han förblir arbetslös länge?
Nej, nu ska jag inte vara sådan. Tur för fabriksarbetaren att han inte har något ansvar utan att han får komma ut i arbetslöshet utan några pengar när han brister i sitt arbete. Ja, eller om någon välbetald chef/politiker tar sitt ansvar och rationaliserar bort honom från arbetsplatsen. Det finns många vägar att gå.
Det där med ansvar är en lustig sak. Ju mer man sägs ha av det, ju mindre behöver man visa att man har det.
September 5, 2001
Kan dom andra ha 40-50k i månaden tycker jag han kan ha 90++.
Varför skulle han ha samma lön som en riksdagsman lr något annt dylikt i regeringen när hans jobb inte slutar när han kommer hem.
Det är nog inte lätt att hålla dom där gröna i koppel, eller tvinga dom där röda att raka sina ben/under armarna.
January 11, 2002
Jerry wrote: Ansvar...ansvar... det har alla vuxna människor i sina jobb. På vilket sätt får Göran Persson stå till svars om han gör ett dåligt jobb, dvs. brister i ansvar?
Om Göran Persson gör ett dåligt jobb får det effekter för flera miljoner människor. Så Ja, GANSKA mycket viktigare än nån lagerarbetare.
Ser inga problem alls med att han får 5k till... hur många styrelsemedlemmar o liknande är det inte som får mångdubbelt mer för att säga "ja" eller "nej" 1 gång i månaden.
Göran Persson är ändå ledare för vårt land. Spelar ingen roll om han är socialdemokrat/moderat/kd whatver, stadsministern förtjänar bra lön för sitt jobb.
June 18, 2001
[PITA wrote: Neo][quote=Jerry]Ansvar...ansvar... det har alla vuxna människor i sina jobb. På vilket sätt får Göran Persson stå till svars om han gör ett dåligt jobb, dvs. brister i ansvar?
Om Göran Persson gör ett dåligt jobb får det effekter för flera miljoner människor. Så Ja, GANSKA mycket viktigare än nån lagerarbetare.
Du förstår inte. Han får sin lön oavsett effekterna på de miljoner människor han påverkar. Skulle han mot alla odds misslyckas så totalt att han får sparken får han garanterat någon form av ersättning ändå.
En person som inte har några krav på sig har heller inget ansvar.
January 11, 2002
Jerry wrote: [quote=[PITA]Neo][quote=Jerry]Ansvar...ansvar... det har alla vuxna människor i sina jobb. På vilket sätt får Göran Persson stå till svars om han gör ett dåligt jobb, dvs. brister i ansvar?
Du förstår inte. Han får sin lön oavsett effekterna på de miljoner människor han påverkar. Skulle han mot alla odds misslyckas så totalt att han får sparken får han garanterat någon form av ersättning ändå.
Så ansvar handlar enligt dig bara om pengar? Visst jag tror nog han får fint med pengar även om han kör sverige i botten, och detta är göran persson säkert medveten om. Tror du att han inte känner någon press bara för det? Att han inte har något ANSVAR för det svenska folket? Det är liksom ganska mycket som står på spel här, inte bara Göran Perssons ekonomiska framtid.
Vi säger så här då, om det fungerade så som du vill ha det, att om Göran Persson sköter sig dåligt, så blir han kickad, och han får inga ersättningar, ingen a-kassa ingenting. Tror du han hade oroat sig för det? Jag tror han hade oroat sig mer för hur det går för sverige som land. Det här vet jag naturligtvis inte men jag HOPPAS att en stadsminister inser att hur han sköter sitt jobb är viktigare än hans egna välbefinnande. (och när jag säger göran persson så menar jag inte honom som person, utan för att han är Stadsminister). Därför handlar inte ansvar om hans ekonomiska ersättning, utan hans uppgifter, vilket är att styra ett land.
Så ja, man har mer ansvar som stadsminister än som lagerarbetare, och borde därför få högre lön.
October 31, 2003
hawkie wrote: Kan dom andra ha 40-50k i månaden tycker jag han kan ha 90++.
Varför skulle han ha samma lön som en riksdagsman lr något annt dylikt i regeringen när hans jobb inte slutar när han kommer hem.Det är nog inte lätt att hålla dom där gröna i koppel, eller tvinga dom där röda att raka sina ben/under armarna.
Eller hålla reda på var dom är(se mansgrisar-dödar-kvinnor-med-bilar tråden)
October 8, 2003
När alla företag & direktörer slutar skatte-fuska så kanske Sverige får pengar över, och så slipper man höra era klaganden på att man betalar en anständig lön till någon som har ett yrke, vars uppgifter går ut på att leda styret av ett land... Statsministern är Sveriges formellt tredje mäktigaste person, efter Konungen och talmannen. Han ska tjäna hyffsatt bra. Räkna in också att han hela tiden måste vara tillgängliga vid olika oväntade händelser som kan tänkas dyka upp, och att hans arbete inte är en enkeluppgift (även om många tror det)... Nä, mindre whine från medelklassen här på NH skulle sitta fint 😛
Ha en bra dag!
October 31, 2003
jhan wrote: När alla företag & direktörer slutar skatte-fuska så kanske Sverige får pengar över, och så slipper man höra era klaganden på att man betalar en anständig lön till någon som har ett yrke, vars uppgifter går ut på att leda styret av ett land... Statsministern är Sveriges formellt tredje mäktigaste person, efter Konungen och talmannen. Han ska tjäna hyffsatt bra. Räkna in också att han hela tiden måste vara tillgängliga vid olika oväntade händelser som kan tänkas dyka upp, och att hans arbete inte är en enkeluppgift (även om många tror det)... Nä, mindre whine från medelklassen här på NH skulle sitta fint 😛
Ha en bra dag!
Coore och skiroy håller nog inte med :pray: :pidu:
February 5, 2005
Gamblor wrote: [quote=.ToL]Nej det tycker jag inte. Finns det folk som jobbar likare hårdare än han om inte hårdare och tjänar kanske 20.000 så borde han inte ha 100.000 i lön.
Är dessa offentliga personer då? Jobbar dessa med samma saker och har samma ansvarsområde? Företräder dessa en tredjedel av den svenska röstberättigade befolkningen?
Sedan när har politiker i detta land ansvar för något?
June 18, 2001
[PITA wrote: Neo][quote=Jerry][quote=[PITA]Neo][quote=Jerry]Ansvar...ansvar... det har alla vuxna människor i sina jobb. På vilket sätt får Göran Persson stå till svars om han gör ett dåligt jobb, dvs. brister i ansvar?
Så ansvar handlar enligt dig bara om pengar? Visst jag tror nog han får fint med pengar även om han kör sverige i botten, och detta är göran persson säkert medveten om. Tror du att han inte känner någon press bara för det? Att han inte har något ANSVAR för det svenska folket? Det är liksom ganska mycket som står på spel här, inte bara Göran Perssons ekonomiska framtid.
Vi säger så här då, om det fungerade så som du vill ha det, att om Göran Persson sköter sig dåligt, så blir han kickad, och han får inga ersättningar, ingen a-kassa ingenting. Tror du han hade oroat sig för det? Jag tror han hade oroat sig mer för hur det går för sverige som land. Det här vet jag naturligtvis inte men jag HOPPAS att en stadsminister inser att hur han sköter sitt jobb är viktigare än hans egna välbefinnande. (och när jag säger göran persson så menar jag inte honom som person, utan för att han är Stadsminister). Därför handlar inte ansvar om hans ekonomiska ersättning, utan hans uppgifter, vilket är att styra ett land.
Så ja, man har mer ansvar som stadsminister än som lagerarbetare, och borde därför få högre lön.
Ansvar handlar inte om pengar. Jag pratar dels om att man ger ekonomisk kompensation för mycket ansvar, men fortsätter ge det även om inte ansvaret levs upp till. Dessutom anser jag fortfarande att en person som inte har några krav på sig har heller inget ansvar.
Och jag vill att han ska bli kickad om han sköter sig dåligt om du med det menar att han inte har som främsta mål att ta god hand om sina ansvarsområden. Att misslyckas kan alla göra, och är ofta resultatet av många samverkande faktorer, så det tycker jag inte att han ska bli sparkad för.
Rent allmänt är min åsikt att politikeruppdrag ska vara jobbiga och ingenting man väljer för personlig vinning (t.ex. ekonomisk) utan för att man har en politisk vision. Det är jag övertygad om skulle leda till bättre, och mer förutsägbara beslut. Det vill säga, jag vill få bort hela det yrkespolitiska systemet.
February 16, 2005
det är fel att dom ska sitta och förhandla fram sina egna löner.. jag tycker att dom ska ha en lön som representerar lönesituationen i sverige, alltså ge dom samma lön som den genomsnittliga svensken tjänar, sånnt finns det statestik på så det är bara att slå upp, då skulle dom kämpa lite mer aktivt för att få upp lönerna åt dom riktigt lågavlönade efter som det drar ner deras egen lön...
September 5, 2001
Ni resonerar rätt löjligt. Ska en bilmekaniker som byter vindrutetorkare ha lika mycket lön som tex Tomas Bodström får för att stifta en lag?
Ansvar ger mer pengar. Men klaga förhelvete inte på Göran när Skandia cheferna har 5-6 gånger mer betalt +att dom fifflar med aktiebetalarnas pengar. Detta gäller inte bara Skandia, finns många företag som fifflar.
Ge fan i att fuska så staten får in sina pengar då sänks skatten.
Nej, bara för att du betalar din p-bot sänks inte skatten imorgon.
Vi har ju en viss stadsskuld att betala. Vad tjänar Fredrik Reinfeldt?
Edit:
"Statsministern tjänar 108 000 kronor i månaden och betalar drygt hälften av dem i skatt. EU-kommissionärer har en månadslön på 180 000 kronor i månaden och betalar omkring 15 procent i skatt."
Källa:Aftonbladet
Ceachad av google:
http://216.239.59.104/search?q.....=firefox-a
March 21, 2003
Jerry wrote: Vad är det här för argument:
"Dessutom är det inget livstidsjobb, utan en tjänst man endast innehar i några år. Då måste man kompenseras ordentligt för den tiden, säger Gunnar Grenfors."
Ska han vara ledig resten av livet?
Hahahahaha .... faan vilken idiot !!
2 Guest(s)